Frågor om "banddiskanter" som spelar djupt, 1000 -

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
peetwa

Frågor om "banddiskanter" som spelar djupt, 1000 -

Inläggav peetwa » 2008-07-10 10:06

Jag har börjat snickra lite på ett projekt i huvudet. Det blir antingen en två- eller trevägare och det innehåller en banddiskant. Jag vill ha delningen så lågt som möjligt idealt vid 1000 Hz.

Jag hittar inga sådana element på marknaden. Alltså mellanregister och diskant band. (Jag vet att man kan tillverka dem själv men jag har inte längre tillgång till en bra metallverkstad.)

Fountek neocd 2.0 hävdar i databladet att den är effektiv från 1200 Hz och upp åt. Dock ligger rekommenderad delning på 2000 Hz med andra ordningens delningsfilter. Betyder detta att man skulle kunna skuta ner delningen ca 1500 om man använder ett tredje ordningens delningsfilter eller aktiv delning med 24 dB? Datablad se nedan.

http://www.madisound.com/catalog/PDF/neocd2.pdf

På madisounds hemsida står det på ett ställe att man aldrig skall koppla in ett delningsfilter och så ger man ett exempel på ett passivt högpassfilter. Detta är väll för att stora bandrörelser vid låga frekvenser kan skada badet. Det borde alltså gå lika bra att ha aktiv delning innan förstärkaren och sedan koppla den direkt till diskanten. Stämmer detta?

Är det någon som har erfarenheter av större (som spelar ner till 1000-2000) banddiskanter? Bra eller dåligt?

Är det någon som har erfarenhet av Fountek neocd 2.0, eller Hi-Vi RT8II? Bra eller dåligt?

Kan man använda sig av vanliga delningsfilter till bandiskanter eller blir dessa tvungna att anpassas?

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-07-10 10:09

Vill minnas att det finns en tråd här där isidor beskriver linjekällor som handlar en del om det.

Det finns en del olika byggprojekt om du googlar lite. Undrar om inte ett av dem var på HiFiForum.

/Jocke

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-07-10 10:13

Tackar!

Byggasvängen har jag själv varit inne i men jag fick aldrig mina band att bli tirräckligt bra för att realisera projektet.

Ska leta runt lite.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-07-10 10:18

De två elementen som nämns är av olika typ. Den första är ett "riktigt" band och den andra är en "magnetostat", en plastfilm med en talspole på. Bandelementet har en transformator för impedansanpassning. Vanliga delningsfilter brukar fungera alldeles utmärkt, inte minst då impedanskurvorna brukar vara mycket snälla, ibland nästan helt resistiva.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-07-10 10:35

RogerGustavsson skrev:De två elementen som nämns är av olika typ. Den första är ett "riktigt" band och den andra är en "magnetostat", en plastfilm med en talspole på.

Slarvigt av mig. :oops:

RogerGustavsson skrev:Bandelementet har en transformator för impedansanpassning. Vanliga delningsfilter brukar fungera alldeles utmärkt, inte minst då impedanskurvorna brukar vara mycket snälla, ibland nästan helt resistiva.

Perfekt.
Senast redigerad av peetwa 2008-07-10 10:37, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-07-10 10:37

Jocke skrev:Vill minnas att det finns en tråd här där isidor beskriver linjekällor som handlar en del om det.

Det finns en del olika byggprojekt om du googlar lite. Undrar om inte ett av dem var på HiFiForum.

/Jocke

Hittade tråden.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... r&start=90

Den är riktigt proffsig men behandlar framför allt längre band (2 meter)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-07-10 12:06

Minns ett byggprojekt High-Fidelity lanserade i en artikelserie med DIY i slutet på nittiotalet. Där fanns en spännande högtalare med som jag hemskt hemskt gärna ville bygga då, men det blev tyvärr aldrig av. Det skulle limmas magneter på fyrkantsjärn och spännas folie runt magnetband. Minns inte hur långt ner i frekvens bandet skulle sträcka sig, men det var rätt så lågt vill jag minnas. Basen var en åttatummare från Monacor med kevlarelement. Membranet skulle bytas ut mot något annat, väldigt knöligt verkade det. Priset var för högt på basarna för mig på den tiden, så det blev inget. Just det, själva lådan var två papprör med sand mellan väggarna.

Lite OT, men jag är nyfiken på om någon vet någon som faktiskt byggde dem? Eller överhuvudtaget minns projektet...

Sorry för trådstölden :oops:
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-07-10 15:44

Jag har lyssnat på en sådan högtalare. Skissade själv på en mera genomarbetad och större variant. Sedan köpte jag ett gammalt torp... Komisen höll på med ett liknande projekt, fast det vara mera ett kopierande av Magneplanar-basar. Dock tog han ut svängarna lite väl mycket och resultatet blev inte alls i nivå med mina Tympani Bass Speakers. Magnepan visste tydligen vad de gjorde även om det inte såg så ut.

Återgå till DIY-forum