Do It Yourself???

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Do It Yourself???

Inläggav soundbrigade » 2008-11-15 11:13

Det känns som om den här tråden kan läggas ner och ersätts med en Länklista till andras DIY-projekt. :roll:
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

MP

Inläggav MP » 2008-11-15 12:28

Den börjar onekligen lite väl försiktigt och nu kan du inte ta bort den :)
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Re: Do It Yourself???

Inläggav soundbrigade » 2008-11-15 12:31

soundbrigade skrev:Det känns som om den här tråden kan läggas ner och ersätts med en Länklista till andras DIY-projekt. :roll:

Med andras, menar jag folk annorstädes MEN INTE på faktiskt.

Jag var lite syrlig där.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-11-15 12:58

Man är ju lite långsam i starten... Zzzzzz! Måste meditera vidare över vilka lösningar jag ska prioritera! Är ju lite sjuklig så jag vill att det ska bli så rätt som möjligt från början. Phuu!

Men du kan ju länka till dina egna projekt på andra siter! :roll:

/Jocke

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-11-15 12:58

soundbrigade skrev:Jag var lite syrlig där.

Kan du vara det? Det har vi inte märkt! ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-11-15 13:06

Jocke skrev:Men du kan ju länka till dina egna projekt på andra siter! :roll:

Det är väl allmän testosterontillrinning i värledn (=Faktsikt.se) just nu så en vill ju bråka och härja lite grann.
Men visst är det väl LITE så att ett (riktigt) DIY-projekt (som luktar sågspån och lödrök, speciellt lödrök) inte smäller lika högt som när någon presenterar si hembiograf. Det blir några spridda kommentarer "coolt ..." men det röner inte samma entusiasmsmitta (i vilka ord kan man finna bokstavskombinationen "smsm") som på andra mer DIY-inriktade forum. Därför är det inte lika kul att DIYa på Faktiskt.
Men jag ska vara snäll och skriva ihop några väl valda rader med bilder framgent. Det gäller främst ett försteg och därefter en hö****r*** (hemligt).

MP

Inläggav MP » 2008-11-15 13:26

soundbrigade skrev:...Därför är det inte lika kul att DIYa på Faktiskt.
Men jag ska vara snäll och skriva ihop några väl valda rader med bilder framgent. Det gäller främst ett försteg och därefter en hö****r*** (hemligt).

Du satte "r"et på fel ställe :)
men jag ser fram emot bilderna

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-11-15 14:01

Heder det inte Hösselkårpa då?? 8O

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-11-15 14:23

soundbrigade skrev:...Men visst är det väl LITE så att ett (riktigt) DIY-projekt (som luktar sågspån och lödrök, speciellt lödrök) inte smäller lika högt som när någon presenterar si hembiograf. Det blir några spridda kommentarer "coolt ..." men det röner inte samma entusiasmsmitta (i vilka ord kan man finna bokstavskombinationen "smsm") som på andra mer DIY-inriktade forum. Därför är det inte lika kul att DIYa på Faktiskt...

Vad kan det bero på? Är vi fär alademiska? Själv är jag inte alls akademisk utan very much "hands on". Eller är det så att någon redan har svar på alla frågor?

/Jocke

MP

Inläggav MP » 2008-11-15 14:49

Känslan av att eget DIY:ande knappast kan komma att nå ett bättre resultat än vissa byggsatser* som finns att beställa, påverkar nog en hel del men så länge den ekonomiska tröskeln är relativt hög för byggsatserna så det finns fortfarande ett litet utrymme för att DIY:a "bang for the bucks" lösningar ...åtminstone.

*tänker främst på Ino
Senast redigerad av MP 2008-11-15 15:30, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-11-15 14:54

Det är kanske för mycket frågor och svar (eller enbart svar). Kan det vara som så att Faktister är ett släkte som i stor utsträckning kör med en färdiglagad lösning och inte fäster stor vikt vid DIY. Eller rättare, DIY innebär egentligen bara att inreda ett ljudrum.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-11-15 15:01

MP skrev:...men så länge den ekonomiska tröskeln är relativt hög för byggsatserna så det finns fortfarande ett litet utrymme för att DIY:a "bang for the bucks" lösningar ...åtminstone.

Jag har (sedan alltför länge) ett gäng förstärkarprojekt på G och kan kust göra en liten jämförelse.
Mina minsta förstärkare landar på ca 2000-2500kr, de större på upp emot 4-5000kr.
En byggsatsförstärkare (säg 10-15W) ligger på 5000kr och större apparater (EL34, 6550) på minst 10 lakan.
Färdigbyggda maskiner kostar visserligen mer än byggsatserna men inte mycket mer, vilket kanske visar att själva beredandet av en förstärkare (plåtbockning/borrning osv) är ganska kostsamt.

Fast för mig är DIYandet som ett Kinderägg - tre i ett. Eller fyra.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-11-15 15:26

soundbrigade skrev:Det är kanske för mycket frågor och svar (eller enbart svar). Kan det vara som så att Faktister är ett släkte som i stor utsträckning kör med en färdiglagad lösning och inte fäster stor vikt vid DIY. Eller rättare, DIY innebär egentligen bara att inreda ett ljudrum.

Jag önskar ju att jag hade en sådan kunskap om någon elektronik som du har om rör. Många av oss är nog hänvisade till halvfabrikat/byggsatser även om det blir som "Microugnsmat" i stället för hemlagat.

En o annan högtalare blir det i alla fall och nog skulle det mycket till om jag skulle bygga någon annans konstruktion. Vägen är liksom en del av målet. Då blir det ju fullständigt ointressant om alla svar redan är givna!

Innebär DIY att inreda sitt ljudrum så är det nog kaosteorier i praktiken jag håller på med! :wink:

/Jocke

MP

Inläggav MP » 2008-11-15 15:28

Jag är mycket glad att det fortfarande finns såna som ni två :D

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-11-15 15:35

soundbrigade skrev:Det är kanske för mycket frågor och svar (eller enbart svar). Kan det vara som så att Faktister är ett släkte som i stor utsträckning kör med en färdiglagad lösning och inte fäster stor vikt vid DIY. Eller rättare, DIY innebär egentligen bara att inreda ett ljudrum.

Tror fler sysslar med DIY än som talar om det.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-11-15 15:44

Kaffekoppen skrev:Tror fler sysslar med DIY än som talar om det.

Men varför sy tyst och varför förefaller just diy-trådar att ignoreras.
Släng upp en tråd om högtalartyg och du har 70 inlägg inom ett dygn, och släng upp en tråd om en hembyggd OTL-förstärkare och den har rasat ner till sidan 2 på samma tid.

Jag menar inte att hacka ner på alla INOiter och Carlssoniter osv, men ....

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2008-11-15 15:45

Jag tycker största fördelen med DIY är att man kan bygga högtalare och stärkare som passar ens egen ljudtyp. Det beror helt och hållet på vilket mål man har med sitt DIY:ande. För egen del är det skaparglädjen och tillfredställningen över att " ha gjort något själv" som är den största drivkraften.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-11-15 15:50

soundbrigade skrev:
Kaffekoppen skrev:Tror fler sysslar med DIY än som talar om det.

Men varför sy tyst och varför förefaller just diy-trådar att ignoreras.
Släng upp en tråd om högtalartyg och du har 70 inlägg inom ett dygn, och släng upp en tråd om en hembyggd OTL-förstärkare och den har rasat ner till sidan 2 på samma tid.

Jag menar inte att hacka ner på alla INOiter och Carlssoniter osv, men ....

Men vad?

Är du bara grinig för att du fått för lite uppmärksamhet?

Jag lägger upp mina projekt för min egen skull och är rätt ointresserad om de intresserar någon annan. De pressar mig att någonsin bli klar ;)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-11-15 15:51

PetterPersson skrev:Jag tycker största fördelen med DIY är att man kan bygga högtalare och stärkare som passar ens egen ljudtyp. Det beror helt och hållet på vilket mål man har med sitt DIY:ande. För egen del är det skaparglädjen och tillfredställningen över att " ha gjort något själv" som är den största drivkraften.

Absolut! :)

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2008-11-15 16:04

Jag lägger upp mina projekt för min egen skull och är rätt ointresserad om de intresserar någon annan. De pressar mig att någonsin bli klar

Jag lägger upp mina projekt (hittills på ett annat forum dock :oops: ) för att visa att det går att tillverka (mina grejjer brukar dra iväg i storlek...), bara man vill, som inspirationskälla för andra, för att få input under projektets gång om jag skulle vara ute och cykla på någon viktig punkt och för att jag själv tycker det är roligt och intressant att titta på och läsa om vad andra personer bygger och prioriterar i sina konstruktioner. Dessutom blir det som en projektdagbok som är rolig att ha i efterhand.

Men varför sy tyst och varför förefaller just diy-trådar att ignoreras

Kan det ha att göra med okunkap? Har man kommit på ett koncept själv finns det liksom inte lika mycket att kommentea. Bygger man något mera välkänt är det fler som provat och eller funderat runt så det finns mer diskussionsunderlag. Eller...?

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-11-15 16:27

Jag är inte grinig för att "mina projekt" inte får uppmärksamhet. Däremot tycker jag det är jätteroligt att följa andras projekt och få nöjet ( :D ) att blanda mig i med goda och mindre goda råd. Och i detta kan jag lite grann tycka att det känns lite för mycket besserwissigt att slänga upp tråd på tråd och visa "Titta vad jag byggt! Titta vad jag byggt!".
Å andra sidan kan man väl säga att faktiskt ligger mitt emellan mer utpräglade forum som (det nära nog avsomnade) Diyforum jämte HiFi-forum och forum som är mer eufoniska (Eufonia-forumet t ex).
Jag kanske har för stora "krav" eller förväntningar. Och i motsats till (den löjliga) CityBank-reklamen tror jag visst man kan samla alla ägg i en korg.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-11-15 16:28

PetterPersson skrev:
Jag lägger upp mina projekt för min egen skull och är rätt ointresserad om de intresserar någon annan. De pressar mig att någonsin bli klar

Jag lägger upp mina projekt (hittills på ett annat forum dock :oops: ) för att visa att det går att tillverka (mina grejjer brukar dra iväg i storlek...), bara man vill, som inspirationskälla för andra, för att få input under projektets gång om jag skulle vara ute och cykla på någon viktig punkt och för att jag själv tycker det är roligt och intressant att titta på och läsa om vad andra personer bygger och prioriterar i sina konstruktioner. Dessutom blir det som en projektdagbok som är rolig att ha i efterhand

Än bättre beskrivit än av mig. Delar den bilden och det är därför jag gärna ger input till andra omjag kan bidra med något.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-11-15 16:48

Petters perfekta passus, passerade trådens påhittare pinsamt paradoxalt. :oops:

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2008-11-15 17:15

soundbrigade skrev:Jag är inte grinig för att "mina projekt" inte får uppmärksamhet. Däremot tycker jag det är jätteroligt att följa andras projekt och få nöjet ( :D ) att blanda mig i med goda och mindre goda råd.

Alla projekt ligger ju inte i DIY-forumet heller.

Här har du inte skrivit ännu... :wink:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=22080

/Erik
”Klaga inte på att du inte får det du vill ha, var glad att du inte får vad
du förtjänar!”

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-11-15 19:03

soundbrigade skrev:Det känns som om den här tråden kan läggas ner och ersätts med en Länklista till andras DIY-projekt. :roll:

Man kan nog tycka att faktiskt har en stor övervikt på högtalarprojekt, jämfört med elektronikprojekt, t.ex i högtalarbyggtävlingen finns ju ett antal färdiga projekt. Och alla OA51, och Steindl-basar. Och tänk när Mupps-elementen sprids över landet, vad kul det kommer att bli då!
När det gäller elektronik så pågår ju RIAA-projektet, och Morello hade väl en parametrisk filterkonstruktion, som jag dock inte vet om någon nappat på? Det har byggts olika klass-D-förstärkare, och även något rörsteg, eller hur.
Problemet är väl att få överblicken, med t.ex en innehållsförteckning eller en länklista? :wink:
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

MP

Inläggav MP » 2008-11-15 19:11

Jag gillar högtalarbyggena bäst och vill gärna se mätningar och byggbilder.
Men något jag saknar nästa helt och hållet är beskrivningar av mekaniska modifieringar av element för att rätta till problem istället för att angripa dem med elektriska filter.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-11-15 19:25

paa skrev:Och tänk när Mupps-elementen sprids över landet, vad kul det kommer att bli då!

ARRRRRRRRRRRRRRRRRRGH!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Bild

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-11-15 20:37

Kaffekoppen skrev:
Tror fler sysslar med DIY än som talar om det.

DIY är inget att skämmas för, kom ut ur garderoben! :wink:

Sen kan man ju DIY:a på flera områden som kanske inte alltid passar in här, tex:

http://www.postimage.org/image.php?v=aV2Wi2Wr

i den här tråden :http://pratabas.se/viewtopic.php?p=198341#198341

eller den gär: http://privat.infocenter.org/jocke134/M ... %20Cow.mp3

i den här tråden: http://www.kontrollrummet.com/forum/ind ... 1#msg86611

/J :)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-11-15 20:43

Eller med sådant här:

Bild

Fast det är (ännu) inte riktigt HiFi-pryttlar. Fast Falk-mannen från byn höll visst på med "kvinnohögtalare" ....

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-11-15 21:21

Compact living? :)

/J

Återgå till DIY-forum