En liten tråd om fanering....

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zap
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2005-04-28
Ort: Trollhättan

Inläggav zap » 2005-05-02 16:27

Har precis pratat med min fanér expert. Han säger att kontaktklistret inte tränger ner i porerna i fanéret och underlaget och resultatet inte blir bra. Han sa oxå att efter ett tag så krymper fanéret lite om man har använt sig av kontaktklister och har man då slipat till sina kanter så kryper fanéret in lite samt om man har skarvat ihop 2 fanérbitar så kan glipan bli synlig. Har sett fanér som är fastsatt med kontaktklister och det ser inte alls lika fint ut som det som är limmat med vitlim eller fisklim eller nåt liknande..

Och istället för att lacka fanéret så kan man olja det. Man får lite mer liv i fanéret på så sätt och det ser inte så dött och plastigt ut som när man lackar det. Jag använde rålinolja på mina stativare och lönn var fanéret.

Mvh Andreas

Castor_inaktiv
 
Inlägg: 254
Blev medlem: 2005-03-29

Inläggav Castor_inaktiv » 2005-05-02 22:21

ok, jag kan hålla med om att olja är snyggt, men samtidigt om du inte lackerar oljan efteråt så blir du tvungen o olja om det varje år (eller kanske vart annat år).....
Själv är bäste dräng....!

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan
 
Inlägg: 9335
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: The depths of hell

Inläggav Haakan_W » 2005-05-02 22:23

Castor skrev:ok, jag kan hålla med om att olja är snyggt, men samtidigt om du inte lackerar oljan efteråt så blir du tvungen o olja om det varje år (eller kanske vart annat år).....


castor det e ju hemskt jobbigt va :wink:

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv
 
Inlägg: 3323
Blev medlem: 2004-12-12
Ort: evigheten

Inläggav Pinnick » 2005-05-02 23:22

jag tänkte om man kunde få träet alldeles slätt så man inte känner fibrerna utan bara en helt slät yta. Får man det med oljning och putsning/lackning några gånger? det vore supersnyggt

Castor_inaktiv
 
Inlägg: 254
Blev medlem: 2005-03-29

Inläggav Castor_inaktiv » 2005-05-03 07:07

Haakan_W skrev:
Castor skrev:ok, jag kan hålla med om att olja är snyggt, men samtidigt om du inte lackerar oljan efteråt så blir du tvungen o olja om det varje år (eller kanske vart annat år).....


castor det e ju hemskt jobbigt va :wink:



hehe, när inte direkt jobbigt.... men kanske onödigt då man fått dit alla element mm..... innebär ju att man får demontera ner elementen bara för inoljning.

ganska klantigt tycker jag.... 8O
Själv är bäste dräng....!

Castor_inaktiv
 
Inlägg: 254
Blev medlem: 2005-03-29

Inläggav Castor_inaktiv » 2005-05-03 07:09

pinnick_swe skrev:jag tänkte om man kunde få träet alldeles slätt så man inte känner fibrerna utan bara en helt slät yta. Får man det med oljning och putsning/lackning några gånger? det vore supersnyggt



visst kan man få det..... mina senaste högtalare är blank-lackerade 4-7 lager på sida, vilket ger en väldigt fin finish.
Själv är bäste dräng....!

Användarvisningsbild
zap
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2005-04-28
Ort: Trollhättan

Inläggav zap » 2005-05-03 12:17

Det stämmer. Man får olja högtalarna kanske vart annat år. Men det är ju inte något större jobb. Du kan få högtalaren helt slät även när du bara oljar den. slipar den med ett 400 papper och oljar. sen slipar du i oljan och det blir supersnyggt.

Och att skruva ur elementen när man ska olja högtalaren är ju inte direkt någon större operation.

Mvh Andreas

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv
 
Inlägg: 3323
Blev medlem: 2004-12-12
Ort: evigheten

Inläggav Pinnick » 2005-05-03 18:24

hmm intressant jag ska just fixa ytbehandligen på ett par på detta forum välkända högtalare samt en center från samma "tillverkare" .. Tackar för tipsen

var det ingen som var sugen på att domkrafta lite? :D Jag kör så hela tiden.. prima!

Användarvisningsbild
zap
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2005-04-28
Ort: Trollhättan

Inläggav zap » 2005-05-03 20:25

En annan sak jag kom på. Jag fanérar inte direkt mot lådan. Brukar ha massa fula spacklingar från slipning och dyligt. Jag limmade en tunn mdfskiva på alla sidor på högtalaren, kanske 2 - 3 mm... Fanérade sedan på denna helt plana yta. Väldigt viktigt att det är helt plant och inte några bulor när man limmar fanéret då det syns igenom direkt ( om man använder sig av tunt fanér ).

Mvh Andreas

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv
 
Inlägg: 3323
Blev medlem: 2004-12-12
Ort: evigheten

Inläggav Pinnick » 2005-05-04 14:09

hittils har jag sågat, fräst, pluggat sen fanerat sen limmat ihop. Har inte spacklat någonting hittils men inte byggt så mycket ..

Användarvisningsbild
zap
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2005-04-28
Ort: Trollhättan

Inläggav zap » 2005-05-04 19:25

Fanérar du bitarna innan du sätter ihop dem? Då bör du fanéra på bägge sidor för att undvika att bitarna slår sig. Fanérar du däremot när lådan är ihopsatt och limmad går det oftast bra att endast fanéra utsidorna. Är lådorna lite större bör du fanéra bägge sidorna. Används mycket stagning kan man även fanéra endast utsidan, men det är lite olika från fall till fall..

mvh Andreas

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv
 
Inlägg: 3323
Blev medlem: 2004-12-12
Ort: evigheten

Inläggav Pinnick » 2005-05-04 19:37

Jag har fanerat innan jag har limmat .. jo jag vet att man ska fanera båda sidorna (spärrfanera ?) men jag chansade lite eftersom jag hade mycket billigt faner och mycket mdf och det slog sig faktiskt inte någonting konstigt nog. 95*30 cm 19 mm mdf.
Det blev rätt hyggligt faktiskt. Nu ska jag väl ytbehandla och det är väl ett projekt i sig.. om jag nu ska lacka/putsa/lacka/putsa/../../..

Användarvisningsbild
zap
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2005-04-28
Ort: Trollhättan

Inläggav zap » 2005-05-04 22:34

Som sagt, det är från fall till fall om det slår sig. Har du stagat lådan bra så brukar det gå bra. Har du funderat på att olja istället för att lacka? Mycket trevligare resultat.

Mvh Andreas

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv
 
Inlägg: 3323
Blev medlem: 2004-12-12
Ort: evigheten

Inläggav Pinnick » 2005-05-05 11:05

mm ja g har funderat på det mesta bara det blir en babyhy slät yta och inte så glansigt. Så jag får undersöka lite mer vad som skulle kunna få det som jag vill ha det

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35556
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2005-05-05 12:25

pinnick_swe skrev:mm ja g har funderat på det mesta bara det blir en babyhy slät yta och inte så glansigt. Så jag får undersöka lite mer vad som skulle kunna få det som jag vill ha det

Olika träslag går att putsa till olika jämnhet. Ek, tex verkar ha porer som gör att det aldrig kan bli helt slätt. Björk däremot kan bli otroligt slätt. Behandling med träolja på ett homogent, slätt träslag borde ge den babyhy-känslan du eftersträvar.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
zap
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2005-04-28
Ort: Trollhättan

Inläggav zap » 2005-05-05 14:51

Jag har fanérat med lönn och dom är grymt släta. Känns som en jämn slät fin yta. Dom är slipade med en exenterslip med väldigt fint papper tex 400. Sedan oljade jag med rålinolja och slipade igen. avslutade med en sista oljning och sedan var det klart.. Grymt bra resultat.

Vet dock inte hur det blir med andra träslag såsom ek. Ska undersöka saken.

mvh Andreas

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv
 
Inlägg: 3323
Blev medlem: 2004-12-12
Ort: evigheten

Inläggav Pinnick » 2005-05-05 15:48

aha jag är redan klar med alm, det är nog också en del fibrer och porer som ger en viss struktur oavsett hur mycket man putsar som ek skulle jag tro. Så att då får man väl kanske överge babyhy idéen

oljning alltså då.. :)
Senast redigerad av Pinnick 2005-05-05 16:56, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Low-life_inaktiv
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2005-02-17

Inläggav Low-life_inaktiv » 2005-05-05 16:10

zap skrev:En annan sak jag kom på. Jag fanérar inte direkt mot lådan. Brukar ha massa fula spacklingar från slipning och dyligt. Jag limmade en tunn mdfskiva på alla sidor på högtalaren, kanske 2 - 3 mm... Fanérade sedan på denna helt plana yta. Väldigt viktigt att det är helt plant och inte några bulor när man limmar fanéret då det syns igenom direkt ( om man använder sig av tunt fanér ).

Mvh Andreas


Det lät som ett grymmt bra förslag, men jag undrar hur blir det om det rör på sig. Finns det inte större risk att de olika skikten av mdf expanderar olika när det blir fuktigt, så att det spricker eller bucktar. Annars skulle ditt förslag ha sparat mig hyfsat med tid på mitt senaste bygge.

Daniel

Användarvisningsbild
zap
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2005-04-28
Ort: Trollhättan

Inläggav zap » 2005-05-05 22:19

Jag vet inte om de kommer röra sig.. Antagligen inte. Mina skivor har inte rört på sig trots att lådorna har varit i en bil över natten och det blir ju lite fuktigt inne i bilen.. Men jag tror inte det är något större problem.

Å andra sidan kommer ditt mdf bli förstört om du får massor av fukt på den ändå..

Limma mdfskivan med vanligt vitlim. Det har fungerat kanon för mig.

mvh Andreas

Användarvisningsbild
Zei
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2005-03-02

elips formad

Inläggav Zei » 2005-10-18 21:24

Lyfter den här "braiga" tråden lite.. :D
Börjar bli klar med ett par lådor här nu och det vankas fanéring..

De här tråden är ju helt kanon om man har högtalare med raka kanter.......
Mina lådor är dock elipsformade.. 8)

Någon som har nåt bra tips för hur man slänger på jakaranda fanér på dem? verkar ju svårt helt klart.. :?

Har hittat fin fanér, så det är väl värt ett försök? eller?
Ingen som provat fanéra ovala högtalare och kan tipsa om bra teknik för detta? man hade ju varit evigt tacksam.. :D

/JW

niclas
 
Inlägg: 1590
Blev medlem: 2003-07-27

Inläggav niclas » 2005-10-18 21:48

Zei:

Nu är inte jag så bra på att formulera mig men, hoppas du förstår ändå. :? :)

Jag föreslår att du änvänder kontaktlim (ej vattenbaserad) på burk. Faneren bör du försöka skarva så att den når runt hela lådan, det blir nog enklast så. När det är klart så penslar (exempelvis) du på kontaktlim, ganska tunnt men ändå så att det täcker helt, på både lådan och faneret, vänta sedan tills det blir klibbfritt. Nu är det bra om du har en till person som kan hjälpa till att hålla, rikta in faneret så det hamnar "rätt", börja sedan att trycka fast faneret en liten del i taget (tryck ganska hårt) och vandra dig runt hela lådan. Hm.. så gjorde jag, på ett ungefär. Och efter ett år ser faneren fortfarande bra ut. :wink:

Förslagsvis provar du att fanera på spillbitar först. :)

Användarvisningsbild
Zei
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2005-03-02

Inläggav Zei » 2005-10-18 22:11

Tjena igen

det låter ju faktiskt inte för svårt.. :D
Satte du inte något tryckpå fanéren? Tänkte på de andra här som applicerat en jäkla massa tvingar å grejer.. det funkar ju inte direkt på en oval låda..
kanske man kan använda spännband?

niclas
 
Inlägg: 1590
Blev medlem: 2003-07-27

Inläggav niclas » 2005-10-18 22:28

Zei skrev:Tjena igen

det låter ju faktiskt inte för svårt.. :D
Satte du inte något tryckpå fanéren? Tänkte på de andra här som applicerat en jäkla massa tvingar å grejer.. det funkar ju inte direkt på en oval låda..
kanske man kan använda spännband?


Det viktigaste är nog att du är noggrann, då ska det nog gå fint. :)

Jag använde inte några tvingar, kontaktlim "hugger" ju direkt. Men jag tror ju inte att det är någon nackdel att sätta fast ett par tvingar på passande ställen. :P

Just det, beroende på åt vilket håll du böjer faneren kan det gå olika "bra". Jakaranda är väl ett ganska "sprött" träslag? Att ha en prov-böj att testa lite innan är nog det bästa.


Edit: Om någon har andra erfarenheter får ni ju rätta mig, är ju ingen expert. :oops:

Användarvisningsbild
PeterAkemark
 
Inlägg: 1967
Blev medlem: 2005-01-30
Ort: Dalarna

Inläggav PeterAkemark » 2005-10-19 00:49

Som ytbehandling istället för olja eller lack så kan jag rekommendera vax...

Jag har slipat mina gamla teak OA-5 II fria från smuts och klarlack. Sedan lade jag på ett lager med något färgad vax. Låter torka ett par timmar och borstar sedan upp ytan till en lämplig finish och lyster. Något helt annat än olja och vax. Dyrt är det inte heller. Ytan blir sidenlen. Behöver göras kanske två gånger men håller sedan flera år innan ytan behöver borstas upp igen.

Användarvisningsbild
Zei
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2005-03-02

Inläggav Zei » 2005-10-19 08:08

Har faktiskt varit inne på att vaxa dom.. bilden jag får fram i huvudet när jag tänker på det är i alla fall.. väldigt bra :D

har tyvärr inte tagit så mycket fototn under byggtiden.. men slänger självklart upp några kort när de är klara..

/J

Användarvisningsbild
PeterAkemark
 
Inlägg: 1967
Blev medlem: 2005-01-30
Ort: Dalarna

Inläggav PeterAkemark » 2005-10-19 15:52

En vaxad och borstad yta ser "dyr ut" om man får säga så! Men det kanske inte spelar någon roll...

Användarvisningsbild
Zei
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2005-03-02

Inläggav Zei » 2005-10-19 16:19

Nja. Dyr å dyr.. bara det ser bra ut.. man skall ju få lova att ha dem framme :D

Och än så länge har de inte kostat mer än 220 spänn..... :D :D

Slutnotan kommer iofs hamna något högre, men låter de bra när de är klara så är jag nöjd i alla fall.

Och i mina dövöron så låter det mesta bra :lol:


Någon vax du kan rekommendera?

Castor_inaktiv
 
Inlägg: 254
Blev medlem: 2005-03-29

Inläggav Castor_inaktiv » 2007-02-05 12:44

själv fick jag tag i 50 cm bred faner....

valnöt; 100 cm x 50 cm = 75 kronor

Användarvisningsbild
FS
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 2006-12-06
Ort: Växjö

Inläggav FS » 2007-02-19 19:51

Vilken typ av spackel rekommenderas om man ska fanera med trälim? pp100 är ju trevligt att spackla och slipa men fäster trälimmet på det?

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv
 
Inlägg: 3323
Blev medlem: 2004-12-12
Ort: evigheten

Inläggav Pinnick » 2007-03-19 15:49

jag bytte trälimmet mot polyuretanlim men det kanske har några nackdelar så det är väl bäst att inte försöka göra det till någon sanning att det är sånt man ska ha för att limma fast fanér i spackel. Får bli på egen risk.. Men det verkar fungera och pga att inte det blir en likadan kapillärverkan mellan polyuretanlim och mdf så behöver man väl inte spärrfanera trodde jag? Men vet inte något om detta.

En annan fråga om specifikt fanér. Någon som vet om körsbärsfanér alltid ser ungefär likadant ut? d.v.s ungefär samma nyans oberoende
av vilken "batch" det kommer från? har väl iofs med mineraler i backen att göra kanske där trädet växte. Men hur brukar det vara ? ;)

mvh

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 6 gäster