En liten tråd om fanering....

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
ollenorell
 
Inlägg: 2458
Blev medlem: 2007-01-28
Ort: Linköping

Inläggav ollenorell » 2010-10-05 14:11

Jag skulle fanera med vanligt trälim om jag var du. Det har fungerat mycket bra för mig.
Parkettlim är väl ungefär samma sak tror jag, men det tar lite längre tid innan det fäster tror jag. Det är kanske bra om man lägger golv, men jag kände ingen direkt tidspress när jag fanerade :)

Jag vet inte om trälim fäster bra på spackel dock. Måste du limma på spackel då?
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
johaneriksson
 
Inlägg: 660
Blev medlem: 2008-05-22
Ort: Haparanda

Inläggav johaneriksson » 2010-10-05 14:30

ollebolle skrev:Jag skulle fanera med vanligt trälim om jag var du. Det har fungerat mycket bra för mig.
Parkettlim är väl ungefär samma sak tror jag, men det tar lite längre tid innan det fäster tror jag. Det är kanske bra om man lägger golv, men jag kände ingen direkt tidspress när jag fanerade :)

Jag vet inte om trälim fäster bra på spackel dock. Måste du limma på spackel då?


Ena hörnet är kantstött och skulle behöva få sig en dos spackel.

Användarvisningsbild
Stenberg
 
Inlägg: 609
Blev medlem: 2007-11-12
Ort: Stockholm

Inläggav Stenberg » 2010-10-05 18:33

Försök att fylla skadan med en träbit av rätt träslag.

Först så fixar man skadan så att det blir en jämn oskadad yta och så sätter man dit en bit massivträ som passar ådring så bra som möjligt.

Sen får man varsamt hyvla eller skära bort överflödet av lagningen.

Fungerar inte med betsade fanér dock.

Användarvisningsbild
johaneriksson
 
Inlägg: 660
Blev medlem: 2008-05-22
Ort: Haparanda

Inläggav johaneriksson » 2010-10-05 18:41

Stenberg skrev:Försök att fylla skadan med en träbit av rätt träslag.

Först så fixar man skadan så att det blir en jämn oskadad yta och så sätter man dit en bit massivträ som passar ådring så bra som möjligt.

Sen får man varsamt hyvla eller skära bort överflödet av lagningen.

Fungerar inte med betsade fanér dock.


Jag har inte börjat fanera högtalaren ännu så den är i obehandlad mdf.

Användarvisningsbild
Stenberg
 
Inlägg: 609
Blev medlem: 2007-11-12
Ort: Stockholm

Inläggav Stenberg » 2010-10-05 18:57

Ahh, ännu lättare.

Såga bort skadan och limma på en bit av samma skivmaterial. Sen tar man en såg med så liten skränkning som möjligt och sågar bort överflödet med lådornas sida som guide. Är man noggrann så kan man köpa en sådan här såg som inte har någon skränkning alls. Man utnyttjar att bladet är böjligt och man trycker ner sågbladet (med vänster tumme t ex) och sågar längs sidorna och så sågar man på drag som alla japansågar.

Användarvisningsbild
johaneriksson
 
Inlägg: 660
Blev medlem: 2008-05-22
Ort: Haparanda

Inläggav johaneriksson » 2010-10-05 19:55

Tack för en lösning som känns bra.

Skulle man kunna använda en sån såg för att såga av utstickande fanér?
Har tidigare gjort så att jag limmar på fanér med kanske 0,5-1 cm tillgodo runt om och sedan skär av mot en stållinjal för att slutligen slipa ner det sista med sandpapper och det tog en jäkla tid när man bara kan slipa mot lådan och samtidigt inte kan trycka speciellt hårt för att man skadar faneret då.

Användarvisningsbild
bandix
 
Inlägg: 39
Blev medlem: 2010-06-02

Inläggav bandix » 2010-10-05 20:31

johaneriksson skrev:Tack för en lösning som känns bra.

Skulle man kunna använda en sån såg för att såga av utstickande fanér?
Har tidigare gjort så att jag limmar på fanér med kanske 0,5-1 cm tillgodo runt om och sedan skär av mot en stållinjal för att slutligen slipa ner det sista med sandpapper och det tog en jäkla tid när man bara kan slipa mot lådan och samtidigt inte kan trycka speciellt hårt för att man skadar faneret då.


jag har en fråga på samma problem: Går det att använda fräsen till att jämna till kanten? Tänkte mig en notfräs med stödring.

Användarvisningsbild
Stenberg
 
Inlägg: 609
Blev medlem: 2007-11-12
Ort: Stockholm

Inläggav Stenberg » 2010-10-05 21:22

johaneriksson skrev:Tack för en lösning som känns bra.

Skulle man kunna använda en sån såg för att såga av utstickande fanér?
Har tidigare gjort så att jag limmar på fanér med kanske 0,5-1 cm tillgodo runt om och sedan skär av mot en stållinjal för att slutligen slipa ner det sista med sandpapper och det tog en jäkla tid när man bara kan slipa mot lådan och samtidigt inte kan trycka speciellt hårt för att man skadar faneret då.


Sågen är nog inte bra till att ta bort det utstickande fanéret. Det blir mycket sågande och man kan ju klanta sig så det blir sågmärken där de inte ska vara.

Snabbsättet som brukar fungera fint är att man tar en kloss/brädbit/MDFbit och knäcker fanéret mot kanten med den. Man slår ett slag med den flata sidan i 45 graders vinkel och fanéret får en prydlig knäck så överskottet lätt skärs eller bryts loss. Man ska nog testa på någon provbit innan man ger sig på att göra det skarpt.

Jag skulle kunna tänka mig två sätt att att ta bort faneret på lite säkrare sätt.
Säkrast: Spänn fast en skiva mdf mot den fanerade sidan så att skivan sticker ut över kanten. Skär med brett stämjärn eller ett hyvelstål från fanerets baksida tills det faller bort av sig själv. Viktigt är att ha mycket vassa verktyg och att man tar många lätta tag i samma rits. Ådringen i faneret kan göra att det är olika lätt från olika håll.

Man kan också hyvla bort det sista men då får inte faneret sticka upp för mycket, det kan gå sönder och skadan kan leta sig ner till det som ska vara kvar. En stöthyvel och att man är noga med att hyvla medträ och att man hyvlar lite snett äver hörnet så att fanéret får stöd, annars finns det rätt stor risk för urslag.

Användarvisningsbild
Stenberg
 
Inlägg: 609
Blev medlem: 2007-11-12
Ort: Stockholm

Inläggav Stenberg » 2010-10-05 21:40

bandix skrev:
johaneriksson skrev:Tack för en lösning som känns bra.

Skulle man kunna använda en sån såg för att såga av utstickande fanér?
Har tidigare gjort så att jag limmar på fanér med kanske 0,5-1 cm tillgodo runt om och sedan skär av mot en stållinjal för att slutligen slipa ner det sista med sandpapper och det tog en jäkla tid när man bara kan slipa mot lådan och samtidigt inte kan trycka speciellt hårt för att man skadar faneret då.


jag har en fråga på samma problem: Går det att använda fräsen till att jämna till kanten? Tänkte mig en notfräs med stödring.


Om du menar jämna till lagningen så finns det ju kantfräsar, en fräs som styr med kullager så att det man tar bort blir precis samma nivå som där kullagret går. Det man ska tänka på är att MDF gärna spricker i en riktning så att man ser till att fräsen skär in mot kanten. Kanske blev lite flummigt.

Man kan använda fräsen hela vägen.
Gör en fals så att hela skadan försvinner.
Lägg i en bit MDF i skadan och ställ djupet på fräsen genom att ställa fräsen på MDFen i falsen och sänka ner stålet till lådan som ska lagas, dvs så mycket som det ska bort.
Tunna ur biten som du ska laga med och den kommer då passa i höjd.

Det har kanske inte så mycket med fanering att göra direkt. Det kanske borde stå under snickartips, men det får någon moderator fixa isf.

Användarvisningsbild
bandix
 
Inlägg: 39
Blev medlem: 2010-06-02

Inläggav bandix » 2010-10-06 08:47

Stenberg skrev:
bandix skrev:
johaneriksson skrev:Tack för en lösning som känns bra.

Skulle man kunna använda en sån såg för att såga av utstickande fanér?
Har tidigare gjort så att jag limmar på fanér med kanske 0,5-1 cm tillgodo runt om och sedan skär av mot en stållinjal för att slutligen slipa ner det sista med sandpapper och det tog en jäkla tid när man bara kan slipa mot lådan och samtidigt inte kan trycka speciellt hårt för att man skadar faneret då.


jag har en fråga på samma problem: Går det att använda fräsen till att jämna till kanten? Tänkte mig en notfräs med stödring.


Om du menar jämna till lagningen så finns det ju kantfräsar, en fräs som styr med kullager så att det man tar bort blir precis samma nivå som där kullagret går. Det man ska tänka på är att MDF gärna spricker i en riktning så att man ser till att fräsen skär in mot kanten. Kanske blev lite flummigt.

Man kan använda fräsen hela vägen.
Gör en fals så att hela skadan försvinner.
Lägg i en bit MDF i skadan och ställ djupet på fräsen genom att ställa fräsen på MDFen i falsen och sänka ner stålet till lådan som ska lagas, dvs så mycket som det ska bort.
Tunna ur biten som du ska laga med och den kommer då passa i höjd.

Det har kanske inte så mycket med fanering att göra direkt. Det kanske borde stå under snickartips, men det får någon moderator fixa isf.


Jag var lite otydlig, det jag funderar över är om man med kantfräs kan jämna till den utstickande kanten på faneret istället för att hyvla?

Användarvisningsbild
Stenberg
 
Inlägg: 609
Blev medlem: 2007-11-12
Ort: Stockholm

Inläggav Stenberg » 2010-10-06 09:07

bandix skrev:


Jag var lite otydlig, det jag funderar över är om man med kantfräs kan jämna till den utstickande kanten på faneret istället för att hyvla?[/quote]

Troligen inte med bra resultat. Har du en skiva där fanéret sticker ut över kanten så kommer man fräsa två sidor tvärs fiberriktningen vilket inte brukar vara lyckat och långsidorna kan ju vara både medträ, motträ eller blandat. Medträ funkar men inte mot.

En handhyvel kan man byta riktning på och så drar man den lite vinklat så den skär bättre.

Det är svårt att förklara utan att visa. Jag ska försöka ta med kamera och lägga upp bilder på hur man kan göra.

MorganM
 
Inlägg: 1717
Blev medlem: 2008-11-15
Ort: Enköping

Inläggav MorganM » 2011-01-29 22:53

Någon som vet var man kan köpa fanèr,runt Uppsala-Stockholm?
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
Marten_med_E
 
Inlägg: 106
Blev medlem: 2011-01-12
Ort: Typ Upplands Väsby, kanske...

Inläggav Marten_med_E » 2011-02-19 15:00

http://www.erlandsson-trade.se som finns i Upplands Väsby

Har både flex-faner 0,6mm på papper och tjock faner. Man kan köpa i 1/4 1/2 och hel skivor.

Själv har köpt ekplywood och byggt lådor i, fanerat och klart.
Har då byggt lådan i 12-16mm spån och sedan klätt dom med 4mm ekplywood, super smidigt och inte så dyrt, 2st 1/4 skivor 300:-


\\M
Senast redigerad av Marten_med_E 2011-03-07 14:27, redigerad totalt 1 gång.
Nu vän med fifunerna...

My advice is keep your lips away from the spinning things.
Adam Savage

Användarvisningsbild
1275gt
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 2010-07-28

Inläggav 1275gt » 2011-02-20 17:22

hej
gjorde en fattigmanns fanering på mina pK lådor.
självklart e de inte lika bra som riktig fanering. men e faktiskt positivt överaskad över resultatet.

har använt kontakt plast med träimitation på:)

kostade inte många kronor samt gick väldigt fort å lätt å göra.

Bild

Bild

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1063
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Inläggav BellsnWhistles » 2011-05-05 17:34

Någon som har tips på någon som kan fanera åt en...?
Jag har ingen lust att göra jobbet själv utan ämnar lämna bort lådorna för fanering + lackning.
Mänskligt pris, bra resultat och i Stockholmsområdet!
Lådorna är OA5-MMX.
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
Aerob
 
Inlägg: 5478
Blev medlem: 2008-09-03

Inläggav Aerob » 2011-05-05 18:13

Dra iväg ett PM till Stenberg kanske?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2011-05-05 21:09

1275gt skrev:hej
gjorde en fattigmanns fanering på mina pK lådor.
självklart e de inte lika bra som riktig fanering. men e faktiskt positivt överaskad över resultatet.

har använt kontakt plast med träimitation på:)

kostade inte många kronor samt gick väldigt fort å lätt å göra.

Bild

Bild


Det där ser ju jättefint ut :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Aerob
 
Inlägg: 5478
Blev medlem: 2008-09-03

Inläggav Aerob » 2011-10-21 16:02

Någon som har erfarenhet av fanér med för-limmad baksida, samt var man kan köpa det?

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska
 
Inlägg: 28546
Blev medlem: 2007-02-17
Ort: Himlafiket

Inläggav KarlXII » 2011-10-21 16:06

1275gt skrev:hej
gjorde en fattigmanns fanering på mina pK lådor.
självklart e de inte lika bra som riktig fanering. men e faktiskt positivt överaskad över resultatet.

har använt kontakt plast med träimitation på:)

kostade inte många kronor samt gick väldigt fort å lätt å göra.

Bild

Bild


Imponerande :D
Blev ju jättebra ju!
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
kaktus
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2010-05-08

Inläggav kaktus » 2012-01-09 09:23

Marten med E skrev:
Själv har köpt ekplywood och byggt lådor i, fanerat och klart.
Har då byggt lådan i 12-16mm spån och sedan klätt dom med 4mm ekplywood, super


Jag har förstått att många som ett alternativ till fanér använder tunn plywood, men hur gör man kanterna? Jag har testat själv med fyrkantsstav utmed kanterna som jag slipade ner till 4mm men tyckte inte det blev så bra.

Användarvisningsbild
CPH
 
Inlägg: 86
Blev medlem: 2007-05-01

Inläggav CPH » 2012-01-18 23:14

johaneriksson skrev:Tack för en lösning som känns bra.

Skulle man kunna använda en sån såg för att såga av utstickande fanér?
Har tidigare gjort så att jag limmar på fanér med kanske 0,5-1 cm tillgodo runt om och sedan skär av mot en stållinjal för att slutligen slipa ner det sista med sandpapper och det tog en jäkla tid när man bara kan slipa mot lådan och samtidigt inte kan trycka speciellt hårt för att man skadar faneret då.


Hmmm... Känner inte igen att det skulle ta sådan lång tid att slipa med sandpapper. Jag har gjort precis på samma sätt, skurit med linjal och slipat, använde 180's lackslippapper och en vanlig slippappershållare med handtag. Gav suverän kontroll, faktiskt inte ett enda fanerskada (vågar man ju säga så här efteråt :D ) på två pi60+basar. Så många slipkanter är det inte heller att just det momentet känns så betungande. Men det är ju min erfarenhet. Att plocka fram fräsen känns betydligt bökigare. Men det är klart, jag hade 0,7mm faner, har man tjockare typ 3mm så låter kantfräs kanske som en bättre ide, men man får nog se upp då så att man inte får repor på faneret från fräsen.
CPH
-----

Then you've just gotta go ahead and change the captain of your brainship, because he's drunk at the wheel.

Användarvisningsbild
ahlbjo
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2011-09-13
Ort: Norrland

Inläggav ahlbjo » 2012-04-19 20:18

Tänkte dela med mig av mina ringa erfarenheter av fanering. Ville lära mig att fanera så jag gick till min svärfar som var möblesnickargesäll för 50 år sedan. Han förslog kontaktlim av den starkt luktande typen. Det vattenbaserade hade de haft problem med när det kom.

Sagt och gjort. Vi kom överens om att jag skulle bygga ett par av Nagrefs EPS2 till svärfar och att han skulle lära mig att fanera dem.

Nedan kommer jag att redovisa en metod att fanera med kontaktlim som fungerar. Svärfars högtalarbygge för 30 år sedan gick nyligen ur tiden, men det berodde inte på att faneret släppte. Precis som med filterkonstruktion är det inte bara viktigt att använda bra komponenter, man måste använda dem rätt också.

Utrustad med andningsmask med A1 filter från Jula började jag stryka på Cascos kontaktlim. Till högtalare nr 2 använde jag Biltemas kontaktlim och förutom en antytt annan lukt märkte jag ingen skillnad. Jag använde en vanlig moddlarpensel, men kommer nästa gång att prova en limspackel istället.

Bild

När man limmar med kontaktlim är det mycket viktigt att limmet fastnar ordentligt över hela ytan som skall limmas. På slipad MDF och snickerispackel får man vara extra noggrann att arbeta in limmet. När limmet torkat helt lägger man på faneren från mitten och centrerat från början.

Bild

I det här läget har man ingen nytta av tvingar. Limmet biter direkt så har man väl tryckt fast faneren en gång så är det bra med det. Jag använde en liten slägga på 2-3 kg. Gnid i träets längsriktning med någon dm långa drag från mitten och utåt. När det inte längre knastrar under släggan är man hemma.

Bild

Kanterna kräver litet extra uppmärksamhet, men var försiktig så att faneren inte bryts.

Bild

För att renskära använde jag ett brett (35 mm) stämjärn. Längs fiberriktningen får man vara mkt observant på riktningen på fibrerna så att snitten inte går in mot högtalaren. I det avseendet kan rotfaner vara extra besvärliga, men den svarvade teakfaneren jag hade gav inga problem. Skär i omgångar och lämna någon tiondel att ta med fil och eller sandpapper.

Bild

Tvärs över fibrerna är det lättare. Man behöver bara glida fram och lämna en mycket lite marginal.

Bild

När alla bitar är limmade och renskurna återstår att sandpappra. Nr 120 – 400 (-800). Slutligen ytbehandling med paraffinolja av den typ som används till köksbänkar och skärbrädor.
I avsaknad av en av Gerrit Rietvelds stolar får högtalarna trona på en IKEA dito.

Bild

De har nu spelat en månad och faneret har inte släppt ännu…

Bild

Fördelarna med lösningsmedelsbaserat kontaktlim framför tex trälim är, som jag ser det, flera:
Det krävs inga stora mängder tvingar eller specialarrangemang med domkrafter.
Det blöder inte igenom.
Träet krymper inte när det torkar. Det är alltså lätt att skarva.
Ingen risk att större ytor slår sig.
Nackdelen är lukten och den akuta giftigheten.

//B

Användarvisningsbild
Iskraaa
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2012-09-30

Inläggav Iskraaa » 2012-10-13 19:47

Nu är det förvisso inte högtalare jag ska fanera (om jag ens ska fanera), däremot luckor på en mediabänk.

Jag funderar på att göra det enkelt (och kanske billigare) för mig och köra på vinyl/plastfilm med träimitation.

Men vart i hela friden får man tag på sådant? Har kikat på alla större byggvaruhus och inte funnit varken faner, vinyl eller något i den stilen.

Vart får jag tag på det, i Örebroområdet, eller via internet?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2012-10-13 20:37

Vad fint ni fanerar. Jag tycker det har blivit jättebra :)

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Inläggav Ragnwald » 2012-10-13 21:06

+1
När kontaktlimmet släpper om ca fem år, kan man alltid göra om och rätt. :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Inläggav Kraniet » 2012-10-14 08:33

Ragnwald skrev:+1
När kontaktlimmet släpper om ca fem år, kan man alltid göra om och rätt. :wink:


Jag limmade med cascos lösningsbaserade kontaktlim. Har väl haft mina i fyra år nu. Fortfarande ingen antydan till att det skulle släppa. Men jag har bara ett år kvar då.. :roll:

Förutom lukten så är lösningsbaserat kontaktlim väldigt bra för ändamålet. Jag "primar" dock underlaget med trälim blandat med vatten. Jag tror det är bra då det ger en bättre yta för kontaktlimmet.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
albnid7901
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2010-02-28

Inläggav albnid7901 » 2013-01-31 23:37

Detta var ju rolig läsning. Jag är möbelsnickare och slöjdlärare och har fanerat väldigt många högtalarlådor. Självklart får man bäst resultat då en fanerpress med värmeplattor används men jag har fanerat det mesta hemma eller i min slöjdsal.

Det som behövs förutom lådan är: faner gärna runt 0,8, vitt lim, sax, slippapper, en blyertspenna något att mäta med samt ett strykjärn.

Klipp ut en lagom stor fanerbit och planera mönsterpassningen runt lådan.

Stryk ut limmet direkt på lådan med fingret eller en med en fanerbit.
Lägg omedelbart på fanerat och värm snabbt över hela ytan ( full värme). När man känner att faneret inte kan glida så fortsätter man att värma hela ytan mer långsamt tils att allt sitter fast. Kanter och hörn är mycket viktiga.

Låt svalna. Ändfibrerna bryter man nedåt med handen och slipar ner mot faneret. Långsidorna av faneret viks över kanten utan att de knäcks och slipas till de går av.

Lite smakprov.

Bild

Bild

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska
 
Inlägg: 28546
Blev medlem: 2007-02-17
Ort: Himlafiket

Inläggav KarlXII » 2013-02-01 00:21

albnid7901 skrev:Stryk ut limmet direkt på lådan med fingret eller en med en fanerbit.
Lägg omedelbart på fanerat och värm snabbt över hela ytan ( full värme). När man känner att faneret inte kan glida så fortsätter man att värma hela ytan mer långsamt tils att allt sitter fast. Kanter och hörn är mycket viktiga.

Låt svalna. Ändfibrerna bryter man nedåt med handen och slipar ner mot faneret. Långsidorna av faneret viks över kanten utan att de knäcks och slipas till de går av.


B-bbb-bbbb-b-bryter? 8O
Då finns väl risk att kanten fransar sig?

Hur mycket lim använder du?
När du säger "värma hela ytan mer långsamt" menar du då med lägre värme än full?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
albnid7901
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2010-02-28

Inläggav albnid7901 » 2013-02-01 11:34

Återkommer med purfärska bilder inom kort...

Användarvisningsbild
albnid7901
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2010-02-28

Inläggav albnid7901 » 2013-02-01 13:00

Jag kör med full värme hela tiden men låter inte strykjärnet stanna upp under limningen utan försöker få så jämn värme över hela ytan som möjligt. Limmet börjar koka och fukten avdunstar = limmet sitter. Man kan under flera veckors tid återkomma och värma ytan igen om man skulle upptäcka något släpp. T.o.m efter det att lådan är oljad.

Här kommer lite nytagna steg. Det här inlägget tog betydligt längre tid att skriva än vad det gjorde att fanera spånskivebiten. Föredrar MDF i vanliga fall men arbetsgången är densamma.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster