Laga (inte byta) gummikanter - ljud?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Laga (inte byta) gummikanter - ljud?

Inläggav phloam » 2008-08-03 16:37

Måste laga gummikanten på ett av vifa-elementen (se bilder i meanmachines eminenta tråd under medlemspres., s 16!) som sitter i JPW P1.

Har lossnat praktiskt taget hela vägen runtom precis i ytterkanten (där den ska sitta fast mot / möter metallringen runt om, på själva konen sitter den fast som den ska)

Lite moraliskt stöd plz; det lär väl knappast ha nån inverkan på ljudet? Centrering lär inte bli nåt problem (har testat), utan undrar mest hur viktiga kantens egenskaper är.

Tänkte köra Casco Universallim, tips på olika medel/metoder emottages tacksamt..!

Inte göra som nån på blocket; dra på några bitar silvertejp :D

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-08-03 16:57

Det är lite svårt att förstå exakt hur du menar, sitter en del av skumkanten fast i korgen och det är liksom bara en liten bit av kanten som är som en lös läpp?

Eller är det så att hela ytterkanten har nästintill totalt släppt från korgen?

Ett antagande är att kanten är helt hel runtom och inga skador finns!

När jag kantade om mina JBL-element så (något förenklat) centrerade man först kanten så att limmet hade greppat runt konen. Därefter gjorde man(det är ungefär i detta stadie jag tror du befinner dig i) så att man kopplade upp elementet mot en förstärkare och spelade en 30 hz ton så att elementet rör sig mkt lite. Då lyfte man på kanten som skall landa på korgen och adderade lim mellan skumkant och korg. Därefter trycker man med tummarna så att limmet greppar och torkar. Eftersom 30 hz tonen spelar så "självcentrerar" sig limmet. När man lagt lim runtom så lät man tonen spela lite starkare så att elementet rör sig mer(se lusts beskrivning på minhembio). Det är viktigt att hela tiden trycka med tummarna(alt. baksidan av en penna eller ngt annat smalt platt objekt) så att limmet greppar om korgen.Om man hör något missljud så kan man försiktigt dra lite i kanten medans limmet är vått för att få bort missljud. Sedan kan man spela tonen i upp till 10 min och sedan låta det torka i 24 h. Därefter är det rocknroll.

Det lim som följde med mitt kit innehåller syntetic copolymer resin. När jag använde det så kändes det ungefär som att använda typisk hobbylim från Panduro eller Casco, vitt som blir transparent, man kan smula bort det från fingrarna. Nästan som trälim.

Hoppas att detta hjälper dig på traven lite. Det finns mer detaljerad information att tillgå, säg till så skall jag se om jag beskriva ännu mer. Följ därefter inte mitt slaviskt, utan läs flera trådar. Jag har sett följande:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=17604

http://www.minhembio.com/Lust/86216/

http://www.audioheritage.org/vbulletin/ ... .php?t=469

Jag vet att du inte skall kanta om, men det känns ändå som ett steg i en snarlik process.

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-08-03 18:32

Hmm hur ska jag säga; alltså hela upphängningen har lossnat runtom, precis i vecket mot den platta delen / gummiringen som är fastlimmad mot "chassit" och där den välvda delen börjar.

Den nu lösa gummiupphängningen, där hela den välvda delen är hel och fin, sitter fast (som den ska) runt om på själva papperskonen. Jag måste alltså fästa tillbaks den, gärna med en osynlig skarv, mot det platta gummi som sitter kvar runtom (yttersta delen av upphängningen).

Tack för länkar etc! Hoppas detta var lite tydligare :)

Etdi: Om man ser på Lust's första bild med mått, så är det precis vid "192 mm" som det är loss runtom..!

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-08-03 19:15

Jag tror inte att det går att laga Phloam, jag tror att dom måste kantas om för att fungera tillfredställande. Tyvärr.

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-08-03 19:46

Ok! Hursomhelst tänker jag experimentera lite (försiktigt) innan jag går in för omkantning :)

Vifa, borde väl gå att fixa kanter till dem ganska lätt..?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-08-03 20:10

jag förstår inte, är gummisurrounden hel och har lossnat från korgen, eller har gummisurrounden gått i två delar?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-08-03 20:56

celef skrev:jag förstår inte, är gummisurrounden hel och har lossnat från korgen, eller har gummisurrounden gått i två delar?

Som jag förstår det så har surrounden delat sig precis där bulan planar ut mot korgen, precis som det brukar göra när dom ger upp.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-08-03 22:03

Fjonkalicious skrev:
celef skrev:jag förstår inte, är gummisurrounden hel och har lossnat från korgen, eller har gummisurrounden gått i två delar?

Som jag förstår det så har surrounden delat sig precis där bulan planar ut mot korgen, precis som det brukar göra när dom ger upp.

Jo precis, det är en iofs snygg delning :) och det är bara den platta limmade ytterkanten som sitter kvar på korgen. (det är ett visst mått av välplacerat yttre våld från småbarn inblandat, inte bara förfall, så gummit är relativt ok. Inget skumsmul osv.)

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2008-08-05 15:30

Kontaktlim?
/Per-Anders
Ny audiolänksamling Lägg till länkar själv om så önskas.
http://sjostromaudio.com/links

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-08-08 01:33

Jag hade fel; det var vid närmare inspektion inte gummi utan skum - som mycket riktigt inte tåler nämnvärd reparation utan att gå sönder. Hade kanske kunnat limma, men då hade fogen blivit dåligt skum mot skum. Kanske en ful tillfällig nödlagning tills nya kanter kan ordnas.

Elementen heter M21WG-09 8 ohm 311 - made in Denmark.

Nån som vet mer om dessa får gärna skriva nåt, ska försöka hitta nya kanter. Vill gärna rädda dessa högtalare, har ett affektionsvärde :)

Förresten nån som vet hur man enklast får bort kladdiga skumrester från chassikanten :D

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2008-08-08 01:36

Stämjärn? :)
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-08-08 09:23

phloam skrev:Förresten nån som vet hur man enklast får bort kladdiga skumrester från chassikanten :D

Jag använde en klassisk färgskrapa från Sandvik/Bacho. Akta så du inte drar i konen bara. På de jag rengjorde så var det svårt att få bort limmet, så jag köpte kemisk ren aceton som jag hällde på i stötar och sedan skrapade. Hade en trasa till hands för att ta bort överflödigt lim från korg och skrapa. Tinner kan också funka, men aceton hittar man ju på ICA.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2008-08-08 12:36

Stefan har gjort en tydlig guide om skumkantsbyte i följande tråd:

Jag följde dessa instruktioner när jag kantade om mina Carlssonbasar - funkade utmärkt!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-08-08 14:38

Kalejdokom skrev:Stefan har gjort en tydlig guide om skumkantsbyte i följande tråd:

Jag följde dessa instruktioner när jag kantade om mina Carlssonbasar - funkade utmärkt!

Tackar, är sugen på att testa detta diyande :)

Letar kanter men har bara hittat säljare i USA hittils, antar att det är det som gäller oftast...?

Återgå till DIY-forum