Alternativ till dyrt tonarmskeblage?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
helix

Alternativ till dyrt tonarmskeblage?

Inläggav helix » 2008-08-30 23:41

Hej,

Ska just till att byta tonarmskeblage på min vinylspelare. Jag undrar om det är någon som vet något bra och billigt alternativ till "märkeskeblagen".

Jag har funderat lite på att det kanske skulle gå att använda ledarna i en kabal som denna:

http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... 019707.htm

Är jag helt fel ute? Finns det något bättre alternativ?

Användarvisningsbild
n3mmr

Re: Alternativ till dyrt tonarmskeblage?

Inläggav n3mmr » 2008-08-31 21:05

helix skrev:Hej,

Ska just till att byta tonarmskeblage på min vinylspelare. Jag undrar om det är någon som vet något bra och billigt alternativ till "märkeskeblagen".

Jag har funderat lite på att det kanske skulle gå att använda ledarna i en kabal som denna:

Menar du inne i armen, eller inuti chassiet, eller vad?
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-09-01 07:47

Jag tilltalas av detta sätt att hantera tonarmskablaget: http://www.krishu.de/de/index.php?id=61

En obruten kabel hela vägen från pickup till RIAA-steget (som gärna får ligga inne i skivspelaren).

I vilket fall kan låg kapacistans vara av godo eftersom man då får större frihet vid anpassningen till använd pickup.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2008-09-01 11:39

Tonarmkabel (den som går från pickupen) skall var mycket mjuk för att tonarmen skall kunna röra sig så fritt som möjligt. Den typen av kablage kan man köpa hos exempelvis Svalander och kostar inte särskilt mycket (kanske 200 kr totalt). Jag prioriterar personligen de mekaniska egenskaperna framför de elektriska (exotiska dielektrika eller ledningsmaterial och/eller geometrier.) Det är svårt att hitta kabel som är så mjuk. Vill man supersnika så kan man ta och dela ned en mångledare med det är ju lite jobb med det. Om tonarmskablarna termineras med kontakter på spelaren behöver du ytterligare kablar till förstärkaren och de bör vara av god kvalitet, t.ex. RG62 eller CT100 för att ta några exempel som verkar vara populära på faktiskt.se. Bra skärmning och att man tvinnar kablarna för minimera brumupptagning är saker som åtminstone jag bryr mig om. Man bör också hålla koll på kapacitansen så att man kan beräkna den totala lastkapacitansen för pickupen.

Just my 2 cents.

/D
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2008-09-01 13:21

Dahlqvist skrev:

Tonarmkabel (den som går från pickupen) skall var mycket mjuk för att tonarmen skall kunna röra sig så fritt som möjligt. Den typen av kablage kan man köpa hos exempelvis Svalander och kostar inte särskilt mycket (kanske 200 kr totalt). Jag prioriterar personligen de mekaniska egenskaperna framför de elektriska (exotiska dielektrika eller ledningsmaterial och/eller geometrier.) Det är svårt att hitta kabel som är så mjuk. Vill man supersnika så kan man ta och dela ned en mångledare med det är ju lite jobb med det. Om tonarmskablarna termineras med kontakter på spelaren behöver du ytterligare kablar till förstärkaren och de bör vara av god kvalitet, t.ex. RG62 eller CT100 för att ta några exempel som verkar vara populära på faktiskt.se. Bra skärmning och att man tvinnar kablarna för minimera brumupptagning är saker som åtminstone jag bryr mig om. Man bör också hålla koll på kapacitansen så att man kan beräkna den totala lastkapacitansen för pickupen.

Just my 2 cents.

/D

Jag håller med helt och fullt i det ovanstående.

Det viktigaste är övergången mellan den rörliga tonarmen och det statisk chassiet.

diverse egendomliga lösningar har funnits genom tiderna, inkl nålar neddoppade i kvicksilverbad.

Men: mjuka tunna kablar lagda/fournerade på böjningsminimerande sätt är nog bäst.

Grundregel: så nära upphängningen som möjligt, men fritt och så att den incrementella vridningen blir minimerad
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
helix

Inläggav helix » 2008-09-01 21:21

Ursäkta om min fråga var lite korkad :oops: Jag får väl skylla på att jag är nybörjare...jag fick i alla fall flera goda svar och hjälp på traven. Tack! Priset på Svalanders kablage verkar helt ok.

Av rent akademiskt intresse undrar jag dock ifall de litzt-rådar som ELFA säljer med isolering av polyuretan hade fungerat? De kanske inte är äkta litz och/eller är för är för styva för tonarmen? (Svalanders litz-tråd är ju emaljerade).

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... 178344.htm

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-09-01 21:52

Hittade ingen Litz-tråd på Svalanders hemsida. Har du någon länk? Det kanske är hans flätade kablar du tänker på? Svalanders kabel består av fyra ledare (eller fem) som är flätade. Är ingen Litz-kabel som ju består av flera tunna ledare som tillsammans bildar en ledare.

Användarvisningsbild
helix

Inläggav helix » 2008-09-01 22:36

RogerGustavsson skrev:Hittade ingen Litz-tråd på Svalanders hemsida. Har du någon länk? Det kanske är hans flätade kablar du tänker på? Svalanders kabel består av fyra ledare (eller fem) som är flätade. Är ingen Litz-kabel som ju består av flera tunna ledare som tillsammans bildar en ledare.

Här är länken:
http://www.svalander.se/vinyl/tonarmskabel.htm

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-09-02 07:58

Tack! Den får inte hårt tvinnad om man vill ha full flexibilitet.

Återgå till DIY-forum