En liten tråd om fanering....

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5359
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Inläggav Belker » 2004-09-17 18:36

Har du testat PU-trälim? Det innehåller ju inte vatten som kan knasa till faneret. Om man ser till att lägga tunt i ofuktig miljö så expanderar det inte så farligt. Måste ju givetvis pressas ordentligt.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2004-09-17 18:44

Nej har inte testat PU men vanligt vattenbaserat trälim funkar så bra så jag tror inte jag ens bryr mig om att testa.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv
 
Inlägg: 3323
Blev medlem: 2004-12-12
Ort: evigheten

Inläggav Pinnick » 2005-01-12 04:18

hej är det någon som tittar i den här tråden förutom jag nuförtiden?
jag håller på att bygga ihop en låda till en ino högtalare 40x30x20,5 (nej det är ingen piP eller piPs ), en dialog 2.

Är det någon som har testat att såga hål i faner, jag har testat lite och det verkar väldigt sprött och spricker lätt :/
Kan man fräsa eller blir det bara flisor då?
Ska man skära? blir det snyggt?
annars får jag testa mig fram som vanligt :)

mvh
/DP

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan
 
Inlägg: 9335
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: The depths of hell

Inläggav Haakan_W » 2005-01-12 19:58

fräs när du fanerat klart det blir bäst

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt
 
Inlägg: 6490
Blev medlem: 2003-06-13
Ort: En vik i Barken

Inläggav Wolfie » 2005-01-12 21:06

Jag skar hål i fanéret när jag fanérade mina piP lådor, men det var
ju bara för att hålen redan var frästa (köpte lådorna av IÖ).

Det gick rätt så bra när man hade en vass (läs äckligt vass) kniv.

Skar dock inte hela vägen in till där MDF:en började, utan lämnade
några millimeter som jag sedan slipade ner med fint sandpapper.

Men det spricker vääldigt lätt så var försiktig.

Jag skulle nog rekomendera att man fräser ur hålen efter man fanérat lådan...
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv
 
Inlägg: 3323
Blev medlem: 2004-12-12
Ort: evigheten

Inläggav Pinnick » 2005-01-13 15:03

tackar ödmjukast för tipsen. :)
Fanering först och sedan fräsning verkar ju vara en bra metod, synd att man redan fräst så fina hål redan

Ingen som har försökt sig på att skapa en 45 graders fas så att ingen fanerbit överlappar någon annan ? Det kanske är overkilll ?
men.. 10 öres metoder går ju alltid att utveckla kanske :) (= billig teknik för att skapa fina grejor)


mvh,
/DP

Användarvisningsbild
GrodanB
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 2003-11-06
Ort: Göteborg

Inläggav GrodanB » 2005-01-13 16:59

Hur tjockt faner har du tänkt att använda?

Min kollega limmar bara på det och slipar ner kanten... det är ändast vid nogrann och då måste man vara nära som man reagerar på den lilla kanten...

Skulle han försöka på 45 grader blir det omöjligt då han aldrig skulle kunna skära den graden med någon for av precision. Faneret är helt enkelt för tunt.

Det enda man kan göra är att fundera på vilken ordning man sätter dit faneret. För att minimera kanterna man ser framåt.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv
 
Inlägg: 3323
Blev medlem: 2004-12-12
Ort: evigheten

Inläggav Pinnick » 2005-01-13 19:07

jag hade tänkt 1 mm faner, men jo det kanske är lite tunt för att få en 45 gradig fas på, och pilligt.. det är nog sant :/

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt
 
Inlägg: 6490
Blev medlem: 2003-06-13
Ort: En vik i Barken

Inläggav Wolfie » 2005-01-13 20:59

pinnick_swe:

Standard tjocklek för de flesta fanér ligger på 0,8 mm.
Efter slipning brukar det ligga någonstans mellan 0,6-0,7 mm.
Har svårt att tro att du kommer att se kanterna :wink:

Efter man fanérat en sida, så slipar man ju ner den kanten så att den ligger i nivå med nästa sida.. När sedan nästa bit fanéras så överlappar denna den första sidan.
När denna sedan slipas ner så kommer kanten mellan dem att bli så gott som osynlig, dvs om fanéret sitter ordentligt fast i ändarna.
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv
 
Inlägg: 3323
Blev medlem: 2004-12-12
Ort: evigheten

Inläggav Pinnick » 2005-01-13 23:15

jag börjar tro att man kanske inte ser någon kant. 0,6-0,7 mm är ganska lite :)
jag ger mig för tillfället med "raka" kanter ;)
tack hur som helst !

(någon gång så med nano-teknik .. då jäklar ;)

/Dave Mustaine

Användarvisningsbild
bosco
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 2003-08-18
Ort: Göteborg

Inläggav bosco » 2005-01-14 00:03

Jag kommer fanéra ett par pi60 nästa månad, tur att faktiskt.se finns. :wink: Mycket man lär sig i DIY-delen.

Med risk för att bli kölhalad... var får man tag på det som brukar kallas svart ask? Alla som säljer fanér har dom "vanliga" typerna men inte detta billiga (för jag antar att det är billigt).

Varför vill jag ha svart? Tja, jag upplever det som mycket enklare att koppla bort högtalarna från sinnet om inte högtalarelementen skiljer sig färgmässigt så mycket från lådan. Skulle kunna måla också men det krävs så mycket mer av träarbetet då.

Det är fritt fram också att övertala mig till nån annan spännande fanér. :lol:

pinnick_swe skrev:/Dave Mustaine

8O Bild

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv
 
Inlägg: 3323
Blev medlem: 2004-12-12
Ort: evigheten

Inläggav Pinnick » 2005-01-14 00:27

roger,
Har du kollat in detta ställe
de har en sida där man kan se hur diverse träslag ser ut, fast det blir lite svårt att tänka sig in i hur hela högtalare kommer att se ut i sin helhet :/.. och de var lite dyra

tips: .. jag lurar på päron, fast det är lite dyrt. Det är rätt ljust, kan vara lite rosaaktigt (i alla fall vårat päronträd :) med fin mönstrering. Men det är ju inte mörkt direkt :/


/Doug Pinnick

Användarvisningsbild
bosco
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 2003-08-18
Ort: Göteborg

Inläggav bosco » 2005-01-14 01:08

Tack, den sidan hade jag glömt av. Finns en del snygga där.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv
 
Inlägg: 3323
Blev medlem: 2004-12-12
Ort: evigheten

Inläggav Pinnick » 2005-01-19 00:29

phew då var man klar med fanering av en pi60 baffel i alm, som jag för övrigt fick tag på för 45 kr /kvm på stans lokala snickeri :o . Väldigt tidskrävande och pulshöjande jobb, dessa pi60...
men fint blir det :)

hejsvejs,
/DP

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt
 
Inlägg: 6490
Blev medlem: 2003-06-13
Ort: En vik i Barken

Inläggav Wolfie » 2005-01-19 20:39

roger: Jag är inte helt säker på att svart-ask går att köpa...

Vanligtvis så sprutbetsar man nog asken svart, vilket lär gå
utmärkt att göra efter att högtalaren är fanérad.
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
bosco
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 2003-08-18
Ort: Göteborg

Inläggav bosco » 2005-01-19 20:56

Men det verkar ologiskt att "alla" målar sina högtalare på det viset? Allt från högtalare till bokhyllor finns ju i samma utförande. Känns som att det borde finnas något färdigt...

Nåja, det blir nog något snyggare fanér än svart ask trots allt för att kunna motivera pi60 för sambon. 8O

Användarvisningsbild
frez
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2003-06-04

Inläggav frez » 2005-01-23 00:25

Att skarva fanér är faktiskt inte så knepigt som det verkar. Det handlsr om att ha rätt grejer och rätt teknik.

För att få tillräckligt plana ytor att pressa samman kan man tvinga ihop de blad man skall skarva mellan ett par plankor. Sedan förs hela paketet över en elhyvel (bänkhyvel) tills ytan är helt plan. Detta ger mer eller mindre perfekta ytor att jobba med.

Nästa lilla hemlighet ligger i vilken tejp man använder för att tejpa samman bitarna med. Riktig fanértejp är det enda som fungerar om man vill ha ett bra resultat. Denna tejp är krympande om den blöts och pressar samman skarven.

Till sist lite om lim. Moderna limtyper som PVAc och kontaktlim fungerar utmärkt till små ytor med tät fanér med fibrerna i skärriktningen. Detta är den allra vanligaste typen av fanér. Tyvärr uppkommer problem då det skall till att skarvas eller om fibrerna i fanéret står upp, som de gör i exempelvis pyramidfanér och vrilfanér (t.ex fågelögelönn, masurbjörk). Dessa fanértyper har porer mellan fibrerna i vilka limmet kan pressas igenom och ge fula fläckar på ytan. Dessa går inte bort och syns vid lackning och oljning. Inte ens bets kan ta bort dem! Här rekommenderar jag att använda animaliska limtyper, vilket man gjort i alla tider. Hudlim är den sort som rekommenderas av de flesta jag talat med. Fördelen med detta lim är att det enkelt kan tas bort om det skulle tränga igenom ytan eftersom det är vattenlösligt även efter torkning. Dessutom lämnar det inga fläckar.

Hoppas min information kan vara behjälplig

/Frez

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt
 
Inlägg: 6490
Blev medlem: 2003-06-13
Ort: En vik i Barken

Inläggav Wolfie » 2005-01-24 14:53

Kan ju dela med mig av mina erfarenheter när jag skarvade fanér...

Det var inte helt lätt att få bitarna att passa samman, trots att
jag renskärde ytorna.
Hur gjorde jag då detta?

Först provade jag med att endast tejpa (med frystejp, som är lite
tjockare och bredare än vanlig maskeringstejp) ihop 2 fanérbitar
som låg omlott.
Tejp sattes endast på en sida och jag spände inte fast fanéren.
Detta funkade inte alls...
Bitarna gled isär under tejpen och de passade inte ihop.

Vad jag provade sen var att lägga fanéren med en lite större
omlott (typ 15-20 mm omlott) och tejpade på båda sidor.
Spännde sedan fast fanéren i på 2 ställen med limknektar och hade
en rak trälist mellan knektarna på ena sidan och en solid träskiva på andra sidan.
Bild

Detta funkade fint!
Snitten blev raka och fanéren passa ihop klockrent.
Sedan så tejpade jag ihop fanéren igen (på den sida som blir synlig) och limmade fast dem på lådan under press.
Klarade sig fint utan att glida isär och har hållt ihop sedan dess.

Bild

(det är sidobitarna som är skarvade)
:D
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv
 
Inlägg: 3323
Blev medlem: 2004-12-12
Ort: evigheten

Inläggav Pinnick » 2005-04-26 00:42

jag byggde en anordning med domkraft bestående av vertikal balk som fastsattes i takbalk som mothåll till domkraften. presskivorna var två gamla köksbänkskivor som man sandwichade runt det man skulle fanera. dessutom en horisontell balk som domkraften stod på plus två kraftfördelande träpyramider ungefär som stod på den översta av bänkskivorna.. . Fungerade prima, blev jämnare och finare än med tvingar. Fast det knakade en del i huset när man belastade husbalken med 10 ton eller hur mycket nu av kraften som försvann upp i balken. 8O

Castor_inaktiv
 
Inlägg: 254
Blev medlem: 2005-03-29

Inläggav Castor_inaktiv » 2005-04-26 02:25

av egen erfarenhet så tycker jag att kontaktlim fungerar bäst när det gäller fanering. "kleta" på lim på både faner och högtalare, vänta cirka 5-10 minuter, tills det är klibbfast, lägg sen dit faneren nogrant. lägg på en 8-10 mm liggunderlag, en presskiva och skruva åt me skruvtvingar så hårt det går..... super
Själv är bäste dräng....!

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv
 
Inlägg: 3323
Blev medlem: 2004-12-12
Ort: evigheten

Inläggav Pinnick » 2005-04-26 09:17

jag har aldrig vågat mig på kontaktlim men jag kanske borde, och då kanske man slipper 5 timmars väntetid per del (30h/ högtalare).
Fast med många många tons presskraft så blir det jäkligt platt och fint må jag säga :-)
tanken slog mig nu att jag måste testa kontaktlim någon gång

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15192
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Inläggav Harryup » 2005-04-26 10:18

Har testat buckligt jakarandafaner en gång i tiden. Ihop med kontaktlim så gick det bra trots att det var första och sista gången. Fanerade ett ganska stort altare, dvs bashorn. Under arbetets gång myntades det mycket användbara uttrycket;
" Vem faan fann op faner?".

Användarvisningsbild
norman
 
Inlägg: 4447
Blev medlem: 2003-08-04
Ort: Stockholm

Inläggav norman » 2005-04-26 10:21

Har själv ingen bra erfarenhet av kontaktlim. Det fungerade bra först och var lätt att fanera med men efter ett eller ett par år så började faneren lossna.... Möjligen använde jag ett dåligt kontaktlim eller gjorde nåt annat fel... De lådor jag fanerat med vitlim har funkat bra (förutom en gång när limmet fuktade igenom faneret med följd att presskivan fastnade i lådan........ :) )

Castor_inaktiv
 
Inlägg: 254
Blev medlem: 2005-03-29

Inläggav Castor_inaktiv » 2005-04-26 13:53

pinnick_swe skrev:jag har aldrig vågat mig på kontaktlim men jag kanske borde, och då kanske man slipper 5 timmars väntetid per del (30h/ högtalare).
Fast med många många tons presskraft så blir det jäkligt platt och fint må jag säga :-)
tanken slog mig nu att jag måste testa kontaktlim någon gång



nja, vänta 5 timmar bör du nog göra.... minst, för att få bästa möjliga hållbarhet. kontaktlim är det enda jag använt när jag fanerat. trälim tror jag inte på när det gäller faner (just me tanke på att limmet kanske tränger igenom skarven o limmar fast pressbiten.). en lite area på 35x35 cm o 4 tvingar med all kraft räcker gott o väl för att det ska sitta som berg, bara man är noga med lim ute i kanterna på högtalaren.
Själv är bäste dräng....!

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv
 
Inlägg: 3323
Blev medlem: 2004-12-12
Ort: evigheten

Inläggav Pinnick » 2005-04-26 14:12

jag har inte haft några problem med att pressbiten fastnar, eller jo den har gjort det eftersom limmet blött igenom i småsprickor och sånt, men det har man bara tagit loss utan större kraft och sen efter viss putsning så har det sett riktigt fint ut. Aha jag trodde kontaktlim härdade snabbare än trälim. Sen fick jag för mig att kontaktlim är dyrare, och hittils har det gått åt två liter lim för ett par högtalare , jajust det och en center högtalare också. Men men det är ju inga pengar i alla fall tror jag väl :-) JAg har ju ytor som är 95*30 ungefär dessutom, men faktiskt hittils så har trälim fungerat fint med lite puts. Men det kan ju hända om man jämför med någon annan att finishen inte är den bästa

Användarvisningsbild
zap
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2005-04-28
Ort: Trollhättan

Inläggav zap » 2005-04-29 22:59

Har följt tråden angående fanéring och har ett par kommentarer. Använd inte kontaktlim då detta är ett klister och lägger sig på ytan och inte vidfäster så som ett lim gör. Vitlim fungerar bra men har ganska kort torktid vilket gör att det kan bli problem om man vill flytta på sitt fanér. Jag använder mig av fisklim som har en längre torktid. Nackdelen med fisklim är att det luktar som f*n...


Jag applicerar limmet med roller av skumgummityp. Väldigt viktigt att man limmar ända ut i kanterna för att undvika släpp. När fanéret har torkat kan man knäppa försiktigt med nageln på fanéret och man kan höra väldigt tydligt där fanéret inte sitter fast...

När ni ska spänna upp era tvingar så börja spänna ifrån mitten och jobba er utåt för att limmet inte ska ansamlas i mitten. Väldigt viktigt med täta tvingar/knektar runt kanterna. Använder kanske 16 limknektar till en liten stativare..

Sedan till kanterna. Jag fräser med kantfräs ( bra kvalitet ) längs fanéret. Använd inte så mycket fanér att det sticker ut flera centimeter. Det är bara onödigt. Jag brukar låta max 1 centimeter sticka ut, om ens det...

Ni som funderar på att fanéra radier.. Sätt kantlist istället. Blir väldigt snyggt. Annars kan ni pressa fanér med vacuumpress. Tex en plastpåse och en vacuumpump brukar fungera..

Vill ni undvika alla problem med fanéring, köp då färdigfanérad mdf.

/ Andreas ( absolut inte någon fanérexpert )

Castor_inaktiv
 
Inlägg: 254
Blev medlem: 2005-03-29

Inläggav Castor_inaktiv » 2005-04-30 13:08

zap skrev:Har följt tråden angående fanéring och har ett par kommentarer. Använd inte kontaktlim då detta är ett klister och lägger sig på ytan och inte vidfäster så som ett lim gör.......



jag håller definitivt inte med :!: :!: 8O ..... kontaktlim är ngt av det bästa som går att använda till faner. bara för att använda någon typ av referens så köper jag mitt kontaktlim hos mitt X som säljer det till alla proffs som sysslar med fanér. finns säkert många metoder att limma fast faner, som t ex vitlim, trälim och.. uhm... fisklim (?), men jag väljer kontaktlim eftersom jag haft bäst erfarenhet av det.
Själv är bäste dräng....!

Användarvisningsbild
zap
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2005-04-28
Ort: Trollhättan

Inläggav zap » 2005-04-30 23:04

Jadu Castor. Jag har lärt mig fanéra av en kille som jobbar med fanéring och intarcia på heltid och han säger att jag absolut inte ska använda kontaktlim. Han har arbetat med sådant här i över 20 år och jag antar att han vet vad han pratar om.
Han visade mig fanéringar gjorda med kontaktlim som var ett antal år gamla och dom såg inte speciellt fina ut. Han fanérar inte så mycket längre då han har för mycket arbete med intarcia så han skickar sitt färdiga fanér till nåt företag som pressar med varmpress, men dom använder då inte kontaktlim i allafall..

mvh Andreas

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv
 
Inlägg: 3323
Blev medlem: 2004-12-12
Ort: evigheten

Inläggav Pinnick » 2005-05-01 00:17

med domkraft blev det helt okej i alla fall (10 ton, i praktiken kanske 6-7 ton).. bara en komplettering av annars fina tips

Castor_inaktiv
 
Inlägg: 254
Blev medlem: 2005-03-29

Inläggav Castor_inaktiv » 2005-05-01 02:03

zap skrev:Jadu Castor. Jag har lärt mig fanéra av en kille som jobbar med fanéring och intarcia på heltid och han säger att jag absolut inte ska använda kontaktlim. Han har arbetat med sådant här i över 20 år och jag antar att han vet vad han pratar om.
Han visade mig fanéringar gjorda med kontaktlim som var ett antal år gamla och dom såg inte speciellt fina ut. Han fanérar inte så mycket längre då han har för mycket arbete med intarcia så han skickar sitt färdiga fanér till nåt företag som pressar med varmpress, men dom använder då inte kontaktlim i allafall..

mvh Andreas



alla har vi våra egna erfarenheter..... :wink:
jag litar på vad jag själv gjort, sett och hört
Själv är bäste dräng....!

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster