En liten tråd om fanering....

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Leo
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 2006-07-19

Inläggav Leo » 2007-03-31 19:44

Körsbärsfanér brukar vara relativt lika iom att man odlar körsbär just förr virket och att körsbär är relativt fritt från kvistar och liknande.

/Leo

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv
 
Inlägg: 3323
Blev medlem: 2004-12-12
Ort: evigheten

Inläggav Pinnick » 2007-04-01 01:49

Tack så mycket Leo! :)
Fast det där tredet i katthult det var väl för att keka av ändå. Griseknoen fick väl en del av det där också.. Det är för lite OT 8)

Användarvisningsbild
Leo
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 2006-07-19

Inläggav Leo » 2007-04-01 11:25

:lol:

Ett tips för alla i Gbg med omnejd: På Abi Trä (www.abi-tra.se) i frölunda har dom fanér billigare än fanérkompaniet och man får själv gå och plocka de bita man vill ha (endast hela remsor). Tyvärr är sortimentet begränsat men dom har furu, björk, bok, ek, körsbär, teak och mahogny iallafall.

/Leo

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-01 14:01

Bra tips!

Användarvisningsbild
SirAnselm
 
Inlägg: 74
Blev medlem: 2007-05-16

Inläggav SirAnselm » 2007-05-28 21:18

Leo skrev::lol:

Ett tips för alla i Gbg med omnejd: På Abi Trä (www.abi-tra.se) i frölunda har dom fanér billigare än fanérkompaniet och man får själv gå och plocka de bita man vill ha (endast hela remsor). Tyvärr är sortimentet begränsat men dom har furu, björk, bok, ek, körsbär, teak och mahogny iallafall.

/Leo


Ingen som har ett liknande tips fö Norrköping? :wink:

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35509
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2007-08-26 23:35

Köpte några rullar lönn-faner på Bauhaus, såna där som man stryker fast. Tanken var att betsa det ljusa träslaget i snyggt mahognyrött, men mer om det lite senare. Rullen är 2,1 m lång och 24 cm bred och hoplimmad av tre remsor äkta träfaner med smältlim på baksidan.
Bild

Lönn-faneret visade sig ganska tåligt att hantera och var enkelt att klippa till lagom överdimension innan man värmer det på plats.

Bild
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35509
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2007-08-28 17:54

Påvärmningen går inte helt smärtfritt på större ytor, om man värmer för mycket så mörknar/bränns faneret, och värmer man för lite så fastnar det inte. Att skarva i breddledd osynligt klarar i alla fall inte jag av, faneret värmeutvidgas och böjer och skjuvar sig längs fogen.
Det är som alltid vid fanering eller foliering viktigt att borsta av såväl fanerets insida som lådan, så att det inte hamnar skräp emellan.

Bild


Att skära upp hålen går utmärkt med en sådan liten behändig kniv, som jag även skar kanterna med innan putsning med planslip.

Bild


Så här blev det:

Bild


Tanken var alltså att faneret skulle betsas i en snygg mahognyröd ton men det visade sig att lönn är lite porigt och att smältlimmet hittade upp i porerna och där fäster inte betsen, likaså i skarvarna så är limmet lite besvärligt och inte så betsbart så jag beslutade mig för att köra på oljad lönn. Efter några dagar och ett par lager olja så märker jag att faneret inte sitter stabilt på MDF-skivorna utan det bucklar sig lite här och där, om det nu beror på oljan eller att luften blivit fuktigare vet jag inte, men spelar roll. Faneret kan inte rekommenderas till högtalare!
Jag tänkte i alla fall sätta ihop det som det är så länge, så får vi se hur det artar sig. Det är snyggare än obehandlade lådor, i alla fall på lite håll!

Om jag nu ska envisas med att bygga egna högtalare i framtiden, så får jag nu i alla fall en referens att jämföra mot!
Senast redigerad av paa 2007-08-29 16:07, redigerad totalt 1 gång.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Conny
 
Inlägg: 649
Blev medlem: 2006-09-24
Ort: Ekerö

Inläggav Conny » 2007-08-28 18:59

Intressant!

Hur gjorde du för att värma faneret? Det kanske kan finnas något bättre alternativ?

Conny

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35509
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2007-08-28 19:25

Jag gjorde som det stod på instruktionen, använde strykjärn på högsta temperaturen. Direkt efter påstrykning måste faneret tryckas fast med en slipklots eller liknande, eftersom limmet är så mjukt och faneret böjer upp sig just när man tagit bort strykjärnet.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2007-08-28 19:27

paa skrev:Direkt efter påstrykning måste faneret tryckas fast med en slipklots eller liknande, eftersom limmet är så mjukt och faneret böjer upp sig just när man tagit bort strykjärnet.


En kastrull innehållande kallt vatten kan fungera bättre (eller kanske ett gammalt massivt gjutjärnsstrykjärn som man har förvarat i frysen först).
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35509
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2007-08-29 16:15

Naqref™ skrev:
paa skrev:Direkt efter påstrykning måste faneret tryckas fast med en slipklots eller liknande, eftersom limmet är så mjukt och faneret böjer upp sig just när man tagit bort strykjärnet.


En kastrull innehållande kallt vatten kan fungera bättre (eller kanske ett gammalt massivt gjutjärnsstrykjärn som man har förvarat i frysen först).

Jag tror inte att det är nån större fördel att snabbkyla limmet, däremot skulle nog en lite större klots med rejält handtag, eller ett icke-varmt strykjärn vara bättre så man får bättre tag när man ska trycka fast faneret.
Om någon vill chansa på att få ett bättre resultat än jag fick, så vill jag i alla fall avråda från så pass breda lådor (mer än 23 cm) att faneret måste skarvas i sidled.
Slutsatsen jag dragit är i alla fall att vitlim är högtalarbyggarens bäste vän!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
silverminken
 
Inlägg: 104
Blev medlem: 2004-11-12

Inläggav silverminken » 2007-09-30 22:29

Vilken typ av spackel rekommenderas om man ska fanera med trälim? pp100 är ju trevligt att spackla och slipa men fäster trälimmet på det?


Jag såg att någon redan hade tagit upp frågan men inte fått något riktigt svar. Någon som har erfarenhet av att limma fanér på spackel? Jag har en slitsad och böjd mdf-skiva som ska jämnas till och faneras.

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Inläggav Ragnwald » 2008-01-13 02:08

Orkar inte läsa igenom alltihop och kolla om det nämnts tidigare.
Personligen anser jag att detta lim är utom allt tvivel, det optimala för oss högtalarfanérare.

Casco industrilim för fanéring och tillverkning av parkettgolv.
Cascolite Adhesive 1206.

Tillverkas av Cascos industriavdelning och kan endast köpas från grosisten Teofil Carlsson (Stockholm) och då i 25 litersdunkar med hållbarhet på 3 månader. Tel. 08-55600075.

Alltså ingen förpackning för småpulare, enär en dunk kostar ca 700:-.
Men ringer man grosisten, hänvisar han tjänstvilligt till närmaste industrikund (snickeri etc), där man kanske (om man ber snällt) kan få köpa de litrar man behöver. :)

Limmet ser ut och beter sig som vanligt vitlim, men lämnar ingen missfärgning vid genomträngning, bara att slipa bort.
Se till att ha extra varmt i rummet för härdningen.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv
 
Inlägg: 3323
Blev medlem: 2004-12-12
Ort: evigheten

Inläggav Pinnick » 2008-01-21 23:45

Jag fanerade på tvåkomp spackel. Använde polyurethanlim. Men förmodligen finns det bättre lim för detta. Trälim fäster ju inte, men pur-limmet gjorde det. Trist bara att det blödde igenom :(
Det funkar. Men det funkade inte så bra för mig :-)

Ragnwald tips är nog bättre.

Användarvisningsbild
Nusse
 
Inlägg: 626
Blev medlem: 2006-04-15
Ort: Örebro

Inläggav Nusse » 2008-03-03 18:32

Jag har slut på mitt "Bauhausfaner". Köpte det i Västerås för ett år sedan och det verkar inte få in nått nytt (iaf inte i V-ås). Nån som har sett det någon annanstans? Det ser så tråkigt ut med faner på bara en låda... Ek ska det vara.
Bild

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35509
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2008-03-03 19:37

Mitt faner köptes på Bauhaus i Haninge i somras. Om det finns något kvar nu eller i ek har jag ingen aning om.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Nusse
 
Inlägg: 626
Blev medlem: 2006-04-15
Ort: Örebro

Inläggav Nusse » 2008-03-03 20:01

paa skrev:Mitt faner köptes på Bauhaus i Haninge i somras. Om det finns något kvar nu eller i ek har jag ingen aning om.

Oki. Jag får nog sätta mig och ringa runt till de olika butikerna och hoppas de har koll på sina fanersaldon.

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Inläggav RSG » 2008-03-06 21:55

Stod och tittade på just Ek på Bauhaus i V-ås för ca 1mån sen.
Funderade över om det skulle gå att använda eller ej.
Skall titta nästa gång jag far förbi (i helgen förmodligen), hur mycket behöver du ?

Var inne i fredags och hittade inget i butiken !
Sorry :(

Edit: inget i butiken

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35509
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2008-03-14 13:41

Vet ni någon som skickar ekfanér på postorder?
(Vanligt, utan lim.)
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
peter_k
 
Inlägg: 92
Blev medlem: 2008-03-13

Inläggav peter_k » 2008-03-15 17:11

Lite sent men här finns lite tips om fanering

http://hem.bredband.net/b227650/fanering/fanera.htm

Användarvisningsbild
Conny
 
Inlägg: 649
Blev medlem: 2006-09-24
Ort: Ekerö

Inläggav Conny » 2008-03-16 00:09

Någon som har provat det här?
http://www.bohmans.se/index.php?option= ... &Itemid=49

Såg att de använde detta på Room Service på TV 5. Kanske kan funka bättre är Bauhaus modell?

Conny

Användarvisningsbild
Johan_81
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2008-04-29

Inläggav Johan_81 » 2008-04-30 20:53



Jag har inte använt just detta, utan något som heter Decoflex, men jag antar att det är samma sak, färdigskarvat fanér med pappersbaksida.
Tror även att fibrerna är brutna, så det ska gå att böja runt hyfsat små radier om man är sugen på det (förmodligen därför det heter "...flex").

Hyffsat enkelt att använda. Jag har inte fanérat några högtalare ännu, bara större skivor till bord och liknande. Mindre ytor borde vara ännu enklare. Trälim och brödkavel funkar bra.

Användarvisningsbild
slockna
 
Inlägg: 3687
Blev medlem: 2008-12-18
Ort: ofon OM15

Inläggav slockna » 2009-07-10 14:07

för kännedom: kantoflex-faner (se ovan) fanns så sent som igår på bauhaus i stockholm-Bromma. Jag frågade på golv och snickeriavdelningen -Har ni faner? de svarade, -hehe, nejdu!
Hittade 2 minuter senare faneret längst in i bortre vänstra hörnet där de säljer bänkskivor och sånt. :roll: (har redan glömt vad det kostade )

* * * * * * * * * *

Kraniet
 
Inlägg: 12559
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Inläggav Kraniet » 2009-07-23 21:35

Vad jag förstår är det många som motråder användning av kontaktlim för fanering. Snickaren jag var i kontakt med sa att faneret brukar släppa efter ett tag. Nu läste jag också i bildtråden på Inoavdelningen att verkligen finns riks med att faneret släpper efter att man behandlat det.
En annan fundering där är om det inte spelar roll vad man behandlar med? Djupträngande olja kan jag förstå är problematisk men hur skulle det vara med en vaxolja elelr bara vax?

Jag har läst många råd som talar för kontaklim också så då undrar man ju på vilket ben man ska stå. Men jag vill ju inte riskera att första x-antal kvadrat valnötsfaner..

Mitt problem är att jag planerat att fanera en böjd skiva. Trälim kan jag inte använda då det kräver att man pressar, vilket jag inte kommer kunna göra. Även plana ytor har jag problem att limma i press då jag helt enkelt inte har en press.

Hur skulle det vara med setlim? Det finns vissa setlimmer som det går att kontaklimma med. Kan det vara ett alternativ?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
silvervarg
 
Inlägg: 1228
Blev medlem: 2005-03-28
Ort: Linköping

Inläggav silvervarg » 2009-07-27 00:21

Det är nog få som har en riktig press, utan det blir till enklare lösningar för DIY.

Man behöver inte pressa så hårt för att få trälim (vitlim) att fästa. Om man inte pressar hårt bör det dock få lite mer tid att torka.
På plana ytor så är det bara att lägga på en skiva och fästa fast så många tvingar som möjligt eller att bara lägga på tyngder.

På böjda ytor så blir det förståss lite knepigare. Helst lägga på något med lite styvhet i för att skydda faneret först, tex böj-MDF eller tunn masonit eller bara wellpapp.
Sen något för att dra åt så att man får lite tryck. Tex spännband bör fungera utmärkt. Fler och bredard band är förståss bättre, men även här bör du inte behöva så väldigt mycket.

Som alltid så är det bra att börja med att prova varje teknik på en provbit så att du inte gör misstagen på viktiga bitar.

Det som jag har sett som viktigast vid fanering med trälim är att inte ha för bråttom. Jag har inte provat att fanera böjda ytor ännu, men principen är egentligen den samma som för plana ytor, bara att det är lite svårare att få till tryck och att få faneret att ligga still medans man lägger på tryck.
Att ha tålamod och många händer underlättar.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 11477
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: somewhere nice

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-07-27 08:02

jag har fanerat med björk på mdf, med kontaktlim

hade iofs ingen press men 8 tvingar på varje sida.

det sket sig duktigt efter någon månad då det blev bubblor överallt.

så vitlim eller självhäftande faner/fuskfaner blir det nästa gång.

sista alstret byggdes i limträskiva, ek. snyggt men svårjobbat.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7335
Blev medlem: 2007-10-28

Inläggav Kalejdokom » 2009-07-30 08:47

Jag har just lättat tvingarna från ett fanérprojekt typ mindre monitorer. Det ser lovande ut, björkfanér på MDF. Jag har använt vanligt trälim och pressat med tvingar mellan två MDF-skivor (som en sandwich). Välkommen att följa med under resterande fanéring - det lär ta några dagar:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=31531

Jag kan inte förstå varför man ska använda kontaktlim. Det handlar ju om trä mot trä, alltså använder man trälim.

Beträffande böjda ytor så är det förstås lite knepigt att få till press. Här är en länk till Björn Jägerfeldt's bygge med böjda sidor och där får man en del tips/idéer om hur man kan göra:

http://www.troelsgravesen.dk/ekta_bjoern.htm

Kraniet
 
Inlägg: 12559
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Inläggav Kraniet » 2009-07-30 10:16

rikkitikkitavi skrev:jag har fanerat med björk på mdf, med kontaktlim

hade iofs ingen press men 8 tvingar på varje sida.

det sket sig duktigt efter någon månad då det blev bubblor överallt.

så vitlim eller självhäftande faner/fuskfaner blir det nästa gång.

sista alstret byggdes i limträskiva, ek. snyggt men svårjobbat.


men limmade du direkt på mdfen? jag har ju strykit vitlim/vattenlösning på mina lådor så man har en ickesugande yta att limma mot.
Kan tänka mig att limmar man direkt på mdf så suger den i sig limmet?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 11477
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: somewhere nice

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-07-31 17:03

ja, det var direkt mot mdf-ytan. den var dessutom lätt slipad så antagligen sög den rätt kraftigt . speciellt då kanterna som var sågade.

Kanske det som var felet ?

Faneren släppte lite överallt och bildade bubblor.

nu var det rätt stora ytor , ca 25*100 cm så även om jag hade mycket tvingar kanske inte trycket var stort nog. men aldrig kontaktlim igen.

det var ganska jobbigt att få ut också. det torkade nästan för snabbt .

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Inläggav Ragnwald » 2009-09-18 23:21

Ni som själva skickat efter riktig fanér från någon leverantör, kan ni tipsa lite om hur det gick till ? Tjocklek, bredd, längd på skivorna, kvalitén, pris, fraktsätt, etc.
Verkar vara en föränderlig bransch. :(
Den som vet mest, tror minst.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 3 gäster