Ingen som provat fanéra ovala högtalare och kan tipsa om bra teknik för detta? man hade ju varit evigt tacksam.. Very Happy
/JW
Har precis fanerat mina högtalare med rundade sidor och tänkte dela med mig av resultatet.
Material
Jag använde mig av vattenbaserat kontaktlim som köptes på K-rauta (tror det är av märket Casco). Fanéret jag använt mig av är ca 0,8-1mm björkfanér som jag köpte från ett snickeri i Stockholm. Skarvarna tejpades med fanértejp av "frimärkstypen".
Arbetsgång
Lådorna spacklades med Plastic Padding PP100 2-komponentsspackel och slipades för att få perfekt rundade sidor och jämna ytor. Fanéret spände jag fast mellan två plattjärn och slipade ner för att få raka kanter som kunde skarvas. Tyckte inte kanterna passade perfekt så jag fick justeringsslipa lite när fanérbitarna tejpades ihop. Skar till fanérbitarna grovt och penslade på lim på lådan och fanéret. Limmet fick torka 45min-2 timmar innan fanéret trycktes på plats. Eftersom limmet hugger direkt var det bara att trycka dit det genom att börja från ena sidan och "rulla" ut det över lådan eller att börja i mitten på den välvda sidan och "rulla" ut det åt båda hållen.
Resultat och erfarenheter
-PP100 spacklet torkar väldigt fort och är därför svårarbetat, välj något annat
-Fanértejp funkade kanon och var hyfsat lätt att slipa bort
-Vattenbaserat kontaktlim är otroligt lättarbetat, luktar inte, inga tvingar behövs och det verkar fästa bra. Perfekt för rundade lådor!
-Inga problem med genomblödningar av limmet
-Träet sväller av det vattenbaserade limmet och krymper senare när det torkar. Därför dras skarvar lätt isär, eller så spricker fanéret när det torkar. Låt därför limmet torka minst 1 timme gärna mer innan fanéret limmas (lyckades inte undvika problemet helt)
-Om sprickorna spacklas med kemiskt trä eller liknande i rätt färg så syns de knappt
Slutsats
På det hela taget är jag nöjd med det vattenbaserade kontaktlimmet, tyckte att det var väldigt lättarbetat och vad jag kan se verkar det fästa bra. Hur det håller i längden återstår att se. Den stora nackdelen är att träet krymper och spricker eller att skarvarna dras isär. Med spackel i rätt färg går det att trolla bort detta problem ganska bra. Kontaktlim som ej är vattenbaserat kanske inte blöter träet lika mycket så att man slipper den enda nackdelen jag hittade?