Tips om montering av lådor

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Tips om montering av lådor

Inläggav Kraniet » 2008-09-23 09:36

upptäckte på jobbet att spikpistolen som finns där är rätt lämpad för ihopsättning av mdf. den laddas inte med "vanlig" spik utan ganska tunna, nästan nålliknande spik (typ dyckert) vilket gör att den inte "spränger" materialet så mycket. de har även ett rektangulärt tvärsnitt så skjuter man de rätt väg så ger de ännu mindre "sprängverkan".
På så finns eliminerar man jobbet med att plugga/kexa.

akta fingrarna dock! jag kom för långt ut på kanten på mdfen och spiken spårade snett, rakt in i tummen.. missade dock allt viktigt i tummen så jag klara mig undan lindrigt.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Re: Tips om montering av lådor

Inläggav soundbrigade » 2008-09-23 10:00

Kraniet skrev:akta fingrarna dock! jag kom för långt ut på kanten på mdfen och spiken spårade snett, rakt in i tummen.. missade dock allt viktigt i tummen så jag klara mig undan lindrigt.

Vad finns det för viktigt att missa i en tumme; reptilhjärnan??

Bra idé Karniet-mannen! Det där med att få ihop lådor är alltid ett liett helvete. Att köra med centrumtapp (plugg på bonnsvenska) är inte okomplicerat - kräver egnetligen en centrumtappmaskin för att det ska bli riktigt bra.
Dyckert är OK och så kan man driva in dem med en dorn. Grejen när man spikar är att saker och ting ruckar på sig.
Skruv är väl också OK men liksom spiken ska de spacklas över. Om de ska synas får man välja snygga i rodiumöverdragen syrefri mässing eller vanliga skivskruvar med insexskalle. Men om man borrat snålt spräcker man MDFen.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-09-23 10:49

Kraniet skrev:
akta fingrarna dock! jag kom för långt ut på kanten på mdfen och spiken spårade snett, rakt in i tummen.. missade dock allt viktigt i tummen så jag klara mig undan lindrigt.

Jag gjorde samma grej när jag satte upp tak! Lyckades sätta en dyckert i pekfingret så att den gick ut snett under nageln. Missade också "vitala" delar; har inte ens något ärr efter den händelsen.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-09-23 11:34

soundbrigade skrev:Vad finns det för viktigt att missa i en tumme; reptilhjärnan??

det finns totalt fyra nerver i tummen och en led. plus ben förstås. kraften i spikpistolen är mer än tillräcklig för att flisa upp benet.
gick in i toppen av tummen och ut nära tumvecket. kom till akuten med en 5 cm spik fast i tummen :) gjorde dock aldrig ont och nu på fjärde dan använder jag handen precis som vanligt.

ang rucka på lådan så upplevde jag det inte som ett problem. det svåra är dock att hålla i bitarna så de inte glider omkring. därav mitt felskjut (och det faktum att jag försökte träffa av 12mm tjock mdf).

men allt sammantaget är det nog smartare att kexa om man bara kan fixa sig en bra jigg. om inte annat säkrare.. :wink:

edit: stora nerver alltså..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-09-23 11:43

Det är sant. Jag slant när jag skulle skära av vax från en ost för 5-6 år sedan och skar ett jack i tummen (där den är infäst i handen) och än i dag har jag lite konstig känsla i delar av tummen.

Finsn det elektriska spikpistoler som skulle kunna funka?
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-09-23 12:04

Kraniet skrev:upptäckte på jobbet att spikpistolen som finns där är rätt lämpad för ihopsättning av mdf. den laddas inte med "vanlig" spik utan ganska tunna, nästan nålliknande spik (typ dyckert) vilket gör att den inte "spränger" materialet så mycket. de har även ett rektangulärt tvärsnitt så skjuter man de rätt väg så ger de ännu mindre "sprängverkan".

Funkar hyfsat....om man inte ska rundfräsa hörnen sen... :wink:

Användarvisningsbild
Stenberg

Inläggav Stenberg » 2008-09-23 12:27

KarlXII skrev:
Kraniet skrev:upptäckte på jobbet att spikpistolen som finns där är rätt lämpad för ihopsättning av mdf. den laddas inte med "vanlig" spik utan ganska tunna, nästan nålliknande spik (typ dyckert) vilket gör att den inte "spränger" materialet så mycket. de har även ett rektangulärt tvärsnitt så skjuter man de rätt väg så ger de ännu mindre "sprängverkan".

Funkar hyfsat....om man inte ska rundfräsa hörnen sen... :wink:

Jodå, det går bra att fräsa i dykertarna (ska gå iaf). De är rätt mjuka så man kan både såga fräsa i dem utan att de flyger iväg och skadar omgivningen (ett öga kanske) eller verktygen, om det är HM.

/Marc

Återgå till DIY-forum