Tänkte bygga mig en vägg med högtalare. Nu har jag en konstruktion som låter behagligt och har ett ljud som tilltalar mig. Men..
De står på golvet och är 18 x 30 cm i bas och 80 cm höga. Innehåller en 7" bas och en 5" mellanregister diskant. Basen arbetar i en basreflex om ca 27 liter och mellan registret sitter i en låda som öppen på baksidan och har volymen ca 10 liter.
Inget märkvärdigt egentligen. Men jag vill bygga en vägg, 220 cm hög och 410 cm bred. Väggen skall tjäna Tre syften. Det ena är att öka på isoleringen mot väggen med 7 cm för att få bättre värmeisolering. Det andra är att den samtidigt skall fungera som baffel till högtalarna som nu får en låda som är ca 6 cm djup, 55 cm bred och 82 cm hög ( ca 27 liter). Högtalarna blir således inmonterade i väggen. Det tredje är att jag skulle vilja ha väggen som en stor absorbent. Här uppstår emellertid en rad frågetecken.
Hur solid måste baffeln vara för att fungera som baffel och är det förenligt med möjligheten att få väggen att fungera som absorbent samtidigt