En liten tråd om fanering....

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

En liten tråd om fanering....

Inläggav Naqref » 2004-05-06 18:40

Fick mitt efterlängtade faner idag och tänkte att testa lite olika metoder eftersom det är första gången jag fanerar och eftersom det finns olika bud på vad som går och vad som är lättast. Högtalaren som ska faneras har av en händelse 6 sidor :) så då passar det bra att göra på 6 olika sätt tänkte jag. Har ni tips och kanske idéer som vill testas så är det nog inte omöjligt att jag försöker att genomföra dem :wink:

Metod 1 - trälim och skruvtvingar

Eftersom denna metod inte verkar vara så högt rekommenderad så testar jag det i botten på högtalaren - där det syns minst om det inte blir bra! :) Att botten har minst yta (tillsammans med toppen) och att man därmed kan få högst yttryck och jämnast kraftfördelning är en liten bonus.

Bild
Här syns de ingående delarna. en färdigspacklad och slipad högtalare (a k a testobjektet), en remsa faner (ek), snickarbänk, ett par spillbitar MDF, en gummiduk (2mm tjock), skruvtvingar, en vass kniv, en stållinjal, en småräfflad påstrykare, maskeringstejp samt PVAc lim för utomhusbruk.

En kamera kan vara bra oxå om man ska dokumentera förloppet men den kom inte med på bild. :)

Först så skär jag till två fanerbitar på längden så att de är några cm för långa. Den ena biten skärs till så att båda blir tillräckligt breda och sedan så vänder man framochtillbaka på bitarna tills de passar bra ihop.
Bild

Nu hade jag tur för de var mycket fina i kanten (!) så jag behövde inte renskära dem. Kan man behöva annars har jag förstått.

Sedan så tejpade jag bara skarven så att de inte kunde glida isär.
Bild


Bild
Här ser man att ytan är inte helt plan och då kan det bli svårt att få ett jämnt tryck över hela ytan... Det är därför jag använder gummiduken. Jag hoppas att det hjälper lite att motverka problemet.


På med lim så att det kommer lim överallt! Får inte vara en liten enda bit som är otäckt.

Bild


Med trälim så har man gott om tid så man kan lugnt lägga på alla delarna.
Bild
Högtalare - lim - faner - gummiduk - pressskiva

Problemet med trälim är dock att bitarna lätt glider medan man skruvar så man får vara försiktig och hålla koll på det hela tiden. Jag fick ta och rätta till bitarna ett par gånger innan det förhoppningsvis blev rätt.

Bild
Allt ihopsatt och nu får man vänta.... Då kan man skriva lite om det man har gjort! :wink:

Ska bli spännande detta! :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2709
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Inläggav Fostex » 2004-05-07 07:50

Intressant! :D
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2004-05-07 12:05

Det verkar vara en ok metod det faktiskt men säker kan man inte vara i detta tidiga stadium. Ett problem är det höga tycket som behövs. För högtalaren på bilden så behövs det ca 1.5 ton till 3 tons tryck för en yta stor som botten (ca 22x22cm). Tror inte jag uppnådde det med skruvtvingarna.

Nästa steg är kantjämningen. Handslipning eller kantfräs - det är frågan. Finns det andra alternativ?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5328
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Inläggav Belker » 2004-05-07 12:10

Hur kom du fram till siffrorna?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2004-05-07 13:54

Rekommendationen är (vad jag har läst mig till på lite olika ställen) ca 3-6kg/cm2 och högtalartoppen är 22x22cm2=484cm2 d v s ungefär 500cm2 Detta gånger 3 resp 6. :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Inläggav Kraniet » 2004-05-07 14:16

största faran med trälim är väl att det lättare "blöder igenom" så man får limfläckar i faneret..

Maarten
 
Inlägg: 3819
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Inläggav Maarten » 2004-05-07 15:17

Väldigt intressant Anders! Min fanering blev väldigt slarvig och nu är det kul att få reda på "bästa" sättet! :)

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant
 
Inlägg: 5339
Blev medlem: 2003-07-29
Ort: Magrathea

Inläggav Slartibartfast » 2004-05-08 02:30

mkt intressant I´ll say!

jag kanske kan lägga till något i tråden då jag (till sist) i juni trycker på kork 8O på två par EPS-1 och ser vad som funkar bäst med ett ojämnt material!

Härligt att vi har våra "betatestare" aka Naqref runt ikring oss på faktiskt.se! :D

Användarvisningsbild
nl1970
 
Inlägg: 1466
Blev medlem: 2003-08-03
Ort: Kungsör

Inläggav nl1970 » 2004-05-08 10:01

Hej

Varför så "smala" remsor av faneret? så att den måste skarvas

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 11456
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: somewhere nice

Inläggav rikkitikkitavi » 2004-05-08 11:07

finns ofta inte bredare remsor. det beror på träslag och tillverkningsmetod. svarvad faner (bredare remsor) är också oftare dyreare , men det finns ganska bred sådan.

/rickard

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2004-05-08 11:24

Bra tillägg Rickard! Om jag inte har fel för mig så tenderar väl svarvad faner vara lite buckligare? Den har dessutom ett lite annat mönster (som man kanske gillar bättre eller inte :wink: ). I de fanertyper jag valde så fanns inte heller valmöjligheten.

Kraniet: Jag har inte märkt någon tendens till 'genomblödning' men det kanske beror på det täta ekfaneret?


Jag har nu testat att få bort överskjutande faner och det är inte lätt med så hårt träslag som ek uppenbarligen. :?

På sidorna där man följer fanerets ådring så går det lättare att renskära och hyvla försiktigt innan kanten slipas för hand men på ändarna så är det mycket svårare. :? Ska testa försiktigt med en elektrisk slip. Återkommer med bilder.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
norman
 
Inlägg: 4447
Blev medlem: 2003-08-04
Ort: Stockholm

Inläggav norman » 2004-05-08 11:33

Naqref skrev:men på ändarna så är det mycket svårare. :? Ska testa försiktigt med en elektrisk slip. Återkommer med bilder.


Själv brukar jag använda ett fintandat bågfilsblad när jag grovt tar bort faner tvärs fibrerna, sågar då ner mot lådan så att inte faneren brister ur. (funkar nog sämre om man har riktigt tunn faner...)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2004-05-08 11:39

Bra tips norman! Ska utvärdera det oxå! :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2004-05-08 11:54

Gjorde ett snabbtest för att kolla ungefär hur mycket tryck man kan förvänta sig med en skruvtving av den typ som jag använde här.

Det var inga större problem att komma upp i 135kg.
Bild

Uppenbarligen ingen våg avsedd för den nuvarande amerikanska marknaden. :wink:

200 kg hade nog inte varit några problem. Kanske hade 250 gått men det är svårt att veta. Men i s f så hade det behövts 6st skruvtvingar för den lilla ytan.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2004-05-13 21:35

Fanering metod #2:

Först ska jag visa hur jag tog hand om det överflödiga faneret som stack ut...

På sidorna så skar jag med en kniv längs baksidan på en stållinjal först.
Bild


Sedan så tog jag en liten hyvel och hyvlade uppåt och med fibrerna på faneren så att hyveln inte högg ner. Fiberna här går lite uppåt.
Bild


D v s inte så här:
Bild

För kanterna där testade jag lite alternativ, bl a Normans förslag med bågfilsblad. Och försiktigt att köra med bandslip...
Bild

Dock föredrog jag att skära av försiktigt och sedan ta en fil och slipa mot lådan.

Sedan tog jag och slipade (med 240 papper) in mot lådan den kvarvarande kanten. Detta gjordes med en lååång kloss som kunde ligga an mot en stor yta på högtlaren för att kanten inte skulle bli 'rund'.
Bild

Så blev resultatet:
Bild
Man ser glipan mellan fanetet en del. Den ojämna finishen beror på slipdamm.

Slutsats om trälim och press-metoden
Fördelar:
1. Man har rimligt gott om tid medan man justerar faneret på plats.
2. Verkar sitta bra.
3. Rimligt lätt att skarva.
4. Luktar inte illa.

Nackdelar.
1. Faneret kan röra sig en del när man pressar.
2. Svårt att åstadkomma rätt presstryck.
3. Limmet rinner 'över' kanterna och kladdar ner lite.

Så dags för nästa metod. Det testar jag på baksidan där det inte syns så mycket.

2. Trälim som återaktiveras med värme från strykjärn.

Detta har jag hört vid en massa tillfällen men inte i högtalarfaneringssammanhang så det måste testas oxå!

Faneret skärs ut på samma sätt som tidigare och vänds på plats så att det passar rimligt bra ihop och tejpas sedan:
Bild

Sedan stryker jag ut trrälimmet med hjälp av en bit faner:
Bild

På både låda och faner:
Bild

Denna gång så sätter jag skarven i mitten efter klagomål från perfektionister :wink: Markerar mitten först:
Bild

Sedan låter jag det torka 20 minuter och tar fram strykjärnet och sätter det på rätt mycket värme:
Bild

Sedan stryker jag på faneret...
Det är inte så lätt... Borde ha lite mer lim på ytorna märker jag för det fäster inte överallt. Dessutom när man tar bort strykjärnet från någon yta så kan fanerets inre krafter börja verka och vika upp det. Det är ju varmt och har inget som håller förrän det är mer svalt. Värmer man för mycket på tejpbitarna som håller ihop delarna så klibbar de.

Jag avslutar det genom att snabbt lägga på en bit så att faneren har något som trycker ner den lite. Tyvärr så gör värmen att vatten försvinner och träet drar ihopa sig för mycket. Ger en glipa i skarven:
Bild

Så här blev den efter kantfixning:
Bild

En liten flisa gick hädan i nedre vänstra hörnet och fick limmas tillbaka innan den kan göras vid.

Slutsatser om trälim och strykjärnsmetoden

Fördelar:
1. Lång hanteringsperiod vid limningen så man behöver inte stressa och kolla så noggrant.
2. Behöver inga stora tvingar.
3. Går snabbt.
4. Luktar inte illa.

Nackdelar:
1. Fäster dåligt och
2. Släpper lika fort som man har fäst det om det inte finns något som håller faneret kvar.
3. Faneret krymper av värmen så skarvning kan bli knepigt på ett snyggt sätt.

Det var vad jag hade att säga om detta! Jag kommer inte köra denna metod hädanefter. Kvaliteten blir lidande. Ska skaffa ekfärgat spackel att flla springan mellan fanerbitarna med. Synd bara att jag har köpt ett strykjärn till det... :roll: Får väl använda det till att stryka kläderna någon gång framöver kanske :)

Nästa metod kommer säkerligen att använda sig av kontaktlim... Det blir en spännande luktsam upplevelse misstänker jag :wink:
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2004-05-22 20:45

Har testat en del metoder till och kommer med slutsats senare...

Så här ser resultatet ut i a f:

Bild

Inte så illa för att vara första gången tycker jag. :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
nl1970
 
Inlägg: 1466
Blev medlem: 2003-08-03
Ort: Kungsör

Inläggav nl1970 » 2004-05-22 22:24

Hej

Hur går det att fanera med en rundad eller fasad kant på högtalaren?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2004-05-23 13:13

nl1970 skrev:Hur går det att fanera med en rundad eller fasad kant på högtalaren?


Den faner jag använder (0.8mm Ek) skulle jag inte görna testa att fanerar radier på mindre än ett par centimeter. Man kan nämligen relativt snabbt se sprickor i faneret då längs krökningen. Förvisso mest problematiskt med ljusa träslag då prickorna blir mörkare. Använder man tunnare eller faner av mjukare träslag så blir problemen mindre. Även den decoflex-faner som många gillar som är kommer med faneret pålimmat och skarvat på pappersark där själva faneret är 0.2mm har problem med detta vid radier på runt en cm.

När det gäller avfasningar så blir det lite pilligt om de är små men annars så är det inga problem för då kör man det bara som en egen yta som ska faneras. Funkar rätt bra om man kör kontaktlimsmetoden då man inte behöver pressa ihop det hela med skruvtvingar (eller med en bättre anordning).
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

malare
 
Inlägg: 136
Blev medlem: 2003-08-07
Ort: Gagnef, Dalarna

Inläggav malare » 2004-05-23 14:31

Några kommentarer om limning av fanér med strykjärn:

(Jag har inte provat att limma stora ytor på detta sätt, men mindre lagningar har jag gjort med strykjärnsmetoden.)

Det är för kort tid att vänta 20 minuter innan man stryker fast faneret! Limmet ska vara nästan torrt, det ska i alla fall inte längre vara vitaktigt. Efter 20 minuter har limmet bara hunnit "sätta" sig.

Ett bra sätt att sprida ut trälim över större ytor är att använda roller. En typ av roller med korta borst använder jag, alltså inte en roller som är "luddig". Det är vad jag använder för att sprida limmet med när jag fanérar i fanérpressen.

Om man inte har en fanérpress eller inte kan komma åt med tvingar så kan man använda sig av en sandsäck i lämplig storlek och sedan eventuellt lägga ytterligare tyngder ovanpå. Det viktiga när man fanérar är att trycket blir jämnt fördelat, inte att det är så vansinnigt högt tryck (åtminstone inte för normalt släta fanér).

Mvh. Per Målare

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2004-05-23 16:59

Alltid kul med lite synpunkter från ett proffs! :D

malare skrev:Några kommentarer om limning av fanér med strykjärn:

(Jag har inte provat att limma stora ytor på detta sätt, men mindre lagningar har jag gjort med strykjärnsmetoden.)

Det är för kort tid att vänta 20 minuter innan man stryker fast faneret! Limmet ska vara nästan torrt, det ska i alla fall inte längre vara vitaktigt. Efter 20 minuter har limmet bara hunnit "sätta" sig.

I mitt fall så var limmet torrt. Hela ytan kändes torr i a f men som jag misstänkte så kanske det var för lite lim och det mesta hade inte 'torkat' utan mest sugits in?

Om man inte har en fanérpress eller inte kan komma åt med tvingar så kan man använda sig av en sandsäck i lämplig storlek och sedan eventuellt lägga ytterligare tyngder ovanpå. Det viktiga när man fanérar är att trycket blir jämnt fördelat, inte att det är så vansinnigt högt tryck (åtminstone inte för normalt släta fanér).


Ok! Använder du då alltid vitlim/trälim? Jag upplevde det som bäst hållfasthetsmässigt (om man borser från mitt misslyckande med trälim&strykjärnsmetoden).
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

malare
 
Inlägg: 136
Blev medlem: 2003-08-07
Ort: Gagnef, Dalarna

Inläggav malare » 2004-05-23 20:42

Naqref skrev:Ok! Använder du då alltid vitlim/trälim? Jag upplevde det som bäst hållfasthetsmässigt (om man borser från mitt misslyckande med trälim&strykjärnsmetoden).


Jag använder alltid vitlim. Det är enklast så när man inte har så stor produktion. Stora firmor som fanérar mycket använder sig av speciella fanérlim som torkar mycket snabbt med hjälp av värme. Fanerpressen är då uppvärmd till 60 - 70 grader tror jag att det är. Limmet torkar då på ca. en minut och skivorna kan sedan staplas på varandra. När man limmar med vitlim i fanérpress så måste man sedan lufta båda sidorna så att fukten kan gå ur faneret annars så slår sig skivorna.

Ett problem med att fanéra en redan hopsatt högtalarlåda är att ytorna kan bli icke plana eftersom man bara limmar på en sida. Men på små lådor går det säkert bra.

Mvh. Per Målare

Användarvisningsbild
Trout
 
Inlägg: 516
Blev medlem: 2003-11-22

Inläggav Trout » 2004-05-23 22:36

Välsorterad firma domdär Bröderna Holm. 8)
Har t.o.m. färdigfanerad mdf.
Jag har inte långt till Sala heller... :D
Fast kanterna blir man ju tvungen att fanera ändå. :(
Japp, jag är lat... :roll:
Undrar om färdigfanerat är ett bra alternativ prismässigt?

Användarvisningsbild
blomstret
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 2004-05-24
Ort: Solna

Inläggav blomstret » 2004-05-25 20:15

Håll mig inte på sträckbänken längre, vilken metod var enklast och vilken gav bäst resultat? (kanske inte samma metod!)

Tror du det skulle vara enklare om man fick tag på bredare faner?

Jag står i startgroparna med min omfanering av OA12 och bävar för de smala kanterna högst upp, men å andra sidan så slipper jag ju ta upp några hål i faneret för element och terminal.

Blomstret
Live long and prosper!
--------------------------
Mina högtalare: Ekfanerade OA12:3

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2004-05-25 21:12

Jag skulle säga som så att det fanns tre metoder:

1.Den som var smidigast men som var helt kass.
2.Den som var näst smidigat och som dög.
3.Den som var osmidigast men som blev bäst.

#1 var med sprejkontaktlim av dubiöst märke. Suvveränt att jobba med om man bortsåg från att faneret krympte av limmet och inte fäste ordentligt.

#2 vad med kontaktlim (Casco) som blev lite kladdig och som man fick skydda sig emot men som man kunde fästa med att trycka med lämpliga kroppsdelar (tummarna) med den egna tyngden.Lite halvkladdigt och så slets tryckkroppsdelarna lite av det hela.

#3 vad med vitlim (PVAc) och skruvtvingar.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus
 
Inlägg: 15017
Blev medlem: 2003-08-03
Ort: ogonalt

Inläggav Vee-Eight » 2004-05-26 00:34

Jag fick lära mig ett trick i slöjden att perfekt lager lim är när man stryker med fingret så skall limmet funka som ett smörjmedel, då är det perfekt. Då finns det heller ingen chans att det pruttar ut eller väter igenom. Detta gäller ju vanligt vitt trälim.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Dellstig
 
Inlägg: 283
Blev medlem: 2003-11-03

Inläggav Dellstig » 2004-05-26 13:27

Hej!

Vad gäller metoden med kontaktlim var det någon på audionova som föreslog att använda brödkaveln för att få ett jämt och bra tryck.

Kan det va vå´t?

Martin

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2004-05-26 14:44

Brödkavel är nog bra även om jag kanske skulle hellre använda en gummiroller som man kan använda förframkallning av foto (vad den används till vete katten egentligen) men då får man troligen ett lite mjukare (jämnare) tryck.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

malare
 
Inlägg: 136
Blev medlem: 2003-08-07
Ort: Gagnef, Dalarna

Inläggav malare » 2004-05-26 15:15

Naqref skrev: (vad den används till vete katten egentligen)


Den används till att pressa bort vattnet mellan glansplåten och kopian när man ska torka bilder i torkapparaten.

En annan roller som ser likadan ut är en roller avsedd för att lägga på tryckfärg med, när man har gjort linoleumsnitt.

(Vad ska man veta sådana här saker för?)

Mvh. Per Målare

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57179
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2004-05-27 12:02

malare skrev:(Vad ska man veta sådana här saker för?)


För att kunna toppa Naqref emellanåt? :wink: :lol:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2004-09-17 18:31

Nu har jag fanerat lite mer. Fick spetta bort de delarna som var gjorda med sprejkontaktlimmet. Inge vidare. Även en sida med vanligt kontaktlim fick tas bort. Så nu kör jag bara med vanligt trälim och pressar. Det blir bra. Rollar på limmet både på faner och låda. Verkar bli bäst.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5328
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Inläggav Belker » 2004-09-17 18:36

Har du testat PU-trälim? Det innehåller ju inte vatten som kan knasa till faneret. Om man ser till att lägga tunt i ofuktig miljö så expanderar det inte så farligt. Måste ju givetvis pressas ordentligt.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2004-09-17 18:44

Nej har inte testat PU men vanligt vattenbaserat trälim funkar så bra så jag tror inte jag ens bryr mig om att testa.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv
 
Inlägg: 3323
Blev medlem: 2004-12-12
Ort: evigheten

Inläggav Pinnick » 2005-01-12 04:18

hej är det någon som tittar i den här tråden förutom jag nuförtiden?
jag håller på att bygga ihop en låda till en ino högtalare 40x30x20,5 (nej det är ingen piP eller piPs ), en dialog 2.

Är det någon som har testat att såga hål i faner, jag har testat lite och det verkar väldigt sprött och spricker lätt :/
Kan man fräsa eller blir det bara flisor då?
Ska man skära? blir det snyggt?
annars får jag testa mig fram som vanligt :)

mvh
/DP

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan
 
Inlägg: 9335
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: The depths of hell

Inläggav Haakan_W » 2005-01-12 19:58

fräs när du fanerat klart det blir bäst

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt
 
Inlägg: 6490
Blev medlem: 2003-06-13
Ort: En vik i Barken

Inläggav Wolfie » 2005-01-12 21:06

Jag skar hål i fanéret när jag fanérade mina piP lådor, men det var
ju bara för att hålen redan var frästa (köpte lådorna av IÖ).

Det gick rätt så bra när man hade en vass (läs äckligt vass) kniv.

Skar dock inte hela vägen in till där MDF:en började, utan lämnade
några millimeter som jag sedan slipade ner med fint sandpapper.

Men det spricker vääldigt lätt så var försiktig.

Jag skulle nog rekomendera att man fräser ur hålen efter man fanérat lådan...
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv
 
Inlägg: 3323
Blev medlem: 2004-12-12
Ort: evigheten

Inläggav Pinnick » 2005-01-13 15:03

tackar ödmjukast för tipsen. :)
Fanering först och sedan fräsning verkar ju vara en bra metod, synd att man redan fräst så fina hål redan

Ingen som har försökt sig på att skapa en 45 graders fas så att ingen fanerbit överlappar någon annan ? Det kanske är overkilll ?
men.. 10 öres metoder går ju alltid att utveckla kanske :) (= billig teknik för att skapa fina grejor)


mvh,
/DP

Användarvisningsbild
GrodanB
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 2003-11-06
Ort: Göteborg

Inläggav GrodanB » 2005-01-13 16:59

Hur tjockt faner har du tänkt att använda?

Min kollega limmar bara på det och slipar ner kanten... det är ändast vid nogrann och då måste man vara nära som man reagerar på den lilla kanten...

Skulle han försöka på 45 grader blir det omöjligt då han aldrig skulle kunna skära den graden med någon for av precision. Faneret är helt enkelt för tunt.

Det enda man kan göra är att fundera på vilken ordning man sätter dit faneret. För att minimera kanterna man ser framåt.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv
 
Inlägg: 3323
Blev medlem: 2004-12-12
Ort: evigheten

Inläggav Pinnick » 2005-01-13 19:07

jag hade tänkt 1 mm faner, men jo det kanske är lite tunt för att få en 45 gradig fas på, och pilligt.. det är nog sant :/

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt
 
Inlägg: 6490
Blev medlem: 2003-06-13
Ort: En vik i Barken

Inläggav Wolfie » 2005-01-13 20:59

pinnick_swe:

Standard tjocklek för de flesta fanér ligger på 0,8 mm.
Efter slipning brukar det ligga någonstans mellan 0,6-0,7 mm.
Har svårt att tro att du kommer att se kanterna :wink:

Efter man fanérat en sida, så slipar man ju ner den kanten så att den ligger i nivå med nästa sida.. När sedan nästa bit fanéras så överlappar denna den första sidan.
När denna sedan slipas ner så kommer kanten mellan dem att bli så gott som osynlig, dvs om fanéret sitter ordentligt fast i ändarna.
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv
 
Inlägg: 3323
Blev medlem: 2004-12-12
Ort: evigheten

Inläggav Pinnick » 2005-01-13 23:15

jag börjar tro att man kanske inte ser någon kant. 0,6-0,7 mm är ganska lite :)
jag ger mig för tillfället med "raka" kanter ;)
tack hur som helst !

(någon gång så med nano-teknik .. då jäklar ;)

/Dave Mustaine

Användarvisningsbild
bosco
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 2003-08-18
Ort: Göteborg

Inläggav bosco » 2005-01-14 00:03

Jag kommer fanéra ett par pi60 nästa månad, tur att faktiskt.se finns. :wink: Mycket man lär sig i DIY-delen.

Med risk för att bli kölhalad... var får man tag på det som brukar kallas svart ask? Alla som säljer fanér har dom "vanliga" typerna men inte detta billiga (för jag antar att det är billigt).

Varför vill jag ha svart? Tja, jag upplever det som mycket enklare att koppla bort högtalarna från sinnet om inte högtalarelementen skiljer sig färgmässigt så mycket från lådan. Skulle kunna måla också men det krävs så mycket mer av träarbetet då.

Det är fritt fram också att övertala mig till nån annan spännande fanér. :lol:

pinnick_swe skrev:/Dave Mustaine

8O Bild

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv
 
Inlägg: 3323
Blev medlem: 2004-12-12
Ort: evigheten

Inläggav Pinnick » 2005-01-14 00:27

roger,
Har du kollat in detta ställe
de har en sida där man kan se hur diverse träslag ser ut, fast det blir lite svårt att tänka sig in i hur hela högtalare kommer att se ut i sin helhet :/.. och de var lite dyra

tips: .. jag lurar på päron, fast det är lite dyrt. Det är rätt ljust, kan vara lite rosaaktigt (i alla fall vårat päronträd :) med fin mönstrering. Men det är ju inte mörkt direkt :/


/Doug Pinnick

Användarvisningsbild
bosco
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 2003-08-18
Ort: Göteborg

Inläggav bosco » 2005-01-14 01:08

Tack, den sidan hade jag glömt av. Finns en del snygga där.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv
 
Inlägg: 3323
Blev medlem: 2004-12-12
Ort: evigheten

Inläggav Pinnick » 2005-01-19 00:29

phew då var man klar med fanering av en pi60 baffel i alm, som jag för övrigt fick tag på för 45 kr /kvm på stans lokala snickeri :o . Väldigt tidskrävande och pulshöjande jobb, dessa pi60...
men fint blir det :)

hejsvejs,
/DP

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt
 
Inlägg: 6490
Blev medlem: 2003-06-13
Ort: En vik i Barken

Inläggav Wolfie » 2005-01-19 20:39

roger: Jag är inte helt säker på att svart-ask går att köpa...

Vanligtvis så sprutbetsar man nog asken svart, vilket lär gå
utmärkt att göra efter att högtalaren är fanérad.
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
bosco
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 2003-08-18
Ort: Göteborg

Inläggav bosco » 2005-01-19 20:56

Men det verkar ologiskt att "alla" målar sina högtalare på det viset? Allt från högtalare till bokhyllor finns ju i samma utförande. Känns som att det borde finnas något färdigt...

Nåja, det blir nog något snyggare fanér än svart ask trots allt för att kunna motivera pi60 för sambon. 8O

Användarvisningsbild
frez
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2003-06-04

Inläggav frez » 2005-01-23 00:25

Att skarva fanér är faktiskt inte så knepigt som det verkar. Det handlsr om att ha rätt grejer och rätt teknik.

För att få tillräckligt plana ytor att pressa samman kan man tvinga ihop de blad man skall skarva mellan ett par plankor. Sedan förs hela paketet över en elhyvel (bänkhyvel) tills ytan är helt plan. Detta ger mer eller mindre perfekta ytor att jobba med.

Nästa lilla hemlighet ligger i vilken tejp man använder för att tejpa samman bitarna med. Riktig fanértejp är det enda som fungerar om man vill ha ett bra resultat. Denna tejp är krympande om den blöts och pressar samman skarven.

Till sist lite om lim. Moderna limtyper som PVAc och kontaktlim fungerar utmärkt till små ytor med tät fanér med fibrerna i skärriktningen. Detta är den allra vanligaste typen av fanér. Tyvärr uppkommer problem då det skall till att skarvas eller om fibrerna i fanéret står upp, som de gör i exempelvis pyramidfanér och vrilfanér (t.ex fågelögelönn, masurbjörk). Dessa fanértyper har porer mellan fibrerna i vilka limmet kan pressas igenom och ge fula fläckar på ytan. Dessa går inte bort och syns vid lackning och oljning. Inte ens bets kan ta bort dem! Här rekommenderar jag att använda animaliska limtyper, vilket man gjort i alla tider. Hudlim är den sort som rekommenderas av de flesta jag talat med. Fördelen med detta lim är att det enkelt kan tas bort om det skulle tränga igenom ytan eftersom det är vattenlösligt även efter torkning. Dessutom lämnar det inga fläckar.

Hoppas min information kan vara behjälplig

/Frez

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt
 
Inlägg: 6490
Blev medlem: 2003-06-13
Ort: En vik i Barken

Inläggav Wolfie » 2005-01-24 14:53

Kan ju dela med mig av mina erfarenheter när jag skarvade fanér...

Det var inte helt lätt att få bitarna att passa samman, trots att
jag renskärde ytorna.
Hur gjorde jag då detta?

Först provade jag med att endast tejpa (med frystejp, som är lite
tjockare och bredare än vanlig maskeringstejp) ihop 2 fanérbitar
som låg omlott.
Tejp sattes endast på en sida och jag spände inte fast fanéren.
Detta funkade inte alls...
Bitarna gled isär under tejpen och de passade inte ihop.

Vad jag provade sen var att lägga fanéren med en lite större
omlott (typ 15-20 mm omlott) och tejpade på båda sidor.
Spännde sedan fast fanéren i på 2 ställen med limknektar och hade
en rak trälist mellan knektarna på ena sidan och en solid träskiva på andra sidan.
Bild

Detta funkade fint!
Snitten blev raka och fanéren passa ihop klockrent.
Sedan så tejpade jag ihop fanéren igen (på den sida som blir synlig) och limmade fast dem på lådan under press.
Klarade sig fint utan att glida isär och har hållt ihop sedan dess.

Bild

(det är sidobitarna som är skarvade)
:D
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv
 
Inlägg: 3323
Blev medlem: 2004-12-12
Ort: evigheten

Inläggav Pinnick » 2005-04-26 00:42

jag byggde en anordning med domkraft bestående av vertikal balk som fastsattes i takbalk som mothåll till domkraften. presskivorna var två gamla köksbänkskivor som man sandwichade runt det man skulle fanera. dessutom en horisontell balk som domkraften stod på plus två kraftfördelande träpyramider ungefär som stod på den översta av bänkskivorna.. . Fungerade prima, blev jämnare och finare än med tvingar. Fast det knakade en del i huset när man belastade husbalken med 10 ton eller hur mycket nu av kraften som försvann upp i balken. 8O

Castor_inaktiv
 
Inlägg: 254
Blev medlem: 2005-03-29

Inläggav Castor_inaktiv » 2005-04-26 02:25

av egen erfarenhet så tycker jag att kontaktlim fungerar bäst när det gäller fanering. "kleta" på lim på både faner och högtalare, vänta cirka 5-10 minuter, tills det är klibbfast, lägg sen dit faneren nogrant. lägg på en 8-10 mm liggunderlag, en presskiva och skruva åt me skruvtvingar så hårt det går..... super
Själv är bäste dräng....!

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv
 
Inlägg: 3323
Blev medlem: 2004-12-12
Ort: evigheten

Inläggav Pinnick » 2005-04-26 09:17

jag har aldrig vågat mig på kontaktlim men jag kanske borde, och då kanske man slipper 5 timmars väntetid per del (30h/ högtalare).
Fast med många många tons presskraft så blir det jäkligt platt och fint må jag säga :-)
tanken slog mig nu att jag måste testa kontaktlim någon gång

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Inläggav Harryup » 2005-04-26 10:18

Har testat buckligt jakarandafaner en gång i tiden. Ihop med kontaktlim så gick det bra trots att det var första och sista gången. Fanerade ett ganska stort altare, dvs bashorn. Under arbetets gång myntades det mycket användbara uttrycket;
" Vem faan fann op faner?".

Användarvisningsbild
norman
 
Inlägg: 4447
Blev medlem: 2003-08-04
Ort: Stockholm

Inläggav norman » 2005-04-26 10:21

Har själv ingen bra erfarenhet av kontaktlim. Det fungerade bra först och var lätt att fanera med men efter ett eller ett par år så började faneren lossna.... Möjligen använde jag ett dåligt kontaktlim eller gjorde nåt annat fel... De lådor jag fanerat med vitlim har funkat bra (förutom en gång när limmet fuktade igenom faneret med följd att presskivan fastnade i lådan........ :) )

Castor_inaktiv
 
Inlägg: 254
Blev medlem: 2005-03-29

Inläggav Castor_inaktiv » 2005-04-26 13:53

pinnick_swe skrev:jag har aldrig vågat mig på kontaktlim men jag kanske borde, och då kanske man slipper 5 timmars väntetid per del (30h/ högtalare).
Fast med många många tons presskraft så blir det jäkligt platt och fint må jag säga :-)
tanken slog mig nu att jag måste testa kontaktlim någon gång



nja, vänta 5 timmar bör du nog göra.... minst, för att få bästa möjliga hållbarhet. kontaktlim är det enda jag använt när jag fanerat. trälim tror jag inte på när det gäller faner (just me tanke på att limmet kanske tränger igenom skarven o limmar fast pressbiten.). en lite area på 35x35 cm o 4 tvingar med all kraft räcker gott o väl för att det ska sitta som berg, bara man är noga med lim ute i kanterna på högtalaren.
Själv är bäste dräng....!

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv
 
Inlägg: 3323
Blev medlem: 2004-12-12
Ort: evigheten

Inläggav Pinnick » 2005-04-26 14:12

jag har inte haft några problem med att pressbiten fastnar, eller jo den har gjort det eftersom limmet blött igenom i småsprickor och sånt, men det har man bara tagit loss utan större kraft och sen efter viss putsning så har det sett riktigt fint ut. Aha jag trodde kontaktlim härdade snabbare än trälim. Sen fick jag för mig att kontaktlim är dyrare, och hittils har det gått åt två liter lim för ett par högtalare , jajust det och en center högtalare också. Men men det är ju inga pengar i alla fall tror jag väl :-) JAg har ju ytor som är 95*30 ungefär dessutom, men faktiskt hittils så har trälim fungerat fint med lite puts. Men det kan ju hända om man jämför med någon annan att finishen inte är den bästa

Användarvisningsbild
zap
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2005-04-28
Ort: Trollhättan

Inläggav zap » 2005-04-29 22:59

Har följt tråden angående fanéring och har ett par kommentarer. Använd inte kontaktlim då detta är ett klister och lägger sig på ytan och inte vidfäster så som ett lim gör. Vitlim fungerar bra men har ganska kort torktid vilket gör att det kan bli problem om man vill flytta på sitt fanér. Jag använder mig av fisklim som har en längre torktid. Nackdelen med fisklim är att det luktar som f*n...


Jag applicerar limmet med roller av skumgummityp. Väldigt viktigt att man limmar ända ut i kanterna för att undvika släpp. När fanéret har torkat kan man knäppa försiktigt med nageln på fanéret och man kan höra väldigt tydligt där fanéret inte sitter fast...

När ni ska spänna upp era tvingar så börja spänna ifrån mitten och jobba er utåt för att limmet inte ska ansamlas i mitten. Väldigt viktigt med täta tvingar/knektar runt kanterna. Använder kanske 16 limknektar till en liten stativare..

Sedan till kanterna. Jag fräser med kantfräs ( bra kvalitet ) längs fanéret. Använd inte så mycket fanér att det sticker ut flera centimeter. Det är bara onödigt. Jag brukar låta max 1 centimeter sticka ut, om ens det...

Ni som funderar på att fanéra radier.. Sätt kantlist istället. Blir väldigt snyggt. Annars kan ni pressa fanér med vacuumpress. Tex en plastpåse och en vacuumpump brukar fungera..

Vill ni undvika alla problem med fanéring, köp då färdigfanérad mdf.

/ Andreas ( absolut inte någon fanérexpert )

Castor_inaktiv
 
Inlägg: 254
Blev medlem: 2005-03-29

Inläggav Castor_inaktiv » 2005-04-30 13:08

zap skrev:Har följt tråden angående fanéring och har ett par kommentarer. Använd inte kontaktlim då detta är ett klister och lägger sig på ytan och inte vidfäster så som ett lim gör.......



jag håller definitivt inte med :!: :!: 8O ..... kontaktlim är ngt av det bästa som går att använda till faner. bara för att använda någon typ av referens så köper jag mitt kontaktlim hos mitt X som säljer det till alla proffs som sysslar med fanér. finns säkert många metoder att limma fast faner, som t ex vitlim, trälim och.. uhm... fisklim (?), men jag väljer kontaktlim eftersom jag haft bäst erfarenhet av det.
Själv är bäste dräng....!

Användarvisningsbild
zap
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2005-04-28
Ort: Trollhättan

Inläggav zap » 2005-04-30 23:04

Jadu Castor. Jag har lärt mig fanéra av en kille som jobbar med fanéring och intarcia på heltid och han säger att jag absolut inte ska använda kontaktlim. Han har arbetat med sådant här i över 20 år och jag antar att han vet vad han pratar om.
Han visade mig fanéringar gjorda med kontaktlim som var ett antal år gamla och dom såg inte speciellt fina ut. Han fanérar inte så mycket längre då han har för mycket arbete med intarcia så han skickar sitt färdiga fanér till nåt företag som pressar med varmpress, men dom använder då inte kontaktlim i allafall..

mvh Andreas

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv
 
Inlägg: 3323
Blev medlem: 2004-12-12
Ort: evigheten

Inläggav Pinnick » 2005-05-01 00:17

med domkraft blev det helt okej i alla fall (10 ton, i praktiken kanske 6-7 ton).. bara en komplettering av annars fina tips

Castor_inaktiv
 
Inlägg: 254
Blev medlem: 2005-03-29

Inläggav Castor_inaktiv » 2005-05-01 02:03

zap skrev:Jadu Castor. Jag har lärt mig fanéra av en kille som jobbar med fanéring och intarcia på heltid och han säger att jag absolut inte ska använda kontaktlim. Han har arbetat med sådant här i över 20 år och jag antar att han vet vad han pratar om.
Han visade mig fanéringar gjorda med kontaktlim som var ett antal år gamla och dom såg inte speciellt fina ut. Han fanérar inte så mycket längre då han har för mycket arbete med intarcia så han skickar sitt färdiga fanér till nåt företag som pressar med varmpress, men dom använder då inte kontaktlim i allafall..

mvh Andreas



alla har vi våra egna erfarenheter..... :wink:
jag litar på vad jag själv gjort, sett och hört
Själv är bäste dräng....!

Användarvisningsbild
zap
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2005-04-28
Ort: Trollhättan

Inläggav zap » 2005-05-02 16:27

Har precis pratat med min fanér expert. Han säger att kontaktklistret inte tränger ner i porerna i fanéret och underlaget och resultatet inte blir bra. Han sa oxå att efter ett tag så krymper fanéret lite om man har använt sig av kontaktklister och har man då slipat till sina kanter så kryper fanéret in lite samt om man har skarvat ihop 2 fanérbitar så kan glipan bli synlig. Har sett fanér som är fastsatt med kontaktklister och det ser inte alls lika fint ut som det som är limmat med vitlim eller fisklim eller nåt liknande..

Och istället för att lacka fanéret så kan man olja det. Man får lite mer liv i fanéret på så sätt och det ser inte så dött och plastigt ut som när man lackar det. Jag använde rålinolja på mina stativare och lönn var fanéret.

Mvh Andreas

Castor_inaktiv
 
Inlägg: 254
Blev medlem: 2005-03-29

Inläggav Castor_inaktiv » 2005-05-02 22:21

ok, jag kan hålla med om att olja är snyggt, men samtidigt om du inte lackerar oljan efteråt så blir du tvungen o olja om det varje år (eller kanske vart annat år).....
Själv är bäste dräng....!

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan
 
Inlägg: 9335
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: The depths of hell

Inläggav Haakan_W » 2005-05-02 22:23

Castor skrev:ok, jag kan hålla med om att olja är snyggt, men samtidigt om du inte lackerar oljan efteråt så blir du tvungen o olja om det varje år (eller kanske vart annat år).....


castor det e ju hemskt jobbigt va :wink:

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv
 
Inlägg: 3323
Blev medlem: 2004-12-12
Ort: evigheten

Inläggav Pinnick » 2005-05-02 23:22

jag tänkte om man kunde få träet alldeles slätt så man inte känner fibrerna utan bara en helt slät yta. Får man det med oljning och putsning/lackning några gånger? det vore supersnyggt

Castor_inaktiv
 
Inlägg: 254
Blev medlem: 2005-03-29

Inläggav Castor_inaktiv » 2005-05-03 07:07

Haakan_W skrev:
Castor skrev:ok, jag kan hålla med om att olja är snyggt, men samtidigt om du inte lackerar oljan efteråt så blir du tvungen o olja om det varje år (eller kanske vart annat år).....


castor det e ju hemskt jobbigt va :wink:



hehe, när inte direkt jobbigt.... men kanske onödigt då man fått dit alla element mm..... innebär ju att man får demontera ner elementen bara för inoljning.

ganska klantigt tycker jag.... 8O
Själv är bäste dräng....!

Castor_inaktiv
 
Inlägg: 254
Blev medlem: 2005-03-29

Inläggav Castor_inaktiv » 2005-05-03 07:09

pinnick_swe skrev:jag tänkte om man kunde få träet alldeles slätt så man inte känner fibrerna utan bara en helt slät yta. Får man det med oljning och putsning/lackning några gånger? det vore supersnyggt



visst kan man få det..... mina senaste högtalare är blank-lackerade 4-7 lager på sida, vilket ger en väldigt fin finish.
Själv är bäste dräng....!

Användarvisningsbild
zap
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2005-04-28
Ort: Trollhättan

Inläggav zap » 2005-05-03 12:17

Det stämmer. Man får olja högtalarna kanske vart annat år. Men det är ju inte något större jobb. Du kan få högtalaren helt slät även när du bara oljar den. slipar den med ett 400 papper och oljar. sen slipar du i oljan och det blir supersnyggt.

Och att skruva ur elementen när man ska olja högtalaren är ju inte direkt någon större operation.

Mvh Andreas

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv
 
Inlägg: 3323
Blev medlem: 2004-12-12
Ort: evigheten

Inläggav Pinnick » 2005-05-03 18:24

hmm intressant jag ska just fixa ytbehandligen på ett par på detta forum välkända högtalare samt en center från samma "tillverkare" .. Tackar för tipsen

var det ingen som var sugen på att domkrafta lite? :D Jag kör så hela tiden.. prima!

Användarvisningsbild
zap
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2005-04-28
Ort: Trollhättan

Inläggav zap » 2005-05-03 20:25

En annan sak jag kom på. Jag fanérar inte direkt mot lådan. Brukar ha massa fula spacklingar från slipning och dyligt. Jag limmade en tunn mdfskiva på alla sidor på högtalaren, kanske 2 - 3 mm... Fanérade sedan på denna helt plana yta. Väldigt viktigt att det är helt plant och inte några bulor när man limmar fanéret då det syns igenom direkt ( om man använder sig av tunt fanér ).

Mvh Andreas

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv
 
Inlägg: 3323
Blev medlem: 2004-12-12
Ort: evigheten

Inläggav Pinnick » 2005-05-04 14:09

hittils har jag sågat, fräst, pluggat sen fanerat sen limmat ihop. Har inte spacklat någonting hittils men inte byggt så mycket ..

Användarvisningsbild
zap
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2005-04-28
Ort: Trollhättan

Inläggav zap » 2005-05-04 19:25

Fanérar du bitarna innan du sätter ihop dem? Då bör du fanéra på bägge sidor för att undvika att bitarna slår sig. Fanérar du däremot när lådan är ihopsatt och limmad går det oftast bra att endast fanéra utsidorna. Är lådorna lite större bör du fanéra bägge sidorna. Används mycket stagning kan man även fanéra endast utsidan, men det är lite olika från fall till fall..

mvh Andreas

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv
 
Inlägg: 3323
Blev medlem: 2004-12-12
Ort: evigheten

Inläggav Pinnick » 2005-05-04 19:37

Jag har fanerat innan jag har limmat .. jo jag vet att man ska fanera båda sidorna (spärrfanera ?) men jag chansade lite eftersom jag hade mycket billigt faner och mycket mdf och det slog sig faktiskt inte någonting konstigt nog. 95*30 cm 19 mm mdf.
Det blev rätt hyggligt faktiskt. Nu ska jag väl ytbehandla och det är väl ett projekt i sig.. om jag nu ska lacka/putsa/lacka/putsa/../../..

Användarvisningsbild
zap
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2005-04-28
Ort: Trollhättan

Inläggav zap » 2005-05-04 22:34

Som sagt, det är från fall till fall om det slår sig. Har du stagat lådan bra så brukar det gå bra. Har du funderat på att olja istället för att lacka? Mycket trevligare resultat.

Mvh Andreas

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv
 
Inlägg: 3323
Blev medlem: 2004-12-12
Ort: evigheten

Inläggav Pinnick » 2005-05-05 11:05

mm ja g har funderat på det mesta bara det blir en babyhy slät yta och inte så glansigt. Så jag får undersöka lite mer vad som skulle kunna få det som jag vill ha det

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2005-05-05 12:25

pinnick_swe skrev:mm ja g har funderat på det mesta bara det blir en babyhy slät yta och inte så glansigt. Så jag får undersöka lite mer vad som skulle kunna få det som jag vill ha det

Olika träslag går att putsa till olika jämnhet. Ek, tex verkar ha porer som gör att det aldrig kan bli helt slätt. Björk däremot kan bli otroligt slätt. Behandling med träolja på ett homogent, slätt träslag borde ge den babyhy-känslan du eftersträvar.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
zap
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2005-04-28
Ort: Trollhättan

Inläggav zap » 2005-05-05 14:51

Jag har fanérat med lönn och dom är grymt släta. Känns som en jämn slät fin yta. Dom är slipade med en exenterslip med väldigt fint papper tex 400. Sedan oljade jag med rålinolja och slipade igen. avslutade med en sista oljning och sedan var det klart.. Grymt bra resultat.

Vet dock inte hur det blir med andra träslag såsom ek. Ska undersöka saken.

mvh Andreas

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv
 
Inlägg: 3323
Blev medlem: 2004-12-12
Ort: evigheten

Inläggav Pinnick » 2005-05-05 15:48

aha jag är redan klar med alm, det är nog också en del fibrer och porer som ger en viss struktur oavsett hur mycket man putsar som ek skulle jag tro. Så att då får man väl kanske överge babyhy idéen

oljning alltså då.. :)
Senast redigerad av Pinnick 2005-05-05 16:56, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Low-life_inaktiv
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2005-02-17

Inläggav Low-life_inaktiv » 2005-05-05 16:10

zap skrev:En annan sak jag kom på. Jag fanérar inte direkt mot lådan. Brukar ha massa fula spacklingar från slipning och dyligt. Jag limmade en tunn mdfskiva på alla sidor på högtalaren, kanske 2 - 3 mm... Fanérade sedan på denna helt plana yta. Väldigt viktigt att det är helt plant och inte några bulor när man limmar fanéret då det syns igenom direkt ( om man använder sig av tunt fanér ).

Mvh Andreas


Det lät som ett grymmt bra förslag, men jag undrar hur blir det om det rör på sig. Finns det inte större risk att de olika skikten av mdf expanderar olika när det blir fuktigt, så att det spricker eller bucktar. Annars skulle ditt förslag ha sparat mig hyfsat med tid på mitt senaste bygge.

Daniel

Användarvisningsbild
zap
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2005-04-28
Ort: Trollhättan

Inläggav zap » 2005-05-05 22:19

Jag vet inte om de kommer röra sig.. Antagligen inte. Mina skivor har inte rört på sig trots att lådorna har varit i en bil över natten och det blir ju lite fuktigt inne i bilen.. Men jag tror inte det är något större problem.

Å andra sidan kommer ditt mdf bli förstört om du får massor av fukt på den ändå..

Limma mdfskivan med vanligt vitlim. Det har fungerat kanon för mig.

mvh Andreas

Användarvisningsbild
Zei
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2005-03-02

elips formad

Inläggav Zei » 2005-10-18 21:24

Lyfter den här "braiga" tråden lite.. :D
Börjar bli klar med ett par lådor här nu och det vankas fanéring..

De här tråden är ju helt kanon om man har högtalare med raka kanter.......
Mina lådor är dock elipsformade.. 8)

Någon som har nåt bra tips för hur man slänger på jakaranda fanér på dem? verkar ju svårt helt klart.. :?

Har hittat fin fanér, så det är väl värt ett försök? eller?
Ingen som provat fanéra ovala högtalare och kan tipsa om bra teknik för detta? man hade ju varit evigt tacksam.. :D

/JW

niclas
 
Inlägg: 1590
Blev medlem: 2003-07-27

Inläggav niclas » 2005-10-18 21:48

Zei:

Nu är inte jag så bra på att formulera mig men, hoppas du förstår ändå. :? :)

Jag föreslår att du änvänder kontaktlim (ej vattenbaserad) på burk. Faneren bör du försöka skarva så att den når runt hela lådan, det blir nog enklast så. När det är klart så penslar (exempelvis) du på kontaktlim, ganska tunnt men ändå så att det täcker helt, på både lådan och faneret, vänta sedan tills det blir klibbfritt. Nu är det bra om du har en till person som kan hjälpa till att hålla, rikta in faneret så det hamnar "rätt", börja sedan att trycka fast faneret en liten del i taget (tryck ganska hårt) och vandra dig runt hela lådan. Hm.. så gjorde jag, på ett ungefär. Och efter ett år ser faneren fortfarande bra ut. :wink:

Förslagsvis provar du att fanera på spillbitar först. :)

Användarvisningsbild
Zei
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2005-03-02

Inläggav Zei » 2005-10-18 22:11

Tjena igen

det låter ju faktiskt inte för svårt.. :D
Satte du inte något tryckpå fanéren? Tänkte på de andra här som applicerat en jäkla massa tvingar å grejer.. det funkar ju inte direkt på en oval låda..
kanske man kan använda spännband?

niclas
 
Inlägg: 1590
Blev medlem: 2003-07-27

Inläggav niclas » 2005-10-18 22:28

Zei skrev:Tjena igen

det låter ju faktiskt inte för svårt.. :D
Satte du inte något tryckpå fanéren? Tänkte på de andra här som applicerat en jäkla massa tvingar å grejer.. det funkar ju inte direkt på en oval låda..
kanske man kan använda spännband?


Det viktigaste är nog att du är noggrann, då ska det nog gå fint. :)

Jag använde inte några tvingar, kontaktlim "hugger" ju direkt. Men jag tror ju inte att det är någon nackdel att sätta fast ett par tvingar på passande ställen. :P

Just det, beroende på åt vilket håll du böjer faneren kan det gå olika "bra". Jakaranda är väl ett ganska "sprött" träslag? Att ha en prov-böj att testa lite innan är nog det bästa.


Edit: Om någon har andra erfarenheter får ni ju rätta mig, är ju ingen expert. :oops:

Användarvisningsbild
PeterAkemark
 
Inlägg: 1967
Blev medlem: 2005-01-30
Ort: Dalarna

Inläggav PeterAkemark » 2005-10-19 00:49

Som ytbehandling istället för olja eller lack så kan jag rekommendera vax...

Jag har slipat mina gamla teak OA-5 II fria från smuts och klarlack. Sedan lade jag på ett lager med något färgad vax. Låter torka ett par timmar och borstar sedan upp ytan till en lämplig finish och lyster. Något helt annat än olja och vax. Dyrt är det inte heller. Ytan blir sidenlen. Behöver göras kanske två gånger men håller sedan flera år innan ytan behöver borstas upp igen.

Användarvisningsbild
Zei
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2005-03-02

Inläggav Zei » 2005-10-19 08:08

Har faktiskt varit inne på att vaxa dom.. bilden jag får fram i huvudet när jag tänker på det är i alla fall.. väldigt bra :D

har tyvärr inte tagit så mycket fototn under byggtiden.. men slänger självklart upp några kort när de är klara..

/J

Användarvisningsbild
PeterAkemark
 
Inlägg: 1967
Blev medlem: 2005-01-30
Ort: Dalarna

Inläggav PeterAkemark » 2005-10-19 15:52

En vaxad och borstad yta ser "dyr ut" om man får säga så! Men det kanske inte spelar någon roll...

Användarvisningsbild
Zei
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2005-03-02

Inläggav Zei » 2005-10-19 16:19

Nja. Dyr å dyr.. bara det ser bra ut.. man skall ju få lova att ha dem framme :D

Och än så länge har de inte kostat mer än 220 spänn..... :D :D

Slutnotan kommer iofs hamna något högre, men låter de bra när de är klara så är jag nöjd i alla fall.

Och i mina dövöron så låter det mesta bra :lol:


Någon vax du kan rekommendera?

Castor_inaktiv
 
Inlägg: 254
Blev medlem: 2005-03-29

Inläggav Castor_inaktiv » 2007-02-05 12:44

själv fick jag tag i 50 cm bred faner....

valnöt; 100 cm x 50 cm = 75 kronor

Användarvisningsbild
FS
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 2006-12-06
Ort: Växjö

Inläggav FS » 2007-02-19 19:51

Vilken typ av spackel rekommenderas om man ska fanera med trälim? pp100 är ju trevligt att spackla och slipa men fäster trälimmet på det?

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv
 
Inlägg: 3323
Blev medlem: 2004-12-12
Ort: evigheten

Inläggav Pinnick » 2007-03-19 15:49

jag bytte trälimmet mot polyuretanlim men det kanske har några nackdelar så det är väl bäst att inte försöka göra det till någon sanning att det är sånt man ska ha för att limma fast fanér i spackel. Får bli på egen risk.. Men det verkar fungera och pga att inte det blir en likadan kapillärverkan mellan polyuretanlim och mdf så behöver man väl inte spärrfanera trodde jag? Men vet inte något om detta.

En annan fråga om specifikt fanér. Någon som vet om körsbärsfanér alltid ser ungefär likadant ut? d.v.s ungefär samma nyans oberoende
av vilken "batch" det kommer från? har väl iofs med mineraler i backen att göra kanske där trädet växte. Men hur brukar det vara ? ;)

mvh

Användarvisningsbild
Leo
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 2006-07-19

Inläggav Leo » 2007-03-31 19:44

Körsbärsfanér brukar vara relativt lika iom att man odlar körsbär just förr virket och att körsbär är relativt fritt från kvistar och liknande.

/Leo

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv
 
Inlägg: 3323
Blev medlem: 2004-12-12
Ort: evigheten

Inläggav Pinnick » 2007-04-01 01:49

Tack så mycket Leo! :)
Fast det där tredet i katthult det var väl för att keka av ändå. Griseknoen fick väl en del av det där också.. Det är för lite OT 8)

Användarvisningsbild
Leo
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 2006-07-19

Inläggav Leo » 2007-04-01 11:25

:lol:

Ett tips för alla i Gbg med omnejd: På Abi Trä (www.abi-tra.se) i frölunda har dom fanér billigare än fanérkompaniet och man får själv gå och plocka de bita man vill ha (endast hela remsor). Tyvärr är sortimentet begränsat men dom har furu, björk, bok, ek, körsbär, teak och mahogny iallafall.

/Leo

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-01 14:01

Bra tips!

Användarvisningsbild
SirAnselm
 
Inlägg: 74
Blev medlem: 2007-05-16

Inläggav SirAnselm » 2007-05-28 21:18

Leo skrev::lol:

Ett tips för alla i Gbg med omnejd: På Abi Trä (www.abi-tra.se) i frölunda har dom fanér billigare än fanérkompaniet och man får själv gå och plocka de bita man vill ha (endast hela remsor). Tyvärr är sortimentet begränsat men dom har furu, björk, bok, ek, körsbär, teak och mahogny iallafall.

/Leo


Ingen som har ett liknande tips fö Norrköping? :wink:

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2007-08-26 23:35

Köpte några rullar lönn-faner på Bauhaus, såna där som man stryker fast. Tanken var att betsa det ljusa träslaget i snyggt mahognyrött, men mer om det lite senare. Rullen är 2,1 m lång och 24 cm bred och hoplimmad av tre remsor äkta träfaner med smältlim på baksidan.
Bild

Lönn-faneret visade sig ganska tåligt att hantera och var enkelt att klippa till lagom överdimension innan man värmer det på plats.

Bild
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2007-08-28 17:54

Påvärmningen går inte helt smärtfritt på större ytor, om man värmer för mycket så mörknar/bränns faneret, och värmer man för lite så fastnar det inte. Att skarva i breddledd osynligt klarar i alla fall inte jag av, faneret värmeutvidgas och böjer och skjuvar sig längs fogen.
Det är som alltid vid fanering eller foliering viktigt att borsta av såväl fanerets insida som lådan, så att det inte hamnar skräp emellan.

Bild


Att skära upp hålen går utmärkt med en sådan liten behändig kniv, som jag även skar kanterna med innan putsning med planslip.

Bild


Så här blev det:

Bild


Tanken var alltså att faneret skulle betsas i en snygg mahognyröd ton men det visade sig att lönn är lite porigt och att smältlimmet hittade upp i porerna och där fäster inte betsen, likaså i skarvarna så är limmet lite besvärligt och inte så betsbart så jag beslutade mig för att köra på oljad lönn. Efter några dagar och ett par lager olja så märker jag att faneret inte sitter stabilt på MDF-skivorna utan det bucklar sig lite här och där, om det nu beror på oljan eller att luften blivit fuktigare vet jag inte, men spelar roll. Faneret kan inte rekommenderas till högtalare!
Jag tänkte i alla fall sätta ihop det som det är så länge, så får vi se hur det artar sig. Det är snyggare än obehandlade lådor, i alla fall på lite håll!

Om jag nu ska envisas med att bygga egna högtalare i framtiden, så får jag nu i alla fall en referens att jämföra mot!
Senast redigerad av paa 2007-08-29 16:07, redigerad totalt 1 gång.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Conny
 
Inlägg: 648
Blev medlem: 2006-09-24
Ort: Ekerö

Inläggav Conny » 2007-08-28 18:59

Intressant!

Hur gjorde du för att värma faneret? Det kanske kan finnas något bättre alternativ?

Conny

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2007-08-28 19:25

Jag gjorde som det stod på instruktionen, använde strykjärn på högsta temperaturen. Direkt efter påstrykning måste faneret tryckas fast med en slipklots eller liknande, eftersom limmet är så mjukt och faneret böjer upp sig just när man tagit bort strykjärnet.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2007-08-28 19:27

paa skrev:Direkt efter påstrykning måste faneret tryckas fast med en slipklots eller liknande, eftersom limmet är så mjukt och faneret böjer upp sig just när man tagit bort strykjärnet.


En kastrull innehållande kallt vatten kan fungera bättre (eller kanske ett gammalt massivt gjutjärnsstrykjärn som man har förvarat i frysen först).
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2007-08-29 16:15

Naqref™ skrev:
paa skrev:Direkt efter påstrykning måste faneret tryckas fast med en slipklots eller liknande, eftersom limmet är så mjukt och faneret böjer upp sig just när man tagit bort strykjärnet.


En kastrull innehållande kallt vatten kan fungera bättre (eller kanske ett gammalt massivt gjutjärnsstrykjärn som man har förvarat i frysen först).

Jag tror inte att det är nån större fördel att snabbkyla limmet, däremot skulle nog en lite större klots med rejält handtag, eller ett icke-varmt strykjärn vara bättre så man får bättre tag när man ska trycka fast faneret.
Om någon vill chansa på att få ett bättre resultat än jag fick, så vill jag i alla fall avråda från så pass breda lådor (mer än 23 cm) att faneret måste skarvas i sidled.
Slutsatsen jag dragit är i alla fall att vitlim är högtalarbyggarens bäste vän!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
silverminken
 
Inlägg: 104
Blev medlem: 2004-11-12

Inläggav silverminken » 2007-09-30 22:29

Vilken typ av spackel rekommenderas om man ska fanera med trälim? pp100 är ju trevligt att spackla och slipa men fäster trälimmet på det?


Jag såg att någon redan hade tagit upp frågan men inte fått något riktigt svar. Någon som har erfarenhet av att limma fanér på spackel? Jag har en slitsad och böjd mdf-skiva som ska jämnas till och faneras.

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Inläggav Ragnwald » 2008-01-13 02:08

Orkar inte läsa igenom alltihop och kolla om det nämnts tidigare.
Personligen anser jag att detta lim är utom allt tvivel, det optimala för oss högtalarfanérare.

Casco industrilim för fanéring och tillverkning av parkettgolv.
Cascolite Adhesive 1206.

Tillverkas av Cascos industriavdelning och kan endast köpas från grosisten Teofil Carlsson (Stockholm) och då i 25 litersdunkar med hållbarhet på 3 månader. Tel. 08-55600075.

Alltså ingen förpackning för småpulare, enär en dunk kostar ca 700:-.
Men ringer man grosisten, hänvisar han tjänstvilligt till närmaste industrikund (snickeri etc), där man kanske (om man ber snällt) kan få köpa de litrar man behöver. :)

Limmet ser ut och beter sig som vanligt vitlim, men lämnar ingen missfärgning vid genomträngning, bara att slipa bort.
Se till att ha extra varmt i rummet för härdningen.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv
 
Inlägg: 3323
Blev medlem: 2004-12-12
Ort: evigheten

Inläggav Pinnick » 2008-01-21 23:45

Jag fanerade på tvåkomp spackel. Använde polyurethanlim. Men förmodligen finns det bättre lim för detta. Trälim fäster ju inte, men pur-limmet gjorde det. Trist bara att det blödde igenom :(
Det funkar. Men det funkade inte så bra för mig :-)

Ragnwald tips är nog bättre.

Användarvisningsbild
Nusse
 
Inlägg: 626
Blev medlem: 2006-04-15
Ort: Örebro

Inläggav Nusse » 2008-03-03 18:32

Jag har slut på mitt "Bauhausfaner". Köpte det i Västerås för ett år sedan och det verkar inte få in nått nytt (iaf inte i V-ås). Nån som har sett det någon annanstans? Det ser så tråkigt ut med faner på bara en låda... Ek ska det vara.
Bild

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2008-03-03 19:37

Mitt faner köptes på Bauhaus i Haninge i somras. Om det finns något kvar nu eller i ek har jag ingen aning om.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Nusse
 
Inlägg: 626
Blev medlem: 2006-04-15
Ort: Örebro

Inläggav Nusse » 2008-03-03 20:01

paa skrev:Mitt faner köptes på Bauhaus i Haninge i somras. Om det finns något kvar nu eller i ek har jag ingen aning om.

Oki. Jag får nog sätta mig och ringa runt till de olika butikerna och hoppas de har koll på sina fanersaldon.

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Inläggav RSG » 2008-03-06 21:55

Stod och tittade på just Ek på Bauhaus i V-ås för ca 1mån sen.
Funderade över om det skulle gå att använda eller ej.
Skall titta nästa gång jag far förbi (i helgen förmodligen), hur mycket behöver du ?

Var inne i fredags och hittade inget i butiken !
Sorry :(

Edit: inget i butiken

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2008-03-14 13:41

Vet ni någon som skickar ekfanér på postorder?
(Vanligt, utan lim.)
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
peter_k
 
Inlägg: 92
Blev medlem: 2008-03-13

Inläggav peter_k » 2008-03-15 17:11

Lite sent men här finns lite tips om fanering

http://hem.bredband.net/b227650/fanering/fanera.htm

Användarvisningsbild
Conny
 
Inlägg: 648
Blev medlem: 2006-09-24
Ort: Ekerö

Inläggav Conny » 2008-03-16 00:09

Någon som har provat det här?
http://www.bohmans.se/index.php?option= ... &Itemid=49

Såg att de använde detta på Room Service på TV 5. Kanske kan funka bättre är Bauhaus modell?

Conny

Användarvisningsbild
Johan_81
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2008-04-29

Inläggav Johan_81 » 2008-04-30 20:53



Jag har inte använt just detta, utan något som heter Decoflex, men jag antar att det är samma sak, färdigskarvat fanér med pappersbaksida.
Tror även att fibrerna är brutna, så det ska gå att böja runt hyfsat små radier om man är sugen på det (förmodligen därför det heter "...flex").

Hyffsat enkelt att använda. Jag har inte fanérat några högtalare ännu, bara större skivor till bord och liknande. Mindre ytor borde vara ännu enklare. Trälim och brödkavel funkar bra.

Användarvisningsbild
slockna
 
Inlägg: 3687
Blev medlem: 2008-12-18
Ort: ofon OM15

Inläggav slockna » 2009-07-10 14:07

för kännedom: kantoflex-faner (se ovan) fanns så sent som igår på bauhaus i stockholm-Bromma. Jag frågade på golv och snickeriavdelningen -Har ni faner? de svarade, -hehe, nejdu!
Hittade 2 minuter senare faneret längst in i bortre vänstra hörnet där de säljer bänkskivor och sånt. :roll: (har redan glömt vad det kostade )

* * * * * * * * * *

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Inläggav Kraniet » 2009-07-23 21:35

Vad jag förstår är det många som motråder användning av kontaktlim för fanering. Snickaren jag var i kontakt med sa att faneret brukar släppa efter ett tag. Nu läste jag också i bildtråden på Inoavdelningen att verkligen finns riks med att faneret släpper efter att man behandlat det.
En annan fundering där är om det inte spelar roll vad man behandlar med? Djupträngande olja kan jag förstå är problematisk men hur skulle det vara med en vaxolja elelr bara vax?

Jag har läst många råd som talar för kontaklim också så då undrar man ju på vilket ben man ska stå. Men jag vill ju inte riskera att första x-antal kvadrat valnötsfaner..

Mitt problem är att jag planerat att fanera en böjd skiva. Trälim kan jag inte använda då det kräver att man pressar, vilket jag inte kommer kunna göra. Även plana ytor har jag problem att limma i press då jag helt enkelt inte har en press.

Hur skulle det vara med setlim? Det finns vissa setlimmer som det går att kontaklimma med. Kan det vara ett alternativ?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
silvervarg
 
Inlägg: 1228
Blev medlem: 2005-03-28
Ort: Linköping

Inläggav silvervarg » 2009-07-27 00:21

Det är nog få som har en riktig press, utan det blir till enklare lösningar för DIY.

Man behöver inte pressa så hårt för att få trälim (vitlim) att fästa. Om man inte pressar hårt bör det dock få lite mer tid att torka.
På plana ytor så är det bara att lägga på en skiva och fästa fast så många tvingar som möjligt eller att bara lägga på tyngder.

På böjda ytor så blir det förståss lite knepigare. Helst lägga på något med lite styvhet i för att skydda faneret först, tex böj-MDF eller tunn masonit eller bara wellpapp.
Sen något för att dra åt så att man får lite tryck. Tex spännband bör fungera utmärkt. Fler och bredard band är förståss bättre, men även här bör du inte behöva så väldigt mycket.

Som alltid så är det bra att börja med att prova varje teknik på en provbit så att du inte gör misstagen på viktiga bitar.

Det som jag har sett som viktigast vid fanering med trälim är att inte ha för bråttom. Jag har inte provat att fanera böjda ytor ännu, men principen är egentligen den samma som för plana ytor, bara att det är lite svårare att få till tryck och att få faneret att ligga still medans man lägger på tryck.
Att ha tålamod och många händer underlättar.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 11456
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: somewhere nice

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-07-27 08:02

jag har fanerat med björk på mdf, med kontaktlim

hade iofs ingen press men 8 tvingar på varje sida.

det sket sig duktigt efter någon månad då det blev bubblor överallt.

så vitlim eller självhäftande faner/fuskfaner blir det nästa gång.

sista alstret byggdes i limträskiva, ek. snyggt men svårjobbat.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Inläggav Kalejdokom » 2009-07-30 08:47

Jag har just lättat tvingarna från ett fanérprojekt typ mindre monitorer. Det ser lovande ut, björkfanér på MDF. Jag har använt vanligt trälim och pressat med tvingar mellan två MDF-skivor (som en sandwich). Välkommen att följa med under resterande fanéring - det lär ta några dagar:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=31531

Jag kan inte förstå varför man ska använda kontaktlim. Det handlar ju om trä mot trä, alltså använder man trälim.

Beträffande böjda ytor så är det förstås lite knepigt att få till press. Här är en länk till Björn Jägerfeldt's bygge med böjda sidor och där får man en del tips/idéer om hur man kan göra:

http://www.troelsgravesen.dk/ekta_bjoern.htm

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Inläggav Kraniet » 2009-07-30 10:16

rikkitikkitavi skrev:jag har fanerat med björk på mdf, med kontaktlim

hade iofs ingen press men 8 tvingar på varje sida.

det sket sig duktigt efter någon månad då det blev bubblor överallt.

så vitlim eller självhäftande faner/fuskfaner blir det nästa gång.

sista alstret byggdes i limträskiva, ek. snyggt men svårjobbat.


men limmade du direkt på mdfen? jag har ju strykit vitlim/vattenlösning på mina lådor så man har en ickesugande yta att limma mot.
Kan tänka mig att limmar man direkt på mdf så suger den i sig limmet?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 11456
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: somewhere nice

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-07-31 17:03

ja, det var direkt mot mdf-ytan. den var dessutom lätt slipad så antagligen sög den rätt kraftigt . speciellt då kanterna som var sågade.

Kanske det som var felet ?

Faneren släppte lite överallt och bildade bubblor.

nu var det rätt stora ytor , ca 25*100 cm så även om jag hade mycket tvingar kanske inte trycket var stort nog. men aldrig kontaktlim igen.

det var ganska jobbigt att få ut också. det torkade nästan för snabbt .

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Inläggav Ragnwald » 2009-09-18 23:21

Ni som själva skickat efter riktig fanér från någon leverantör, kan ni tipsa lite om hur det gick till ? Tjocklek, bredd, längd på skivorna, kvalitén, pris, fraktsätt, etc.
Verkar vara en föränderlig bransch. :(
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 11456
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: somewhere nice

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-09-21 09:23

mm, håller med Ragnwald.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2009-09-21 14:27

Ragnwald skrev:Ni som själva skickat efter riktig fanér från någon leverantör, kan ni tipsa lite om hur det gick till ? Tjocklek, bredd, längd på skivorna, kvalitén, pris, fraktsätt, etc.
Verkar vara en föränderlig bransch. :(


Är det verkligen ingen som handlat riktig faner på postorder?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2009-09-21 14:38

paa skrev:Är det verkligen ingen som handlat riktig faner på postorder?


Jag har gjort det men minns tyvärr inte varifrån. :oops:

Köpte några kvadratmeter ek och några kvadratmeter hondurasmahogny och ett par kvadratmeter amerikansk valnöt. De kom snyggt levererade ihoprullade.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Gaston
 
Inlägg: 151
Blev medlem: 2004-09-16
Ort: Linkeboda igen

Inläggav Gaston » 2009-09-23 10:18

paa skrev:Är det verkligen ingen som handlat riktig faner på postorder?


Jag hade en notering i en gammal tråd att jag beställde mitt fanér från bröderna Holm. Minns jag inte helt fel så är svensk skolslöjd en storkund till dom.

Hur som helst hade dom flera tjocklekar att välja mellan. Jag provade 0.8mm till mina basmoduler och 3mm till mina piP.

Länkar till gamla trådar:
Egen låda och fanéring till Ino Audio profundus P

Egen fanering (och låda till) av Ino Audio piP

Länken till Bröderna Holm i ovanstående tråd verkar ha dött. Här är en ny:
Bröderna Holms Fanérutbud
Senast redigerad av Gaston 2009-09-25 18:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Gaston
 
Inlägg: 151
Blev medlem: 2004-09-16
Ort: Linkeboda igen

Inläggav Gaston » 2009-09-23 10:38

Jag har skummat lite i gamla inlägg här och ser flera som blivit besvikna på sina resultat med kontaktlim.

Min erfarenhet är inte lika negativ, kanske till och med ganska positiv.

Skarvning
Jag gjorde mina skarvar klara innan limningen. Jag använde först maskeringstejp när jag skarvade vilket inte fungerade så bra. När jag bytte till skarvtejp fungerade det bättre. Skarvtejp är papper med vattenlösligt lim på baksidan, ungefär som gamla frimärkena hade.

Limning
Kontaktlim spädes med toluen. (sörj för god ventilation)
Toluenet kan också användas för att reaktivera limmet om det skulle släppa på något ställe. Om släppet inte beror på för lite lim så tror jag man kan prova detta efter väldigt lång tid.

PS. Något jag skulle vilja prova är att limma om lott och sedan skära samman skarven med linjal efter att limmet torkat något dygn. Efter samskärning skulle man då dutta på med toluen för att få den delen som legat om lott att fästa ordentligt.
Senast redigerad av Gaston 2009-09-25 18:20, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2009-09-23 10:44

Tack Gaston för dina inlägg. Bröderna Holm verkar alltså fortfarande kunna skicka även till privatpersoner, vilket de flesta andra faner-företag synes vägra numera.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2009-09-23 11:01

Bröderna Holm var det jag beställde ifrån minns jag nu. Bra företag. :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Inläggav avr7000 » 2009-09-23 11:21

Vilke böjradie kan man gå ner till på ett 1 mm Zebranofaner?
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Inläggav Ragnwald » 2009-09-24 11:02

Var i kontakt med DLH Sweden, som köpt upp samtliga större fanérföretag i sverige.
De skickar minimum 1st bunt om ca 10 - 15 kvm och pris ca 40 - 100:-/kvm. Tjocklekar mellan 0,4 - 1,4mm.
De har även extremt exklusiv fanér, men då blir helt andra priser.
De tar gärna emot dig i lagret, så du kan välja vad du vill ha, men bunten ska debiteras genom anslutna kunder typ XL-bygg och en mängd snickare runt om i landet.
För min del blir det att ta båten till Oskarshamn, om jag inte kör grisen i säcken.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
ollenorell
 
Inlägg: 2458
Blev medlem: 2007-01-28
Ort: Linköping

Inläggav ollenorell » 2010-03-09 10:12

Jag har ett litet tips när det gäller att slipa bort överflödigt faner.
Jag hade ingen liten fin hyvel son Naqref, så jag körde dremel med sandpapperrulle.
Det gick riktigt bra, och det var rätt smidigt!

Bild
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Inläggav Ragnwald » 2010-03-09 20:02

Funkar fint med ett metallskär också.
Men sista halvmillimetern ska noga klosslipas.
Bild

Tråden.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
ollenorell
 
Inlägg: 2458
Blev medlem: 2007-01-28
Ort: Linköping

Inläggav ollenorell » 2010-03-09 20:08

Jo precis! Kan tillägga att dremel-metoden var extra bra på de kanterna med ändträ! :)
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
Jonka_
 
Inlägg: 796
Blev medlem: 2010-02-01

Inläggav Jonka_ » 2010-05-05 14:11

Jag hade tänkt fanèra mina högtalarlådor, Är det någon som har erfarenhet av denna :

http://www.hifikit.se/index.php?id=498

Är det något som skulle kunna se bra ut för en absolut nybörjare på området?

Användarvisningsbild
silverminken
 
Inlägg: 104
Blev medlem: 2004-11-12

Erfarenhet av kontaktlim

Inläggav silverminken » 2010-06-14 21:27

Ingen som provat fanéra ovala högtalare och kan tipsa om bra teknik för detta? man hade ju varit evigt tacksam.. Very Happy

/JW


Har precis fanerat mina högtalare med rundade sidor och tänkte dela med mig av resultatet.

Material
Jag använde mig av vattenbaserat kontaktlim som köptes på K-rauta (tror det är av märket Casco). Fanéret jag använt mig av är ca 0,8-1mm björkfanér som jag köpte från ett snickeri i Stockholm. Skarvarna tejpades med fanértejp av "frimärkstypen".

Arbetsgång
Lådorna spacklades med Plastic Padding PP100 2-komponentsspackel och slipades för att få perfekt rundade sidor och jämna ytor. Fanéret spände jag fast mellan två plattjärn och slipade ner för att få raka kanter som kunde skarvas. Tyckte inte kanterna passade perfekt så jag fick justeringsslipa lite när fanérbitarna tejpades ihop. Skar till fanérbitarna grovt och penslade på lim på lådan och fanéret. Limmet fick torka 45min-2 timmar innan fanéret trycktes på plats. Eftersom limmet hugger direkt var det bara att trycka dit det genom att börja från ena sidan och "rulla" ut det över lådan eller att börja i mitten på den välvda sidan och "rulla" ut det åt båda hållen.

Resultat och erfarenheter
-PP100 spacklet torkar väldigt fort och är därför svårarbetat, välj något annat
-Fanértejp funkade kanon och var hyfsat lätt att slipa bort
-Vattenbaserat kontaktlim är otroligt lättarbetat, luktar inte, inga tvingar behövs och det verkar fästa bra. Perfekt för rundade lådor!
-Inga problem med genomblödningar av limmet
-Träet sväller av det vattenbaserade limmet och krymper senare när det torkar. Därför dras skarvar lätt isär, eller så spricker fanéret när det torkar. Låt därför limmet torka minst 1 timme gärna mer innan fanéret limmas (lyckades inte undvika problemet helt)
-Om sprickorna spacklas med kemiskt trä eller liknande i rätt färg så syns de knappt

Slutsats
På det hela taget är jag nöjd med det vattenbaserade kontaktlimmet, tyckte att det var väldigt lättarbetat och vad jag kan se verkar det fästa bra. Hur det håller i längden återstår att se. Den stora nackdelen är att träet krymper och spricker eller att skarvarna dras isär. Med spackel i rätt färg går det att trolla bort detta problem ganska bra. Kontaktlim som ej är vattenbaserat kanske inte blöter träet lika mycket så att man slipper den enda nackdelen jag hittade?

Användarvisningsbild
Aerob
 
Inlägg: 5478
Blev medlem: 2008-09-03

Inläggav Aerob » 2010-08-13 17:00

Ja, då har det dragit ihop sig till min första fanéring. Objektet är ett par piP.

Runt detta dyker det givetvis upp en hel del frågetecken som jag gärna hade
rett ut innan jag skrider till verket. Första frågan rör limval, detta verkar vara
ett känsligt ämne med många svar på. Lådorna som ska fanéras är lackade med
vattenlöslig färg, på vilket sätt påverkar detta limvalet? Går det fortfarande att
använda trälim? Kan man räkna med att fanéret förändras på något sätt, exempelvis krymper?

Sedan tar jag också gärna emot förslag runt ytbehandling, fanéret som ska
användas är fågelögonlönn. Lack, olja, vax mm?

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Inläggav Ragnwald » 2010-08-13 21:25

I den här tråden lägger vi in goda förslag och råd.
Börja med att läsa hela tråden, så får du svar på dina funderingar. :wink:

Finns även flera fina länkar.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Aerob
 
Inlägg: 5478
Blev medlem: 2008-09-03

Inläggav Aerob » 2010-08-14 10:30

Tack för bra svar! Kan inte se någonstans i tråden att den enbart är till för goda
förslag och råd, däremot har jag sett många personer posta frågor i den, inklusive
dig själv ca. 15 inlägg uppåt. Vad är ditt problem?

Inte heller har jag funnit något svar på frågan om limval i tråden, alltså om man
kan limma med trälim på en vattenlöslig färg. Kanske är svaret på frågan
uppenbart men inte för mig.

Användarvisningsbild
ollenorell
 
Inlägg: 2458
Blev medlem: 2007-01-28
Ort: Linköping

Inläggav ollenorell » 2010-08-14 10:45

Jag skulle inte tro att det är smart att fanera på färg.
Är det inte bättre att du slipar av lådorna i så fall?

Jag har alltid fanerat med trälim och många tvingar. Så många jag har.
Stryker man ut limmet jämnt och fint, samt lagom mycket blir det alltid bra tycker jag!
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2010-08-14 10:49

Tror inte heller det är en bra idé att fanera på lackerade lådor. Fast väljer man ett lim som verkligen fäste på lacken så borde det kunna fungera. Testa med små limbitar på baksidan av en av lådorna kanske?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Aerob
 
Inlägg: 5478
Blev medlem: 2008-09-03

Inläggav Aerob » 2010-08-14 11:10

Än så länge verkar det fungera bra med vanligt trälim. Jag ruggade upp ytan
med ett grovt sandpapper innan jag limmade och efter en natt i press så
verkar det som om det sitter ganska bra faktiskt. Jag har knackat runt med
nageln men inte hittat några bubblor. Frågan är ju vad som händer när man
påbörjar ytbehandlingen? Har förvisso beslutat mig för att testa med vax så
det kanske inte är så farligt. Återkommer..

Användarvisningsbild
Aerob
 
Inlägg: 5478
Blev medlem: 2008-09-03

Inläggav Aerob » 2010-08-27 18:06

Då återkommer jag...

Slutsatsen är att det gick ganska bra, förutom att det gick åt helvete!
Av dom totalt tio fanerade sidorna så är nio klart godkända. Den sista,
en av långsidorna har inte klarat sig lika bra. Avlånga bubblor längs med
halva sidan! Förmodligen har jag snålat med limmet...

Finns det några knep man kan pröva för att rädda detta eller är det bara
att slita loss hela fanskapet och börja om från början?

Användarvisningsbild
ollenorell
 
Inlägg: 2458
Blev medlem: 2007-01-28
Ort: Linköping

Inläggav ollenorell » 2010-08-27 18:14

Jag är ingen expert och du bör invänta bättre råd innan du gör något, men om du nu skulle vilja få loss faneret så funkar trälim så att det släpper om man värmer det.
Jag har lossat bokfaner med hjälp av strykjärn, och det gick bra!
Det blir ju en del limrester kvar, så jag fick sandpappra bort dessa limrester tills det såg bra ut.

Sen tar man bara en ny bit faner och kör igen :)

Tänk på att man ska ha precis lagom mycket lim när man fanerar, inte för mycket, och inte för lite! Det bör även strykas ut så jämnt man kan.

Dessa råd gäller för vanligt vitt trälim, något annat har jag aldrig prövat.
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
ollenorell
 
Inlägg: 2458
Blev medlem: 2007-01-28
Ort: Linköping

Inläggav ollenorell » 2010-08-27 18:16

Hade du jämn och bra press förresten? Det är mycket viktigt! Jag använder alltid alla tvingar jag har :)
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
Aerob
 
Inlägg: 5478
Blev medlem: 2008-09-03

Inläggav Aerob » 2010-08-27 18:33

Tack för tipset. Jag hade bara fyra tvingar tillgängligt som jag drog åt så gott
jag kunde. Använde 22mm MDF som presskiva. Ytan är ju inte särskilt stor,
men kanske var det inte tillräckligt? Dom andra sidorna verkar sitta i alla fall.

Ungkarl som man är så äger man ju inget strykjärn, men det kan kanske
ordnas fram. Är det en total omöjlighet att sätta tillbaka samma bit fanér igen?
Jag lade ner mycket energi på att matcha ådringen på motstående sidor och
det skulle kännas som ett totalt fiasko om en sida inte passade in...

Angående limmängd så körde jag med en skumgummiroller för att få ut det
jämnt, men eventuellt så kan jag ha snålat lite på denna sida. Det verkar mest
troligt i alla fall.

Användarvisningsbild
Stenberg
 
Inlägg: 609
Blev medlem: 2007-11-12
Ort: Stockholm

Inläggav Stenberg » 2010-08-27 19:34

Aerob skrev:Då återkommer jag...

Slutsatsen är att det gick ganska bra, förutom att det gick åt helvete!
Av dom totalt tio fanerade sidorna så är nio klart godkända. Den sista,
en av långsidorna har inte klarat sig lika bra. Avlånga bubblor längs med
halva sidan! Förmodligen har jag snålat med limmet...

Finns det några knep man kan pröva för att rädda detta eller är det bara
att slita loss hela fanskapet och börja om från början?


Avlånga bubblor kan ju antingen vara att limmet tryckts ihop eller att faneret inte fastnat.

Är det limansamlingar så kan man pröva strykjärn och försöka reaktivera limmet och sätta ny press. Blir lätt så om man trycker för hårt med en gång. Det ska tryckas måttligt så att man inte förhindrar limmet från att tryckas utåt sidorna om det skulle vara för mycket. Efter ett tag så ska man dra tvingar/press hårdare, naturligtvis börjar man i mitten och går utåt.

Är det så att fanerert in fäster bra så kan man antingen sätta styckaen i ny press och det kan lösa sig av sig själv. Faneren blöts ju upp av limmet och vill ibland bubbla sig så set kan räcka med att sätta sidorna i press tills limmet torkat vilket kan vara ganska länge. Fukten har ingenstans att ta vägen så den typiska n20 minuters torktiden kan bli ett dygn.

Funkar inte ny press så försöker man med värme och ny press.

Funkar inte det så skaffar man sig en tunn kanyl och spruta man fyller med lim och sticker igenom faneret och hoppas att det nya limmet med hjälp av ny press löser problemet.

Ovanstående är räddningsförsök då man använt vitlim.

Användarvisningsbild
Aerob
 
Inlägg: 5478
Blev medlem: 2008-09-03

Inläggav Aerob » 2010-08-27 19:56

Tack för superduper-tips Stenberg! Kan tillägga, om det gör någon skillnad,
att bubblorna framträdde först efter nästan en vecka. Faneret var slipat och
fint och maskerat för slutlackering av fronten (som inte är fanerad). När
maskeringen åkte bort så såg jag vad som hade hänt.

Användarvisningsbild
Stenberg
 
Inlägg: 609
Blev medlem: 2007-11-12
Ort: Stockholm

Inläggav Stenberg » 2010-08-27 20:47

Värme och ny press är nog det som är det man måste göra.

Värme kan ju få fart på limmet igen så att det fäster med ny press men även göra så att hela faneret kan flyttas en aning i sidled så det sträcks ut.

Faneren brukar ju ändra form lite så fort de kommer i kontakt med limmet. Fukten i limmet får ju sidan som är mot limmet att svälla så att faneret vill böja sig. Man kan ha två långa pinnar som man stryker ut faneret med (från mitten mot kanterna) precis innan man sätter den i press. Det kan ta ett litet tag från att man limmar och lägger på faneret tills man får ordning på tvingar och skivor mm som gör att faneret hinner börjar röra sig. Man kan också tejpa fast kanterna på faneret i kanten på stycket man fanerar med lite målartejp så att det ligger still. Det behövs ju ingen kraft för att sträcka ut ett faner som böjer sig lite.

En fråga: Hade du någonting mellan faneret och MDFen som du pressade med?
Man får jämnare tryck med en tjock pappbit (billig skyddspapp av något slag typ) mellan faneret och presskivan. En liten ojämnhet kan ju annars få trycket väldigt ojämnt fördelat.

Användarvisningsbild
Aerob
 
Inlägg: 5478
Blev medlem: 2008-09-03

Inläggav Aerob » 2010-08-27 21:27

Nope, körde MDF rakt mot faner. Ska se om jag får tag i ett strykjärn imorgon,
samt lite tid över. Det hade varit himla trevligt om det löste sig.

Användarvisningsbild
bandix
 
Inlägg: 39
Blev medlem: 2010-06-02

Inläggav bandix » 2010-09-26 14:22

Var köper man fanér i stockholmsområdet?

Användarvisningsbild
johaneriksson
 
Inlägg: 660
Blev medlem: 2008-05-22
Ort: Haparanda

Inläggav johaneriksson » 2010-10-05 13:52

Vilket spackel fungerar det att fanera på med vanligt trälim?

Är det någon skillnad på vanligt trälim och parkettlim?

Användarvisningsbild
ollenorell
 
Inlägg: 2458
Blev medlem: 2007-01-28
Ort: Linköping

Inläggav ollenorell » 2010-10-05 14:11

Jag skulle fanera med vanligt trälim om jag var du. Det har fungerat mycket bra för mig.
Parkettlim är väl ungefär samma sak tror jag, men det tar lite längre tid innan det fäster tror jag. Det är kanske bra om man lägger golv, men jag kände ingen direkt tidspress när jag fanerade :)

Jag vet inte om trälim fäster bra på spackel dock. Måste du limma på spackel då?
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
johaneriksson
 
Inlägg: 660
Blev medlem: 2008-05-22
Ort: Haparanda

Inläggav johaneriksson » 2010-10-05 14:30

ollebolle skrev:Jag skulle fanera med vanligt trälim om jag var du. Det har fungerat mycket bra för mig.
Parkettlim är väl ungefär samma sak tror jag, men det tar lite längre tid innan det fäster tror jag. Det är kanske bra om man lägger golv, men jag kände ingen direkt tidspress när jag fanerade :)

Jag vet inte om trälim fäster bra på spackel dock. Måste du limma på spackel då?


Ena hörnet är kantstött och skulle behöva få sig en dos spackel.

Användarvisningsbild
Stenberg
 
Inlägg: 609
Blev medlem: 2007-11-12
Ort: Stockholm

Inläggav Stenberg » 2010-10-05 18:33

Försök att fylla skadan med en träbit av rätt träslag.

Först så fixar man skadan så att det blir en jämn oskadad yta och så sätter man dit en bit massivträ som passar ådring så bra som möjligt.

Sen får man varsamt hyvla eller skära bort överflödet av lagningen.

Fungerar inte med betsade fanér dock.

Användarvisningsbild
johaneriksson
 
Inlägg: 660
Blev medlem: 2008-05-22
Ort: Haparanda

Inläggav johaneriksson » 2010-10-05 18:41

Stenberg skrev:Försök att fylla skadan med en träbit av rätt träslag.

Först så fixar man skadan så att det blir en jämn oskadad yta och så sätter man dit en bit massivträ som passar ådring så bra som möjligt.

Sen får man varsamt hyvla eller skära bort överflödet av lagningen.

Fungerar inte med betsade fanér dock.


Jag har inte börjat fanera högtalaren ännu så den är i obehandlad mdf.

Användarvisningsbild
Stenberg
 
Inlägg: 609
Blev medlem: 2007-11-12
Ort: Stockholm

Inläggav Stenberg » 2010-10-05 18:57

Ahh, ännu lättare.

Såga bort skadan och limma på en bit av samma skivmaterial. Sen tar man en såg med så liten skränkning som möjligt och sågar bort överflödet med lådornas sida som guide. Är man noggrann så kan man köpa en sådan här såg som inte har någon skränkning alls. Man utnyttjar att bladet är böjligt och man trycker ner sågbladet (med vänster tumme t ex) och sågar längs sidorna och så sågar man på drag som alla japansågar.

Användarvisningsbild
johaneriksson
 
Inlägg: 660
Blev medlem: 2008-05-22
Ort: Haparanda

Inläggav johaneriksson » 2010-10-05 19:55

Tack för en lösning som känns bra.

Skulle man kunna använda en sån såg för att såga av utstickande fanér?
Har tidigare gjort så att jag limmar på fanér med kanske 0,5-1 cm tillgodo runt om och sedan skär av mot en stållinjal för att slutligen slipa ner det sista med sandpapper och det tog en jäkla tid när man bara kan slipa mot lådan och samtidigt inte kan trycka speciellt hårt för att man skadar faneret då.

Användarvisningsbild
bandix
 
Inlägg: 39
Blev medlem: 2010-06-02

Inläggav bandix » 2010-10-05 20:31

johaneriksson skrev:Tack för en lösning som känns bra.

Skulle man kunna använda en sån såg för att såga av utstickande fanér?
Har tidigare gjort så att jag limmar på fanér med kanske 0,5-1 cm tillgodo runt om och sedan skär av mot en stållinjal för att slutligen slipa ner det sista med sandpapper och det tog en jäkla tid när man bara kan slipa mot lådan och samtidigt inte kan trycka speciellt hårt för att man skadar faneret då.


jag har en fråga på samma problem: Går det att använda fräsen till att jämna till kanten? Tänkte mig en notfräs med stödring.

Användarvisningsbild
Stenberg
 
Inlägg: 609
Blev medlem: 2007-11-12
Ort: Stockholm

Inläggav Stenberg » 2010-10-05 21:22

johaneriksson skrev:Tack för en lösning som känns bra.

Skulle man kunna använda en sån såg för att såga av utstickande fanér?
Har tidigare gjort så att jag limmar på fanér med kanske 0,5-1 cm tillgodo runt om och sedan skär av mot en stållinjal för att slutligen slipa ner det sista med sandpapper och det tog en jäkla tid när man bara kan slipa mot lådan och samtidigt inte kan trycka speciellt hårt för att man skadar faneret då.


Sågen är nog inte bra till att ta bort det utstickande fanéret. Det blir mycket sågande och man kan ju klanta sig så det blir sågmärken där de inte ska vara.

Snabbsättet som brukar fungera fint är att man tar en kloss/brädbit/MDFbit och knäcker fanéret mot kanten med den. Man slår ett slag med den flata sidan i 45 graders vinkel och fanéret får en prydlig knäck så överskottet lätt skärs eller bryts loss. Man ska nog testa på någon provbit innan man ger sig på att göra det skarpt.

Jag skulle kunna tänka mig två sätt att att ta bort faneret på lite säkrare sätt.
Säkrast: Spänn fast en skiva mdf mot den fanerade sidan så att skivan sticker ut över kanten. Skär med brett stämjärn eller ett hyvelstål från fanerets baksida tills det faller bort av sig själv. Viktigt är att ha mycket vassa verktyg och att man tar många lätta tag i samma rits. Ådringen i faneret kan göra att det är olika lätt från olika håll.

Man kan också hyvla bort det sista men då får inte faneret sticka upp för mycket, det kan gå sönder och skadan kan leta sig ner till det som ska vara kvar. En stöthyvel och att man är noga med att hyvla medträ och att man hyvlar lite snett äver hörnet så att fanéret får stöd, annars finns det rätt stor risk för urslag.

Användarvisningsbild
Stenberg
 
Inlägg: 609
Blev medlem: 2007-11-12
Ort: Stockholm

Inläggav Stenberg » 2010-10-05 21:40

bandix skrev:
johaneriksson skrev:Tack för en lösning som känns bra.

Skulle man kunna använda en sån såg för att såga av utstickande fanér?
Har tidigare gjort så att jag limmar på fanér med kanske 0,5-1 cm tillgodo runt om och sedan skär av mot en stållinjal för att slutligen slipa ner det sista med sandpapper och det tog en jäkla tid när man bara kan slipa mot lådan och samtidigt inte kan trycka speciellt hårt för att man skadar faneret då.


jag har en fråga på samma problem: Går det att använda fräsen till att jämna till kanten? Tänkte mig en notfräs med stödring.


Om du menar jämna till lagningen så finns det ju kantfräsar, en fräs som styr med kullager så att det man tar bort blir precis samma nivå som där kullagret går. Det man ska tänka på är att MDF gärna spricker i en riktning så att man ser till att fräsen skär in mot kanten. Kanske blev lite flummigt.

Man kan använda fräsen hela vägen.
Gör en fals så att hela skadan försvinner.
Lägg i en bit MDF i skadan och ställ djupet på fräsen genom att ställa fräsen på MDFen i falsen och sänka ner stålet till lådan som ska lagas, dvs så mycket som det ska bort.
Tunna ur biten som du ska laga med och den kommer då passa i höjd.

Det har kanske inte så mycket med fanering att göra direkt. Det kanske borde stå under snickartips, men det får någon moderator fixa isf.

Användarvisningsbild
bandix
 
Inlägg: 39
Blev medlem: 2010-06-02

Inläggav bandix » 2010-10-06 08:47

Stenberg skrev:
bandix skrev:
johaneriksson skrev:Tack för en lösning som känns bra.

Skulle man kunna använda en sån såg för att såga av utstickande fanér?
Har tidigare gjort så att jag limmar på fanér med kanske 0,5-1 cm tillgodo runt om och sedan skär av mot en stållinjal för att slutligen slipa ner det sista med sandpapper och det tog en jäkla tid när man bara kan slipa mot lådan och samtidigt inte kan trycka speciellt hårt för att man skadar faneret då.


jag har en fråga på samma problem: Går det att använda fräsen till att jämna till kanten? Tänkte mig en notfräs med stödring.


Om du menar jämna till lagningen så finns det ju kantfräsar, en fräs som styr med kullager så att det man tar bort blir precis samma nivå som där kullagret går. Det man ska tänka på är att MDF gärna spricker i en riktning så att man ser till att fräsen skär in mot kanten. Kanske blev lite flummigt.

Man kan använda fräsen hela vägen.
Gör en fals så att hela skadan försvinner.
Lägg i en bit MDF i skadan och ställ djupet på fräsen genom att ställa fräsen på MDFen i falsen och sänka ner stålet till lådan som ska lagas, dvs så mycket som det ska bort.
Tunna ur biten som du ska laga med och den kommer då passa i höjd.

Det har kanske inte så mycket med fanering att göra direkt. Det kanske borde stå under snickartips, men det får någon moderator fixa isf.


Jag var lite otydlig, det jag funderar över är om man med kantfräs kan jämna till den utstickande kanten på faneret istället för att hyvla?

Användarvisningsbild
Stenberg
 
Inlägg: 609
Blev medlem: 2007-11-12
Ort: Stockholm

Inläggav Stenberg » 2010-10-06 09:07

bandix skrev:


Jag var lite otydlig, det jag funderar över är om man med kantfräs kan jämna till den utstickande kanten på faneret istället för att hyvla?[/quote]

Troligen inte med bra resultat. Har du en skiva där fanéret sticker ut över kanten så kommer man fräsa två sidor tvärs fiberriktningen vilket inte brukar vara lyckat och långsidorna kan ju vara både medträ, motträ eller blandat. Medträ funkar men inte mot.

En handhyvel kan man byta riktning på och så drar man den lite vinklat så den skär bättre.

Det är svårt att förklara utan att visa. Jag ska försöka ta med kamera och lägga upp bilder på hur man kan göra.

MorganM
 
Inlägg: 1717
Blev medlem: 2008-11-15
Ort: Enköping

Inläggav MorganM » 2011-01-29 22:53

Någon som vet var man kan köpa fanèr,runt Uppsala-Stockholm?
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
Marten_med_E
 
Inlägg: 106
Blev medlem: 2011-01-12
Ort: Typ Upplands Väsby, kanske...

Inläggav Marten_med_E » 2011-02-19 15:00

http://www.erlandsson-trade.se som finns i Upplands Väsby

Har både flex-faner 0,6mm på papper och tjock faner. Man kan köpa i 1/4 1/2 och hel skivor.

Själv har köpt ekplywood och byggt lådor i, fanerat och klart.
Har då byggt lådan i 12-16mm spån och sedan klätt dom med 4mm ekplywood, super smidigt och inte så dyrt, 2st 1/4 skivor 300:-


\\M
Senast redigerad av Marten_med_E 2011-03-07 14:27, redigerad totalt 1 gång.
Nu vän med fifunerna...

My advice is keep your lips away from the spinning things.
Adam Savage

Användarvisningsbild
1275gt
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 2010-07-28

Inläggav 1275gt » 2011-02-20 17:22

hej
gjorde en fattigmanns fanering på mina pK lådor.
självklart e de inte lika bra som riktig fanering. men e faktiskt positivt överaskad över resultatet.

har använt kontakt plast med träimitation på:)

kostade inte många kronor samt gick väldigt fort å lätt å göra.

Bild

Bild

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1063
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Inläggav BellsnWhistles » 2011-05-05 17:34

Någon som har tips på någon som kan fanera åt en...?
Jag har ingen lust att göra jobbet själv utan ämnar lämna bort lådorna för fanering + lackning.
Mänskligt pris, bra resultat och i Stockholmsområdet!
Lådorna är OA5-MMX.
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
Aerob
 
Inlägg: 5478
Blev medlem: 2008-09-03

Inläggav Aerob » 2011-05-05 18:13

Dra iväg ett PM till Stenberg kanske?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2011-05-05 21:09

1275gt skrev:hej
gjorde en fattigmanns fanering på mina pK lådor.
självklart e de inte lika bra som riktig fanering. men e faktiskt positivt överaskad över resultatet.

har använt kontakt plast med träimitation på:)

kostade inte många kronor samt gick väldigt fort å lätt å göra.

Bild

Bild


Det där ser ju jättefint ut :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Aerob
 
Inlägg: 5478
Blev medlem: 2008-09-03

Inläggav Aerob » 2011-10-21 16:02

Någon som har erfarenhet av fanér med för-limmad baksida, samt var man kan köpa det?

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska
 
Inlägg: 28546
Blev medlem: 2007-02-17
Ort: Himlafiket

Inläggav KarlXII » 2011-10-21 16:06

1275gt skrev:hej
gjorde en fattigmanns fanering på mina pK lådor.
självklart e de inte lika bra som riktig fanering. men e faktiskt positivt överaskad över resultatet.

har använt kontakt plast med träimitation på:)

kostade inte många kronor samt gick väldigt fort å lätt å göra.

Bild

Bild


Imponerande :D
Blev ju jättebra ju!
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
kaktus
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2010-05-08

Inläggav kaktus » 2012-01-09 09:23

Marten med E skrev:
Själv har köpt ekplywood och byggt lådor i, fanerat och klart.
Har då byggt lådan i 12-16mm spån och sedan klätt dom med 4mm ekplywood, super


Jag har förstått att många som ett alternativ till fanér använder tunn plywood, men hur gör man kanterna? Jag har testat själv med fyrkantsstav utmed kanterna som jag slipade ner till 4mm men tyckte inte det blev så bra.

Användarvisningsbild
CPH
 
Inlägg: 86
Blev medlem: 2007-05-01

Inläggav CPH » 2012-01-18 23:14

johaneriksson skrev:Tack för en lösning som känns bra.

Skulle man kunna använda en sån såg för att såga av utstickande fanér?
Har tidigare gjort så att jag limmar på fanér med kanske 0,5-1 cm tillgodo runt om och sedan skär av mot en stållinjal för att slutligen slipa ner det sista med sandpapper och det tog en jäkla tid när man bara kan slipa mot lådan och samtidigt inte kan trycka speciellt hårt för att man skadar faneret då.


Hmmm... Känner inte igen att det skulle ta sådan lång tid att slipa med sandpapper. Jag har gjort precis på samma sätt, skurit med linjal och slipat, använde 180's lackslippapper och en vanlig slippappershållare med handtag. Gav suverän kontroll, faktiskt inte ett enda fanerskada (vågar man ju säga så här efteråt :D ) på två pi60+basar. Så många slipkanter är det inte heller att just det momentet känns så betungande. Men det är ju min erfarenhet. Att plocka fram fräsen känns betydligt bökigare. Men det är klart, jag hade 0,7mm faner, har man tjockare typ 3mm så låter kantfräs kanske som en bättre ide, men man får nog se upp då så att man inte får repor på faneret från fräsen.
CPH
-----

Then you've just gotta go ahead and change the captain of your brainship, because he's drunk at the wheel.

Användarvisningsbild
ahlbjo
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2011-09-13
Ort: Norrland

Inläggav ahlbjo » 2012-04-19 20:18

Tänkte dela med mig av mina ringa erfarenheter av fanering. Ville lära mig att fanera så jag gick till min svärfar som var möblesnickargesäll för 50 år sedan. Han förslog kontaktlim av den starkt luktande typen. Det vattenbaserade hade de haft problem med när det kom.

Sagt och gjort. Vi kom överens om att jag skulle bygga ett par av Nagrefs EPS2 till svärfar och att han skulle lära mig att fanera dem.

Nedan kommer jag att redovisa en metod att fanera med kontaktlim som fungerar. Svärfars högtalarbygge för 30 år sedan gick nyligen ur tiden, men det berodde inte på att faneret släppte. Precis som med filterkonstruktion är det inte bara viktigt att använda bra komponenter, man måste använda dem rätt också.

Utrustad med andningsmask med A1 filter från Jula började jag stryka på Cascos kontaktlim. Till högtalare nr 2 använde jag Biltemas kontaktlim och förutom en antytt annan lukt märkte jag ingen skillnad. Jag använde en vanlig moddlarpensel, men kommer nästa gång att prova en limspackel istället.

Bild

När man limmar med kontaktlim är det mycket viktigt att limmet fastnar ordentligt över hela ytan som skall limmas. På slipad MDF och snickerispackel får man vara extra noggrann att arbeta in limmet. När limmet torkat helt lägger man på faneren från mitten och centrerat från början.

Bild

I det här läget har man ingen nytta av tvingar. Limmet biter direkt så har man väl tryckt fast faneren en gång så är det bra med det. Jag använde en liten slägga på 2-3 kg. Gnid i träets längsriktning med någon dm långa drag från mitten och utåt. När det inte längre knastrar under släggan är man hemma.

Bild

Kanterna kräver litet extra uppmärksamhet, men var försiktig så att faneren inte bryts.

Bild

För att renskära använde jag ett brett (35 mm) stämjärn. Längs fiberriktningen får man vara mkt observant på riktningen på fibrerna så att snitten inte går in mot högtalaren. I det avseendet kan rotfaner vara extra besvärliga, men den svarvade teakfaneren jag hade gav inga problem. Skär i omgångar och lämna någon tiondel att ta med fil och eller sandpapper.

Bild

Tvärs över fibrerna är det lättare. Man behöver bara glida fram och lämna en mycket lite marginal.

Bild

När alla bitar är limmade och renskurna återstår att sandpappra. Nr 120 – 400 (-800). Slutligen ytbehandling med paraffinolja av den typ som används till köksbänkar och skärbrädor.
I avsaknad av en av Gerrit Rietvelds stolar får högtalarna trona på en IKEA dito.

Bild

De har nu spelat en månad och faneret har inte släppt ännu…

Bild

Fördelarna med lösningsmedelsbaserat kontaktlim framför tex trälim är, som jag ser det, flera:
Det krävs inga stora mängder tvingar eller specialarrangemang med domkrafter.
Det blöder inte igenom.
Träet krymper inte när det torkar. Det är alltså lätt att skarva.
Ingen risk att större ytor slår sig.
Nackdelen är lukten och den akuta giftigheten.

//B

Användarvisningsbild
Iskraaa
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2012-09-30

Inläggav Iskraaa » 2012-10-13 19:47

Nu är det förvisso inte högtalare jag ska fanera (om jag ens ska fanera), däremot luckor på en mediabänk.

Jag funderar på att göra det enkelt (och kanske billigare) för mig och köra på vinyl/plastfilm med träimitation.

Men vart i hela friden får man tag på sådant? Har kikat på alla större byggvaruhus och inte funnit varken faner, vinyl eller något i den stilen.

Vart får jag tag på det, i Örebroområdet, eller via internet?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2012-10-13 20:37

Vad fint ni fanerar. Jag tycker det har blivit jättebra :)

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Inläggav Ragnwald » 2012-10-13 21:06

+1
När kontaktlimmet släpper om ca fem år, kan man alltid göra om och rätt. :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Inläggav Kraniet » 2012-10-14 08:33

Ragnwald skrev:+1
När kontaktlimmet släpper om ca fem år, kan man alltid göra om och rätt. :wink:


Jag limmade med cascos lösningsbaserade kontaktlim. Har väl haft mina i fyra år nu. Fortfarande ingen antydan till att det skulle släppa. Men jag har bara ett år kvar då.. :roll:

Förutom lukten så är lösningsbaserat kontaktlim väldigt bra för ändamålet. Jag "primar" dock underlaget med trälim blandat med vatten. Jag tror det är bra då det ger en bättre yta för kontaktlimmet.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
albnid7901
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2010-02-28

Inläggav albnid7901 » 2013-01-31 23:37

Detta var ju rolig läsning. Jag är möbelsnickare och slöjdlärare och har fanerat väldigt många högtalarlådor. Självklart får man bäst resultat då en fanerpress med värmeplattor används men jag har fanerat det mesta hemma eller i min slöjdsal.

Det som behövs förutom lådan är: faner gärna runt 0,8, vitt lim, sax, slippapper, en blyertspenna något att mäta med samt ett strykjärn.

Klipp ut en lagom stor fanerbit och planera mönsterpassningen runt lådan.

Stryk ut limmet direkt på lådan med fingret eller en med en fanerbit.
Lägg omedelbart på fanerat och värm snabbt över hela ytan ( full värme). När man känner att faneret inte kan glida så fortsätter man att värma hela ytan mer långsamt tils att allt sitter fast. Kanter och hörn är mycket viktiga.

Låt svalna. Ändfibrerna bryter man nedåt med handen och slipar ner mot faneret. Långsidorna av faneret viks över kanten utan att de knäcks och slipas till de går av.

Lite smakprov.

Bild

Bild

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska
 
Inlägg: 28546
Blev medlem: 2007-02-17
Ort: Himlafiket

Inläggav KarlXII » 2013-02-01 00:21

albnid7901 skrev:Stryk ut limmet direkt på lådan med fingret eller en med en fanerbit.
Lägg omedelbart på fanerat och värm snabbt över hela ytan ( full värme). När man känner att faneret inte kan glida så fortsätter man att värma hela ytan mer långsamt tils att allt sitter fast. Kanter och hörn är mycket viktiga.

Låt svalna. Ändfibrerna bryter man nedåt med handen och slipar ner mot faneret. Långsidorna av faneret viks över kanten utan att de knäcks och slipas till de går av.


B-bbb-bbbb-b-bryter? 8O
Då finns väl risk att kanten fransar sig?

Hur mycket lim använder du?
När du säger "värma hela ytan mer långsamt" menar du då med lägre värme än full?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
albnid7901
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2010-02-28

Inläggav albnid7901 » 2013-02-01 11:34

Återkommer med purfärska bilder inom kort...

Användarvisningsbild
albnid7901
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2010-02-28

Inläggav albnid7901 » 2013-02-01 13:00

Jag kör med full värme hela tiden men låter inte strykjärnet stanna upp under limningen utan försöker få så jämn värme över hela ytan som möjligt. Limmet börjar koka och fukten avdunstar = limmet sitter. Man kan under flera veckors tid återkomma och värma ytan igen om man skulle upptäcka något släpp. T.o.m efter det att lådan är oljad.

Här kommer lite nytagna steg. Det här inlägget tog betydligt längre tid att skriva än vad det gjorde att fanera spånskivebiten. Föredrar MDF i vanliga fall men arbetsgången är densamma.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2013-02-01 13:55

Snyggt bildreportage!
Jag brukar dra ett försiktig repa på undersidan av faneret mot kanten av spånskivan med en mattkniv innan jag bryter av faneret.
albnid7901, var köper du faner?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
albnid7901
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2010-02-28

Inläggav albnid7901 » 2013-02-01 16:05

Jag brukar köpa ifrån Holgers stugmaterial eller Bröderna Holm.

Julianne12
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2016-01-07

Re: En liten tråd om fanering....

Inläggav Julianne12 » 2016-01-08 01:46

Naqref skrev:Fick mitt efterlängtade faner idag och tänkte att testa lite olika metoder eftersom det är första gången jag fanerar och eftersom det finns olika bud på vad som går och vad som är lättast. Högtalaren som ska faneras har av en händelse 6 sidor :) så då passar det bra att göra på 6 olika sätt tänkte jag. Har ni tips och kanske idéer som vill testas så är det nog inte omöjligt att jag försöker att genomföra dem :wink:

Metod 1 - trälim och skruvtvingar

Eftersom denna metod inte verkar vara så högt rekommenderad så testar jag det i botten på högtalaren - där det syns minst om det inte blir bra! :) Att botten har minst yta (tillsammans med toppen) och att man därmed kan få högst yttryck och jämnast kraftfördelning är en liten bonus.

[ Bild ]
Här syns de ingående delarna. en färdigspacklad och slipad högtalare (a k a testobjektet), en remsa faner (ek), snickarbänk, ett par spillbitar MDF, en gummiduk (2mm tjock), skruvtvingar, en vass kniv, en stållinjal, en småräfflad påstrykare, maskeringstejp samt PVAc lim för utomhusbruk.

En kamera kan vara bra oxå om man ska dokumentera förloppet men den kom inte med på bild. :)

Först så skär jag till två fanerbitar på längden så att de är några cm för långa. Den ena biten skärs till så att båda blir tillräckligt breda och sedan så vänder man framochtillbaka på bitarna tills de passar bra ihop.
[ Bild ]

Nu hade jag tur för de var mycket fina i kanten (!) så jag behövde inte renskära dem. Kan man behöva annars har jag förstått.

Sedan så tejpade jag bara skarven så att de inte kunde glida isär.
[ Bild ]


[ Bild ]
Här ser man att ytan är inte helt plan och då kan det bli svårt att få ett jämnt tryck över hela ytan... Det är därför jag använder gummiduken. Jag hoppas att det hjälper lite att motverka problemet.


På med lim så att det kommer lim överallt! Får inte vara en liten enda bit som är otäckt.

[ Bild ]


Med trälim så har man gott om tid så man kan lugnt lägga på alla delarna.
[ Bild ]
Högtalare - lim - faner - gummiduk - pressskiva

Problemet med trälim är dock att bitarna lätt glider medan man skruvar så man får vara försiktig och hålla koll på det hela tiden. Jag fick ta och rätta till bitarna ett par assurance gånger innan det förhoppningsvis blev rätt.

[ Bild ]
Allt ihopsatt och nu får man vänta.... Då kan man skriva lite om det man har gjort! :wink:

Ska bli spännande detta! :)

nice one, ure good :D

Användarvisningsbild
gflar
 
Inlägg: 1628
Blev medlem: 2012-05-13

Re: En liten tråd om fanering....

Inläggav gflar » 2016-01-08 02:06

Julianne12 skrev:nice one, ure good :D


Yes, he was. Very good! :cry:

Användarvisningsbild
Fredzz0rs
 
Inlägg: 226
Blev medlem: 2012-10-28
Ort: Trollhättan

Re:

Inläggav Fredzz0rs » 2016-03-03 23:55

albnid7901 skrev:Detta var ju rolig läsning. Jag är möbelsnickare och slöjdlärare och har fanerat väldigt många högtalarlådor. Självklart får man bäst resultat då en fanerpress med värmeplattor används men jag har fanerat det mesta hemma eller i min slöjdsal.

Det som behövs förutom lådan är: faner gärna runt 0,8, vitt lim, sax, slippapper, en blyertspenna något att mäta med samt ett strykjärn.

Klipp ut en lagom stor fanerbit och planera mönsterpassningen runt lådan.

Stryk ut limmet direkt på lådan med fingret eller en med en fanerbit.
Lägg omedelbart på fanerat och värm snabbt över hela ytan ( full värme). När man känner att faneret inte kan glida så fortsätter man att värma hela ytan mer långsamt tils att allt sitter fast. Kanter och hörn är mycket viktiga.

Låt svalna. Ändfibrerna bryter man nedåt med handen och slipar ner mot faneret. Långsidorna av faneret viks över kanten utan att de knäcks och slipas till de går av.

Lite smakprov.

[ Bild ]

[ Bild ]



Kanske är en dum fråga men hur går det för eventuell fanértejp när man använder strykjärn på? Borde ju brännas in i fanéret? Eller är det bara att slipa bort sen?


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster