Snubber & SB bygger stegad volymkontroll ...

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
snubber

Snubber & SB bygger stegad volymkontroll ...

Inläggav snubber » 2008-08-17 18:21

När min städmani kommit ned till de lager av komponenter som härstammar från min och Soundbrigadens gemensamma tid på Rifa och instrumentbyggandets ädla konst så "hittatde" jag ett par sortimentskåp med "bra-att-ha-omkopplare-som-sparas-tills-det-finns-något-kul-att-bygga". Eftersom det ändå bara regnar så varför inte bygga något, var den tanke som då dök upp ... :roll:

Bild
Bla så fanns det dessa 25 - 30-läges omkopplare som är antingen "nya", eller knappt använda.

Bild
Denna typ är lätt att bygga om så att det blir 4 däck med 25 lägen, borde vara perfekt för en stereo volymkontroll med pi-länkar.

Bild
Denna läckerbit har 30 kontaktlägen, men är indexerad för endast 15. Så det blir att plocka ned indexskivan och sätta den i delningsapparaten för att fräsa nya index.

Nu till den "eviga frågan", ni som har byggt liknande volymomkopplare, vad har ni valt för steg i dB?
Normalt för "instrument folket" är att ha två omk, en med 10 dB/steg och en med 1 dB/steg. men den lösningen blir synnerligen otymplig som volymkontroll. Fördelen är att man "enkelt" får över 100 dB i område.

Vanligt verkar vara 2 dB/steg, kör man med 25 lägen så blir dämpningen -50 db. Kanske man skall komplettera med en extra omk. med muting -20 dB?

Den "aktiva" delen på en volymkontroll för "normalt" spelande verkar vara kring 20 - 30 dB.

Preliminärt har jag skissat på 50 kohm på pi-länken och med en aktiv del som svarar för "rätt" drivimpedans ut mot slutstegen. Troligen kommer jag att ha en loudnessfunktion oxo. Kanske bygger vi med miniatyrrör 5744 eller 5703, men som vanligt kommer säkert mycket att ändra på sig under byggets gång ...
Leif

"man lär så länge man har elever"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-08-17 18:40

Såna där omkopplare är/var inte gratis... :D
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-08-17 18:43

Alltmedan jag beundrade (och fotograferade) tsunamin eller vad det var på himlavalvet igårkväll, snackade jag med Snubbern om det här.

Jag har snott ihop en stegad volympot med hjälp av en 13-vägs omkopplare och en transformator (ämnad för ändamålet) men jag har velat ha något mer avancerat och då helst med lite loudnesskontroll. Jag skulle åkt till en röraffär i Chicago och köpt deras 24-vägs omkopplare men orkade inte i hettan. Istället tänkte jag ta hem en från Frag Jan Zuerst men nu verkar det lösa sig på annat sätt. :D

Nu slumpar det sig så, att jag i AUDIO ANTHOLOGY Volume One hittar en artikel som just beskriver konstruktionen av en stegad volymkontroll MED loudness. Jag ska fixa lite bilder och fakta ur artikeln ifall någon annan än jag tänder på det här. Jag tar mig någon/några dagar att fixa det här. Under tiden kan jag slänga ut länkar till två "kalkylatorer":

http://www.mhsoft.nl/MySystem/SteppedAtt.asp

http://homepages.tcp.co.uk/~nroberts/atten.html

Notera att slika anordningar benämnes "stepped attenuator" på utrikiska.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-08-17 18:45

Svante skrev:Såna där omkopplare är/var inte gratis... :D

Jag tror Frag Jan Zuerst tar runt 20 Åjjro för sin, Triodeel i Chicaco tog 24 Dållares och det finns en på www.vt4c.com för runt 25 Åjjro också.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-08-17 20:22

Jag tycker 2dB steg är helt ok även om 1dB vore optimalt.

Ja mer än så hade inte jag att tillägga för stunden! :)

Jo.. tänker mig att om man skräddarsyr sin lösning kan man ju undersöka inom vilket spann man normalt rör sig, och ordna med 1dB steg till en typisk 24 läges omkopplare inom det området.. å sen kanske mute på det.

/Peter

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2008-08-18 22:16

Volymkontroll med fasta steg är inte så enkelt.
Jag kör en Sentec SC8 som har 22 lägen samt separat +10dB och loudness . Där har de valt att köra volymlägena 0-34dB attenuation i 2dB steg och sedan 2st 3dB steg (37 samt 42) och slutligen 50dB samt mute.

Exakt hur det blir beror på ingångskänslighet etc, men fördelningen som de har använt tycker jag är mycket användbar. Allra helst skulle man ha 1dB steg, men det blir väldigt många steg som man behöver.
Möjligen kan man lägga in 1dB steg i det intervallet som man oftast använder vid finlyssning för att utnyttja alla lägen som finns.

Mitt råd är alltså att tänka på att man kan "ändra" skalan i kanterna så att man ändrar fler dB per steg där.
Ett alternativ är att ha en separat enklare omkopplar där man väljer "låg bakgrundsnivå", "normal lyssningsnivå" samt "party nivå. Då har man snabbt minskat intervallet som man vill använda volymratten till ordentligt, och då finns räcker lägena otroligt långt. Om man löser det på detta vis så kan man lätt kosta på sid att ha 1dB steg, eller möjligen tom 0.5dB steg. Dock fortfarande klokt att alltid ha mute som "lägsta" volym.

Användarvisningsbild
snubber

Inläggav snubber » 2008-08-21 03:27

Har skissat lite på olika förslag. 1 dB/steg är helt klart önskvärt, men som volymkontroll blir det väldigt opraktiskt att ha två reglage. Med nödvändighet blir det en "fin" och en "grov". Fin/grov varianten funkar bra på instrumentutrustning där man därmed enkelt kan ändra från t.ex. 73 dB, till 86 dB.

I en omk. på ingångssidan till en utrustning finns ofta behovet att kunna upprepa en tidigare inställning väldigt noga, därmed känns 1 dB/steg rimligt i den positionen. Men jag ser inte samma behov av att upprepa en inställning på en volymkontroll. Här är jag mest ute efter att få den ljudliga kvalitet som en fast spänningsdelare innebär, samt att snabbt och enkelt kunna välja för stunden rätt spänningsdelare.

Men mitt programmaterial varierar för mycket för att det skall funka rent praktiskt med ett (för) litet variationsområde. Lite mätningar säger mig att jag bör ha minst 30 dB i en ratt med "fin" stegning. På hela området vill jag gärna ha 60 dB.

En lösning är att på den omkopplare med 30 lägen stega den med 2 dB och på så sätt få 58 dB totalt. På en omk. med 24 lägen är nog SC8:ans delning en ganska OK kompromiss. Får fundera vidare ...
Leif

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-08-21 06:03

Lite att läsa finns det här...
http://www.svalander.se/tips/volym.htm

/ B

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2008-08-21 08:57

soundbrigade skrev:www.vt4c.com

Där hittade jag följande lilla pärla:

Aluminum case
Aluminum sound more details and airly compare with steel

Yipee-Kye-Aye!
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-08-21 13:01

n3mmr skrev:
soundbrigade skrev:www.vt4c.com

Där hittade jag följande lilla pärla:

Aluminum case
Aluminum sound more details and airly compare with steel

Yipee-Kye-Aye!

Då har jag handlat därifrån fär sista gången .... :wink:

Användarvisningsbild
snubber

Inläggav snubber » 2008-08-21 20:06

Tur att man fick förklaringen varför mina apparater låter så "luftigt", aluminiumprofiler från saliga Josty-kit ...

Nåväl, det finns nog viktigare saker att fundera på ... som t.ex. varför man ofta har en potentiometer med pi-länk symmetrisk?

Vad är fördelen med att ha samma resistans på både ut och in, mer än att man kan vända länken hur man vill.

Själv kan jag tänka mig att jag vill ha t.ex. 50 kohm som inresistans, medan jag har 1 kohm som resistans mot en förstärkares ingångssteg på de högre dämpningarna säg -30 dB eller mer. Detta som åtgärd att göra det lite lättare att hindra RF-signaler att smita in och detekteras etc.

Nu är det inte möjligt att ha så stor skillnad på in- och utresistansen vid låga dämpningar, utan man kommer därför att få en utresistans som sjunker från R-in ned mot säg 1 kohm, men blir aldrig 0 (noll) ohm som vid en L- länk eller vanlig pot.

Någon som testat med osymmetrisk pi-länk? Inom RF-tekniken använder jag osymmetriska länkar ofta för att enkelt både kunna dämpa samt att anpassa mot rätt impedans.

Länk till beräkning: http://www.rfcafe.com/references/calculators/attenuator_calc.htm
Leif

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-08-31 15:09

Bumpar tråden lite med att meddela att jag fixat en ganska stor pdf-fil (>3MB) med en artikel om hur man snor ihop en volymkontroll med lite loudness. Jag som är lite lat och inte känner för att räkna Pi och T-länkar funderar allvarligt på att bygga ihop en sådan här. Det krävs inte så himla mycket olika motståndsvärden - det passar mig (late bäver).

STOR PDF-FIL

Användarvisningsbild
snubber

Inläggav snubber » 2008-10-12 10:39

Jag har byggt ett par förenklade "volymkontroller" som har varit "fasta" på så sätt att de inte har haft någon omkopplare inlödd.
(det har alltså varit fasta dämpsatser som varit kalibrerade att avvika mindre än 0.1 db inom gruppen)

Jag har testat olika länkar typ L, T och Pi. efter att under några veckor ordnat äkta blindtester på fyra oberoende anläggningar med flera personer inblandade så finns det en liten (men dock statistiskt signifikant) övervikt för L-länken, dvs en länk med bara två motstånd.

Alltså de flesta av de 11 personerna föredrog L-länken, men skillnaden var inte stor.
Jag avser nu att göra om testet med inlödd omkopplare.

Har någon annan testat om ni hör skillnaden.
Leif

Återgå till DIY-forum