Bättre ljud i lastbil

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
silverminken

Bättre ljud i lastbil

Inläggav silverminken » 2008-11-19 21:38

I ett svagt ögonblick lovade jag en kompis att jag skulle hjälpa honom att få bättre ljud i sin lastbil... Så det är väl bara att sätta igång!

Nu sitter det orginalhögtalare i dörrarna vilka består av ett 13cm's bredbandelement i varje dörr. När man drar på lite så låter det rätt ansträngt och enligt min mening, vasst. Gissar att det distar ganska mycket och ev att man har en topp i diskanten pga uppbrytning i elementet (gissar bara). Man måste spela ganska högt för att överrösta bagrundsljudet...

Först tänkte jag bara byta ut elementet mot något som distade lite mindre fast nu har jag kommit fram till att det antagligen måste bli tvåvägs om det ska bli något vettigt.

Nu behöver jag tips på element från er!

Dessa är förutsättningarna:

Budget: 1500 kr inkl filter
Max diameter på element: 15cm
Max djup för element: 14cm (utan distansring)
Lådvolym: ca 15 liter läckande låda (dörrvolymen)
Ljudtryckskapacitet: Överrösta bakgrundsljudet och låta ok
Frekvensomfång: 50Hz-12kHz eller bättre
Lyssningsrum: Lastbilshytt med öppning mot bodel på ca 10m2

Diskant går nog att fixa plats för någonstans

Tips?

boom
Semesterfirare

Re: Bättre ljud i lastbil

Inläggav boom » 2008-11-19 22:02

silverminken skrev:I ett svagt ögonblick lovade jag en kompis att jag skulle hjälpa honom att få bättre ljud i sin lastbil... Så det är väl bara att sätta igång!

Nu sitter det orginalhögtalare i dörrarna vilka består av ett 13cm's bredbandelement i varje dörr. När man drar på lite så låter det rätt ansträngt och enligt min mening, vasst. Gissar att det distar ganska mycket och ev att man har en topp i diskanten pga uppbrytning i elementet (gissar bara). Man måste spela ganska högt för att överrösta bagrundsljudet...

Först tänkte jag bara byta ut elementet mot något som distade lite mindre fast nu har jag kommit fram till att det antagligen måste bli tvåvägs om det ska bli något vettigt.

Nu behöver jag tips på element från er!

Dessa är förutsättningarna:

Budget: 1500 kr inkl filter
Max diameter på element: 15cm
Max djup för element: 14cm (utan distansring)
Lådvolym: ca 15 liter läckande låda (dörrvolymen)
Ljudtryckskapacitet: Överrösta bakgrundsljudet och låta ok
Frekvensomfång: 50Hz-12kHz eller bättre
Lyssningsrum: Lastbilshytt med öppning mot bodel på ca 10m2

Diskant går nog att fixa plats för någonstans

Tips?

lägg till ett slutsteg också så kommer det att låta ännu mindre distat
lägg i en baslåda med när du ändå håller på

skulle rekomenderas ett 6.5 tums kit men då kommer tigersågen att få gå varm i plåten men man vinner mera midbas på det viset.

http://www.dls.se/en/car/prod.html?produkt=en_101
http://www.dls.se/en/car/prod.html?produkt=en_60

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2008-11-19 22:12

Fast någonting sånt får man ju knappast för 1500:- :)

Kolla lite på Focal's kitsystem för billjud, köpt ett sånt trevägs till en kompis bil som vi byggde ljud i, ganska fina prylar faktiskt! Finns säkert några tvåvägs i rätt prisklass som kan fungera.

Annars har BRL ett Rockford Fosgatesystem (T162C) som åtminstone min kompis i fråga har hört och gillat. Monteringshål på 144mm så det blir väl antagligen ganska bra, kostar 1300:-.

Oavsett vad man köper tycker jag att man ska se till att det följer med ett "riktigt" delningsfilter, inte bara en kondensator till diskanten. Gav ett otroligt lyft i min bil när jag bytte!
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
silverminken

Inläggav silverminken » 2008-11-19 23:01

lägg till ett slutsteg också så kommer det att låta ännu mindre distat
lägg i en baslåda med när du ändå håller på

Jo men där rök ju budgeten som sagt... Fast jag har funderat på att det kan vara förstärkaren som distar mycket också.

Kolla lite på Focal's kitsystem för billjud, köpt ett sånt trevägs till en kompis bil som vi byggde ljud i, ganska fina prylar faktiskt! Finns säkert några tvåvägs i rätt prisklass som kan fungera.

Vet du vem som säljer focals bilgrejor?

Själv är jag lite tveksam till bilelementen eftersom de nästan aldrig har några mätningar presenterade. De få mätningar jag har sett har inte sett så imponernade ut heller... men om det är något som man har lyssnat på och tycker det är bra så duger ju det också!

Användarvisningsbild
Stereotypen_inaktiv_

Inläggav Stereotypen_inaktiv_ » 2008-11-19 23:42

Kolla efter begagnat då får du mycket mer för pengarna.

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2008-11-20 10:14

Om du ska köpa ett nytt slutsteg är det nog värt att kolla om det inte är 24volts system i lasbilen. Jag har för mig att det är det nämligen. Eller är det bara för bussar kanske?
MVH

/Mattias
Tone Distribution

Användarvisningsbild
Nasjo

Inläggav Nasjo » 2008-11-20 23:20

om du inte ska köpa slutsteg så är mitt tips att leta efter högtalare med så hög känslighet så möjligt, för att kunna spela högt utan att det klipper.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-11-21 08:12

Fast då brukar basen "offras". Sänkt rörlig massa ger höjd verkningsgrad och dessvärre höjd undre gränsfrekvens (resonansfrekvens).

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2008-11-21 13:14

Bild

Bild
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
silverminken

Inläggav silverminken » 2008-11-21 15:50

Jo men precis. Tittar man vad hifikit har som har lite hifi-ambitioner så ser man ju att alla 5-5.5" element har en nominell impedans på 8 ohm och en känslighet på 87-88 dB... det är inte riktigt optimalt för bil gissar jag.

Det är därför jag behöver lite tips på fina 3-6 ohms element med lång slaglängd, lite dist, hög känslighet som passar utmärkt i en mindre sluten låda och har ett lågt pris! Det kan väl inte vara så svårt? :P

Hörlurar och sånt krafs går självklart bort eftersom fler person ska lyssna på skönsången.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-11-21 17:31

Nej, det är inte optimalt. Dessvärre ska ju många bilstereoprylas stylas med kromade chassin och annat bjäfs som inte tillför något för bättre återgivning. Tidigare hade Peerlees och Audax bra basmellanregisterelement till plånboksvänliga priser (250-500 kr/st). Det var bilanpassade element med bättre egenskaper än t.ex. DLS 6.5-tumssatser som kostade både 2 och 3 gånger så mycket. Ofta verkar man sikta på att göra 6.5-tummare med begränsat frekvensomfång som ska kombineras med lågbaslådor. Blir liksom en helt annan prisnivå på sådana paket. När bilen/lastbilen väl är igång dränks en hel del av basen... Jag tänker på vanlig återgivning av tal och musik, inte någon dunka-dunka för halva kvarteret.

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2008-11-21 17:56

Jag tror att du ska kolla på bilhögtalare snarare än HiFi-dito. Varför inte det här kitet från Peerless till exempel?

MVH

/Mattias
Tone Distribution

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2008-11-21 18:17

silverminken skrev:Vet du vem som säljer focals bilgrejor?

http://www.dbakuten.se/ Där var det vi köpte prylarna :)
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Återgå till DIY-forum