Moderator: Redaktörer
silvervarg skrev:För höga frekvenser är det absorbering som är viktigast. Och det är detta som främst är viktigt för att få bort kyrkokänslan.
För låga frekvenser så är det svårare att få till effektiv absorbering med rimliga medel och då övergår man mer till diffusion för att det är lättare.
Att göra 20cm+ tjocka tavlor tycker jag oftast fungerar dåligt ur estetisk synvinkel. Grundregeln är att mycket tyg och eller absorbenter är bra.
Jag har aldrig träffat på ett rum i en bostad som är för mycket dämpat.
Fundera också över andra mindre iögonfallande absorberande saker.
T.ex soffor/fotöljer av tyg, mattor (tjockare=bättre), gardiner (tjockare och mer tyg=bättre).
Oregelbundna saker fungerar också som diffusorer, som t.ex. en bokhylla med varierande storlek på böckerna.
För höga frekvenser är det absorbering som är viktigast. Och det är detta som främst är viktigt för att få bort kyrkokänslan.
För låga frekvenser så är det svårare att få till effektiv absorbering med rimliga medel och då övergår man mer till diffusion för att det är lättare.
Att göra 20cm+ tjocka tavlor tycker jag oftast fungerar dåligt ur estetisk synvinkel. Grundregeln är att mycket tyg och eller absorbenter är bra.
Jag har aldrig träffat på ett rum i en bostad som är för mycket dämpat.
Fundera också över andra mindre iögonfallande absorberande saker.
T.ex soffor/fotöljer av tyg, mattor (tjockare=bättre), gardiner (tjockare och mer tyg=bättre).
Oregelbundna saker fungerar också som diffusorer, som t.ex. en bokhylla med varierande storlek på böckerna.
PetterPersson skrev:Markskiva.
Om du upplever rummet över/feldämpat kan du alltid lägga på en BAD-framsida i efterhand. Men prova med markskiva 70 mm först. Sätt den så långt från väggen du kan.
RogerGustavsson skrev:Jo, markskivan kan ge en viss ytreflektion och det är därför man brukar använda en toppig skumplastskiva framför. Markskivorna är populära inte minst för att de är rätt styva. Det går att använda andra isolerskivor, t.ex. med densiteten 15 kg/m³ för glasull eller 25 kg/m³ för stenull (UNS39 från PAROC). Man bör vara uppmärksam på att ju tjockare mineralullsskiva och ju större avstånd från väggen den sitter på, desto längre ned i frekvens dämpar den. I olyckliga fall kan man då ha några otrevliga rumsresonanser kvar vid låg frekvens. De kan bli rejält störande. Grundtipset för att ta ner "kyrkklangen" är annars mycket textiler, tjocka mattor(helst täckande hela golvet), tavlor med tjocka ramar, bokhyllor med böcker och stoppade möbler. Ger ofta samma effekt som ett par absorberande tavlor.
Xor skrev:Jag tror inte jag kommer ha plats i ramen för både isolering samt skumplast. Kommer det funka att bara tygklä markskivorna direkt och sedan sätta in dem i tavelramen?
RogerGustavsson skrev:Xor skrev:Jag tror inte jag kommer ha plats i ramen för både isolering samt skumplast. Kommer det funka att bara tygklä markskivorna direkt och sedan sätta in dem i tavelramen?
Det kommer att fungera. Högtalarna från Carlsson och Larsen har liknande absorbenter i stenull.
Byggmarknaderna säljer hela förpackningar. Formatet är vanligen 600x1200 mm och antalet skivor beror på tjockleken.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster