Försök till gitarrförstärkare *Låda klar*

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Joav

Försök till gitarrförstärkare *Låda klar*

Inläggav Joav » 2008-09-04 16:11

Jag försöker bygga en gitarrförstärkere, kanske inte hifi men ganska nära...
Just nu går det åt hällsingland
Bild
OBS! GAMMALT SCHEMA

grundkonstriktionen kommer från "headwize" och jag har bara ökar förstärkningen till 21ggr och ändrat filtret. Offset trimm som finns på OPA134 är båda kopplade till jord.
Har jag tänkt fel eller har jag kopplat fel???

Det är meningen att detta ska fungera som försteg innan volymkontrol och en LM3886.
Efter som jag saknar ociloskop så använder jag hörlurar och det låter distat!!!
Jag har försökt titta på andra projekt på nätet men hittar inte någon jätte skillnad förutom kondensatorer i återkopplingen.

Glad för all hjälp jag kan få!

Bilder kommer när den börjar fungera lite mer...
Senast redigerad av Joav 2008-10-07 19:54, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Bullit

Inläggav Bullit » 2008-09-04 16:24

Pinne 1 och 8, offset-trimmen, bör du väl lämna flytanda, alltså ej kopplade till någonting.

Jag kan ha fel.

Användarvisningsbild
Joav

Inläggav Joav » 2008-09-04 17:24

Tackar där försvan disten!!!
Försökte lete hur man skulle kollpan in pin 1 och 8 men hittade inget...

Användarvisningsbild
Joav

Inläggav Joav » 2008-09-04 17:43

Tyävrr kom ni högtrekvent brus och hälsade på, jag har satt 0,1u kondensatoren mellan +15 och jord samt -15 och jord med de sitter 3-5cm ifrån opampen sen testar jag allt utan någon skärmad...
Något förslag på vad jag ska göra?

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2008-09-04 22:56

Kan du uppskatta frekvens på det högfrekventa bruset?
Eftersom jag gissar att du har lyssnat fram det så kanske det är i storleksordningen 10kHz?
Eller är det massor med olika frekvenser som är blandade?
Det skulle kunna ge en ledtråd till var bruset kommer ifrån.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-09-05 00:18

Ett foto på bygget brukar vara bra.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Joav

Inläggav Joav » 2008-09-05 16:01

Tackar för all hjälp
Frekvensen på bruset har jag lite svårt att säga men det påminner mycket om radiobrus, när man är mellan kanaler.
Bilder på bygget kommer imorgon.
Kan säga på en gång att allt är byggt på experimentkort så det är inte optimalt när det gäller störningar.

Användarvisningsbild
hpl

Inläggav hpl » 2008-09-06 10:02

Hej,

Jag tycker du skall fundera mer på värdena på R3 och R4.

R3 bör ligga kring 1MEG (eller mer) för att inte förstöra ljudet från din gitarr alltför mycket

Varför är R4 så hög? Skulle nog hålla den krin 1-2k ungefär.

Som det ser ut nå så har du för låg ingångsimpedans (R4), dessutom så bränner du halva signalen i spänningsdelaren R3 / R4 .
Troligen kommer det att ge dig ett sämre signal / brus förhållande.

Tror inte detta är orsaken till ditt högfrekventa brus dock, men borde nog ändå åtgärdas.

Användarvisningsbild
Joav

Inläggav Joav » 2008-09-06 12:47

Jag kanske ska berätta lite om projektet. Det började med att jag kom på att hur trevligt det är att spela gitarr och att jag saknade min gamla som jag hade som 15 åring. Sagt och gjort så köpte jag mig en ny :wink:
Bild

Till den köpte jag också en multieffekt som jag kan koppla till förstärkaren, det jag inte tänkte på är att det kanske inte alltid är så bra att spela när flickvännen försöker se på TV . För att inte störa så mycket vill jag skaffa en liten förstärkare att ha i sovrummet.
Eftersom jag hade en LM3886 liggande hemma och några operationförstärkare liggande hemma från projekt som aldrig blev av så fick det bli dom som skulle användas nu.
Detta är mitt första projekt som jag gör själv och jag försöker titta på andras projekt på nätet.

Här har vi nätdel för +-15V och +-34V samt försteget.

Bild

Här än närbild på båda sidorna av försteget.

Bild

Bild

Bild
Jag är fullt medveten om att man inte ska använda Grön-Gul ledare i sina kopplingar och det kommer jag inte göra när jag kopplar upp den i lådan, det var bara det att sladden fanns bredvid mig när jag skulle prova :twisted:

Högtalare biten av projektet har jag inte börjat på ännu, men målet är ett element som kan spela 50-5 000 Hz och max 6,5”. När jag tittar på hifikit så verkar Seas PX17-LTS vara ett bra val. Jag tar gärna emot tips på andra element.

roren

Inläggav roren » 2008-09-07 17:02

Hej Joav,
Vad kul med en gitarrförstärkare!

Jag skulle aldrig välja ett "HiFi element" till en gitarrförstärkare.
Dom är helt enkelt inte gjorda för det.
Sa du max 6,5"...Ja då skulle jag hellre välja nå't robustare. Kanske
"Eminence" Alpha 6.
Eller kanske nå't bilelement om det finns i 8 Ohm. Högt Qts är inget
att rädas för i dessa sammanhang.
Tänk inte ens Hi-Fi när du bygger musikinstrument :wink:

Rolf

Jag glömnde att fråga om du testade grejerna utan nån skärmad låda?
Isåfall skulle det kanske kunna förklara bruset.

Användarvisningsbild
Joav

Inläggav Joav » 2008-09-07 23:01

Bytte R4 till 1k och fick lite dist som svar, ska byta R3 till 1M imorgon sen får jag väll se över om förstärkningen är för hög (21ggr) har inte haft möjlighet att mäta hur mycket mickarna lämanr ifrån sig och det jag hittade på nätet var mellan 0,1V och 1V (rms).

När jag testar så har jag allt öppet så det skulle kunna vara radio brus jag hör, finns många kopplingar som skulle kunna fungera som antenner.

Varför ska jag inte ha ett hifi element, är de onödigt dyra eller kommer det låta dåligt med dom?

Användarvisningsbild
rainman

Inläggav rainman » 2008-09-07 23:30

Ser ut som aktiva EMG-mickar på den? Skulle gissa på ganska hög output isf.

Hittade detta om de mickar jag tror sitter på guran du har med på bild.

Saxat från http://www.emginc.com/displayproducts.a ... egoryid=6#

"EMG-81

* Logo Color * Silver
* Resonant Frequency (kHz) * 2.25
* RMS Output Voltage * 1.25
* Peak Output Voltage * 1.75
* Output Noise (dBV) * -91
* Output Impedance (Kohm) * 10
* Current @ 9V (Microamps) * 80
* Battery Life (Hours) * 3000

EMG-85

* Logo Color * Gold
* Resonant Frequency (kHz) * 2.55
* RMS Output Voltage * 1.25
* Peak Output Voltage * 1.75
* Output Noise (dBV) * -89
* Output Impedance (Kohm) * 10
* Current @ 9V (Microamps) * 80
* Battery Life (Hours) * 3000"

//Per

Användarvisningsbild
Joav

Inläggav Joav » 2008-09-08 08:03

Det är EMG-mickar på den men de är passiva, har fösökt få reda på vilka det är och det verkar som det är EMG-HZ H4 men jag hittar inte mycket om output på dom.
http://www.emginc.com/downloads/wiringdiagrams/EMG-H1-H4.pdf

Användarvisningsbild
Joav

Inläggav Joav » 2008-09-08 08:36

Nu är R3 och R4 enligt förslag från hpl och det blev mycket bättre, ingen dist och bruset har även minska!
Tackar!
Det jag har märkt med bruset är att när jag vrider på tone-kontrollen på gitarren eller sätter en 0,1uF kondning mellan in och jord minskar bruset ordentligt.

Då är det dax för att koppla in LM3886 men volympot men det sker först i helgen, om jag kan hålla mig så länge 8)

Användarvisningsbild
hpl

Inläggav hpl » 2008-09-08 10:21

perfekt! Byggde själv en OPA134-baserad förförstärkare bara för nån månad sen och den funkar väldigt fint. Måste snart lägga till en dist-kanal också...

Angående element så är jag absolut ingen expert men som jag ser det så vill man hellre ha ett element+låda som har ett "eget ljud" och alltså inte en rak frekvensgång.

Pucklar o dalar i responskurvan ger ljudet dess karaktär och därför är det svårt att säga just *hur* det ska se ut för att vara rätt för dig. En del gillar Marsall andra gör det inte....

Själv håller jag på att fundera på att bygga en 1x10" låda till min stärkare men har inte kommit längre än planerings o funderingsstadiet ännu. Jag kommer med all säkerhet att välja ett element avsett för gitarr och sedan exprimentera lite med olika lådlösningar, tex genom att ha en utbytbar bakdel (för att testa sluten, portad eller öppen låda).

Det kan nog vara svårt att hitta riktiga gitarr-element i storlekar under 8" men jag vet att vissa exprimenterar med tex element ur gamla kasserade tv-apparater eller sunkiga bergsprängare. Ingen risk att få allt för hifi-mässig frekvenskurva då :-)

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2008-09-08 19:13

Joav skrev:Varför ska jag inte ha ett hifi element, är de onödigt dyra eller kommer det låta dåligt med dom?

Det låter helt enkelt inte bra, dels får inte högtalaren ha för stor frekvensomfång och dels så blir det alldeles för mjukt och snällt ljud med hi-fi högtalare.
När man bygger gitarrförstärkare så får man tänka tvärtom jämmfört med hi-fi, här är det dist och dålig frekvensomfång som ger välljud :)

Ska man köra gura genom en vanlig hi-fi förstärkare med normala hi-fi högtalare så måste man använda en pod, tex en Behringer V-Amp eller Line-6 pod.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-09-08 20:30

Har du inga avkopplingskondingar för +/- 15V på kortet??

För övrigt, är inte ett alternativ att köra i lurar med Pod eller liknande?

Så kör jag oftast och jag gillar det skarpt.

/Peter

Användarvisningsbild
Joav

Inläggav Joav » 2008-09-08 22:33

Piotr: det sitter avkopplingskodningar för +/-15V men de är inte utritade på schemat...
Jag har så att jag kan köra med hörlurar men då får jag ju inte bygga själv 8)

Efter bra förklaring varför jag inte ska använda Seas PX17-LTS har Celestion G10 Vintage från ljudia blivet ett bra alternativ...
Är det någon som har tips på andra ställen där man kan köpa gitarrelement på???

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-09-08 22:39

Men.. jag ser inga kondingar på kortet?

/Peter

Användarvisningsbild
Joav

Inläggav Joav » 2008-09-08 22:43

undersidan precis där strömmen kommer in bild 4 och 5 längst till vänster...
De sitter kanske lite långt bort från opampen...

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2008-09-09 01:13

Joav skrev:Piotr: det sitter avkopplingskodningar för +/-15V men de är inte utritade på schemat...
Jag har så att jag kan köra med hörlurar men då får jag ju inte bygga själv 8)

Efter bra förklaring varför jag inte ska använda Seas PX17-LTS har Celestion G10 Vintage från ljudia blivet ett bra alternativ...

Detta kanske?
http://hifikit.se/show_prod.asp?id=1152

Användarvisningsbild
hpl

Inläggav hpl » 2008-09-09 06:39

www.thomann.de har ju hyfsat utbud till vettiga priser. Inte just Celestion G10 men ändå ett hyfsat utbud av 10-or från bla Jensen och Eminence. Jensen's Vintage- och Alnico-serie brukar rekommenderas av många hemmapulare....

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-09-09 18:14

Avkopplingskondingar skall placeras direkt på chippet.

Men jag såg dom öht inte innan du pakade ut dom! 8O :)

/Peter

Användarvisningsbild
Noak

Inläggav Noak » 2008-09-10 00:20

Joav skrev:Varför ska jag inte ha ett hifi element, är de onödigt dyra eller kommer det låta dåligt med dom?

Hej. Gitarrhögtalarelement går inte att jämföra med hifiditon. Själv har jag kört uteslutande på Celestion Vintage 30 i mina högtalarlådor i flera år, det gäller att hitta det man tycker om. Jag såg att LH-musik hade ett 8-tums Jensen (Jensen brukade/brukar ofta sitta i Fenderförstärkare) som nog kan vara ett vettigt alternativ.

http://www.lh-musik.se/

Thomann har en del 8-tummare också. Dock är nog ingen av dessa avsedd för gitarrförstärkare, men man kan ju prova om man törs.

http://www.thomann.de/se/8_tum_hoegtalare.html

Lycka till!

Användarvisningsbild
Joav

Inläggav Joav » 2008-09-11 10:48

Efter alla visa ord om element så har jag konstaterat att 6,5" kanske är förlitet och elementat har fått växa upp till 10"
Jag har även konstaterat att jag ska ha separata lådor för förstärkare och högtalare så att jag enkelt kan byta högtalare om jag inte blir nöjd med mitt val :wink:

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2008-09-11 18:31

Joav skrev:Efter alla visa ord om element så har jag konstaterat att 6,5" kanske är förlitet och elementat har fått växa upp till 10"
Jag har även konstaterat att jag ska ha separata lådor för förstärkare och högtalare så att jag enkelt kan byta högtalare om jag inte blir nöjd med mitt val :wink:

Hifi-kit har ett 10" gitarrelement:
http://hifikit.se/show_prod.asp?id=1791

Går du upp till 12" så har du ännu fler:
http://hifikit.se/show_prod.asp?id=1793
http://hifikit.se/show_prod.asp?id=1794
http://hifikit.se/show_prod.asp?id=1792

Användarvisningsbild
Joav

Inläggav Joav » 2008-09-11 20:24

Har uppdaterat schemat med alla tips jag har fått
Bild
(Nu rätt bild :oops: )

Upptäkte att LH musik ligger brevid exjobbet, det blir till att gå dit imorgon på lunchen...
Senast redigerad av Joav 2008-09-12 22:17, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2008-09-11 21:21

Om jag skulle satsat på ett av de gitarrelementen som länkats ovan så hade jag köpt Red & White Blues elementet, för det ser ut att ha en mycket snällare frekvenskurva att jobba med. Dvs enklare att få det bra.

Kolla även på
http://www.autemashop.com/category250_1.htm
De säljer också en del eminence-element. De är dock inte alls lika snabba och smidiga som HiFi-kit, men de håller lite lägre priser.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-09-11 22:48

silvervarg skrev:Kolla även på
http://www.autemashop.com/category250_1.htm
De säljer också en del eminence-element. De är dock inte alls lika snabba och smidiga som HiFi-kit, men de håller lite lägre priser.

Ring och kolla med deras lagerstatus på element, det kan vara så att det tar rätt lång tid att skaka fram grejerna som finns på hemsidan.

Användarvisningsbild
hpl

Inläggav hpl » 2008-09-12 10:58

En edit på senaste schemat kanske? Jag tycker det ser ut att vara samma bild som i första posten?

Nästa

Återgå till DIY-forum