Soffbord med bas

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Stone

Soffbord med bas

Inläggav Stone » 2008-08-06 00:52

Det soffbordet jag har i biorummet idag har fått tummen ner av frugan.

Så nu tänkte jag bygga ett nytt själv och varför inte göra ett optimalt då?

Idag saknar jag pall när jag ser på film så jag har tänkt mig att bygga en stor låda under bordet, klä denna i skum och täcka allt med svart skinn.

Bordet skall sedan vara lite högre än normal soffbord så man kan käka en macka där samt att fötterna skall få plats under bordet.

Det skall finnas bra utrymme att stoppa undan fjärrkontroller samt ev bygga in en skärm så man lätt kan leta efter rätt låtar/filmer på hårdisken.

TILL DET VIKTIGA
Jag kommer ha en låda på runt 300 liter under pallen att göra något trevligt med :lol:
Varför inte bygga in lite basmoduler där?

Material:
Lådan i Mdf alternativt betong. Ben i betong skivan troligtvis oljad ek.
Ekonomi: Beror mycket på vad ni tror om ideen, men för enbart element runt 2500:-
Mått: ca 130*60 men dessa är inte heliga på något sätt.

Rummet som skall fyllas med bas är runt 10 kvm stort och enbart till för bio. Resterande högtalare kommer vara mupps då jag har beställt 12 st.
Förstärkare har jag ingen ok idag, men kommer skaffa en ok 7 kanalers samt en playstation 3.
Har ok 42 tummare samt projektor som klarar 1080i, duk på 102 tum.

Jag vore verkligt tacksam om ni känner för att ge mig inspiration och tips.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2008-08-06 08:57

12 Mupps, 300 liter subbord, 42 tum och 102 tum duk i ett rum på 10m2 8O :roll: :lol:

I ett så litet rum lär det inte behövas några stora basar för att fylla rummet. Som framgår i en annan aktuell tråd så kan det dock vara problem med att få till rätt placering av basen/basarna för att inte få utsläckning av bas i rummet. Tipset är alltså att t.ex. låna en sub och testa placering och riktning innan du går för långt med detta bygge.

Antar att din fråga gäller val av element då du anger en budget på 2.500 kr. Då skulle jag absolut föreslå ett Peerless XLS12" som finns på REA just nu hos Ljudia för 1.995 kr - ett makalöst bra element som dock kräver lite effekt...

Lycka till - det vore kul med lite bilder på rummet (fisheye-objektiv??) när det artar sig!

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-08-06 09:01

jag tror inte placeringen blir optimal om soffbordet ska inrymma basdelen, en basdel har jag fått för mig gör sig bäst nära ett rumshörn
Bikinitider

Användarvisningsbild
Retroperra

Re: Soffbord med bas

Inläggav Retroperra » 2008-08-06 09:50

Stone skrev:samt ev bygga in en skärm så man lätt kan leta efter rätt låtar/filmer på hårdisken.

En grej vi gjorde i samband med en utställning var att bygga en bordskiva i tjockt glas. Vår glashandlare hade en lagom bit som var ca 8 mm tjockt. Jag tror att glasskivan ca 70x90 då för fem år sen gick på 1300:- inkl. tillskärning och kantslipning.
Jag tog en vanlig liten - 14" kanske - LCD skärm, lackade plastramen runt helt svart och la skärmen med bilden uppåt. Resten av glaset målades med svart färg så att inget ljus syntes runt skärmen. Det funkade riktigt bra.
I hemmabio sammanhang lär rummet vara mörkare än vanliga rum.
Tyvärr fungerar ju LCD skärmar så bakbelysningen lyser hela tiden så när det inte är nån bild så blir skärmen mörkgrå snarare än riktigt svart.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-08-06 09:59

Retroperra skrev:Tyvärr fungerar ju LCD skärmar så bakbelysningen lyser hela tiden så när det inte är nån bild så blir skärmen mörkgrå snarare än riktigt svart.

Var det inte just detta som den nya LED tekniken skulle lösa med LCD skärmar?

/Peter

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2008-08-06 10:21

Det kommer till att fungera med ett soffbord som har inbyggd sub men det kan dock bli problem att integrera bordet med muppsarna om du inte kan åtminstone tidsfördröja subben.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Stone

Inläggav Stone » 2008-08-06 12:53

Kalejdokom: Ja klart man skall ha överkill :wink:
Idag har jag en [http://www.shopping.com/xPF-Cerwin-LW12]Cerwin vega lw12 som jag egentligen köpte för att ha i vardagsrum som har 7 meters takhöjd.
Bumlig men rejäl bas.

Har dessutom en Canton sub och en Sony så jag kan testa med dessa tre och se vilken som verkar bäst.

Min önskan är att ha både rapp och djup bas och jag tänke att ja kanske skulle kunna bygga dubbla basmoduler i bordet, en rap och en som bara tar mullret?

Tackar och bockar för tipset på Peerless XLS12 skall läsa på lite om denna.

celef: Helt sant att den optimala placeringen borde vara i ett hörn men jag tänkte att med tanke på storleken på rummet så borde det räcka ändå?
Om ni tänker annorlunda så säg bara till, då bygger jag lådor och placerar dessa på andra ställen.

Retroperra: Jag har faktiskt en glasbit som skulle passa, det enda som jag retar mig lite på när det gäller bord är att de reflekterar ljuset från duken. Men jag skall faktiskt lägga skivan jag har ovanpå bordet och testa, det vore en klart snygg lösning.

skrutten: Pga att de ligger för nära sweetspot menar du? Låter sant har inte tänkt på detta. Kan man på en nyare reciver typ Onkyo TX-SR605 tidsfördröja basen?

Användarvisningsbild
Retroperra

Inläggav Retroperra » 2008-08-06 17:33

Piotr skrev:Var det inte just detta som den nya LED tekniken skulle lösa med LCD skärmar?

Säkert, jag brukar bara har för vana att använda sneaklösningar med grejor man redan har hemma = äldre skärmar. Men det är väl dessutom så att nya skärmar drar mindre ström så dom blir inte så himla varma heller. Då kan det ju vara värt att köpa nytt.

Ett annat alternativ som kan funka är att ha en projektor som lyser ner rakt på bordet. Det kräver kanske en ljus duk men det är lite ovanligare allafall.

Eller en pytteliten skärm och kikare kanske, eller ett nedfällbart periskop med glasfiber som läggs mot en liten skärm som .. nähä inte det ;)

Användarvisningsbild
Stone

Inläggav Stone » 2008-08-08 21:03

Förstår jag rätt om detta var en dum idee med tanke på avsaknaden av svar?

Då de är enbart ett biorum kan jag självklart tillverka andra basmoduler istället.
Funderar lite lätt på att testa de jag har och se hur de duger.
Min tanke är isåfall att köra CV subben för att få till mullret och en med lite mindre "diskokänsla" för att få fram detaljerna då CV har möjligheten att dela in efter Hz.

Låter detta som en bättre ide tro?
(garanterat billigare)

Dock kommer jag bygga bord med pall under ändå av bekvämlighets skäl.

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2008-08-09 10:58

Kanske kan någon typ av WO (Wicked One) låda fungera till ditt ändamål?

Har ingen järnkoll på volymer på den lådan, men jag hade den i tanke när jag hade planer på att bygga soffbord förut :)

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2008-08-12 06:58

Här har du en riktig baslåda! dmr hade elementet i fråga och jag designade ett tappat horn till honom. Elementet är inte helt optimalt, lite för låg magnetstyrka gjorde att den sista snabbheten och torrheten uteblev. Dock blev det i perfekt form för ett bord. Detta är i och för sig en 18", men det går ju att göra för mindre element också... Det skule vara något för dig, så slipper du böka runt med slutet eller basreflex 8)

Från tråden http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=68413

Simulering

Bild

Alla bilder nedan har dmr på Hififorum tagit.

Mätning, +- 1,5 dB mellan 23 och ca 80 Hz

Bild

Lådan från sidan med stagning och allt

Bild

Bild "in action"

Bild

Återgå till DIY-forum