Lättviktsversion av El Bosso del Muppo?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

PekkaJohansson
Popkulturist

Lättviktsversion av El Bosso del Muppo?

Inläggav PekkaJohansson » 2008-07-13 12:14

Bästa faktiskt-deltagare,

Jag är just i färd med att gå ut i garaget och snickra ihop ett första par BOSSO/MUPPS-högtalare enligt anvisningarna i MoLt. Jag tänkte senare göra mig ett ytterligare, lättare par för mobilt bruk, eftersom sammanlagt 4 kg högtalare är lite mycket att släpa omkring på. Skulle ett par ultralätta, säg lite drygt ett halvt till ett kilo per styck, BOSSO/MUPPS kunna realiseras utan att prestanda blir alltför lidande? Hur skulle det i så fall kunna göras? Tunnare MDF som front- och baksida och 3 mm plywood i övriga sidor samt ett stagkryss inne i lådan? Bara plywood och flera stag? Förslag mottages med tacksamhet!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Maarten
Rävolutionär

Inläggav Maarten » 2008-07-13 12:31

Värt att prova. Resonansers styrka är svårt att sia om, men de kommer att hamna högt i frekvens då lådan är liten samt ytterligare förskjutning upp i frekvens om du förstärker med stag i lådan.

Om du vill få mer input i denna fråga, kan en sökning på 'Isidor' vara värt att prova, då han enligt min mening är den som skrivit mest initierat på detta forum om vågutbredning (generellt och för specifika sammanhang) och vibrationer i t ex lådor. Du finner nog inte ett exakt svar på din fråga, men det kan ge lite mer kött på benen.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2008-07-13 12:50

Om du känner dig snål så kan du prova att bygga i OSB. Billigt, 11mm tjockt.
Back in black!

dimitri

Inläggav dimitri » 2008-07-13 13:08

Rookie skrev:Om du känner dig snål så kan du prova att bygga i OSB. Billigt, 11mm tjockt.

Hmm, intressant. Men nu var det vikten och inte priset som var frågan. Det finns ingen uppgift om vikten.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-07-13 13:14

hmm... lättviktsvariant..

Undrar vad som händer om man har tvä masonitskivor som man separerar med 10mm rutnät av list och fyller hålrummen lätt med isover?

OSB är ju väldigt styvt, men rätt så kompakt och tungt material, men man tjänar ju 1mm vilket kanske ger 8% viktminskning eller så?

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2008-07-13 13:54

Kaffekoppen skrev:Undrar vad som händer om man har tvä masonitskivor som man separerar med 10mm rutnät av list och fyller hålrummen lätt med isover?

Mmm, tankar far omkring i huvudet... Två tunna träskivor (masonit, plywood eller annat, kanske 2mm tjocka) och därimellan (ca 10mm) frigolit eller fogskum. Kan de va not!

Finns det inte något liknande att köpa färdigt som skivor?

//Michael

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-07-13 14:15

Balsa som kläs med glasfiber/polyester eller kofiber/epoxy ?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Basso

Inläggav Basso » 2008-07-13 14:21

10mm bonocellskiva med ett lager glasfibermatta+plast på varje sida. Bonocell används till sandwich konstruktioner inom båtbranchen. Kladdigt, ja. Jobbigt, ja. Lätt, ja.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-07-13 14:30

Jag tror att de där dyra sandwichmaterialen är massive overkill, som dessutom inte är speciellt bra akustiskt.
Men om man gör sidorna av lätt böjda masonitskivor eller tunn plywood så att man får upp stabiliteten på så sätt, så borde det väl räcka med enkla lager av så tunna skivor där?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2008-07-13 14:53

Tack för input, alla. paa:s variant verkar billigast och enklast och därför mest intressant. Jag har 10 eller 12 mm spånskiva samt masonit i garaget. Spånskiva för front- och bakstycke samt topp och botten samt masonit för övriga sidor och ett stag bestående av en vertikal och tre horisontella kvadratiska furulister 1,5 x 1,5 cm som spänner ut sidostyckena ett par millimeter får bli lösningen. Tror att jag går på den direkt eftersom jag lyckades få fel dimensioner på originallådan som står och torkar nu. Jag är uppenbarligen ringrostig! :-)

Förresten, kanske skulle man göra topp och botten lätt ovala? Då får man ju automatiskt sidorna spända - och en slående likhet med Sonus Faber... :-)

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2008-07-13 15:22

Små gjutrör? I papp, väger ju nästan inget och är ju hysat formstabila.
Baffel och bakstycke i 8mm plyfa?Typ...
Skulle inte det kunna funka?
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2008-07-13 15:32

Varför inte bara göra hela lådan i 8mm MDF? Borde få ner vikten till 1,5kg/st tycker jag utan att styvheten blir helt kass. Har ritat ett par lite mindre lådor (dryga 3 liter) just för att ha som portabla resehögtalare. Ska nog göra dem i 10mm mdf dock. :)

/Erik

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2008-07-13 16:00

Många intressanta förslag! 1,5 kg per högtalare är fortfarande på gränsen till mycket, särskilt om man dessutom ska bära på cd-spelare, några skivor, necessär och ombyte (tanken var att ha med en sådan uppsättning vid hotellvistelser). Bosso-högtalarens volym är 3,7 liter om jag inte räknar fel (innermått 120 x 200 x (311/2) mm). Ett papprör med diametern 15 cm måste vara 21 cm långt för att få motsvarande volym. Hmm, ska fundera vidare.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Wilke

Inläggav Wilke » 2008-07-27 00:10

Vilka egenskaper är viktigast för högalarmaterial? Är det hur stumt det är eller styvt eller något annat? Hur påverkar vikten?

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2008-07-27 03:31

aluminumplåtar ca 2mm, hörnen blir en 90graders bockad plåt, sen limmar du ihop allt med epoxy, borde bli hyfsat stryktåligt, ganska billigt, ganska enkelt att tillverka.
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Mikael.J
f d Nune

Inläggav Mikael.J » 2012-01-27 18:18

Hur är det med plexi? Har inte Ino haft någon modell som gjorts i det materialet?

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2012-02-13 10:30

Mina första DIY högtalare gjordes utav ett 200mm papp gjutrör med 18
mm spån i topp, botten och baffel.
Det som slog mig var hur starka de blev, vibrationer kändes bara på
de flata topp o botten sidorna. Vikten blev väldigt låg, nästan så det
blev problem, jag vill minnas att jag var tvungen att montera en motvikt
så de ej tippade.

Att bygga i gjutrör går väldig snabbt, speciellt om man bara utnyttjar
topp o botten. Stagning är helt onödig och lätt blir det

Däremot är väl rör med element i en ända ej så bra, vill minnas att IÖ
skrev det i Molt i samband med ett Lts högtalar bygge. Vet ej om det
räcker att snedställa baffeln för att minska problemet.

Henrik

PS tror det var i samband med basmodul bygget och test av olika
dämpmaterial.

Edit, Basmodul är fel. Var Lts talaren, nr 2 1997.

Återgå till DIY-forum