Ytterligare Bremenbasfråga

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
LageB

Ytterligare Bremenbasfråga

Inläggav LageB » 2008-11-19 22:43

Hej alla,

Jag har haft Scan-Speak 8565-01 10" basar (2 moduler med ett element vardera) slutna lådor 65L. LP 80Hz. Ett av SS elementen är numera trasigt och behöver repararas eller bytas. Alternativt nya alternativa element.

Ljudtrycket inte så imponerande man jag har ändå tyckt ganska OK i mitt rum, men, vill gärna få lite bättre tryck, speciellt under 40Hz.

Om jag byter ut SS basarna till bremenbasar med basreflexlösning (ca 50L-60L) - vad tror ni? Är det någon idé eller "byter jag ned" mig?

Min budget (och fru) tillåter inte fler än två moduler :oops:

Mvh
LageB

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-11-20 09:31

att döma från papperet skulle jag nog vilja påstå att Bremenbasarna är i samma liga som SS. Eller tvärtom om man så vill..

Så om du ska prova andra basar beror nog på hur dyrt det är att laga den skadade basen. Vad är det som är fel på det?
Mvh
Magnus

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-11-20 09:39

Du får nog betydligt mer output med Bremenbasarna.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-11-20 09:58

i en 65 liter låda med 75% dämpning och avstämning vid 20hz ger 8565 -3db vid 30hz.
Så ja i den tänkta volymen kan nog bremen fungera bättre. SS vill nog egentligen ha ca 100 liter i basreflex.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
LageB

Inläggav LageB » 2008-11-21 09:14

Tack för svaren. Angående SS-basen så är det tråden till membranet som har gått av (invid själva infästingen till membranet). Haft den på reparation men det har inte hållt längre tid så nu ger jag upp.

Ja, Bremenbasarna borde ge mer output (jag hade ju sluten låda med SS)

Fördelen med SS 10" & sluten var att jag upplevde basen som torr & tajt och det är är väl mest det som jag känner en viss oro att jag kommer byta ned mig

LageB

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-11-21 09:27

Det kan ju ha passat bättre hos dig. SS är en mycket bra bas enligt mig. Du kanske skulle försöka lyssna lite hos någon?

Var bor du?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-11-21 12:27

LageB skrev: Ja, Bremenbasarna borde ge mer output (jag hade ju sluten låda med SS)

Fördelen med SS 10" & sluten var att jag upplevde basen som torr & tajt och det är är väl mest det som jag känner en viss oro att jag kommer byta ned mig

LageB

Torr & tajt bas är vad jag eftersträvar. Då blir det låga Q-värden som är svaret om alla andra parametrar är under kontroll. Jag har vid låddimensionering valt just värdet Qt= 0,5 som kallas för kritisk dämpning och detta Q-värde har också den snabbaste tiden för att återgå till nolläget efter en puls. Det ger en torr & tajt bas :) Sedan är placeringen i rummet i slutändan viktig för att inte få för mycket störningar från stående vågor i rummet. Mig veterligen har ingen klagat på transientåtergivningen.

MvH
Peter Steindl

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-11-21 13:15

Peter tycker om elementet i 25L sluten låda aktivt kompenserad :)

Användarvisningsbild
LageB

Inläggav LageB » 2008-11-25 17:15

Jaha, kan här meddela att man, sedan igår, är numera ägare till ett par bremenbasar.....

Sluten eller Basreflex är frågan? Eftersom jag endast har 100w/Basmodul (2 moduler) så lutar det lite åt BR även om jag tidigare varit förtjust i den "torra" basen jag upplevde med mina SS-moduler slutna lådor.

Någon som lyssnat på både Sluten och BR med bremenelementen?
BR och avstämning runt 25Hz borde ge litet skydd mot för höga konutslag under elementents Fs, och det kan väl inte vara någon nackdel...eller..

( Jag har digitalt delningsfilter. I fallet BR kan jag lägga in brant HP under 20Hz, men å´andra sidan har jag nog inte så mycket musikmaterial med ljud under 20Hz i alla fall - så HP är kanske tveksamt )

Mvh
LageB

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-11-25 17:19

LageB skrev:Tack för svaren. Angående SS-basen så är det tråden till membranet som har gått av (invid själva infästingen till membranet). Haft den på reparation men det har inte hållt längre tid så nu ger jag upp.

Det man brukar behöva göra är att efter det att trådarna har lötts ihop,
även fixera det hela med en klutt araldit. Lödningen, och i ännu mindre
grad solidtråden ned till talspolen, tål ju inte vibrationer speciellt bra.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
LageB

Inläggav LageB » 2008-11-25 18:17

IngOehman skrev:
LageB skrev:Tack för svaren. Angående SS-basen så är det tråden till membranet som har gått av (invid själva infästingen till membranet). Haft den på reparation men det har inte hållt längre tid så nu ger jag upp.

Det man brukar behöva göra är att efter det att trådarna har lötts ihop,
även fixera det hela med en klutt araldit. Lödningen, och i ännu mindre
grad solidtråden ned till talspolen, tål ju inte vibrationer speciellt bra.

Vh, iö

Tack så mycket för tipset IngOehman. Någon typ av "klister" blev använt - vet ej om det hette araldit dock.
Tyvärr så så har tråden lossnat nästan "inne i membranet" dvs det finns ingen trådstump att löda på. Kanske det går att "skära fram" en liten bit. Jag får se om det blir något nytt reparationsförsök framöver....(rädd att det inte är så lätt dock)

Mvh
LageB

Densen

Inläggav Densen » 2008-11-25 18:37

Finns det ingen möjlighet att köpa nytt "membran" som reservdel?

Användarvisningsbild
LageB

Inläggav LageB » 2008-11-26 15:35

Det verkar gå inflation i Brementrådar (vilket är jättekul för min del) och det känns därför nästan fel att bumpa egen tråd.... :oops:

Tack för kommentarerna angående SS-element-reparation. Kanske jag skapar en separat tråd i ämnet om/när jag försöker med ytterligare reparering.

Tillbaka till Bremenbasarna dock: (delning 80Hz)
Jag har för närvarande "digital" receiver (Pana XR45) som enligt spec inte klarar last under 6 Ohm så bra.

Bremenbasarna listat som 4 Ohm och nu undrar jag: Vilken låda ger snällare last gentemot förstärkaren? BR eller sluten ? (går det att svara generellt på det?)

LageB

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-11-26 16:17

Du bör inte använda det elementet till den förstärkaren då det är under 4 ohm lägstaimpedans.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-11-26 17:40

LageB skrev:
Bremenbasarna listat som 4 Ohm och nu undrar jag: Vilken låda ger snällare last gentemot förstärkaren? BR eller sluten ? (går det att svara generellt på det?)

LageB

Om du bygger två lådor med två i varje så kan du kanske seriekoppla elementen?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
LageB

Inläggav LageB » 2008-11-27 09:24

Borde ha tänkt på förstärkaren innan jag köpte elementen.... :cry:

Tror ni en receiver typ Denon 2105 klarar belastningen från Bremenelementen?

LageB

Ps
Till Paa: Jo, men som sagt då behöver jag ytterligare 2 element. Något som kanske kan bli aktuellt i framtiden (inte just nu dock) :)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-11-27 12:45

Om du använder en hembioförstärkare måste du likväl ha ett separat slutsteg eftersom subwooferutgången inte är förstärkt.

Och du behöver inte två element till för att seriekoppla som paa föreslår - du kan seriekoppla elementen fast de sitter i olika lådor :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-11-27 12:47

LageB skrev:Borde ha tänkt på förstärkaren innan jag köpte elementen.... :cry:

LageB

Ps
Till Paa: Jo, men som sagt då behöver jag ytterligare 2 element. Något som kanske kan bli aktuellt i framtiden (inte just nu dock) :)

Jag är ganska övertygad om att Denon 2105 inte har något problem med belastningen från Bremenelementet.

Är det någon som har sett hur en impedanskurva ser ut från en bashögtalare monterad i en sluten låda? :) eller i en basreflex?

MvH
PS

Användarvisningsbild
LageB

Inläggav LageB » 2008-11-27 12:57

Hej igen Kaffekoppen,

Bra fråga, som jag har svaret på :) (eller, vart fall fungerar det jättebra på min Panasonic AVR)

Jag skrev just ett inlägg på diyAudio och nu är jag lite lat och skickar länken dit, aftersom min frågeställnig där beskriver min applikation.

http://www.diyaudio.com/forums/showthre ... did=133882

Mvh
LageB
(skrivet med Kaffekopp i hand, 7:e för dagen)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-11-27 14:28

petersteindl skrev:
LageB skrev:Borde ha tänkt på förstärkaren innan jag köpte elementen.... :cry:

LageB

Ps

Jag är ganska övertygad om att Denon 2105 inte har något problem med belastningen från Bremenelementet.

Är det någon som har sett hur en impedanskurva ser ut från en bashögtalare monterad i en sluten låda? :) eller i en basreflex?

MvH
PS
Det är inte otroligt att 2105:an brinner upp, vilket den tenderar till att göra om man underskrider deras numera benhårda regel om minimum 6 ohm.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-11-27 14:37

petersteindl skrev:Är det någon som har sett hur en impedanskurva ser ut från en bashögtalare monterad i en sluten låda? :) eller i en basreflex?
MvH
PS

Med basreflex har man ett minima mellan topparna från reflexavstämningen, som Naq* simulerade i "Lite bas"-tråden till just över 4 ohm vid 25 Hz. Vid sluten låda så har man inget sådant minima i området under 80Hz utan då torde väl lägsta värdet vara kanske 7 ohm vid 80Hz.
Fram med Basta och simulera mera!
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
LageB

Inläggav LageB » 2008-11-27 16:12

paa skrev:
petersteindl skrev:Är det någon som har sett hur en impedanskurva ser ut från en bashögtalare monterad i en sluten låda? :) eller i en basreflex?
MvH
PS

Med basreflex har man ett minima mellan topparna från reflexavstämningen, som Naq* simulerade i "Lite bas"-tråden till just över 4 ohm vid 25 Hz. Vid sluten låda så har man inget sådant minima i området under 80Hz utan då torde väl lägsta värdet vara kanske 7 ohm vid 80Hz.
Fram med Basta och simulera mera!

paa
Det var detta jag misstänkte, nämligen att Sluten låda skulle vara snällare än BR och som sagt jag kommer ju dela vid 80Hz så vad elementet har för impendans vid 500Hz kan väl inte spela så stor roll? Jag har tyvärr inte Basta (än) men om impendansen ligger något så när som du skriver. borde jag ju vara "hemma", tom med min gamla panasonic...eller..?

LageB

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-11-27 18:00

Ajaj, det ser ut som en sluten 20-literslåda ger under 7 ohm redan vid 40 Hz och nedåt, och vid 20 Hz och nedåt är det ca fyra ohm! Inte så hemskt mycket bättre alltså.
Numera pensionär.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-11-27 18:09

25L sluten skall det vara!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-11-27 18:14

Kaffekoppen skrev:25L sluten skall det vara!

Då verkar den hålla sig över 6 ohm från ca 33 - 95 Hz på ett ungefär, enligt lite preliminära Bastasimuleringar.
Och det duger ju inte till en receiver där garantin inte gäller under 6 ohm.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-11-29 11:51

Kaffekoppen skrev:Det är inte otroligt att 2105:an brinner upp, vilket den tenderar till att göra om man underskrider deras numera benhårda regel om minimum 6 ohm.

Vilket borde innebära att man inte bör använda en sådan till att driva ett par piP (som har Rdc på 3.15 ohm plus seriespolens resistans (gissningsvis en halv ohm)) och ligger på runt 4.5 ohm som minimum? ;)

F ö är frågan helt irrelevant eftersom man inte driver dessa basar med en hemmabiorecievers inbyggda steg (ska man koppla in dom som surroundar? (obs, retorisk fråga)). Man driver dom med ett externt steg som kopplas till Lfe-utgången på recievern och då är det bara drivförmågan på det externa slutsteget som räknas och inte vad 2105 (eller vad man nu väljer att använda för hemmabioreciever) klarar av. Väljer man ett slutsteg som klarar 4 ohm (jag känner inte till något slutsteg som inte klarar av det) så går det utmärkt att använda för att driva en basmodul. Ska man ha flera basmoduler per kanal så måste basmodulerna byggas identiska (man kan inte kombinera (vilket man inte bör göra av andra anledningar också) lådor med olika storlek och avstämning) och seriekopplas.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-11-29 12:08

2105:an brinner ju upp av massa skäl ;)

Men visst belastar inte impedansen den om man använder lågnivåutgång och separat slutsteg :)

Användarvisningsbild
LageB

Inläggav LageB » 2008-11-29 12:18

Naqref™ skrev:[quote="Kaffekoppen

F ö är frågan helt irrelevant eftersom man inte driver dessa basar med en hemmabiorecievers inbyggda steg (ska man koppla in dom som surroundar? (obs, retorisk fråga)).

Inte retorisk och irrevelant fråga för mig dock :) Jag tänker faktiskt använda surroundstegen.

Uppkopplingen är beskriven på en tråd jag har vid diyAudio forum.
http://www.diyaudio.com/forums/showthre ... did=133882

Vad jag behöver är tydligen en strömstark Receiver - om sådan finnes för överkomlig penning..

Mvh
LageB

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-11-29 12:26

Njae, du behöver bara en surroundförstärkare som är gjord för att hantera lite lägre impedanser på surroundstegen.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-11-29 12:32

Aha du ska bara ha den som en fyrkanalig volymkontroll och fyrkanaligt slutsteg?! Ja då är det en annan femma. :)

Skippa 2105 eller se till att basarna är seriekopplade.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Nästa

Återgå till DIY-forum