En liten tråd om fanering....

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2013-02-01 13:55

Snyggt bildreportage!
Jag brukar dra ett försiktig repa på undersidan av faneret mot kanten av spånskivan med en mattkniv innan jag bryter av faneret.
albnid7901, var köper du faner?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
albnid7901
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2010-02-28

Inläggav albnid7901 » 2013-02-01 16:05

Jag brukar köpa ifrån Holgers stugmaterial eller Bröderna Holm.

Julianne12
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2016-01-07

Re: En liten tråd om fanering....

Inläggav Julianne12 » 2016-01-08 01:46

Naqref skrev:Fick mitt efterlängtade faner idag och tänkte att testa lite olika metoder eftersom det är första gången jag fanerar och eftersom det finns olika bud på vad som går och vad som är lättast. Högtalaren som ska faneras har av en händelse 6 sidor :) så då passar det bra att göra på 6 olika sätt tänkte jag. Har ni tips och kanske idéer som vill testas så är det nog inte omöjligt att jag försöker att genomföra dem :wink:

Metod 1 - trälim och skruvtvingar

Eftersom denna metod inte verkar vara så högt rekommenderad så testar jag det i botten på högtalaren - där det syns minst om det inte blir bra! :) Att botten har minst yta (tillsammans med toppen) och att man därmed kan få högst yttryck och jämnast kraftfördelning är en liten bonus.

[ Bild ]
Här syns de ingående delarna. en färdigspacklad och slipad högtalare (a k a testobjektet), en remsa faner (ek), snickarbänk, ett par spillbitar MDF, en gummiduk (2mm tjock), skruvtvingar, en vass kniv, en stållinjal, en småräfflad påstrykare, maskeringstejp samt PVAc lim för utomhusbruk.

En kamera kan vara bra oxå om man ska dokumentera förloppet men den kom inte med på bild. :)

Först så skär jag till två fanerbitar på längden så att de är några cm för långa. Den ena biten skärs till så att båda blir tillräckligt breda och sedan så vänder man framochtillbaka på bitarna tills de passar bra ihop.
[ Bild ]

Nu hade jag tur för de var mycket fina i kanten (!) så jag behövde inte renskära dem. Kan man behöva annars har jag förstått.

Sedan så tejpade jag bara skarven så att de inte kunde glida isär.
[ Bild ]


[ Bild ]
Här ser man att ytan är inte helt plan och då kan det bli svårt att få ett jämnt tryck över hela ytan... Det är därför jag använder gummiduken. Jag hoppas att det hjälper lite att motverka problemet.


På med lim så att det kommer lim överallt! Får inte vara en liten enda bit som är otäckt.

[ Bild ]


Med trälim så har man gott om tid så man kan lugnt lägga på alla delarna.
[ Bild ]
Högtalare - lim - faner - gummiduk - pressskiva

Problemet med trälim är dock att bitarna lätt glider medan man skruvar så man får vara försiktig och hålla koll på det hela tiden. Jag fick ta och rätta till bitarna ett par assurance gånger innan det förhoppningsvis blev rätt.

[ Bild ]
Allt ihopsatt och nu får man vänta.... Då kan man skriva lite om det man har gjort! :wink:

Ska bli spännande detta! :)

nice one, ure good :D

Användarvisningsbild
gflar
 
Inlägg: 1628
Blev medlem: 2012-05-13

Re: En liten tråd om fanering....

Inläggav gflar » 2016-01-08 02:06

Julianne12 skrev:nice one, ure good :D


Yes, he was. Very good! :cry:

Användarvisningsbild
Fredzz0rs
 
Inlägg: 226
Blev medlem: 2012-10-28
Ort: Trollhättan

Re:

Inläggav Fredzz0rs » 2016-03-03 23:55

albnid7901 skrev:Detta var ju rolig läsning. Jag är möbelsnickare och slöjdlärare och har fanerat väldigt många högtalarlådor. Självklart får man bäst resultat då en fanerpress med värmeplattor används men jag har fanerat det mesta hemma eller i min slöjdsal.

Det som behövs förutom lådan är: faner gärna runt 0,8, vitt lim, sax, slippapper, en blyertspenna något att mäta med samt ett strykjärn.

Klipp ut en lagom stor fanerbit och planera mönsterpassningen runt lådan.

Stryk ut limmet direkt på lådan med fingret eller en med en fanerbit.
Lägg omedelbart på fanerat och värm snabbt över hela ytan ( full värme). När man känner att faneret inte kan glida så fortsätter man att värma hela ytan mer långsamt tils att allt sitter fast. Kanter och hörn är mycket viktiga.

Låt svalna. Ändfibrerna bryter man nedåt med handen och slipar ner mot faneret. Långsidorna av faneret viks över kanten utan att de knäcks och slipas till de går av.

Lite smakprov.

[ Bild ]

[ Bild ]



Kanske är en dum fråga men hur går det för eventuell fanértejp när man använder strykjärn på? Borde ju brännas in i fanéret? Eller är det bara att slipa bort sen?

Föregående

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 2 gäster