Göra eget akustiktak?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
StefanA

Göra eget akustiktak?

Inläggav StefanA » 2008-08-12 18:25

Jag ska nu börja bygga mitt biorum. I det har jag tänkt ha ett svart tak. Gärna ett akustiktak. Men att köpa färdigt är ganska dyrt, och jag tycker inte att dom är så jättesnygga. Inte dom jag har sett iallafall...

Så jag tänkte att det borde väl gå att göra ett själv.
Jag har tänkt regla ner taket ca 1 dm för att jag ska sätta några spottar i taket.

Då tänkte jag att jag skulle kunna ta plywoodskivor som är 120x80cm och göra hål i dom och sen klä dom med svart tyg så att hålen inte syns och skruva fast dom i reglarna.
Sen tänkte jag att jag kan lägga nån typ av isolering mellan plattorna och det riktiga taket, om det kan ge några fördelar? :roll:

Jag har absolut ingen erfarenhet av sånt här, men jag tycker att det skulle vara roligt att prova! Så vad tror ni?

Jag tänkte att man antingen kan göra ett stort hål, så det blir som en ram som jag spänner tyget runt. (Alternativ 1)

Eller så gör jag flera mindre hål? (Alternativ 2)

Bild

Eller så blandar jag och har vissa plattor utan hål och några med små hål och några med stora hål?

Eller så är det här en dålig idé? :?

Jag är mycket tacksam för lite tips och idéer! :)

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-08-12 18:31

I den HÄR tråden finns tipps från kunniga hur man kan bygga egna tak absorbenter billigt.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-08-12 18:40

Problemet är väl att veta vad man behöver åstakomma och hur man gör det på bästa sätt.

Stefan, det kanske låter trist, men jag skulle ta in en akustiker, tex Lindroos eller Öhman här på forumet för att titta på det.

Det kostar ju lite, men kan ju bli billigare än att göra något tokigt..

Fråga tex Wolfie här på forumet hur hans lyckade projekt förlöpte. Finns en bildtråd om det med tror jag..

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2008-08-12 21:05

Tack för länken Alexi! Blev bygget av, och i så fall, blev det bra?

Kaffekoppen: Jag har inte tänkt lägga ner så mycket mer pengar på det här. Att ta hit nån som ska resa 160mil spräcker min budget direkt! :(

Men om jag gör ett sånt här typ av tak så borde det väl inte bli sämre än ett gips-tak? Det måste väl bli mindre eko iallafall?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-08-12 21:40

Det är nog dumt av iallafall mig att svara, jag kan itne ge en bedömning rakt av som jag kan stå för.

Jag skulle om, jag får ge lite tumregler (som kan vara helt åt helvete) vilja säga:

- Matta på golv (som du inte vill ha, men som verkligen gör positiv inverkan)
- Dämpning bakom högtalarna (men inte precis i mitten där du vill ha lite energiutstrålning)
- Dämpning vid sidoväggarna vid huvudhögtalarna (för att minska första väggreflexens påverkan)
- Rejäl taksänkning och kanske göra basfälla i taket och göra ytskicket diffuserande (minska takreflexens påverkan)
- Shysst belysning i taket, dämpbar
- Högtalarkablar i det nya taket till surrounderna (lägg ut rör)

och tillägga att jag är avundsjuk på ditt kök och ditt biorum.

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2008-08-12 23:45

Tack så mycket! :)

Jag ska även fixa så att jag kan dra kablarna till projektorn osynligt!

Det kommer nog fler frågor när bygget börjar ta fart! :wink:

Återgå till DIY-forum