Guldfärgade piP!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bastian

Guldfärgade piP!

Inläggav bastian » 2008-09-18 02:11

Är ute efter en metallicfärg till mina omålade Ino piP som jag för övrigt inte känner att jag har tid att fanera eller "måla/spackla/slipa". Har kollat lite på D-C fix och jag undrar om någon har erfarenhet av den guldiga varianten i metallic, ser den bara plastig ut eller ger det en okej "look"?

http://www.choiceful.com/choiceful-id-1 ... -5Mtr.html [url]

Var egentligen inte tänkt att jag skulle ha guld då jag från början tänkt mig blank-vit men det verkar vara svårt att få tag på när det gäller D-C fix.
Andra alternativet är att klä ytan i bladmetall (bladguld typ). Såg en kille på forumet som gjort det med grymt resultat. Någon som vet var man kan få tag på det här och hur pass lättjobbat det är.

Vad är med andra ord att rekommendera utan att jag totalt förstör mina högtalare rent utseendemässigt.
Någon som har erfarenhet av D-C fix eller bladmetall?

/Mvh Sebastian[/url]

Användarvisningsbild
snubber

Re: Guldfärgade piP!

Inläggav snubber » 2008-09-18 06:31

bastian skrev:Vad är med andra ord att rekommendera utan att jag totalt förstör mina högtalare rent utseendemässigt.
Någon som har erfarenhet av D-C fix eller bladmetall?

Jag har använt liknande material för att täcka plastytor, svårigheter var att applicera utan att ytan blev "småbucklig". Jag använde en träbit som var klädd med flera lager tyg för att trycka fast folien, och då blev det OK. Men man var tvungen att ha en helt perfekt yta att fästa på, minsta defekt, repa eller skarv blev direkt synlig.

Om det funkar på PIP vet jag inte, jag har bara erfarenhet av JBL. Men Luxor har med stor framgång lackat polstycket med guldbrons och därmed fått en högtalare med "guldstrupe". Kanske får du PIP med gyllene upplösning ... :roll: :wink:
Leif

"man lär så länge man har elever"

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2008-09-18 08:19

Det finns på exvis Harald Nyborg och "inspirationsbutiker" osv
Ring o fråga! Ingen kallar det för samma sak dock.
De brukar ha allt från guld o silver till blankvitt och marmor.
Ska du ha blankvit måste du nog slipa lite iaf. väljer du något mörkare med mönster är det inte riktigt lika lätt att se småfelen.
Ska det bli bra måste du slipa, slipa o slipa

Jag använde en lång linjal. som jag gnuggade över hela ytan samtidigt.
Problem med bubblighet hade jag bara efter ha vikt folien över en kant.
men viker du över längs hela kanten samtidigt blir det inte så farligt.

Har en bild på ett par folierade Muppar i min medlemstråd där jag inte har slipat något efter jag fick dem. Tittar du noggrant ser du var skarvarna efter mdf-skivorna är.

Användarvisningsbild
bastian

Inläggav bastian » 2008-09-18 11:08

tack för svaren! Slipat har jag gjort då jag själv tillverkat lådan. Den svåra delen blir nog att få det att se bra ut på de två fasade kanterna.

vad är egentligen bäst, att sträcka D-C fixen över en sida i taget (dvs undersida för sig och sen sidor för sig etc) eller ska man sträcka pappret/plasten över två/tre sidor så att man får en sammanhängande kant. Det är väl det jag är mest rädd för, att det ska se konstigt ut i kanterna.
Någon som har erfarenhet, schmutziger kanske?

Får väl ta en titt på harald annars blir det till att beställa från England, ett måste är metallic iaf!

/mvh sebastian

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-09-18 11:13

Var noga med att ta bort varenda dammpartikel på lådorna och runt om i närheten av där du tar av skyddsplasten från folien.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2008-09-18 11:57

Det snyggaste är givetvis att bara få en kant.
Tänk på att få denna skarv där den syns minst!

Tips nr1. Dra inte, aldrig nånsin! då blir det ofelbart bubblor.
Tips nr2. Va inte själv, en drar folien, den andre gnuggar
Tips nr3. Klipp ut bitarna iförväg och lämna 1-2cm överlapp på sidorna och lite mer på längden.

Försiktigt försiktigt gnuggar du på filmen cm för cm och kolla efter bubbelbildning hela tiden. Då det är lät att flytta bubblorna innan du har fått på för mycket film efter.

När du gnuggar, försök att få jämt tryck över HELA ytan som ska folieras.

När du kommer till kanten är det väldigt viktigt att du viker över allt samtidigt! en lång linjal som är längre än vad pipen är hög är ett bra tips. och DRA INTE! För då kommer du att få massor av bubblor och folien kommer att dra ihop sig olika mycket när du lättar på "draget" och om du har otur börja dra snett, sen för du bara mer o mer

När du gjort vikningen och lagt ca .5-1 cm folie efter, gå tillbaka till kanten och kolla så att det sitter. Du vill inte ha en "slack" vid kanten.
gnugga försiktigt tills du har ett skarpt hörn och fortsätt.

45" avfasningarna på fronten är inte alls lika mariga, där viker du över, gnuggar innan fasningen och sen efter fasningen för att få bort bubblor,
Du kommer att märka vad jag menar.

så i ditt fall, vänster högtalare
börja på "insidan" den sida som vetter inåt.och gå varvet runt.
Eftersom man ska vinkla in pip så mycket så borde detta bli bäst.

Nu rollar du kanterna så att det sitter ordentligt.
Ta ett rakblad, vinkla det lite så att eggen kommer så nära kanten som möjligt och skär föööörsiktigt!
Det är lätt att inte skära tillräckligt nära och nästan enklare att skära lite för mycket.

Gör likadant för återstående sidor.

Om du ska ta toppen/botten före eller efter. Kan jag inte ärligt svara på.
Det beror på om du har mönster mm. Samt att jag inte har tillräckligt mycket erfarenhet för att kunna säga att det ena sättet är bättre än det andra.

Lycka till och posta bilder!

Användarvisningsbild
bastian

Inläggav bastian » 2008-09-18 12:07

Gött! Nu har jag lite mer kött på benen! Ska posta bilder, lägger upp samtidigt som jag slänger upp bilder från bygget!

Nu ska det letas efter plastvinyl / Dc Fix!

/Mvh Sebastian

Återgå till DIY-forum