Hej!
Nu var det väldigt länge sen, men nu behöver jag verkligen hjälp!
Jag tog för någon månad sedan på mig uppdraget att felsöka och få reparerad en Cerwing Vega VE-12F högtalare åt min studentförening vars mellanregister slutat att spela. Jag kom fram till att delningsfiltret måste vara felkällan, varpå jag plockade ur detta och gick till Hifiklubben där högtalarna inhandlats och fick ett nytt på garantin. MEN..
..tyvärr (måste jag säga i det här läget) så har jag två katter hemma och en konding och en högtalarkabel som fått vara tuggleksak när jag var på jobbet idag, och det nya filtret är med stor säkerhet obrukbart.
Jag har sett att det är en kondensator på det gamla filtret som "bullar" på toppen, vilket får mig att tro att det är denna som dödat mellanregistret. Det jag tänkt är att jag ska försöka byta ut den söndertuggade kondingen och högtalarkabeln mot en från det gamla filtret för att se om det kanske kommer att spela, och jag har två frågor innan jag gör detta:
1. Hur får man bort den gula hårda "gegga" som komponenterna sitter fast med, förutom lödtennet? Är det lack, eller går det att värma bort utan att skada komponenterna?
2. Hur och vad (ampere, volt?) mäter jag för att felsöka filtret?
3. Var hittar jag bäst ersättningskomponenter om inte detta går som jag vill?
Tackar vänligast för hjälp!
Mvh, Henrik