Hur får jag loss komponeneter från och lagar delningsfilter.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
swek

Hur får jag loss komponeneter från och lagar delningsfilter.

Inläggav swek » 2008-07-30 13:27

Hej!

Nu var det väldigt länge sen, men nu behöver jag verkligen hjälp!

Jag tog för någon månad sedan på mig uppdraget att felsöka och få reparerad en Cerwing Vega VE-12F högtalare åt min studentförening vars mellanregister slutat att spela. Jag kom fram till att delningsfiltret måste vara felkällan, varpå jag plockade ur detta och gick till Hifiklubben där högtalarna inhandlats och fick ett nytt på garantin. MEN..

..tyvärr (måste jag säga i det här läget) så har jag två katter hemma och en konding och en högtalarkabel som fått vara tuggleksak när jag var på jobbet idag, och det nya filtret är med stor säkerhet obrukbart.

Jag har sett att det är en kondensator på det gamla filtret som "bullar" på toppen, vilket får mig att tro att det är denna som dödat mellanregistret. Det jag tänkt är att jag ska försöka byta ut den söndertuggade kondingen och högtalarkabeln mot en från det gamla filtret för att se om det kanske kommer att spela, och jag har två frågor innan jag gör detta:

1. Hur får man bort den gula hårda "gegga" som komponenterna sitter fast med, förutom lödtennet? Är det lack, eller går det att värma bort utan att skada komponenterna?

2. Hur och vad (ampere, volt?) mäter jag för att felsöka filtret?

3. Var hittar jag bäst ersättningskomponenter om inte detta går som jag vill?

Tackar vänligast för hjälp!

Mvh, Henrik
Senast redigerad av swek 2008-07-30 13:36, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-07-30 13:27

ja, och vad hände sedan? :)

Användarvisningsbild
bupp

Inläggav bupp » 2008-07-30 13:36

Gissningsvis är ett delningsfilter till en högtalare köpt på hifiklubben täckt med smältlim eller dylikt så dessa hemliga filterkomponenter sitter som berget..

Dessutom vet jag inte var personalen skulle säga (men får gärna reda på) om man plockar isär deras produketer innan man dyker upp med dom, ett och annat kan jag ana! ;)

hursomhelst, fyll på med resten!

Edit:
Ah, där kom det..

filterkomponenter köper du lätt på ex Hifikit eller Elfa, kolla vad det stod på den gamla kondensatorn bara..

Användarvisningsbild
swek

Inläggav swek » 2008-07-30 13:42

Menar du att jag plockat isär högtalaren? Det var de som rekommenderade att jag skulle hitta felet skälv för att slippa släpa dit hela högtalaren..

Ja, det är väl förmodligen smältlim, och då är jag väl kanske stekt, ett alternativ är ju att fösöka få bort den gamla med lite våld och helt enkelt löda fast en ny med en snutt kabel, eller?

Hur felsöker jag filtret med en multimeter? Vad ska jag titta efter oändligt motstånd? Hur felsöker man en konding? :oops:

Användarvisningsbild
bupp

Inläggav bupp » 2008-07-30 16:31

Oj, var det på deras inrådan? ja men dåså ;)

Mäta kan man nog göra men det är inte varje multimeter som fixar kondensatorer och spolar.. men bor du i tex stockholm kan nog dom på hifikit hjälpa dig att hitta nåt likande, dom har mätinstrument för spolar iaf vet jag..
Annars nån elektronikfirma?

Går det inte att se nånting av texten på komponenten längre? (nogranna katter ;) )

Edit:
Bilder! ge oss bilder :)

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-07-30 23:00

Jag monterade bort spolar från Hifikits delningsfilter genom att värma mönsterkortet på motsatt sida. Gissar att jag fick upp temperaturen till flera hundra grader för att få spolarna att släppa, men det gick geschwint; de "mätte" som de skulle efteråt.

Användarvisningsbild
skrutten

Re: Hur får jag loss komponeneter från och lagar delningsfil

Inläggav skrutten » 2008-07-31 06:37

swek skrev:
..tyvärr (måste jag säga i det här läget) så har jag två katter hemma och en konding och en högtalarkabel som fått vara tuggleksak när jag var på jobbet idag, och det nya filtret är med stor säkerhet obrukbart.

Oj du måste ha riktiga monsterkatter.. 8O
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2008-07-31 11:50

Att få loss en komponent som är limmad är inte så omöljigt. Har man otur så lyckat man ha sönder komponenten på kuppen, men inköp av en enda komponent är inte så farligt fyrt, då det är bara att försöka. I första hand rekommenderar jag milt våld.
Är limmet tjockt kan man prova att skära igenom större delen av limmet med vass skalpell.

Mätning på komponenter när de sitter ihop med andra komponenter är mycket knepigt och rekommenderas därför inte.
Om du lyckas koppla loss en kondensator så är första testet att mäta med en multimeter i läget för motstånd, säg i 2Kohm läget. Om den är hel skall du första mäta att du har kontakt följt av att motståndet ökar ganska snabbt så att multimetern visar att det är avbrott (oändligt motstånd).
Om du kommit så långt och komponenten ser hel ut på utsidan så är det troligt att den är hel och håller rätt komponentvärde.

Användarvisningsbild
swek

Inläggav swek » 2008-08-01 14:54

Jag har varit inne på hifi-butiken och fick hjälp med att flytta en konding från det gamla delningsfiltret till det nya söndertuggade. Ännu väntar test för att se om den gamla är hel och högtalaren spelar, men jag håller tummarna!

Återgå till DIY-forum