Open Baffle..

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Pitts

Open Baffle..

Inläggav Pitts » 2008-11-24 18:06

Halloj.. :)

Har liiite funderingar med "open baffle" högtalare, dvs. såna som endast har en baffel utan tillhörande låda.

Använder Ni speciella element till detta eller funkar det med vilket som helst..?

Hur blir trycket ifrån dylika konstruktioner, blir det lyssningsbart med bra schvung eller bara lyssningsbart utan större sensationer..? (Har för mig att elementen inte tycker om att jobba i tomma luften utan att något tar emot dvs. en låda).
...MVH:// Harry S, Arboga.

**What goes up must come down**

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-11-24 18:15

Det skall ha högt qts.

Jag körde med ett par P.audio HP-12T i en 80*90 cm baffel.

http://www.ljudia.com/Product/Product.aspx?id=78503

Det lät ruskigt bra (mäter säkert bedrövligt) men behöver hjälp över 10000 och under 100 Hz. Jag hade dom i ett par sånna här bafflar men kunde inte riktigt förlika mig med den låga ljudbilden.

Bild

Om du bor nära Malmö kan du få dom för en struntsumma.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-11-24 18:35

Går alldeles utmärkt med vanliga element, är inte nödvändigt med högt Q. Bra kan det bli och hur mycket "schvung" man får till beror såklart på hur mycket man fläskar på med aktiv yta och slaglängd på elementen.

Elementen har nog att jobba mot i form av spider och surround.

/Peter

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-11-24 18:44

Du, kan simulera OB högtalare i Basta! så kan dusjälv avgöra vilka element som verkar lämpliga. Qts utalande gäller främst om du vill köra dom fullrange eller med sub med lågdelning så detta ger lite mer bas (som lätt blir en bristvara i OB-högtalare).

Edit:

För att kolla hur mycket bas man får ur en given baffel element kombination.
Senast redigerad av peetwa 2008-11-24 19:25, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-11-24 18:44

Här finns hur mycket läsning som helst om öppna bafflar:
http://www.linkwitzlab.com/
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-11-24 19:06

peetwa skrev:Du, kan simulera OB högtalare i Basta! så kan dusjälv avgöra vilka element som verkar lämpliga. Qts utalande gäller främst om du vill köra dom fullrange eller med sub med lågdelning så detta ger lite mer bas (som lätt blir en bristvara i OB-högtalare).

Ja fast att kasta in ett element i Basta och därmed bedöma lämplighet efter hur kurvan ser ut kan lätt bli lite fel. Man använder ju i regel ett delningsfilter och med detta kan man trixa till mycket. Man kan ju även EQ:a aktivt.

/Peter

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-11-24 19:11

Piotr skrev:
peetwa skrev:Du, kan simulera OB högtalare i Basta! så kan dusjälv avgöra vilka element som verkar lämpliga. Qts utalande gäller främst om du vill köra dom fullrange eller med sub med lågdelning så detta ger lite mer bas (som lätt blir en bristvara i OB-högtalare).

Ja fast att kasta in ett element i Basta och därmed bedöma lämplighet efter hur kurvan ser ut kan lätt bli lite fel. Man använder ju i regel ett delningsfilter och med detta kan man trixa till mycket. Man kan ju även EQ:a aktivt.

/Peter

Ja, aktivt EQ skulle jag nog oxå rekommendera om man vill få ut max ur sina OB.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-11-24 19:14

Å för att trilskas lite till så menar jag på att det går utmärkt med passiva lösningar. Ja det räcker väldigt långt iaf.

/Peter

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-11-24 19:21

Piotr skrev:Å för att trilskas lite till så menar jag på att det går utmärkt med passiva lösningar. Ja det räcker väldigt långt iaf.

/Peter

Då kan man ju använda Basta! för att förutspå utfallet :wink:

Pitts

Inläggav Pitts » 2008-11-24 20:15

..Hmmm, Basta..??!!??..det brukar jag göra när jag kommer åt en bastu...att basta vill säga....eller..??!!?? :oops:
Har ingen aning om vad Basta är i detta fallet misstänker jag och framför allt inte hur det fungerar... :cry: Nu är det liksom så här Gubbs att jag är renodlad "Beginner" vad gäller högtalar byggen, har bara slaskat ihop ett par LTS 2v-v1 surround högtalare så jag kan nog erkänna med skam att jag är redigt novis i sammanhanget.... :(

Hade tidigare en tråd oppe om en subwoofer för ett par element som jag hade till övers, 2st. Lightning Audio 15" basar. Har inte kommit mig för att bygga nån lådda till dessa utan har funderat på en OB lösning till dom istället med 2 separata bafflar.....en på var sida fram som matar emot Sweetspot. Matning till detta har jag inte fundrat ut än men misstänker att det kan bli nåt som är färdigt för inkoppling via lågnivå utgången på min receiver (sub) och högnivå ifrån rör förstärkaren.

Finns det nån huvudregel hur stor en baffel behöver vara i förhållande till ett element..?

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-11-24 20:24

Oki. Basta! är ett program som Svante här påforumet har gjort. Det finns att prova gratis på www.tolvan.com . Det är storleken på bafeln som avgörhur mycket djup bas du får ut. En meter stor baffel ger ca 80 Hz. Så det blir stora prylar om maninte kompenserar med någon form av EQ (aktivt).

Pitts

Inläggav Pitts » 2008-11-24 22:40

..Tog hem Basta men fattar inte hur det fungerar... :( ..ger opp detta.. :cry:

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-11-24 23:04

Det finns en manual :wink:

Du kan använda denna som lathund.

Bild

Pitts

Inläggav Pitts » 2008-11-24 23:31

Gäller denna lathund oavsett element storlek, vad jag menar är att en 15" borde väl ge mer än en 6.5"..?...eller, har jag helt fel där... :?

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-11-24 23:50

Aee, jag simulerade peerless sls 8 vs. 12 och då fick man ut 10 Hz mer ur baffeln ovan. Men så är ju det med lathundar.

Användarvisningsbild
jonasz

Inläggav jonasz » 2008-11-25 10:47

Annars så kan man ju alltid bygga ett av de många projekt som finns på nätet t ex detta: http://home.wanadoo.nl/dezaire/OB3W/OB3W_nl.htm

Har inte hört dem själv men elementen som ingår är bra och det är en passiv lösning (för enkelhetens skull). :)

Bild
"Det är bara Joakim von Anka och andra med personlighetsstörning som har pengar som mål" Hans Rosling

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2008-11-25 11:29

Pitts skrev:Gäller denna lathund oavsett element storlek, vad jag menar är att en 15" borde väl ge mer än en 6.5"..?...eller, har jag helt fel där... :?

Ja. Det saken handlar om är att ljudvågorna från fram- och baksida släcker ut varann. Denna utsläckning är beroende av våglängden, men inte elementet. Det är egentligen bara att räkna på hur långt det är runt "hörnet" och vipps vet man vid vilken frekvens utsläckning inträffar.

frekvens = ljudhastighet / våglängd

Pitts skrev:Hur blir trycket ifrån dylika konstruktioner, blir det lyssningsbart med bra schvung eller bara lyssningsbart utan större sensationer..?

Jag tycker nog att det kan bli rätt OK. Jag har Gradient SW-63 som fungerar som subwoofer till Quad ESL-63, och systemet ger fullt tillräcklig nivå för mitt bruk. Systemet är aktivt med ett filter som korrigerar för utsläckningen och 2x12" element med lång slaglängd per sida.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-11-25 13:15

Pitts skrev:Gäller denna lathund oavsett element storlek, vad jag menar är att en 15" borde väl ge mer än en 6.5"..?...eller, har jag helt fel där... :?

Nej, det gäller inte generellt. Det går att använda speciella element som t.ex. Carver gjorde i sina öppna bafflar. De elementen har då ett högt Q (har sett nämnsa upp mot 3) vid lagom låg resonansfrekvens. Den höjning mot lägre frekvenser det ger motverkar då "kortslutningen" runt baffeln. Stormembranhögtalare som elektrostater och magnetostater jobbar också med en höjning i basen. Bör också noteras att öppna bafflar har en avståndsberoende frekvensgång (precis som riktade mikrofoner), ju längre från man befinner sig desto mindre bas.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2008-11-25 16:21

RogerGustavsson skrev:

Nej, det gäller inte generellt.

Jo, kurvan gäller begränsningen som baffeln ger. Om du stoppar i ett mellanregisterelement med slutet bakstycke spelar det ingen roll vilken baffel du använder, när det kommer till F3. På liknande sätt är det med alla andra element, förstås.

Vi vet båda att detta gäller, nu ska vi bara försöka berätta för sign Pitts.
... tycker jag!

Per

Pitts

Inläggav Pitts » 2008-11-25 16:22

Nu är det mycket ser jag så jag gör så här, denna tråden: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=26119 innehåller dom elementen som det är frågan om...

Kan jag få OB att fungera med dessa "fatboy" upphängda basar tro..? Hur stor behöver jag då göra baffeln till ett element (tänkte ha 2st. separata, en på var sida om mittpunkten)...? :?:
Skulle gärna vilja få det att gå hyfsat djupt i basen och med bra kraft ( om det går vill säga).... :?

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-11-25 17:07

Om du inte vill simulera eller köra med filterstöd för den lägsta basen så får du väl köra med värden från lathunden som jag postade ovan. Om du ställer bafflarna direkt på golvet så kan du göra höjden lite lägre än bredden på grund av att golvet förhindrar kortslutning nedåt. Om du vill spela ner till 80 Hz så får du en baffel som är 1*0,8 meter (B*H) om den står på golvet. Om du vill spela ned till 60 Hz så får du göra bafflarna 1,4*1,1 meter. Basarna bör placeras lågt på baffeln för att få ut maximal bas. De här blir ena riktiga monster men om du har lite spånskiva så kan du ju alltid prova.

Pitts

Inläggav Pitts » 2008-11-25 18:21

Hmmm, undras vad frugan säger om jag släpar upp x-antal kvadratmeter skiva och ställer vid sidan av stereobänken.... :oops: misstänker att en väska kommer att packas pér omgående och det blir min... :(

Måste väl gå att lösa detta med mindre skivor hoppas jag, risken finns annars att frugan får frispel när jag nämner detta för henne. Tänkte närmast försöka bygga på höjden istället för på bredden, om nu det går vill säga.

Annars så hade den däringa Holländarn intressanta talare som såg läckra ut och framför allt inte så stora (vet, bilder kan ljuga).. :)

Har lite spånskiva som skräpar i källarn så vid tillfälle ska jag testa att bygga ett par bara på skoj.

Tills dess, spela lugnt.... :)

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2008-11-25 20:54

Gå in på Hawthorne audios hemsida, beställ hem Silver Iris 15" 140 dollar styck ink delningsfilter. Sätt dessa i en planka och skratta tills du inte orkar mer, för så bra är dessa! Om du tvivlar dess kapasitet, PM:a Kaffekoppen eller Karl XII o fråga dem om vad de tyckter om dessa element och hur dom står sig i pris/prestanda förhålande.

http://www.hawthorneaudio.com/drivers.htm

Lycka till med dina bafflar. OB Rules.....

Edit: Du kan inte beställa på hemsidan direkt utan maila Hawthorne och säga att du är intresserad och undrar över frakt o kostnad. Han kommer leta rätt på billigaste sättet att frakta hem dina element och du får ett dagsfärskt pris plus att ha skickar en Invoice till dig så att betalningn går lätt o smidigt. Tadaa....
FUCK ART - LET`S FUCK

Pitts

Inläggav Pitts » 2008-11-25 21:43

Now we're talki'n....hehehe.. :D ...Thanks DS... Dom där Hawthorne elementen var intressanta, $145 inkl. 15", high freq-driver och filter...inte illa. Synd att dom inte gick under 40 Hz bara, då hade jag kastat iväg ett mail på rot. Kanske testar en uppsättning av dessa ändå, om inte så bara för att testa hur det kan låta..:wink:

Tror att jag skippar mina element till förmån för nåt annat att bygga av. :)

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2008-11-25 21:49

Pitts skrev:Now we're talki'n....hehehe.. :D ...Thanks DS... Dom där Hawthorne elementen var intressanta, $145 inkl. 15", high freq-driver och filter...inte illa. Synd att dom inte gick under 40 Hz bara, då hade jag kastat iväg ett mail på rot. Kanske testar en uppsättning av dessa ändå, om inte så bara för att testa hur det kan låta..:wink:

Tror att jag skippar mina element till förmån för nåt annat att bygga av. :)

Kom ner till Nynäshamn så får du dig ett gott skratt, du kan ju alltid kompletera med Augie basen som är matchad o gjord för att backa upp Silver Iris, den sätter du i samma baffel!
FUCK ART - LET`S FUCK

Pitts

Inläggav Pitts » 2008-11-25 22:45

Hmmm, Nynäs...det var inte så långt bort om jag åker ifrån Armhåla...hmmm, sorry... :oops: Arboga skulle det ju stå..:)

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2008-11-25 22:49

Ta med några burkar Armhåla 5,6, dom smakar gutt dom....
FUCK ART - LET`S FUCK

Pitts

Inläggav Pitts » 2008-11-25 22:55

...Hehehe...gillar nog bättre Single Malten.. 8) Enda probset är väl transporten hem om man nu skulle smaka på ett par pils eller någe annat. Att få med frugan på ett dylikt äventyr kan verka vanskligt.. :wink:

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-11-26 08:17

perstromgren skrev:

Ja. Det saken handlar om är att ljudvågorna från fram- och baksida släcker ut varann. Denna utsläckning är beroende av våglängden, men inte elementet. Det är egentligen bara att räkna på hur långt det är runt "hörnet" och vipps vet man vid vilken frekvens utsläckning inträffar.

frekvens = ljudhastighet / våglängd

Jo, men kortslutningen jobbar ju mot elementets frekvensgång. Du har ju Quad elektrostater och visst katten fungerar de under baffelns kortslutningsfrekvens? Mäter man i närfält på dem så visas också höjningen i basen som krävs för att till viss del motverka kortslutningen. Resonansfrekvensen vill jag minnas ligger kring 50-55Hz. Har inte studerat grafen noggrannt men för en spänt stormembran brukar man ange gränsfrekvensen p.g.a. kortslutningen till ljudhastigheten/3x baffelbredden (344/3x baffelbredden). Jag har ett Magneplanarsystem som fungerar likadant, där finns alltså en höjning p.g.a. membranets resonans. I teorin skulle det annars inte blir mycket bas eftersom det krävs väldigt stora bafflar för att lägga kortslutningsfrekvensen över t.ex. 50 Hz. Kortslutningsfrekvensen för dina Quad borde ligga kring 135Hz.

Återgå till DIY-forum