EPS-C; en liten början...

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

EPS-C; en liten början...

Inläggav Naqref » 2004-04-18 14:30

EPS-C (där C står för Carlos som en tribute till Stig Carlsson) är nästa steg i EPS-serien. Den kommer inte bli lättbyggd och får mest ses som ett utbildningsprojekt. Något som man bygger när man har kommit lite längre både när det gäller praktiska och teoretiska kunskaper.

Tanken är att använda samma billiga och rimligt bra element som sitter i de övriga EPS-modellerna fast i en OrthoAkustisk (d v s en som har anpassats till lyssningsrummet med noga avvägda spridningsmönster och hantering av reflexer från närliggande ytor (väggar och golv) och som har en tonkurva som är hörelsmässigt optimal vid avspelning av goda (främst akustiska) inspelningar) högtalare. Dock vill jag inte kalla högtalaren för OA då det inte är säkert att den når upp till alla de krav som finns på en dylik. :)

Först lite bilder på olika modernare oa-modeller som inspiration! :)

Bild
oa58

Bild
oa52.3

Bild
oa51.05

Bild
oa51.3

Bild
oa50.2

Lite läsmaterial!
Patentet för primärt oa51.

Länk till uförlig reklambroschyr för oa5x-serien som ligger på Carlssonpanet.com som har mer info om allt som rör Carlsson

Kravsspec är följande:

- Elementen ska vara TC14WG49-08 samt CT62 precis som i EPS-1

- Högtalaren ska vara optimerad för att vara placerad mot framväggen.

- Spridningen ska god med en energitonkurva som ska vara kontrollerad och kan vara jämt fallande över 7-8kHz men rimligt jämn under det.

- Direkttonkurvan (inkl väggreflexen) ska ligga inom +/-2dB från minst 80 till 15kHz.

- Konstruktionen ska vara portad.

Hmmm det är väl vad jag kommer på just nu! :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
majkul

Inläggav majkul » 2004-04-18 15:20

Gott :D
Nu ska jag väll lyckas få min far att byta högtalare
han har ett par hembyggda OA lådor som de senaste 10 åren
inte låtit bra men vägrat byta ändå.
ska presentera denna lysande ide för han
kanske man kan väcka upp intresset som finns
långt där inne.
Han bygde då på slutet av -70 ett 10 tal olika högtalare
och har hjälpt mej med mina byggen så kunskapen finns.
kommer att följa tråden med stort intesse
Micke

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-04-19 14:54

Kul!! :D

Djupare bas blir nog möjligt i denna konstruktion.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Re: EPS-C; en liten början...

Inläggav DQ-20 » 2004-04-19 15:19

Naqref skrev:Först lite bilder på olika modernare oa-modeller som inspiration! :)

Varför har du valt 80-talsserien som förebild? Man skulle ju kunna tänka sig att 70-talsserien 12,14 och 116 skulle kunna vara väl så intressanta kandidater. Dels för att diskantelementet ju är väldigt passande, dels för att de är så olika allting annat som finns på marknaden. Å andra sidan kan det ju kanske bli lite för mycket kloning-känsla över det hela. Och det vill man ju kanske lägga sina surt förvärvade högtalarkonstruktörskunskaper på, eller? :)

Undrar,

Dahlqvist

PS. Som också undrar hur det går med Ambiensmodulen DS.
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Tekko

Inläggav Tekko » 2004-04-19 16:35

Lustiga högtalare de där Carlsson.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-04-19 20:42

DIYamps: Antingen det eller så är alla andra högtalare (förutomväggmonterade dito) lustiga! :wink:

Dahlqvist: Finns flera argument mot att inte utgå ifrån 70-talarna. Det mesta är att om den grundkonstruktionen var så fulländad, varför gick Stig vidare till 80-talsserien? :wink: Ett annat är att om man läser patenten så verkar det som om 70-talarna är gjorda för att låta bra mer än korrekta. 80-talarna verkar vara mer anpassade för goda inspelningar gjorda på ett i mitt tycke sympatiskt sätt. Det står rätt mycket om just inspelningar i det dokument jag länkade till från Carlssonplanet och det är skrivet för att vara giltigt för 80-talsserien. Kollar man dessutom på patentet för trevägaren så inser man att Stig valde en väg mot mer direktljud ju längre tiden gick.
60-talarna var rundstrålande.
70-talarna hade en reducerad kvot reflekterat ljud jämfört med 60-talarna och detta poängteras i patentet fast inte på så direkt.
80-talarna är ännu ett steg mot mindre kvot reflekterat ljud. Jag tycker vi bör stanna vid Stigs sista serie i detta hänseende även om tre och fyrvägarna var än mer extrema. :)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-04-19 20:56

Glömde ju berätta om ambiensmodulerna! De är färdiga principiellt men ska en lämplig koppling ska funderas ut så man kan använda dem lite friare än bara just till EPS-1 med det filter jag har. :)

Tekko

Inläggav Tekko » 2004-04-19 21:18

Kanske ska tillägga att vissa Carlsson högtalare ser rent konstiga ut :wink:

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2004-04-21 10:36

Spännande projekt!

80-talarna är ännu ett steg mot mindre kvot reflekterat ljud. Jag tycker vi bör stanna vid Stigs sista serie i detta hänseende även om tre och fyrvägarna var än mer extrema.

Håller med. Jag har haft ett par OA12, och jag kunde inte ha dem mot väggen (för mycket mellanregister reflexer - alla röster lät som sångaren sjöng i en låda). Väggreflexer i mellanregistret måste dämpas. Sedan gav 70-talarna en diffus ljudbild med alla diskanterna, jag röstar för en diskant.

Om jag får önska lite mer, och det får jag, så vill jag ha en något högre låda, med väl tilltagna dämppaneler mot vägg, basreflex lågt avstämd, kanske i kammarsystemsuppbyggnad som 70 talarna, vinklad baffel, fritt placerad diskant och enkelt filter.
Ha en fortsatt trevlig dag.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-04-27 14:22

Har funderat på lite olika utseenden och antingen så bygger man något som liknar oa58 fast mer pyramidutseende eller så gör man högtalaren bred....

Frågan är om det funkar ur ett estetiskt perspektiv?

Bild

Lite som så :?:

Blir rätt bred (i det här fallet 64 bred 25 hög och 20 djup). Fördelen med denna design är att man får högtalarelementen nära väggen (så som oa50, 52 och 58 ) men man slipper den skarpa kanten på yttersidan (som på oa51).

Hmmm?

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-04-27 14:37

Naqref skrev:Har funderat på lite olika utseenden och antingen så bygger man något som liknar oa58 fast mer pyramidutseende eller så gör man högtalaren bred....

Frågan är om det funkar ur ett estetiskt perspektiv?

Lite som så :?:

Blir rätt bred (i det här fallet 64 bred 25 hög och 20 djup). Fördelen med denna design är att man får högtalarelementen nära väggen (så som oa50,52 och 58) men man slipper den skarpa kanten på yttersidan (som på oa51).

Hmmm?

Snygg ritning. Vilket ritprogram använder du? Word? :twisted: :D

Allvarligt talat: jättebra projekt. Uppskattas. Verkligen.

/Dahlqvist
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-04-27 15:04

Gjort i AutoCad-lt precis som alla andra ritningar jag gör. :wink:

Dock är detta inte en färdig ritning utan mest en koll på hur proportionerna blir. Därav det paint-liknande utseendet. :) Har f ö inte ens Word installerat.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2004-04-27 15:30

Kan man inte bygga lite mer på höjden, eller faller poängen då? Det skumma med oa51 är enligt min mening de är allt för "hyllika" i proportionerna. Grundare, högre och smalare skulle bättre integreras i ett rum. Som det är nu får man ju en massa död yta under. Dessutom med vassa hörn överallt.

Kan du inte gör en snabb shade perspektiv i AutoCad? Min hjärna blir lite överhettad av 2-3D-omvandlingen...(rättare sagt det går inte att göra en rättvis bedömning av idén)

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-04-27 15:38

Naqref skrev:Har f ö inte ens Word installerat.

Respekt! :D

/Dahlqvist
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-04-27 15:52

Visst går det att bygga på höjden. När det gäller 3d så är jag inte så hemma på det (och det är 97 års version av progget jag använder :roll: ) så du får nöja dig med min extraförklaring så länge. Det blir som en oa51 men där man låter baffeln förlängs inåt tills den möter väggen. När det gäller måtten så blir den mindre än en oa51 (Bxhxd = 43 (72 med absorbent) x 30 x 25) . Och jag funderade på om just tanken på en hylla skulle kunna göra så att man accepterar den mer?

Du (och alla andra) får gärna komma med förslag! Elementen är givna och lådvolymen bör hamna på runt 11-12 liter. Basreflexröret blir runt 20 cm (eller kanske 25cm) långt och får inte hamna med den inre porten i närheten bakom elementet. Invinklingen inåt bör hamna på runt 30 grader och detsamma för bakåtlutningen. Har räknat ut att det blir rätt bra så.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-04-27 21:04

Naqref skrev:Visst går det att bygga på höjden..

Hur är den tänkt att placeras? På golvet eller på stativ/hylla? Vad gäller estetiken så passar det nog med en smalare låda ju högre den skall placeras.

Undrar,

/Dahlqvist
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2004-04-29 00:26

Det jag har funderat litet på... mest för eget projekt när jag kan få *sparkspark på Erik_J* tag på ritningarna till oa51, är att ta den, och ställa den på högkant, förstår ni? jag gillar (läs vackraste högtalaren någonsin skapad...) OA51 och vill jättegärna bygga likanande saker själv, och letar ideligen efter ett par själv, helst ouppgraderade billigt.. ;)

Nåja, jag har inte haft/har inte tid till att leka med detta mer än i tanken just nu.. men snart blir det förhoppningsvis bättring... på projektet, och jag känner att något liknande en på kortsidan stående OA51 skulle vara mångas önskan. Då får man en anvlång (på höjden) högtalare, som man kan "förlänga" för större volym, och kanske göra andra förändringar på.

Jag vet inte, men jag förstår inte riktigt skisser Naqref gjort ovan, men det kanske är så det tänks ovan?

mvh Jocke

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2004-04-29 10:35

Jag har vad IÖ skulle kalla "noll koll" på detta med OA...Samtidigt är jag ju helt miljöskadad och kan omöjligt släppa ett designproblem när jag ser ett :D Således frågor:

Måste det finnas dämpmaterial runt i omedelbar närhet till elementen? (jag ser på bilderna att oa51.05 inte har det)

Hur högt från golvet bör elementen vara?

Är vinkeln på elementen fix i rummet (45/45)?

Är det fogsvans som gäller vid bygget? :wink: (jag menar, hur easy peasy kan man hoppas på med en dylik låda?)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-04-29 11:28

Kul att du ser ett designmässigt problem som måste lösas! :) Får ha en snabbkurs i de olika delarna om oa verkar det som! :)

När det gäller dämpningen (som inte syns på oa51.05 p g a att den dämpdelen består av plast och brukar gå sönder) så behöver den finnas i närheten av elementen mot väggen (och om man placerar elementen för lågt så behöver de ävan finns i ett horisontalplan under elementen (som på oa50, oa52 och oa58).

http://carlssonplanet.com/forum/album_p ... pic_id=199
Bild på de alternativa skärmarna där den stora är den bästa men som av estetiska skäl valdes bort. Den stora skärmen kallas styggt elefantöra och sägs vara en studiovariant. Riktigt så stor behöver vi inte göra den! :)

Rent tekniskt så finns det en förklaring till hur man ska agera när det gäller dämpningen. Den behöver finnas där och fungera för frekvenser som har en våglängd (lambda) som motsvarar avståndet mellan elementet och väggen (benämns a) gånger 8 eller mindre.

lambda <= a x 8

Kör man mellanregisterelementet upp till 3kHz (våglängd 11cm) och avståndet är 10cm till bakväggen så ska man se till att dämpa frekvenser som ligger med en våglängd från 10x8cm (425Hz). För det så behöver absorbenten (enligt gängse beräkningar) vara ca 20cm tjock så man inser att metoden har lite begränsningar. :wink: Man får alltså rucka lite på reglerna och göra som så att dämpningen bör gå ut så långt som till elementent från väggen eller åtminstone halvvägs.

Elementet (basen) bör vara högre än 50cm från golvet tycker jag. Sätter man det ännu högre (som på en välplacerad oa51 ~ 75cm) så kan man slippa den horisontala dämpningen.

Vinklarna på baffeln är enligt mina uträkningar lämpligast att ha 30graders invinkling samt 30 graders tillbakalutning. Elementen ska sitta rakt ovanför varandra och med ett maximalt mellanrum på kanske 5mm.

Det finns inga (i princip) begränsningar på hur svårt man får göra det vid tillverkningen av lådan men man kanske bör begränsa sig vid NC-fräs. :) Om det går att bygga med överhandsfräs, vinkelbar cirkelsåg samt massor av tvåkomponentspackel så är det rimligt! :)

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2004-05-02 15:27

Jättekul!
Detta måste testas...

Var köper man element biligast?
HiFi-micke eller?

/Stefan

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-05-03 21:08

avr7000: såg att du var byggsugen på något på Carlssonplanet! :)

Får hoppas bara att Belker ser det som en tillräcklig utmaning så att det blir en vettig design och inte liknar mitt stolpskott! :wink:

Och jepp, Micke säljer elementen billigast! :)

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2004-05-05 23:12

Ok, här kommer ett första utkast på lite geometri. Inspirerad av Naqrefs bakkanaler som sågas ur en låda. På samma sätt här fast med ytterligare en vinkel inblandad.

Jag har också integrerat dämpmtrl/stativ (fot saknas).

som sagt, ett första utkast. Nåt att bygga vidare på?

Bild

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-05-05 23:41

vad är det för fel på 51.05? tycker den e riktigt snygg.. 8)

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2004-05-06 09:54

Fast nu skulle vi ju försöka åstadkomma nå't nytt...typ DIY :wink:

Variant på temat. Väggmonterad. Höger klädd i (akustiskt transparent 8) ) tyg.

Bild

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-05-06 10:14

den där såg ju riktigt bra ut :)
mardröm att bygga kanske.. men klart har man tillgång till nc-fräs så visst :)
fast det blir ju ändå lite underligt att bygga hyper-avancerade lådor till så billiga element.. dom låter väl iofs rätt bra..

edit: kanske skulle sträcka ut dämpskivan lite på insidan också?

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2004-05-06 10:22

Kraniet skrev:den där såg ju riktigt bra ut :)
mardröm att bygga kanske.. men klart har man tillgång till nc-fräs så visst :)
fast det blir ju ändå lite underligt att bygga hyper-avancerade lådor till så billiga element.. dom låter väl iofs rätt bra..

edit: kanske skulle sträcka ut dämpskivan lite på insidan också?

En våt dröm att bygga skulle jag säga. Det är samma princip som första idén, nämligen ett avsågat hörn av en låda. med några extra bitar MDF i det som ska bli ett rundat hörn är det bara att börja hyvla/raspa/såga.

Håller i viss mån med om det där med avancerade lådor till så billiga element. Fast om de låter bra så varför inte. Problemt är väl att OA-principen kräver, i sitt enlkaste utförande, en mer avancerad låda än standard.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-05-06 10:51

jo det e klart det blir ju automatiskt mer avancerade lådor. men det där är väl minsta problemet..
man borde väl kunna göra en fyrkant med den svänga formen på ena sidan och sen skära ut de två "pyramiderna"? man kommer få en kil i mitten som blir skräp men det är väl sånt man får ta..
plywood eller sån skårad mdf går ju att använda till böjen.

edit: kanske var så du menade?

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2004-05-06 10:55

Det var det, ja... :wink:

edit:Fast pyramider har fyra (fem med botten) sidor. Det här blir väl snarare ett prisma av nå´t slag.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-05-06 12:28

pyramid, prisma, oktagon.. skit samma.. :) det blir en underlig form iaf..
men allvarligt jag gillar den designen..

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2004-05-06 13:20

Jag gillar den "vassa" bäst. Gärna vägghängd och med tyg som den högra. Det är ju bra om man slipper se de ovanligt fula elementen.

Nu med lite bredare dämpplatta. Mått totalt ca(bhd): 65x45x25. Utvändig volym på lådan är drygt 13 liter.
Bild

Nästa

Återgå till DIY-forum