elementavståndet - nu igen

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
celef

elementavståndet - nu igen

Inläggav celef » 2008-08-07 00:15

hur ska jag trimma elementplaceringen för bas och diskant för att få elementen att ljuda väl även vid stående position, ska jag försöka få urfasning vid en specifik frekvens, typ 3khz, eller ska målet alltid vara elementen i fas vid delningsfrekvensen?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-08-07 11:01

Det är ju inte möjligt att undvika utfasningar i vertikalplanet om elementen strålar från olika punkter vid kortare vågläng än avståndet. Ett rimligt mål bör väl vara att utfasningarna uppstår vid så stor vinkel off axis som möjligt. Betyder väl i praktiken kort avstånd mellan elementen och så låg delning som möjligt.

/Jocke

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-08-07 12:39

nej just det, urfasningen är ju svår att trolla bort med separerade element, men man kan ju optimera elementavståndet så att det blir mindre dåligt , så vad gör man när man inte kan bunta ihop elementen så tight att det blir bra? och det är väl inte heller inte alltid önskvärt att montera elementen så tight det går fysiskt
Bikinitider

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2008-08-07 13:44

Man vill väl ha nån lob pekandes uppåt i ungefär 45 graders vinkel också, har jag för mig. För takreflexen som anländer till lyssningsplatsen alltså.
Back in black!

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-08-07 15:07

ja, takreflexen kan man oxå försöka få med
Bikinitider

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-08-07 18:36

Finns en del skrivet av Ingvar Öhman i Musik- och Ljudteknik (nr2/1997). Detta var i samband med beskrivningen av högtalaren LTS-F1. Har du inte tillgång till den, brukar biblioteken ha den eller så får du kontakta mig om en ev. scanning av artikeln...

Roger

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-08-07 19:21

celef skrev:ja, takreflexen kan man oxå försöka få med

Ja, och får du med den så får du också automatiskt en urfasning halvägs upp nånstans, kolla i Xdir.

Ett tänkbart avstånd mellan elementen på planbaffel är våglängden vid delningen gånger sqr2. Då kommer det att skilja en hel våglängd mellan elementen i riktning 45 grader upp.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
luminous

Inläggav luminous » 2008-08-07 19:56

Även om man riktar en lob mot taket vid delningsfrekvensen så får man utsläckningar precis över och under delningsfrekvensen mot taket... Så det är nog inte alltid till större nytta än att sätta elementen nära varandra så att frekvensgången blir bättre när man står upp.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-08-07 20:42

Det här problemet accentueras av de högtalare vi väljer att bygga eller köpa. 2-vägare med eller utan sub. Konsekvensen blir ju en delning som vi måste ta hand om i detta avseende också!

/Jocke

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-08-07 21:48

RogerGustavsson skrev:Finns en del skrivet av Ingvar Öhman i Musik- och Ljudteknik (nr2/1997). Detta var i samband med beskrivningen av högtalaren LTS-F1. Har du inte tillgång till den, brukar biblioteken ha den eller så får du kontakta mig om en ev. scanning av artikeln...

Roger

jorå, jag har elektronikvärlden där artikeln oxå förekom, tack för erbjudandet
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-08-07 21:54

phon skrev:
celef skrev:ja, takreflexen kan man oxå försöka få med

Ja, och får du med den så får du också automatiskt en urfasning halvägs upp nånstans, kolla i Xdir.

Ett tänkbart avstånd mellan elementen på planbaffel är våglängden vid delningen gånger sqr2. Då kommer det att skilja en hel våglängd mellan elementen i riktning 45 grader upp.

jag har aldrig begripit mig på xdir så jag får räkna med hjälp av gamle pythagoras istället
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-08-07 22:06

luminous skrev:Även om man riktar en lob mot taket vid delningsfrekvensen så får man utsläckningar precis över och under delningsfrekvensen mot taket... Så det är nog inte alltid till större nytta än att sätta elementen nära varandra så att frekvensgången blir bättre när man står upp.

nja, det blir ju inte per automatik bra när man står upp bara för att elementen är tight monterade, det finns ju tex olika storlekar på element
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-08-07 22:07

Jocke skrev:Det här problemet accentueras av de högtalare vi väljer att bygga eller köpa. 2-vägare med eller utan sub. Konsekvensen blir ju en delning som vi måste ta hand om i detta avseende också!

/Jocke

hur menar du nu?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-08-07 22:25

Om du har en sub har du ju inga problem med loobing vid delningen mot den, eller hur? Vanliga 2-vägare som delas 2-4kHz får loobing och utsläckningar i vertkalled! Kan man dra slutsatsen att om man (som du föreslår) prioriterar att undvika utsläckningar, loobing och få bra spridning vertikalt bör välja delningsfrekvens och fastställa avståndet mellan elementen utifrån målen. Sedan gäller det att finna element som uppfyller kraven som ställs!

/Jocke

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2008-08-07 22:43

Jag tycker att man bygger en högtalare med 2 meter mellan bas och diskant och 3000Hz delning :) Det torde ge en slags binär 101010101010.... ljudupplevelse (vid delningsfrekvensen :!: ) när man rör på huvudet vertikalt (iaf om elementen är punktkällor). Allt enligt x-dir.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-08-07 22:57

Jocke skrev:Om du har en sub har du ju inga problem med loobing vid delningen mot den, eller hur? Vanliga 2-vägare som delas 2-4kHz får loobing och utsläckningar i vertkalled! Kan man dra slutsatsen att om man (som du föreslår) prioriterar att undvika utsläckningar, loobing och få bra spridning vertikalt bör välja delningsfrekvens och fastställa avståndet mellan elementen utifrån målen. Sedan gäller det att finna element som uppfyller kraven som ställs!

/Jocke

nja, du har nog missuppfattat mitt mål, jag prioriterar inte alls att undvika utsläckningar, jag har provat den vägen med koaxialer och det var en illaljudande idé, det jag vill göra nu är att få det att funka med separerade element och då har jag djup och höjdledet att jobba i
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-08-07 23:00

skrutten skrev:Jag tycker att man bygger en högtalare med 2 meter mellan bas och diskant och 3000Hz delning :) Det torde ge en slags binär 101010101010.... ljudupplevelse (vid delningsfrekvensen :!: ) när man rör på huvudet vertikalt (iaf om elementen är punktkällor). Allt enligt x-dir.

2 meter lät överdrivet, men jag har labbat med 0,43m i elementavstånd, nu är jag nere i trakten kring 0,24m, tightare och det slår lock i öronen
Bikinitider

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-08-07 23:30

celef skrev:
Jocke skrev:Om du har en sub har du ju inga problem med loobing vid delningen mot den, eller hur? Vanliga 2-vägare som delas 2-4kHz får loobing och utsläckningar i vertkalled! Kan man dra slutsatsen att om man (som du föreslår) prioriterar att undvika utsläckningar, loobing och få bra spridning vertikalt bör välja delningsfrekvens och fastställa avståndet mellan elementen utifrån målen. Sedan gäller det att finna element som uppfyller kraven som ställs!

/Jocke

nja, du har nog missuppfattat mitt mål, jag prioriterar inte alls att undvika utsläckningar, jag har provat den vägen med koaxialer och det var en illaljudande idé, det jag vill göra nu är att få det att funka med separerade element och då har jag djup och höjdledet att jobba i

Om du vill ha bra spridning vertikalt är det väl utsläckningar du vill undvika? Det är ju bara avståndet mellan elementen som hindrar att spridningen blir lika bra som i horizontalplanet!

/J

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-08-08 00:00

Jocke skrev:Om du vill ha bra spridning vertikalt är det väl utsläckningar du vill undvika? Det är ju bara avståndet mellan elementen som hindrar att spridningen blir lika bra som i horizontalplanet!

nja, i detta nu är det ju inte aktuellt att helt byta teknik, med alldeles vanliga element gäller nu att hitta den mest harmoniska balansen och då behöver jag tips och råd kring det
Bikinitider

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-08-08 00:07

celef skrev:
Jocke skrev:Om du vill ha bra spridning vertikalt är det väl utsläckningar du vill undvika? Det är ju bara avståndet mellan elementen som hindrar att spridningen blir lika bra som i horizontalplanet!

nja, i detta nu är det ju inte aktuellt att helt byta teknik, med alldeles vanliga element gäller nu att hitta den mest harmoniska balansen och då behöver jag tips och råd kring det

Precis, med helt vanliga element! Jag fattar faktiskt inte längre vad mer du vill veta? Men det är sent nu, gnatt!

/Jocke

Användarvisningsbild
celef

Re: elementavståndet - nu igen

Inläggav celef » 2008-08-08 08:20

på sidans topp kan man läsa

celef skrev:hur ska jag trimma elementplaceringen för bas och diskant för att få elementen att ljuda väl även vid stående position, ska jag försöka få urfasning vid en specifik frekvens, typ 3khz, eller ska målet alltid vara elementen i fas vid delningsfrekvensen?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2008-08-08 08:42

Jocke skrev:
celef skrev:

Precis, med helt vanliga element! Jag fattar faktiskt inte längre vad mer du vill veta? Men det är sent nu, gnatt!

/Jocke

Om man vill ha maximal spridning vertikalt så är det minimalt avstånd man vill ha som du skriver. Men vill man ha skräddarsydd spridning vertikalt så är det inte riktigt så enkelt.

Celef, om du är ute efter att få till såväl snygg tonkurva 45 grader uppåt samt få till den där dippen runt 3khz 10 grader uppåt för att kompensera för när man ställer sig upp, så skulle jag börjat med att kolla om du kan dela dina tilltänkta element runt 3khz. Det tillsammans med en lämplig elementplacering torde ge mycket utrymme för experimenterande.

Det är iallafall mitt mål med mina lådor jag donar lite med nu. Att få till såväl 45 grader uppåt som dippen 10 grader upp på ett dugligt sätt.

/Erik

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-08-08 09:14

bra förslag erik, jag ligger nära, jag kunde inte sträcka delningsfrekvensen högre än till 2800hz, sedan kroknar baselementet

jag har provat olika elementavstånd för att få elementen i fas och ur fas vid stående positionen men jag är kluven till vad jag hör, fastrackingen där är obefintlig och jag undrar om det är det som stör ljudet
Bikinitider

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-08-08 09:35

Har du jobbat något med delningsfiltrets branthet i dom olika delarna för att förskuta faslägena?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-08-08 12:11

japp, men för att få fasen att tracka ordentligt var jag tvungen att förskjuta elementen i djupleds oxå, jag har ännu inte funnit en fungerande metod att uppnå fullgod fastracking med elementen på en plan baffel

kanske skulle jag vända på optimeringen, för ett smalt fungerande fönster vid sittandes lyssningsposition, där man ändå sitter still, och vidvinkel uppåt där man inte sitter still
Bikinitider

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-08-08 13:11

Om elementen spelar i fas i ett större frekvensområde runt delningen, vilket dom gör med t.ex fjärde ordningens L-R-filter och Duelunds synchronfilter, så blir det nog svårt att få någon stor klangförändring vid 10 grader uppåt. Det behövs nog att elementen spelar lite ur fas för att det ska gå, eller att fasskillnaden mellan elementen får en förskjutning vid olika frekvenser. Det innebär då helt andra filterfunktioner än ovan nämnda.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-08-09 09:49

ja såna filter vore ju schysst att prova, nu leker jag bara med gångskillnaderna mellan elementen
Bikinitider

Återgå till DIY-forum