Moderator: Redaktörer
celef skrev:ja, takreflexen kan man oxå försöka få med
RogerGustavsson skrev:Finns en del skrivet av Ingvar Öhman i Musik- och Ljudteknik (nr2/1997). Detta var i samband med beskrivningen av högtalaren LTS-F1. Har du inte tillgång till den, brukar biblioteken ha den eller så får du kontakta mig om en ev. scanning av artikeln...
Roger
phon skrev:celef skrev:ja, takreflexen kan man oxå försöka få med
Ja, och får du med den så får du också automatiskt en urfasning halvägs upp nånstans, kolla i Xdir.
Ett tänkbart avstånd mellan elementen på planbaffel är våglängden vid delningen gånger sqr2. Då kommer det att skilja en hel våglängd mellan elementen i riktning 45 grader upp.
luminous skrev:Även om man riktar en lob mot taket vid delningsfrekvensen så får man utsläckningar precis över och under delningsfrekvensen mot taket... Så det är nog inte alltid till större nytta än att sätta elementen nära varandra så att frekvensgången blir bättre när man står upp.
Jocke skrev:Om du har en sub har du ju inga problem med loobing vid delningen mot den, eller hur? Vanliga 2-vägare som delas 2-4kHz får loobing och utsläckningar i vertkalled! Kan man dra slutsatsen att om man (som du föreslår) prioriterar att undvika utsläckningar, loobing och få bra spridning vertikalt bör välja delningsfrekvens och fastställa avståndet mellan elementen utifrån målen. Sedan gäller det att finna element som uppfyller kraven som ställs!
/Jocke
skrutten skrev:Jag tycker att man bygger en högtalare med 2 meter mellan bas och diskant och 3000Hz delningDet torde ge en slags binär 101010101010.... ljudupplevelse (vid delningsfrekvensen
) när man rör på huvudet vertikalt (iaf om elementen är punktkällor). Allt enligt x-dir.
celef skrev:Jocke skrev:Om du har en sub har du ju inga problem med loobing vid delningen mot den, eller hur? Vanliga 2-vägare som delas 2-4kHz får loobing och utsläckningar i vertkalled! Kan man dra slutsatsen att om man (som du föreslår) prioriterar att undvika utsläckningar, loobing och få bra spridning vertikalt bör välja delningsfrekvens och fastställa avståndet mellan elementen utifrån målen. Sedan gäller det att finna element som uppfyller kraven som ställs!
/Jocke
nja, du har nog missuppfattat mitt mål, jag prioriterar inte alls att undvika utsläckningar, jag har provat den vägen med koaxialer och det var en illaljudande idé, det jag vill göra nu är att få det att funka med separerade element och då har jag djup och höjdledet att jobba i
Jocke skrev:Om du vill ha bra spridning vertikalt är det väl utsläckningar du vill undvika? Det är ju bara avståndet mellan elementen som hindrar att spridningen blir lika bra som i horizontalplanet!
celef skrev:Jocke skrev:Om du vill ha bra spridning vertikalt är det väl utsläckningar du vill undvika? Det är ju bara avståndet mellan elementen som hindrar att spridningen blir lika bra som i horizontalplanet!
nja, i detta nu är det ju inte aktuellt att helt byta teknik, med alldeles vanliga element gäller nu att hitta den mest harmoniska balansen och då behöver jag tips och råd kring det
celef skrev:hur ska jag trimma elementplaceringen för bas och diskant för att få elementen att ljuda väl även vid stående position, ska jag försöka få urfasning vid en specifik frekvens, typ 3khz, eller ska målet alltid vara elementen i fas vid delningsfrekvensen?
Jocke skrev:celef skrev:Jocke skrev:Om du vill ha bra spridning vertikalt är det väl utsläckningar du vill undvika? Det är ju bara avståndet mellan elementen som hindrar att spridningen blir lika bra som i horizontalplanet!
nja, i detta nu är det ju inte aktuellt att helt byta teknik, med alldeles vanliga element gäller nu att hitta den mest harmoniska balansen och då behöver jag tips och råd kring det
Precis, med helt vanliga element! Jag fattar faktiskt inte längre vad mer du vill veta? Men det är sent nu, gnatt!
/Jocke
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 256 gäster