Moderator: Redaktörer
celef skrev:hur ska en ideal kantupphängning se ut, är det "kantlöst" (b&w) eller ska kon och kant vara i samma material som peerless
och alla pa-element med pappkon och veckad papperskant eller ska det vara inverterad kant eller vad?
Det finns fördelar, minns dem inte bara2-ch skrev:Mina element har en välvd gummikant, men som går innåt istället för utåt.
Finns det några fördelar/nackdelar med detta, eller är det bara ett påhitt?
Kaffekoppen skrev:Det finns fördelar, minns dem inte bara2-ch skrev:Mina element har en välvd gummikant, men som går innåt istället för utåt.
Finns det några fördelar/nackdelar med detta, eller är det bara ett påhitt?
Lonefox skrev:Just det utförandet (men med andra egenskaper) sågs först hos N-Core och kallas Anthem hos dem.
Jag försökte hålla koll hos Tyan efter denna plattform men såg den inte dyka upp förrän efter ngn månad efter N-Core på deras sidor.
Basen är en vanlig XXLS med vissa mdifieringar för att passa N-Cores användningsområde.....billjud.
Som bilbasar presterar dessa riktigt bra och naturlig bas i relativt små volymer. Vilket resultaten vid tävlingar är ett bevis för.
Dock får man en helt annan typ av rumsförstärkning i bilar. Ngr 20Hz kan man tex bara glömma. Finns de som inte håller med mig men merparten av er här vet hur långt 20Hz måste färdas för att nå en full cykel
2-ch skrev:Lonefox skrev:Just det utförandet (men med andra egenskaper) sågs först hos N-Core och kallas Anthem hos dem.
Jag försökte hålla koll hos Tyan efter denna plattform men såg den inte dyka upp förrän efter ngn månad efter N-Core på deras sidor.
Basen är en vanlig XXLS med vissa mdifieringar för att passa N-Cores användningsområde.....billjud.
Som bilbasar presterar dessa riktigt bra och naturlig bas i relativt små volymer. Vilket resultaten vid tävlingar är ett bevis för.
Dock får man en helt annan typ av rumsförstärkning i bilar. Ngr 20Hz kan man tex bara glömma. Finns de som inte håller med mig men merparten av er här vet hur långt 20Hz måste färdas för att nå en full cykel
Passar på att hälsa dig välkommen hit!
En 20Hz våg är väl runt 17 meter, men det betyder inte att den är ohörbar i ett kortare utrymme.
Lonefox skrev:Jodå det går....dock iom att den behöver 17-18m för en full cykel så innebär det stygga fasfel i bilen vilket kan få basen att upplevas som släpig just för att de låga frekvenserna inte når kroppen samtidigt. Vilket är bra irriterande.
Lonefox skrev:Större rum har en helt annan förstärkning än bilar. Vet att det är lägre i stora rum än bilar, bilar ligger den oftast runt 30-45Hz beroende på biltyp. Och 30Hz i bil uppfattas ändå som rätt djupt.
Rookie skrev:Lonefox skrev:Jodå det går....dock iom att den behöver 17-18m för en full cykel så innebär det stygga fasfel i bilen vilket kan få basen att upplevas som släpig just för att de låga frekvenserna inte når kroppen samtidigt. Vilket är bra irriterande.
Är du säker på att du inte förväxlar detta fenomen med grupplöptid?Lonefox skrev:Större rum har en helt annan förstärkning än bilar. Vet att det är lägre i stora rum än bilar, bilar ligger den oftast runt 30-45Hz beroende på biltyp. Och 30Hz i bil uppfattas ändå som rätt djupt.
Rumsförstärkningen är inte fixerad vid en enda frekvens, utan ökar successivt ner till dc, förutsatt att rummet är helt lufttätt och att jag inte gravt missuppfattat vad IÖ, Svante med flera tappert försökt lära mig.
Välkommen för övrigt. Kul med någon som pysslar med bilstereo!
Piotr skrev:Lonefox,
har du lyssnat med hörlurar nån gång?
In ear lurar?
Djupbas går alldeles utmärkt i små utrymmen, inte får du nå fasfel heller.
/Peter
Rookie skrev:För att svara i äkta faktiskt-anda: Har du några stöd för det "faktum" du presenterar att majoriteten av alla människor tycker att 30-40 Hz är "för djupt"?
Kan inte någon i göteborgsområdet ställa upp och demonstrera för Lonefox vad djupbas är så slipper vi en sån här diskussion?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 212 gäster