min anlägning bilder mm

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
viggen

min anlägning bilder mm

Inläggav viggen » 2008-10-05 18:04

Vi börjar med ombygnationen av slutstegen. Från början var det byggt som 2 förstärkarenheter med gemensam strömförsörjning detta bygdes om till 2 monoblock.
här är en bild på strömförsörjningen i ett ut av monoblocken

Bild

Den snälla huggbävern lät mig få köpa lite elektronik av honom som blev ett fint passivt försteg med fjärrkontroll. Här är en bild på innanmätet.

Bild

En bild på för och slutsteg när dom står och spelar i min bokhylla.

Bild

Och här är en bild på baksidan.

Bild

Ovanstående elektronik tillsammans med en SB driver 2 st sånna här högtalare.

Bild

Elementet är jordan jx92s. Lådan är på ca 8 liter och har en avstämning på 50Hz. Lådan är invändigt klädd med Acoustic ULL coh har en baffelkorigering som består av en spole på 1,6mh och en resistor på 3.9 ohm. Allt blev klart för ca 1 månad sedan.

Förra hälgen byggde jag ihop den här.

Bild

Det är en mikrofonförstärkare som jag kopplar en moddad wm-61a kappsel till. Jag använde sedan min bärbara dator och tombstone för att lära mig mäta lite på högtalarna.
Här är resultatet av mina första privmätningar...skulle vara kul om ni kunde hjälpa mig att tyda dom.

http://viggen.diinoweb.com/files/mic%20 ... lement.tom
Mikrofonen placerad ca 1 cm från centrum av membranet.
Vad kan dippen vid 1500hz bero på?
Finns det något jag kan göra för at förbätra kurvan över 5000hz?

http://viggen.diinoweb.com/files/vid%20basport.tom
Mikrofonen placerad i nivå med baffeln i centrum av basporten.

Vid denna uppställning.
Bild
fick jag fram denna kurva.
http://viggen.diinoweb.com/files/p%E5%2 ... 2030cm.tom

Kanske ska berätta hur det låter också...det jag är mäst nöjd med är återgivningen av röster som låter väldigt naturlaga. dom negativa saker jag hört är att diskanten kan låta väldigt vass när man spelar bastunga låtar på höga volymer. sen så saknar dom ju lite tryck i basområdet men det är ju trots allt bara 2st 5.25".

nä nu kurrar magen dags för lite käk
squeezebox-hemmabygt passivt försteg med fjärr-monoblock med lm3886-stativhögtalare med jordan jx92s

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2008-10-05 18:49

Snygga förstärkare i all enkelhet. Du har ju formkänsla, ju!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: min anlägning bilder mm

Inläggav paa » 2008-10-05 22:46

viggen skrev:Elementet är jordan jx92s. ...
har en baffelkorigering som består av en spole på 1,6mh och en resistor på 3.9 ohm. käk

Jag lade en kondensator på 2,2 uF parallellt över baffelstegsfiltret till mina jx92s, vilket hjälper de allra översta frekvenserna en liten aning där elementet börjar falla, och baffelstegfiltret egentligen inte är av godo längre.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
viggen

Inläggav viggen » 2008-10-05 23:42

Belker...tack! funktionen föder formen. Allt sitter där det sitter för det var där det fick plats. ska bara försöka få rattarna lite närmre fronten.

paa...tack för tippset. vad styr vilken storlek på kondensator man skall använda? vilken typ av kondensator och vilken späning måste den klara av?
squeezebox-hemmabygt passivt försteg med fjärr-monoblock med lm3886-stativhögtalare med jordan jx92s

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-10-06 00:04

Håller med Belker, ser otroligt snyggt ut. Det väckte faktiskt lite ha-begär i
mig.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-10-06 00:13

viggen skrev:paa...tack för tippset. vad styr vilken storlek på kondensator man skall använda? vilken typ av kondensator och vilken späning måste den klara av?

Det blir ungefär som ett högpassfilter mot elementets impedans, men alla komponenterna spelar naturligtvis in. En kondensator lika som man normalt använder till diskanter är lämplig, t.ex en rund polypropylenkondensator. Så här ser mitt filter ut:
Bild
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Återgå till DIY-forum