problem med LTS-riaa - nu åtgärdat!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

problem med LTS-riaa - nu åtgärdat!

Inläggav Max_Headroom » 2008-09-14 22:29

Jag har lite problem med LTS-riaan här... När strömmen slogs på började det lukta konstigt. Lite rök kunde också synas från kondingen som sitter på den stabbade sidan av -15V. Dessa kondingar sitter monterade liggande på kortet och R14 sitter rakt under denna. Jag vet inte ännu om det är kondingen eller R14 som är felet. Jag provkände på komponenterna och skulle gissa att det är R14.
Jag har kollat spänningarna och jag har +/- 15V på rätt ställe. R14 ligger på 100 ohm, precis som det ska.

Hur kan jag ta reda på vad som är fel, utom att koppla på strömmen och se vilken komponent som brinner upp?

Edit: OK, det här är löst nu!
Senast redigerad av Max_Headroom 2008-09-17 21:45, redigerad totalt 2 gånger.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-09-14 23:06

Kolla att du vänt alla komponenter åt rätt håll.
Har du köpt rätt komponenter?
Hur har du löst jordningen?

Lätt som tusan att göra fel.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-09-14 23:24

Nu har jag inte schemat framför mig, men om jag skulle gissa på vanliga fel som orsakar fel i "röktestet":

1. Felvänd elektrolytkonding
2. Felvänd likriktarbrygga
3. Stabbar skruvade i (samma) kylfläns utan isolering
4. Stabbarna förväxlade/felvända

Felsök med ohmmeter och förstoringsglas.

Du kan prova kretsen genom att sätta motstånd i serie med transformatorledningarna. Med ett motstånd på 100 ohm ska växelspänningen som når likriktaren bara vara någon volt lägre än transformatorns märkspänning. Sjunker den mer är det nåt som drar för mycket ström, och då finns kanske motstånden brinner upp.

Offermotstånd :D .

Ha den inte på för länge isf utan felsök vidare med ohmmeter och förstoringsglas.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-09-15 09:55

Ragnwald skrev:Kolla att du vänt alla komponenter åt rätt håll.
Har du köpt rätt komponenter?
Hur har du löst jordningen?

Lätt som tusan att göra fel.

Rätt håll: Check!
Rätt komponenter: Check!

Jordningen är den som är på kortet. Jag har sågat isär huvudkortet och nätdelen, så jag har provat med att ha nätdelen helt lös också. Samma visa.

Jag ska se om jag kan byta kondingar, det är enkelt att löda bort och dit nya.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-09-15 10:02

Svante skrev:Nu har jag inte schemat framför mig, men om jag skulle gissa på vanliga fel som orsakar fel i "röktestet":

1. Felvänd elektrolytkonding
2. Felvänd likriktarbrygga
3. Stabbar skruvade i (samma) kylfläns utan isolering
4. Stabbarna förväxlade/felvända

Felsök med ohmmeter och förstoringsglas.

Du kan prova kretsen genom att sätta motstånd i serie med transformatorledningarna. Med ett motstånd på 100 ohm ska växelspänningen som når likriktaren bara vara någon volt lägre än transformatorns märkspänning. Sjunker den mer är det nåt som drar för mycket ström, och då finns kanske motstånden brinner upp.

Offermotstånd :D .

Ha den inte på för länge isf utan felsök vidare med ohmmeter och förstoringsglas.

1. Nej, den sitter åt rätt håll.
2. Finns ingen. Den som ritat nätdelen har använt 2 dioder bara. Ska kolla dom.
3. Finns ingen kylfläns. Ska väl inte behövas?
4. Ska kolla, men rimligen borde dom sitta åt rätt håll? Annars skulle jag väl inte få +/-15V på utgångarna, precis som jag får nu?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-09-15 11:13

Ah, jag läste inte ordentligt. Du har alltså en fullt fungerande nätdel som lämnar +/- 15 V när inte RIAA-steget är tillkopplat. Sorry, då var ju alla mina tips helt off.

Då kan du i stället prova med 100-ohmsmotstånden emellan nätdel och RIAA-kort på plus- och minusmatningen. Steget drar nog inte så mycket, så du bör ha nära 15 V efter 100-ohmsmotstånden.

Ett foto hjälper alltid ;)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-09-15 23:39

Svante skrev:Då kan du i stället prova med 100-ohmsmotstånden emellan nätdel och RIAA-kort på plus- och minusmatningen. Steget drar nog inte så mycket, så du bör ha nära 15 V efter 100-ohmsmotstånden.

Jag hade inga 100ohms motsånd liggande. Men 10k har jag i mängder. Så jag kopplade in sånna istället. Nu blir inget misstänkt varmt, ingen konstig rök. Ingen dirket lukt heller.
Spänningarna har varit orförändrade hela tiden. Men kanske smet det igenom växelspänning när man körde nätdelen hel obelsatad? Och detta störde kondingen på nåt sätt? Ja ja, nu verkar det funka i alla fall. Fast jag fröstår inte riktigt varför :?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-09-15 23:58

Max_Headroom skrev:Ja ja, nu verkar det funka i alla fall. Fast jag fröstår inte riktigt varför :?

Den kanske bara behövde brännas in? :D

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-09-17 12:38

Nytt:

OK, nu har jag provat den och den fungerar. Dvs den låter. Men själva RIAA-korrigeringen verkar inte fungera alla. Åtminstone låter det otroligt basfattigt. Det gäller båda kanalerna.

Potentiella felorsaker:
Felaktiga komponenter
Trasiga IC-kretsar (kortis i OP nummer 2 borde koppla förbi korrigeringsnäten. Märkligt dock om båda skulle ha knasat, och på samma sätt).

Motsånden kan jag ju mäta upp, men hur ska jag kunna ta reda på om det är kondingarna som är fel?
Någon mer som haft likande problem?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-09-17 12:59

Det klassiska diy-slarvet är att inte kontrollmäta alla komponenter före montering.
Råkar man vända op-ampar fel hörs ju ingenting (egen erfarenhet :) ).

Vad återstår? Dålig lödning, fel pickup?
Kan det möjligen ha något med basfiltret att göra? Jordar strömställaren mot chassie, eller något i den stilen?

Eller så är du bara ovan vid transparent ljud. :lol:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-09-17 16:48

Foto...

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-09-17 21:50

Svante: Foto kommer.

Rangwald: Ja tydligen måste man mäta upp komponenterna själv. Någon skojfrisk person på elfa hade packat i 118 ohm motstånd i 118k-påsen. Visst, alla kan ha en dålig dag. Nu var det två som hade det: Dom som packade påsen och den som inte kollade innehållet. Den senare var väl mera lat och klantig, egentligen.

Nåja, nu funkar den i alla fall och spelar just nu en sällsynt 12" maxi med "The Way You Love Me" med Karyn White, månadens melodi 3 månader i eldorado någon gång på det gyllene 80-talet.

Subsonic-filtert fungerar hörbart också. Dom andra filerlägena DC och mono märker jag inte mycket av.

Edit: Bild här:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 306#596306

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-09-17 23:07

Om det inte hörs skillnad med mono-läget aktiverat, så har du mer felsökning kvar.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-09-17 23:14

Vackert, mycket smakfullt bygge.
Har jag förstått rätt, att du monterat trafon i lådan?
Vilken trafo har du i så fall valt?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-09-18 10:00

paa skrev:Om det inte hörs skillnad med mono-läget aktiverat, så har du mer felsökning kvar.

Jag har inte provat så noga, jag har stått i princip mitt mellan högtalarna (alltså på linjen mennal högtalarna) när jag tryckt på denna knapp.

Som jag har basmodulerna placerade så blir det nog ganska mono i basen i alla fall, akustiskt.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-09-18 10:06

Ragnwald skrev:Vackert, mycket smakfullt bygge.
Har jag förstått rätt, att du monterat trafon i lådan?
Vilken trafo har du i så fall valt?

Nä, trafon sitter på utsidan. Jag anävnder den som står i komponentlistan. En ful liten grå sak.

Återgå till DIY-forum