Behöver hjälp med Power Switch

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Behöver hjälp med Power Switch

Inläggav Fjonkalicious » 2008-08-27 20:42

Då var det dags igen...

Skulle knäppa på en apparat men det ville sig inte då powerswitchen var slapp. Har efter mkt möda och besvär fått ut större antalet delar. Men jag antar att det saknas en del, bl.a. annat rotationsaxel för knappen. Men är det något mer som saknas?

Finns det en sprängskiss på en dylik eller vet någon om man kan skaffa en på Elfa? Helst hade jag velat få ihop den nu då jag vet var alla skruvar skall sitta(en jävla massa, får ångest bara jag tänker på det).

På ena sidan står det AC125V5A LPS80112 B 1 8

Om jag nu mot förmodan skulle hitta axeln, då skulle man rent teoretiskt limma ihop den med epoxy igen?

Hittade några på Classe och Kjelle, men dom har lite för kraftiga axlar, den som har suttit på plats har en platt tunn axel som går genom en smal springa.

Tackar för hjälp!

Bild

[url=http://ww2.beffo.se/upload/fil/?fil=zyjpyssjv8dy.jpg]Bild[/url
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
snubber

Inläggav snubber » 2008-08-27 21:30

Jo det skall vara en axel, dessutom en kontaktbrygga och troligen en fjäder (kan vara antingen en cylindrisk tryckfjäder med dy på någon mm. alternativt en bladfjäder) som trycker bryggan mot kontakterna.

Hittar du bara kontaktbryggan så går "nog" resten att fixa.
Lite suddiga bilder dock så jag gissar lite efter hur det brukar se ut i kontakterna.
Leif

"man lär så länge man har elever"

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-08-27 22:34

Snubber, stort tack för ditt svar. Ursäkta att bilderna är dåliga, men mitt objektiv har så kass närgräns och har helt andra egenskaper än just macrofotografi.

Vad tror du om detta då, har hittat en fjäder och en kontaktbrygga:

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-08-27 23:00

Hittade axeln nu med!!! :mrgreen:

Kan snälle herr snubber eller någon annan vänlig själ se vad som mer saknas och om det inte gör det hur den tänkas möjligt skall sitta ihop?

SNÄLLA! :)

Mvh
Filip

Användarvisningsbild
snubber

Inläggav snubber » 2008-08-27 23:01

Då är det enkelt ...

1) placera kontakthuset med lödanslutningen nedåt.
2) lägg i kontaktbryggan i huset, troligen med "hundöronen" uppåt. Det finns en liten "gaffel som skall hålla bryggan i mitten.
3) stoppa in fjäder och tryckstav i hålet som finns i den svarta plastbiten på manöverarmen. Staven skall vara vänd utåt och den rundade toppen skall löpa mot kontaktbryggan.
4) Montera axel i manöverarm (saknas axeln så kan du klippa en bit pianotråd i lämplid diameter och montera i manöverarmen)
5) Montera manöverarm så att axeln vilar i uttagen på kontakthuset.
6) montera täckblecket, (nu har du brutit av fästöronen i kontakthuset som håller ihop "allt", så här kan du antingen limma eller montea någon variant av metallbygel som håller ihop alla delar. Jag skulle nog försöka att limma med cyanolim och kolla att det funkar, därefter bocka till en metallbygel som säkerhet.

Det kan vara lite pilligt att få allt på plats när du saknar styrningen från fästöronen, men med lite tålamod så ... Jag har lagat åtskilliga liknande brytare med oftast fullgod funktion efteråt.

Lycka till.
Leif

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-08-27 23:24

TACK!

Då var jag inte helt ute och cyklade, den processen hade jag provat precis medans du skrev, men var lite osäker på om fjädern skulle vara utåt eller inåt samt att om kontaktblecket har någon betydelse upp eller ner, men jag antar att det inte har någon betydelse alls.

Cyanolim,det har jag inte hört talas om... går det inte med ngt som man har hemma eller detta är speciellt anpassat?

Skall få faderskapet att hjälpa till med en säkerhetsbleck.

Ser positivt ut än så länge :-)

Tack än en gång!

Mvh

FIlip

Användarvisningsbild
snubber

Inläggav snubber » 2008-08-27 23:32

Kontaktblecket bör ligga "rättvänt", man brukar se var plastarmen som sitter på fjädern har glidit tidigare. Vänder du den fel får du inga distinkta "klick-lägen".

Cyanolim är samma som "snabblim", (blaskigt lim i liten flaska som luktar starkt när det binder) akta bara så du inte får lim i kontakthuset ...
Leif

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-08-27 23:40

Jahapp, där bröts tryckstaven...

Jag antar att den måste vara i bakelit eller ngn annan icke-ledande material?

Funkar cynikerlimmet här med?

Mvh

Filip

Edit: Har i lådan här hemma: Casco ExpressGel eller rättare sagt, Etyl-2-cyanoakrylat.

Borde göra tricket, eller?

Användarvisningsbild
snubber

Inläggav snubber » 2008-08-27 23:58

Cyanoakrylat är cyanolit-lim, funkar troligen OK.
Leif

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-08-29 15:28

Har försökt limma tryckstaven 2 gånger med Expresslimmet och 3 gånger med Strong SuperQuick Epoxy... inget funkar. Varför?

Kan du garantera att det andra limmet funkar så får jag leta upp sånt istället. Grrr, så irriterande sånt här är.

Användarvisningsbild
snubber

Inläggav snubber » 2008-08-29 20:13

Vissa plaster är nästan "omöjliga" att limma, jag hade nog svarvat till mig ett nytt stift. eller hittat ett annat som passat för ändamålet.

Det finns olika aktivatorer för svåra plaster, men jag ser inte att kostnaden för detta gör det till ett realistiskt alternativ om du skall köpa detta, kanske någon i din närhet har att låna ut?

Dentallaboratorier är ofta väldigt duktiga att limma olika plaster, jag har vid flera tillfällen fått hjälp av lokala lab, kolla gärna.

Men som sagt, jag hade nog fixat en ny ...
Leif

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-08-29 22:02

I vad för material och HUR göra jag en ny?

Det är ju inte alltför stora saker att sätta i svarven?

Jag har en fet bit svart nylon som jag skulle kunna nyttja, funkar det?

Användarvisningsbild
snubber

Inläggav snubber » 2008-08-30 07:29

Nylon funkar troligen helt OK. Har du ingen liten svarv så kan man fila med en liten nålfil samtidigt som biten sitter i t.ex. en skruvdragare.
Leif

Återgå till DIY-forum