Rotel 1095 brum

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
joel

Rotel 1095 brum

Inläggav joel » 2008-11-11 12:09

Har precis köpt ett begagnat Rotel RB-1095 5 kanaligt slutsteg för drift av mina aktivt delade hemmabyggen.

Spelar musik sjukt bra men igår hörde jag att det brummar från den(alltså även om endast strömsladden är ansluten till steget. Tror det är trafon....) :cry:

Är inte konstant utan varierar i nivå i ca 15sekunders cykler. Från helt tyst till ett ganska högt ljud som hörs från lyssningsplats när det är tyst runt om.

Tror trafon är på 1200Va så jag vill helst inte byta den.

Har prövat att koppla ur allt i hela lägenheten samt frikopplat jord och vänt polaritet utan framgång.

Finns det någon räddning?

Har hört något om någon diod koppling med kondring som filtrerar likström från elnätet som man kan bygga men känner mig inte så händig, finns det någon färdig produkt att köpa?

Desperat på idéer.

MVH
/Joel

Användarvisningsbild
AnotherDrinkPlease

Inläggav AnotherDrinkPlease » 2008-11-11 19:10

Värt att testa...

Jag har haft dylika problem med anläggningar som inte har varit apparatfel utan problem med jorden. Om du i din apparathörna har något som är anslutet till ett antennuttag så skulle jag köpa en galvanisk isolator för att skilja antennjord från apparatjord. Förhindrar störningar såsom brum. Kan se ut så här: http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=514725&SL_SectionId=21252 Jag köpte mina på Hifiklubben har jag för mig.

Men innan du springer och köper så bör du givetvis testa att dra ur alla antennsladdar och höra efter om brummet försvinner.

/C

Användarvisningsbild
joel

Inläggav joel » 2008-11-11 22:52

Tack för förslaget, har tyvärr redan dragit ut ALLT i hela lägenheten (till och med kylskåp mm som sitter på en helt annan grupp)

Samt tejpat för jordstiften på strömsladden från steget.

phuuu, är det någon som vet då hur man bygger den där omtalade kretsen för att stoppa likströmmen i elnätet :?:

Kan det vara så att någon eller båda trafosarna sitter löst och därför ger ljud ifrån sig när det vibrerar?

Vågar man öppna och försöka dra åt något själv?

Någon som vet vad det kostar att lämna ifrån sig steget till någon expert och i så fall ungefär vad det kostar(arbetet menar jag då, delarna förstår jag att man inte kan svara på vad det kostar)?

MVH
/Joel

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2008-11-12 00:15

För att förtydliga, kommer ljudet/brummet från högtalarna eller direkt från slutsteget?

Sitter det en eller två stora trafo i slutsteget?

//Michael

Användarvisningsbild
joel

Inläggav joel » 2008-11-12 00:55

Ljudet kommer direkt från slutsteget. Detta även om det är den enda inkopplade apparaten i lägenheten(inget är anslutet till steget förutom strömkabeln).

Som sagt går brummet i cykler från helt tyst tills att det låter som något skramlar/vibrerar/brummar

Enligt uppgift skall det vara 2st 1.2 kVA trafos.

Har ni några förslag?

MVH
/Joel

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2008-11-12 12:58

I och med att oljudet varierar så har det nog med störningar på elnätet att göra. Ett typ exempel är väl en hårtork på halvfart. Filtrera bort likspänning kanske hjälper. Har inte sett några färdiga sådan, utan det brukar vara bygg själv som gäller. Då bör man dock vara väl insatt, vi pratar om farliga 230VAC.

En störskyddstrafo tar också bort likspänning, men då brummar ju den istället.

Jag har egenbyggda steg med två trafo. Har jag bara en trafo på så brummar det inte, kvittar vilken. Är båda på så brumar det. Verkar som om det är större risk för brum om det är två trafo. Jag har testat att fas vända ena, men ingen skillnad. Kör med störskyddstrafo, så det är nog inte likspänning som ställer till det för mig.

//Michael

Användarvisningsbild
Kristian
Ljudas

Inläggav Kristian » 2008-11-12 14:16

Hej !

Hade en Amplifix som brummade en del från trafon.
Ljudet blev störande eftersom vibrationerna fortplantade sig till stereobänken.
Jag löste det akuta problemet genom att ställa Amplifixen på mjuka fötter (billig variant på SD-foten).

Vibrationen från trafon fanns förstås kvar men den hördes knappt om man inte la örat till chassiet.

Kanske kan va nåt? :?
Livsnjutare

Användarvisningsbild
joel

Inläggav joel » 2008-11-12 23:11

Tack för förslagen.

Ska söka lite på nätet efter hur man bygger en likströms stoppare.

Drygt när man hittat ett så bra steg, å så ska man behöva sitta och irritera sig på detta. hmmpf :roll:

MVH
/Joel

Återgå till DIY-forum