Tygtavlor, hur gör man bäst? (Nu färdigbyggda)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Xor

Tygtavlor, hur gör man bäst? (Nu färdigbyggda)

Inläggav Xor » 2008-09-09 23:21

Hej på er.

Tjejen har köpt några stora marimekkotyger som är tanken att det ska bli tavlor av.

Eftersom rummen nu låter som att befinna sig i en mindre kyrka så tänkte jag passa på att få bort lite efterklang och hårdhet.

Hur gör man på bästa sätt för att uppnå detta, är det bara att stoppa glasfiber bakom tyget, BAD-panel som jag läste i en annan tråd om, eller nånting helt annat?

Slutresultatet ska vara ca 1,5m breda och 2,5m höga tavlor.

Kom med idéer.. Jag kan ju alltid bara göra vanlig spänd duk men det känns som ett bra tillfälle att även förbättra den ljudsliga triveln i rummen.
Senast redigerad av Xor 2008-09-22 18:04, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2008-09-10 01:02

Bild
Unessa har jag själv. :)

Detta var min tanke med det hela. Fyllning får man välja själv, men jag har en del profilerad skumplast som ska användas. Fyllningen ska jag inte låta ligga mot tyget dikt an (framförallt inte om det är stenull eller liknande) och jag ska bygga en ram som jag sätter tyget på, och en ram som jag har utanpå tyget. Då blir det så mycket som möjligt som en tavla, och det är det jag vill. På baksidan så sätter jag antingen ett billigt tyg eller ett par stroppar som håller fast absorbenten. Upphängningen görs p s s som för tavlor - en ståltråd som man man hänger upp på mitten. Klart!

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2008-09-10 08:34

Är det efterklang du vill ha bort är det effektivast om du sätter markskiva (grön kompakt isolering) bakom tyget. Slartibartfast beskriver det bra med ramen. Det är bra ut estetisk synpunkt med. Det kan vara värt att sätta ett vitt lakansväv innan för att det inte ska skina igenom för mycket. Ju längre ut från väggen du placerar skivan och ju tjockare den är, desto bättre dämpvärkan får den längre ner if rekvens. Minst 20 cm eller mer från vägg, annars kan du få konstig klangbalans in rummet då bara högre frekvenser absorberas. Ska du har fler absorbenter skulle jag istället rekomandera BAD, blandning mellan absorbent och diffusor. Jag har nyss byggt 12 sådana 55*60 cm och är mycket nöjd hittills.

Hur stort är ditt rum? Var ska den vara placerad? Vad tycker du bäst om, döddämpde rum eller rum med viss efterklang?

Användarvisningsbild
Xor

Inläggav Xor » 2008-09-10 17:27

Tackar för svaren.

Rummen det är frågan om hittar ni i denna tråd:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=25235 (och jag vet fortfarande inte riktigt hur placering av stereo kommer att bli)

Tjejens tanke är att det ska upp en tygtavla i arbetsrum, lillgrabbens rum, samt förmodligen 2st i vardagsrummet. Vardagsrummet blir ju viktigast ur musiksynvinkel, men tanken var att göra den ljudsliga trivselfaktorn lite bättre även i de andra rummen.

Hon vill helst inte ha någon synlig ram, utan tyget ska vara vikt runt en inre ram bara.

20cm är dock väldigt tjock tavla.. vad kan man göra om man vill ha ett djup på ca 4-8cm?

Är det absorbering eller diffusering som är det viktigaste för att få bort kyrkokänslan?

Många frågor blir det... men man måste ju fråga för att lära sig. :)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-09-10 22:06

det är hopplöst att spänna tyg på ram, tyg har en förmåga att strecha sig

frugan har haft dille på det där och det blir aldrig bra

nästa gång tänker jag använda sån där porös skiva som brukar sitta bakom anslagstavlor på dagis

en såndär tvättbjörn på bilden där ovan lyckades jag få frugan att bara hänga veckat i barnens rum, det blev lite mysigt
Bikinitider

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2008-09-10 22:12

För höga frekvenser är det absorbering som är viktigast. Och det är detta som främst är viktigt för att få bort kyrkokänslan.
För låga frekvenser så är det svårare att få till effektiv absorbering med rimliga medel och då övergår man mer till diffusion för att det är lättare.

Att göra 20cm+ tjocka tavlor tycker jag oftast fungerar dåligt ur estetisk synvinkel. Grundregeln är att mycket tyg och eller absorbenter är bra.
Jag har aldrig träffat på ett rum i en bostad som är för mycket dämpat.

Fundera också över andra mindre iögonfallande absorberande saker.
T.ex soffor/fotöljer av tyg, mattor (tjockare=bättre), gardiner (tjockare och mer tyg=bättre).
Oregelbundna saker fungerar också som diffusorer, som t.ex. en bokhylla med varierande storlek på böckerna.

Användarvisningsbild
Xor

Inläggav Xor » 2008-09-10 23:55

silvervarg skrev:För höga frekvenser är det absorbering som är viktigast. Och det är detta som främst är viktigt för att få bort kyrkokänslan.
För låga frekvenser så är det svårare att få till effektiv absorbering med rimliga medel och då övergår man mer till diffusion för att det är lättare.

Att göra 20cm+ tjocka tavlor tycker jag oftast fungerar dåligt ur estetisk synvinkel. Grundregeln är att mycket tyg och eller absorbenter är bra.

T.ex soffor/fotöljer av tyg, mattor (tjockare=bättre), gardiner (tjockare och mer tyg=bättre).
Oregelbundna saker fungerar också som diffusorer, som t.ex. en bokhylla med varierande storlek på böckerna.

Innebär detta att det förmodligen är bättre med någon form av BAD-borrad skiva + isolerskiva bakom tyget än bara isoleringsskivor?

Andra åtgärder kommer att komma senare såsom ryamatta på golv + tjockare gardiner... det känns dock som om denna lägenhet kan behöva all hjälp den kan få och när ändå tavlorna ska göras och är "godkända" så tänkte jag passa på.

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2008-09-11 08:53

Det är inga problem att sträcka tyg över en plan yta. Bara det
sträcks "från mitten och utåt" så att det inte uppstår veck. Att runda
av kanterna tyget ska runt underlättar också.

För höga frekvenser är det absorbering som är viktigast. Och det är detta som främst är viktigt för att få bort kyrkokänslan.

Varför skulle det vara viktigasta att absorbera höga frekvenser? Då får
du bara ojämn efterklang för de olika frekvenserna :!: Jämn
efteklangstid är att föredra.

Jag har haft ett fel/överdämpat rum och det är inte roligt. Jag provade
med 14 m2, 70 mm markskiva ca 12 cm ut från väggen. Den
absorberade allt ljud över ca 200-300 Hz men knappt något därunder
vilket resulterade i ett mörkt, burkigt ljud utan liv, rymd, närvarokänsla och ojämn efterklangstid. Därför behövs det tjockare absorbenter. BAD
dämpar övre basen hjälpligt om den görs tillräckligt djup. Den bryter
även upp den infallande vågen och både sprider och dämpar den för
att inte dödämpa allt ljud.

Absorbenten måste ut 1/4 av den lägsta våglängd man vill absorbera
effektivt. Exempel: 345 Hz -> 1,0 meter våglängd -> 25 cm ut från
väggen. Därunder faller absorptionsförmågan med ca 50% per oktav.
Här: 345 Hz absorberas allt, 172 Hz absorberas hälften, 86 Hz
absorberar 25% av den infallande ljudvågen. Detta om
ljudhastigheten inte sänks i absorbenten. I verkliga fall sjunker
ljudhanstigheten 1,5-2 ggr i materialet vilet gör att absorbenten
fungerar djupare i frekvens. Deta är beroende av tjockleken.

Ja.

Användarvisningsbild
Xor

Inläggav Xor » 2008-09-15 08:42

Jag kanske har fått svaret utan att begripa det, men jag frågar igen:

Vad är bäst om man vill hålla tavlorna 4-8cm tjocka?
Markskiva, Profil-skum, BAD, eller nått annat?

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2008-09-15 12:51

Markskiva.

Om du upplever rummet över/feldämpat kan du alltid lägga på en BAD-framsida i efterhand. Men prova med markskiva 70 mm först. Sätt den så långt från väggen du kan.

Användarvisningsbild
Xor

Inläggav Xor » 2008-09-15 13:00

PetterPersson skrev:Markskiva.

Om du upplever rummet över/feldämpat kan du alltid lägga på en BAD-framsida i efterhand. Men prova med markskiva 70 mm först. Sätt den så långt från väggen du kan.

Och med markskiva så menar ni isoleringsmodellen och inte styroplast modellen antar jag?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-09-15 14:33

Det är mineralullsskivor som avses, t.ex. Isover Markskiva 38 eller Paroc GRS 30.

Användarvisningsbild
Xor

Inläggav Xor » 2008-09-15 23:12

Ni får ursäkta en nybörjare på detta område, men jag har ett par följdfrågor:

Blir inte markskiva för tät för att sättas upp med bara tyg framför? Känns som det borde bli en del reflexer i en sådan?

Jag ska alltså sätta upp tavlorna direkt mot vägg, utan luftspalt bakom.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-09-16 07:39

Jo, markskivan kan ge en viss ytreflektion och det är därför man brukar använda en toppig skumplastskiva framför. Markskivorna är populära inte minst för att de är rätt styva. Det går att använda andra isolerskivor, t.ex. med densiteten 15 kg/m³ för glasull eller 25 kg/m³ för stenull (UNS39 från PAROC). Man bör vara uppmärksam på att ju tjockare mineralullsskiva och ju större avstånd från väggen den sitter på, desto längre ned i frekvens dämpar den. I olyckliga fall kan man då ha några otrevliga rumsresonanser kvar vid låg frekvens. De kan bli rejält störande. Grundtipset för att ta ner "kyrkklangen" är annars mycket textiler, tjocka mattor(helst täckande hela golvet), tavlor med tjocka ramar, bokhyllor med böcker och stoppade möbler. Ger ofta samma effekt som ett par absorberande tavlor.

Användarvisningsbild
Xor

Inläggav Xor » 2008-09-16 17:10

RogerGustavsson skrev:Jo, markskivan kan ge en viss ytreflektion och det är därför man brukar använda en toppig skumplastskiva framför. Markskivorna är populära inte minst för att de är rätt styva. Det går att använda andra isolerskivor, t.ex. med densiteten 15 kg/m³ för glasull eller 25 kg/m³ för stenull (UNS39 från PAROC). Man bör vara uppmärksam på att ju tjockare mineralullsskiva och ju större avstånd från väggen den sitter på, desto längre ned i frekvens dämpar den. I olyckliga fall kan man då ha några otrevliga rumsresonanser kvar vid låg frekvens. De kan bli rejält störande. Grundtipset för att ta ner "kyrkklangen" är annars mycket textiler, tjocka mattor(helst täckande hela golvet), tavlor med tjocka ramar, bokhyllor med böcker och stoppade möbler. Ger ofta samma effekt som ett par absorberande tavlor.

Jo, har just köpt in en tygsoffa modell gigantisk och det blev lite bättre.. Även gardiner, ryamatta på golv samt rymatta på vägg(?!) kommer förmodligen.

Dock känns det smart att utnyttja ytan när ändå tavlor på 3m³ styck ska upp.

Jag tror inte jag kommer ha plats i ramen för både isolering samt skumplast. Kommer det funka att bara tygklä markskivorna direkt och sedan sätta in dem i tavelramen?

Jag får ta och åka runt till lite bygghandlare och kolla vad de har för markskivor när jag piggar på mig från min nuvarande förkylning.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-09-16 18:25

Xor skrev:Jag tror inte jag kommer ha plats i ramen för både isolering samt skumplast. Kommer det funka att bara tygklä markskivorna direkt och sedan sätta in dem i tavelramen?

Det kommer att fungera. Högtalarna från Carlsson och Larsen har liknande absorbenter i stenull.
Byggmarknaderna säljer hela förpackningar. Formatet är vanligen 600x1200 mm och antalet skivor beror på tjockleken.

Användarvisningsbild
Xor

Inläggav Xor » 2008-09-16 19:56

RogerGustavsson skrev:
Xor skrev:Jag tror inte jag kommer ha plats i ramen för både isolering samt skumplast. Kommer det funka att bara tygklä markskivorna direkt och sedan sätta in dem i tavelramen?

Det kommer att fungera. Högtalarna från Carlsson och Larsen har liknande absorbenter i stenull.
Byggmarknaderna säljer hela förpackningar. Formatet är vanligen 600x1200 mm och antalet skivor beror på tjockleken.

Vad bra! :D

Sista frågan (kanske): Gör det något om man klär stenullen i typ lakansväv under fronttyget? Jag tänkte på att isolera själva fibrerna från resten av lägenheten.

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2008-09-16 21:02

Nej, det fungerar utmärkt. det gör jag med :)

Lycka till och posta gärna bilder.

Användarvisningsbild
Xor

Inläggav Xor » 2008-09-16 21:31

Tack för svaren!

Byggbilder kommer såklart så snart jag är på benen igen och kan sätta fart med projektet.

Användarvisningsbild
Xor

Inläggav Xor » 2008-09-19 18:53

Hmm.. nu har jag vart runt på nästan alla byggvaruhus som finns i staden utan att hitta markisolerskivor i glas/stenull. Det verkar som de flesta har gått över till cellplastskivor istället.

Ett av de få ställen som är kvar är Beijer.
Är det någon vänlig själ som skulle kunna peka ut en artikel på http://www.beijerbygg.se som skulle funka?

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2008-09-19 19:17

Så här ser de ut.

http://www.beijerbygg.se/ImageVault/Ima ... ndler.aspx

http://www.beijerbygg.se/templates/BB_P ... x?id=10268

Svårt dock att se på bilden om de är hårda eller inte. Markskivan är rätt stum.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-09-19 19:26

Du kan välja:
Roxull Isolerasjälv 40, artnr 001497171 (45mm) eller 00149172 (70mm)

Andra isolerskivor med samma/liknande egenskaper:
Roxull Stålregelskiva 40
Paroc UNS39

Alladessa är lösare/har lägre densitet än markskivorna men ytreflektionen är kanske mindre? Är som du säger att cellplast har tagit över markskivorna i stenull.

Användarvisningsbild
Xor

Inläggav Xor » 2008-09-19 21:20

Oj.. okej.. vilken av ovanstående borde fungera bäst rent akustiskt då?
dvs vilken ska jag köpa i morgon? :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-09-20 18:43

Nu är det kanske för sent.... Jag hade valt den sort som hade gett minst spill. Kolla på hur många kvm du behöver.

Användarvisningsbild
Xor

Inläggav Xor » 2008-09-20 20:30

Denna blev det efter lite rådgöring i affären och "klämma och kännande" (vilket förövrigt, som alla normalt tänkande individer kan räkna ut, är en mycket dum idé):

Isover Piano Ljudskiva C450.

Tanken är att regla upp tavlorna med mellansektioner för att den inte ska slå sig och sedan utnyttja dessa fack för att hålla isoleringen.

Hur det kommer att gå.. Ja det får ni hålla er tills i morgon med, då sätter bandsågar och skruvdragare igång!

ps. Håll inte örat emot en isoleringsbal när man bär den.. bara ett vänligt tips :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-09-21 09:25

Lycka till! Det blev alltså glasull som oftast har lägre densitet. Blir rätt långt från den markskiva av stenull som inledde tråden. Kommer säkert att göra nytta ändå...

Användarvisningsbild
Xor

Inläggav Xor » 2008-09-21 21:06

Nu är tavlorna klara.. Det blev som Roger påpekade ett nödvändig avvikelse från trådens tidigaste rekommendationer.. Efter att ha besökt 8st byggmarknader samt brädgårdar var det bara att bita i den sura isoleringen och göra det näst bästa av det hela.

Nu till byggrapporten.

Bild
Denna isolering blev det till slut.

Bild
Klingan har fått jobbat klart. Ytterram av 70x22 och stag av 45x22 hyvlat virke.

Bild
Ramarna med stag är färdigskruvade.

Bild
Tyget häftas över den underliggande lakansväven. Farsan ryckte in och lånade ut sina händer.

Bild
Isoleringen på plats. Sitter riktigt bra klämd mellan reglarna.

Bild
Den färdiga tavlan i vardagsrummet.

Bild
Den färdiga tavlan i arbetsrummet.

Jag vet inte om dämpningen blev som den skulle iom förändringarna, men det blev en BETYDANDE skillnad i eko i rummen. Arbetsrummet känns mycket trevligare att vistas i och vardagsrummet är mycket bättre att samtala i iaf.

Tidigare hörde man knappt vad någon annan sa om man var typ 5 meter bort, det fenomenet är nu borta.

Vi får väl se om isoleringen nångång blir bytt till en av högre densitet (det är bara att ta bort lakanet på baksidan), men än så länge är jag nöjd.

Tackar för all hjälp!

Användarvisningsbild
molle

Inläggav molle » 2008-10-01 23:13

Mycket stiligt!
Ignorantia juris nocet

Användarvisningsbild
Xor

Inläggav Xor » 2008-10-02 09:54

molle skrev:Mycket stiligt!

Tack för det! Tycker själv att det blev riktigt bra :D

Nästa projekt blir lite "småtavlor" av samma princip i lillgrabbens rum.

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2008-10-02 17:25

Snyggt :)
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Nästa

Återgå till DIY-forum