Dags att uppgradera - steg 2 - KLART!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Dags att uppgradera - steg 2 - KLART!

Inläggav Kalejdokom » 2008-07-28 17:07

Den här tråden ingår som steg 2 i en uppgradering av mitt högtalarsystem. Alla steg omfattar följande trådar:

Steg 1 - två små subbasar med LT
Steg 2 - diffusa bakkanaler infällda i hylla bakom soffan
Steg 3 - ambitiöst 2,5-vägs Scanspeak-projekt
Steg 4 - surroundkanaler som inte liknar något annat
Steg 5 - fronthögtalare typ dipol med LT-bas
Steg 6 - centerhögtalare med slutna basar och dipolmellan- och diskantregister

I steg 2 handlar det om att reparera ett inte så lyckat försök att få till ett par extra bakkanaler i hemmabion. Jag hade ett par feta 6x9, bilhögtalare liggande i garaget och tänkte att de skulle passa som diffusa bakkanaler nersänkta under svarta skumfronter i en hylla bakom soffan. (Detta var väl för ett par år sedan.)

Så här såg det ut:

Bild

Elementen var t.o.m. vinklade snett bakåt för att inte bli för närgångna för de som satt i soffan:

Bild

MEN... har någon försökt spela Pavarotti på stark nivå i bilen?? eller dragit på alla kanaler då sjunkbomberna briserar runt Das Boot - i en bilstereo??

Det gick inte så bra - och det är faktiskt diskanterna som inte hänger med - de klipper, blippar och knastrar! Någon som vill ha ett par fina 6X9 till bilen, knappt inspelade... så är det bara att höra av sig - bortskänkes GRATIS till den som har vägarna förbi!

Så nu har det alltså blivit dags att byta ut skräpet. Och eftersom jag just blivit varm i kläderna med den nya fräsen så får den väl jobba vidare. En tur till Panelstugan senare (och 10 kr fattigare) ser det alltså ut så här:

Bild

En 8mm laminatgolvplanka får duga. Det handlar ju bara om open air montering så några krav på stadiga bafflar eller täta lådor finns ej. Baksidan av soffan duger bra för dämpning och utrymmet mot väggen är ju inbyggt med hela sidoväggar (liknar faktiskt ett bagage i en bil...).

Fortsättning följer...

Edit: lagt in länkar till övriga steg i min uppgradering.
Senast redigerad av Kalejdokom 2022-09-08 22:58, redigerad totalt 6 gånger.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2008-07-29 06:44

Tanken är helt enkelt att ersätta de gamla elementen med nya ditos i en konstruktion som passar direkt i de gamla hålen i hyllan. Jag tar bort hela "baffeln" som tidigare var monterad från undersidan. Kvar blir två rektangulära hål.

Golvbrädan med de fyra frästa hålen kapas och geras, gavlar sågas till och hela konstruktionen limmas och fixeras med några trälister.

Elementen som används är fyra 5,25" med 3/4" diskant från Ljudia. Samma element har jag tidigare använt med bra resultat till såväl hifi-lådor som PA-monitorer. Basarna som är skärmade och på 16 ohm parallellkopplas till 8 ohm för att matcha diskantens impedans.

Hela kit:et låg i bra-att-ha-lådan i garaget, men har faktiskt inte kostat mer än drygt 300 kr per kanal - ett fynd!

Bild

Monteringen med vinklade bafflar och diskanten centrerad, riktad 45 grader mot bakväggen borde ge en hyfsat diffus ljudbild längs hela väggen bakom soffan:

Bild

Slutligen vänder jag på hela hyllan och fixar till filter och lite dämpning av diskanten. Ett standardfilter på 4000Hz/12dB får duga.

Bild

Allt på plats och det ser nästan ut som tidigare:

Bild

I alla fall med skumfronterna på plats:

Bild

Och hur låter det då? Jodå, precis som väntat - Pavarotti kan hämningslöst sjunga ut sina arior och Das Boot färdas tryggt mot botten utan risk för diskantsprängning av lede Fi. Jag är alltså mycket nöjd med resultatet.

Jag vill passa på att förtydliga för den intresserade att detta steg i uppgraderingen endast avser komplettering av bakkanalerna. De "riktiga" bakkanalerna kommer att ta form i steg 3 och då talar vi High End i den högre skolan. Mer om detta i steg 3 senare...

Edit: Nu har steg 3 påbörjats i följande tråd: Steg 3

Välkommen att följa med!
Senast redigerad av Kalejdokom 2009-01-05 16:47, redigerad totalt 2 gånger.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-07-29 10:55

Cool lösning!

Roligt att idén fungerade för dig rakt av :)

Återgå till DIY-forum