Vägg med högtalare...

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Vägg med högtalare...

Inläggav PeterAkemark » 2008-10-02 18:01

Tänkte bygga mig en vägg med högtalare. Nu har jag en konstruktion som låter behagligt och har ett ljud som tilltalar mig. Men..

De står på golvet och är 18 x 30 cm i bas och 80 cm höga. Innehåller en 7" bas och en 5" mellanregister diskant. Basen arbetar i en basreflex om ca 27 liter och mellan registret sitter i en låda som öppen på baksidan och har volymen ca 10 liter.

Inget märkvärdigt egentligen. Men jag vill bygga en vägg, 220 cm hög och 410 cm bred. Väggen skall tjäna Tre syften. Det ena är att öka på isoleringen mot väggen med 7 cm för att få bättre värmeisolering. Det andra är att den samtidigt skall fungera som baffel till högtalarna som nu får en låda som är ca 6 cm djup, 55 cm bred och 82 cm hög ( ca 27 liter). Högtalarna blir således inmonterade i väggen. Det tredje är att jag skulle vilja ha väggen som en stor absorbent. Här uppstår emellertid en rad frågetecken.

Hur solid måste baffeln vara för att fungera som baffel och är det förenligt med möjligheten att få väggen att fungera som absorbent samtidigt

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-10-02 19:51

Jag som hoppats på att du nappat på min gamla ide om en vägg med bas :twisted:
Bild
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-10-02 20:00

Alltså, jag är ingen högtalarkonstruktör, men.... Är det inte så att man måste anpassa delningsfilter etc om man ska ha högtalarna monterade i vägg jämfört med om dom är fristående? Jag har också förstått att man kan få märkliga frekvensgångsproblem vid väggmontage. Hur är det med den saken?

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-10-02 20:01

Alexi skrev:Jag som hoppats på att du nappat på min gamla ide om en vägg med bas :twisted:
Bild

"A Wall of Sound" - kanske nåt för Phil Spector :D

/ B

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2008-10-03 13:16

Bill50x skrev:Alltså, jag är ingen högtalarkonstruktör, men.... Är det inte så att man måste anpassa delningsfilter etc om man ska ha högtalarna monterade i vägg jämfört med om dom är fristående? Jag har också förstått att man kan få märkliga frekvensgångsproblem vid väggmontage. Hur är det med den saken?/ B

Jo, så är det nog. Men jag är mer ute efter att eliminera kantreflektioner som fler andra trådar har tagit upp här på forumet. Baffelhöjningen blir ju mer påtaglig med ett väggmontage men samtidigt så vill jag nog tro att frekvensgången blir lugnare, färre snabba variationer, som blir enklare att hantera i ett filter. Eller ännu bättre, med aktiva delningsfilter.

För att förtydliga min tredje önskan. Istället för att klä väggen, den nya, med en massa absorbeter av glass/sten-ull vilket väggen redan är full av så vill jag utnyttja ullen inne i väggen. Går det?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-10-03 13:35

PeterAkemark skrev:.... Men jag är mer ute efter att eliminera kantreflektioner som fler andra trådar har tagit upp här på forumet. Baffelhöjningen blir ju mer påtaglig med ett väggmontage men samtidigt så vill jag nog tro att frekvensgången blir lugnare, färre snabba variationer, som blir enklare att hantera i ett filter. Eller ännu bättre, med aktiva delningsfilter.

Jag tror mig minnas att det är precis tvärtom, du får större kast och mer komplicerade delningsfilter med in-wall-högtalare. Men detta borde ju någon av de högtalarkonstruktörer som häckar här kunna svara på.

/ B

Återgå till DIY-forum