Bas element åt vilket håll, spela roll??

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
skrutten

Bas element åt vilket håll, spela roll??

Inläggav skrutten » 2008-09-17 22:33

När man nu laddat hem beskrivningen till LTS högtalarna med bakåtriktade basar, känner till NHT 3.3 med sidmonterad bas lågt bak.
Tycker att dessa är övertygande konstruktioner på sätt vis. Varför har då de flesta högtalare elementen riktade framåt. Vad är fördelarna med de vanligen framåtrikatde baselementen?
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Re: Bas element åt vilket håll, spela roll??

Inläggav Max_Headroom » 2008-09-17 22:55

skrutten skrev:När man nu laddat hem beskrivningen till LTS högtalarna med bakåtriktade basar, känner till NHT 3.3 med sidmonterad bas lågt bak.
Tycker att dessa är övertygande konstruktioner på sätt vis. Varför har då de flesta högtalare elementen riktade framåt. Vad är fördelarna med de vanligen framåtrikatde baselementen?

För att kunna ha basen där nere i bak eller på sidan måste man dela lågt. Och det blir dyrt. Sedan är det som så att dom flesta högtalar är byggda konstruerade bakvägen: Man ugrå ifrån en form, alltså hur man vill att högtalren ska se ut. Sedan konstruerar man en sådan inom vissa budgetramar och i tid till dead line. Högtalren går sedan till försäljning.

LTS högtalaren är kontruerad på ett helt annat sätt, kan man läsa i kompendiet som finns att köpa från HiFi-kit samt i dom gamla MoLtar som kompendiet är baserat på.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2008-09-18 10:00

Max_Headroom skrev:För att kunna ha basen där nere i bak eller på sidan måste man dela lågt. Och det blir dyrt.

Skulle det vara dyrare att ha en lägre delningsfrekvens rent generellt sätt?
(är med på att du måste lågt ner för att ha frekvenser som inte har spridningsverkan, men vari ligger merkostnaden enl dig?)

Användarvisningsbild
Stenberg

Inläggav Stenberg » 2008-09-18 10:31

sportbilsentusiasten skrev:
Max_Headroom skrev:För att kunna ha basen där nere i bak eller på sidan måste man dela lågt. Och det blir dyrt.

Skulle det vara dyrare att ha en lägre delningsfrekvens rent generellt sätt?
(är med på att du måste lågt ner för att ha frekvenser som inte har spridningsverkan, men vari ligger merkostnaden enl dig?)

Ja större spolar behövs, och de är ju dyrare.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2008-09-18 17:36

Frågan kommer ur att jag känner mig lite velande hur jag skall gå vidare med mina planer på att bygga ihop 4st CA18RNX basar med mina AL130 / 22TAFG monitorer. Om basarna ska vara bakåt eller frammåt. I frammåt läge kan jag vinna lite distortion då AL130 har en liten dist topp som kan sänkas mer minst 6dB vid en delning på ca 350-400Hz. Dist minskningen blir även lite allmän hursomhelst eftersom CA18RNX presterar bra i de lägra registren. Men bakåt placering av basarna har absolut sina tonkurvemässiga fördelar, och jag retar mig inte speciellt mycket på AL130:s dist topp vid ca 380Hz.
Hmmm?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-09-18 22:17

Skall du ha två basar per låda skulle du kunna montera dem på motsatta sidoväggarna för att styva upp lådan, men det kräver ju också lite lägre delning.

Fördelen blir ju att med näravägg placering av basarna kommer ju båda att spela i "hörn" med allt vad det innebär..

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2008-09-18 23:00

Kaffekoppen skrev:Skall du ha två basar per låda skulle du kunna montera dem på motsatta sidoväggarna för att styva upp lådan, men det kräver ju också lite lägre delning...

Ja 350-400Hz är klart över den frekvens där du inte hör varifrån basen kommer från. Beroende på tillämpning kanske funkar ändå, men du bör nog snacka med någon kunnig på området.

för info - Kanske är individuellt hur känslig man är men med min sub i mitt rum anade (har inte kvar den) jag var den stod om delningsfrekvensen var ett stycke över 100Hz.
Hade delningen vid 60Hz har jag för mig, men vet inte hur brant filtret var.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2008-09-19 06:26

sportbilsentusiasten skrev:Ja 350-400Hz är klart över den frekvens där du inte hör varifrån basen kommer från. Beroende på tillämpning kanske funkar ändå, men du bör nog snacka med någon kunnig på området.

350-400 Hz var tänkt med bas högtalarna framåt, detta ger möjlighet till den "bästa" delningsfrekvensen ur mellanregistrets synpunkt. Vid sidomonterade eller bakåt placerade basar måste man dela ungefär en oktav längre ner.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-09-19 08:12

Bild

http://www.sunfire.com/CR.htm

Sen finns den här lilla pajasen som delar en banddiskat direkt till två 4,5 tums mid-basar (1500 Hz). Jag tycker den låter förvånansvärt bra och homogent ner till 95 Hz

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2008-09-19 09:10

Och det har med vad med Skruttens fråga att göra? Jag ser inga sidomonterade basar på länken?

Edit: Aaah, nu fattar jag! I den ena recensionen ser man att de däringa banden har boomers på sidorna! Smutt lösning i alla fall, men hur det låter har jag inga kommentarer om, men väl en del aningar.... :lol:
Back in black!

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2008-09-19 10:01

De ursprungliga Virgo med sidmont basar delades väl rätt högt i frekvens. Men då låg basarna nära baffeln och en bit frångolvet jag skulle nog ha valt längst ner mot golv och vägg ungefär som kaffekoppen menar (tror jag). Jag får väl labba på detta för att se vad som gäller.

Återgå till DIY-forum