Sentec PA8, renovering... BD419 & 420 sökes!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Conviction

Sentec PA8, renovering... BD419 & 420 sökes!

Inläggav Conviction » 2008-08-04 20:16

Edit: Letar nu efter två stycken BD419 samt två stycken BD420... Verkar knivigt (och ekvivalenterna jag trodde gick att använda fungerade inte). Någon som har i gömmorna? :)

---

Hej!

Är i färd med renovering av ett Sentec PA8. Har precis införskaffat nya drivtrissor, BD139/BD140, som borde vara nära nog BD419/BD420. Problemet rör dock inte detta, utan småtrissorna på baskortet. Det verkar som om någon kastat om ordningen på småtrissorna, alternativt använt ekvivalenter jag inte känner till eller kan bekräfta. Någon Sentec PA8-ägare skulle därför, väldigt gärna, få kika efter och säga mig i vilken ordning de sitter.

I min ser det nu ut som följande (en kanal):

BC449 -> BC184C -> BC212B -> BC450

Detta framifrån, dvs med kylflänsen bakåt, från vänster till höger.

Tack på förhand! :) Nu när regnet ändå är framme och det finns lite tid...[/b]
Senast redigerad av Conviction 2008-08-11 11:36, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-08-04 21:09

Kul att du håller igång grejerna! :)

http://tekniken.se/sentec/

/Jocke

Användarvisningsbild
Conviction

Inläggav Conviction » 2008-08-05 10:58

Jocke skrev:Kul att du håller igång grejerna! :)

http://tekniken.se/sentec/

/Jocke

:)

Får hoppas den blir färdig snart! SC8:an är i sin ordning, bl.a. tack vare tips från just tekniken-sidan. Passade på att göra loudnessmodden m.m, vilken nog är nödvändig för alla SC8-ägare. Innan var det mest bumligt, även om den onekligen fyllde sin funktion som attentuator :wink:

Håller tummarna att någon PA8-ägare orkar lyfta på locket i sin och kolla ordningen på småtrissorna... Trissor är ovant för mig som i princip bara hållit på med rörförstärkeri. Man kan säga att jag inte direkt "ser" rakt av hur det är tänkt... :)

--Olle

Användarvisningsbild
Conviction

Inläggav Conviction » 2008-08-05 13:54

Här kommer lite bilder. Rätt taskiga, men man ser ju...

» Baskortet. Inte så snyggt med radiella elektrolyter, men ibland får man lov att ta det som finns:

» Nya drivtrissor, BD139/BD140, med kylflänsar tagna från ett havererat grafikkort:

» Peaklevel-kortet som, vad jag förstår, bara fanns i vissa revisioner:

» Ingångssteg. Har matchat dioderna på båda korten. Kondingarna verkar friska:

» En bunt nya trissor som väntar på rätt plats...

» Nya sluttrissor, BD317 & BD318...Litar inte på att originalen, 2N5882/2N5880, är friska:

Får hoppas jag ror detta i land nu :) Vore ju kul att få prova försteget och slutsteget tillsammans...
Senast redigerad av Conviction 2009-02-25 23:26, redigerad totalt 1 gång.

jandersson

Re: Sentec PA8, renovering... BD419 & 420 sökes!

Inläggav jandersson » 2008-11-05 01:01

Jag renoverar också en PA8, en av sluttrissorna på ena kanalen verkar vara trasig. Säkringarna på den kanalen går så fort jag startar steget. Jag har hört att om man byter en trissa bör man helst byta alla. Men jag testade att flytta runt instickskorten och säkringarna gick fortfarande på samma kanal så trissorna på instickskorten borde väl rimmligtvis vara okej och inte behöva bytas?

Conviction skrev:Edit: Letar nu efter två stycken BD419 samt två stycken BD420... Verkar knivigt (och ekvivalenterna jag trodde gick att använda fungerade inte). Någon som har i gömmorna? :)

Jag är också på jakt efter BD419 och BD420, du råkar inte ha hittat någon källa ännu?

Jag har mailat en italiensk säljare på ebay som kanske har dem. Om det visar sig att man kan få tag i trissorna där kan jag posta länken, men det ser ut som om man måste köpa minst tio trissor. I så fall kanske jag kan sälja vidare några till dig.

Enligt leifline.com är 2SC4135 och 2SA1593 samma som BD419 och BD420 men med annan benkonfiguration. Tyvärr hade han sålt de sista förra veckan. Men om italienaren visar sig vara en återvändsgränd kanske dessa trissor är enklare att få tag i?

EDIT: Jag måste bara lägga in ett gott ord för BHIAB.se, jag beställde ett gäng transistorer på eftermiddagen/kvällen och när jag kom hem dagen efter strax före lunch väntade de i brevlådan!

Användarvisningsbild
Conviction

Re: Sentec PA8, renovering... BD419 & 420 sökes!

Inläggav Conviction » 2008-11-11 13:43

jandersson skrev:Jag renoverar också en PA8, en av sluttrissorna på ena kanalen verkar vara trasig. Säkringarna på den kanalen går så fort jag startar steget. Jag har hört att om man byter en trissa bör man helst byta alla. Men jag testade att flytta runt instickskorten och säkringarna gick fortfarande på samma kanal så trissorna på instickskorten borde väl rimmligtvis vara okej och inte behöva bytas?

Hej!

Ja, det är nog säkrast. Jag råkade förmodligen ut för ett antal lavineffekter när jag höll på med steget. Fick egentligen aldrig koll på vad som felade. Det var samma sak här; en kanal fungerade utmärkt, den andra säkrade ur direkt vid påslag. Råkade nog dessutom bränna de intakta drivtrissorna när jag flyttade dem till den "trasiga" kanalen. Jag kan säga att jag tröttnade på att laborera fram och tillbaka :evil:

Nya sluttrissor kostar ju förresten endast en tia styck hos leifline (ekvivalent BD317 resp. BD318 alltså). Köpte en bunt i somras.

Dessvärre ingen lycka med BD419 och BD420 än. BD139/BD140, som också borde fungera som ersättare (men med annan benkonfiguration) fungerade inte för mig. Är gärna med och delar om säljaren får fatt i några!

Ps. Jo, BHIAB är att rekommendera! Jag kommer från Nyköping och brukar springa in där så fort jag är i hemtrakterna :wink:

Edit: Instickskorten kan du nog låta vara så länge! När baskortet väl börjat fungera kan man förstås alltid kolla så att dioderna är hela (gärna matchade mellan kanalerna... tomgångsström) samt att ingen av småkondingarna läcker. Här finns (om du inte redan hittat) lite info: http://tekniken.se/sentec/doc/pa8/-pa8_rep.html

Återgå till DIY-forum