Lera för ljudets skull?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
vattuvarg

Lera för ljudets skull?

Inläggav vattuvarg » 2008-09-27 19:43

Eftersom alla andra byggmaterial tycks dyka upp i dessa sammanhang så...

Är det någon här på forumet som själv stått i ett hus med väggar eller golv av lerhalm och funderat på hur man skulle kunna använda sig av materialet på ett klurigt sätt?

Diffusorer? Dämpning? Kombinationer?

Det är en klart underlig känsla att stå på ett ytoljat lergolv. ...underligt, men på ett bra sätt.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-09-28 11:20

Jag tycker ju att det mesta är bättre än skivmaterial. Skivor är det snabbaste sättet att få en slät och jämn yta men det är uppenbarligen inte det vi vill ha för att avnjuta musik.

"Klineväggar" (lera och halm) har jag ingen erfarenhet av men det fanns (finns?) ett material av träull med "sluring" (tunn cement) på som jag haft lite planer för men aldrig kommit till skott.

Av lera kan man ju göra tegel men skillnaderna är så väsensskilda att några vidare jämförelser väl är fruktlösa. Generellt kan man nog teoretisera i det oändliga kring olika material och hur de bör användas.

/Jocke

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-09-28 13:36

Jag får lust att ta en stor klump lera och skulptera fram en kavitet och sätta dit ett litet element... *host*vifa*host* ...fortsätta forma tills det låter behagligt och ser bra ut... :)

Användarvisningsbild
vattuvarg

Inläggav vattuvarg » 2008-09-30 21:22

Jocke skrev:"Klineväggar" (lera och halm) har jag ingen erfarenhet av men det fanns (finns?) ett material av träull med "sluring" (tunn cement) på som jag haft lite planer för men aldrig kommit till skott.

Lerhalmen är lite elastisk. Dessutom går det att göra block av det i olika former. Det är därför jag tänker mig diffusorer i det materialet. Såg ett urval färdiga isolerande lerhalmstenar på en kurs om ekologiskt byggande. En hade hål, som håltegel. När jag såg en bild på en takmonterad diffusor med slumpmässiga hål i så slog mig tanken att något liknande borde kunna ordnas med lerhalm.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-10-01 13:16

Gå på känslan - som med golvet - eftersom det nog är en rätt stor skillnad på att ha en diffusor av lerhalm jämfört med en i plywood och skumplast (eller nåt) rent känslo(placebo)mässigt emedan skillnaden rent ljudmässigt kanske är mer försumbar. Om man nu ska ha nån stor synlig grej som hänger nånstans och påverkar ljudet alltså.... ;)

Sen låter det som om materialet kanske tillåter lite spännande estetiska lösningar (har ingen aning) osv? Bilder?

Användarvisningsbild
vattuvarg

Inläggav vattuvarg » 2008-10-01 22:37

Bild
Lättleraisolering i timmerstomme. Ett billigt isolermaterial som borde suga upp basfrekvenser bra.

Bild
Lerrelief på vägg av adobe (soltegel). Visar på möjligheterna att bygga diffusorer med snygg form på lerväggens yta.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-10-02 00:02

Det är säkert lika bra eller bättre än många sk moderna skivmaterial. så ser det ju mycket trevligare ut! Givet är att en en kompetent akustikdesigner kan åstadkomma mycket genom optimering även med moderna material men man ska bo också...

/J

Återgå till DIY-forum