Greppvänligare volymkontroll

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
TCM

Greppvänligare volymkontroll

Inläggav TCM » 2008-08-09 11:36

Jag har en Corda Move (hörlursförstärkare från Meier-Audio) som jag är nöjd med, förutom volymkontrollen. Dels är det ganska trångt på framsidan och dels är det svårt att få grepp på volymkontrollen. Jag "halkar" med fingrarna. Är den någon som har ett tips på något enkelt sätt att få bättre grepp.

Bild
When routine bites hard

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-08-09 15:52

Jag kan inte se bilden men det kanske är en sån här?

Bild

Byt ut ratten mot t ex en gammal luxor-ratt (aluminium med ett gummerat grepp längst ut, smal är den oxå och designmässigt borde det funka mot det blanka höljet...)

Vad är det för axel på pot? splines eller avfasning?

Annars kan du ju beställa på gitarrshopen...
en sån här kanske :mrgreen:
http://shop.gmf.se/product.htm?product_ ... arch_page=

Eller kanske en sån här:

Mvh

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2008-08-09 16:21

avr7000 skrev:Jag kan inte se bilden men det kanske är en sån här?

Det ser ut att stämma, här är en bild till

http://user.faktiskt.io/TCM/pics/Move_14.png

avr7000 skrev:Byt ut ratten mot t ex en gammal luxor-ratt (aluminium med ett gummerat grepp längst ut, smal är den oxå och designmässigt borde det funka mot det blanka höljet...)

Vad är det för axel på pot? splines eller avfasning?

Säkert bra förslag, men jag hade hoppats på lite DIY på lägre nivå... ;) Jag vill inte gärna in och pilla innanför skalet - "splines" eller "avfasning" säger mig ingenting i det här fallet :D

Kanske lite krympslang utanpå den nuvarande, en gummiring, rugga upp ytan med en rasp ;)

Jag ska öppna den och kolla hur det ser ut inuti och ta lite bilder

avr7000 skrev:Annars kan du ju beställa på gitarrshopen...
en sån här kanske :mrgreen:

Eller kanske en sån här:

Ja, den var snygg :D

Bild

avr7000 skrev:Mvh

Stefan

Tack
When routine bites hard

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-08-09 18:07

TCM skrev:Säkert bra förslag, men jag hade hoppats på lite DIY på lägre nivå... ;) Jag vill inte gärna in och pilla innanför skalet - "splines" eller "avfasning" säger mig ingenting i det här fallet :D

Kanske lite krympslang utanpå den nuvarande, en gummiring, rugga upp ytan med en rasp ;)

Men inte behöver du väl öppna lådan för att se vilken axel potentiometern har? Du avlägsnar den befintliga ratten, antingen genom att dra av den eller så har den låsskruv.

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2008-08-09 19:00

RogerGustavsson skrev:
TCM skrev:Säkert bra förslag, men jag hade hoppats på lite DIY på lägre nivå... ;) Jag vill inte gärna in och pilla innanför skalet - "splines" eller "avfasning" säger mig ingenting i det här fallet :D

Men inte behöver du väl öppna lådan för att se vilken axel potentiometern har? Du avlägsnar den befintliga ratten, antingen genom att dra av den eller så har den låsskruv.

Ok! Du ser vilken diy-king jag är ;) :D

Jag kan ju lika gärna fråga nu: vad är "splines" och "avfasning"? Är det änden på axeln som är avfasad?
When routine bites hard

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-08-09 19:06

Splines är refflor i axeln och avfasad är om man tagit bort häften på axeln så den ser ut som ett D istället för ett O om man tittar rakt in i änden på den..

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-08-09 19:33

Dödskallerattar, varför ska bara musiker få ha så kul!? :) (jag vill ha benknots-switchar också heh)

TCM - de flesta rattar sitter på en pinne som ser ut som ett D framifrån (platt på sidan liksom) så ratten inte kan sitta hursom helst eller slirar. Borde, som sagt, bara vara att dra av den (kan sitta rätt hårt, stora rattar (dont...!) har ibland en metallfjäder som håller åt, om det inte sitter nån dold skruv (inte på en sån liten) på sidan av själva ratten.

Dra av den och sätt på nån legobit eller nåt :) Eller limma fast nåt på den befintliga?

Edit: ...som sagt :mrgreen:

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2008-08-09 22:49

phloam skrev:Dra av den och sätt på nån legobit eller nåt :) Eller limma fast nåt på den befintliga?

Edit: ...som sagt :mrgreen:

Lördagkväll eller? :lol: Tack för D :)

Bild
When routine bites hard

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2008-08-09 22:53

Kaffekoppen skrev:Splines är refflor i axeln och avfasad är om man tagit bort häften på axeln så den ser ut som ett D istället för ett O om man tittar rakt in i änden på den..

Tack KK för förklaringen! Kommer precis från Bondens och är inte riktigt stadig. Ska försöka kolla det imorgon (om inte sonens födelsedagskalas tar för mycket tid). :)
When routine bites hard

Återgå till DIY-forum