SEAS 80-talare - något att ha?!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

SEAS 80-talare - något att ha?!

Inläggav Kalejdokom » 2008-10-27 11:52

I går fick jag en påse smågodis av en god vän. 2 x (Bas + Diskant) från SEAS, liggande i kartong, aldrig använda sedan 1986. Jag har ingen/liten erfarenhet av SEAS men något säger mig att det inte är helt tråkiga element.

Min fråga är om det är någon idé att göra något med dessa? Står dom sig mot dagens teknik? Har dom kanske åldrats och tappat prestanda? Dom ser helt ok ut - fina koner med gummisurround. Diskanten är 3/4" och bör väl delas hyfsat högt.

Bas: H316 P13RCY
http://www.seas.no/images/stories/vinta ... p13rcy.pdf

Diskant: H302 19TNT
http://www.seas.no/images/stories/vinta ... _19tnt.pdf

Första tanken är ett par dator-monitorer, portade på 7-10L.
Andra tanken ett par smala "minareter" kompletterade med några ytterligare 5" i en 2,5-vägs konstruktion.

Alla goda råd mottages tacksamt!

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-10-27 15:21

tycker det ser ut som helt ok element. verkar vara rätt fin pridning och välkontrollerad frekvensgång. QTS på 0.19 lär dock inte ge allt för mycket bas.

Kul att se distmätningar också! Varför har de slutat lägga ut sån information i databladen :?

edit: ang funktionaliteten i så gamla element skulle jag nog inte oroa mig allt för mycket. Så länge inte gummit torkat och så.. Han ju dock hända att elementparametrar ändrats.
Rent generellt tycker jag dock högtalarelement verkar vara otroligt långlivade. Är de dessutom inte använda så bör de ju vara ok.
En sak du kan kolla är om konerna "hänger". De har ju antagligen stått inteng upp och ner elelr som vanligt. Konen kan ha hängt sig åt ena hållet. Spidern bör vara rak så konen står i "mittläge". Har de hängt sig så kan du prova förvara dom ståendes åt andra hållet så de har möjlighet att "hänga till sig".
Mvh
Magnus

Återgå till DIY-forum