Förslag på element till PA bas

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Loud

Förslag på element till PA bas

Inläggav Loud » 2008-11-25 00:02

Jag ska bygga en baslåda som ska komplettera två fullrange högtalare som jag tycker det är lite dåligt basttryck i. Det är två JBL JRX 1000 med 15" element i. Denna ska drivas med ett QSC steg som ger 1000 watt bryggat vid 4ohm. Systemet ska användas i en medelstor lokal.

Problemet är att det finns tusen och åter tusen element att välja på och jag kan inget om bas i PA applikationer. :). Det är ju helt andra förutsättningar än när man bygger till bilen eller vardagsrummet.

Jag vill ogärna lägga mer än 2000 kr på elementet/elementen. Det gör inget om lådan blir ganska stor, men ondödigt om det blir ett riktigt monster.

Lådan ska göra sig bra till techno och liknande med mycket dunka-dunka bas så att säga :)

1. Var ligger "disco-dunket" ungefär i frekvens? Vad jag förstått av det jag läst på detta forumet är det mellan 60-80Hz.

2. Vad tror ni om Emince Kappa 15 LF?
http://www.ljudia.com/Product/Product.aspx?id=78419
http://www.eminence.com/pdf/kappapro-15lf-2.pdf
På kurvan dom ritat upp på lådförslaget känns det dock som att den droppar av väl mycket mellan 100-50Hz.

3. Eller mer värt att köpa två Eminence Beta 15?http://www.hifikit.se/index.php?id=1157

4. Eller kanske detta Rila element, bra Vas värde men sämre Fs värde jämfört med Beta elementen ovan.
http://www.hifikit.se/index.php?id=2413

5. Värt att satsa på en hornkonstruktion?

6. Värt att dela systemet och låta fullrangehögtalarna ta allt över ca 150Hz?

Tack på förhand för eventuella svar :)

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2008-11-27 00:29

Tycker att det ofta låter skit om stora 15 tums element i stora lådor eftersom lådans stora yta i förhållande till de små vibrationerna ändå strålar ut så pass mycket ljud att du får låd ljud. Visst kan du staga upp lådan men den kommer att bli skittung.
Har själv en känsla av att konsert salar ofta satsar på flera "20 - 30 st" smålådor och en subb för att få ett bra ljud.
Var på Peter Karlssons Blå groddor "Västerås konsertsal" och fick en plats långt fram på sidobalkongen ca 7 meter framför högtalar stapeln och kunde konstatera att den stapeln med ca 15 40 liters lådor faktiskt lät fb bra och hade rejält tryck i basen. Skulle gissa att det sitter 8 tums pa element i lådorna.

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2008-11-27 09:50

Härligt uppdrag du fått :D

5. Värt att satsa på en hornkonstruktion?

Jag har byggt hornbasar till PA-bruk. Du får en jäkla output, men det är svårt att slippa väggvibrationer, som till skillnad från basreflex, förstärks akustiskt i horngången.

Hur högt upp ska de arbeta (över 120 skulle jag inte rekomendera)? Hur djupt ska de gå? Hur stor är "medelstor lokal"? Krav på ljudvolym (medel/högt/jättehögt räcker...)? Hur mycket arbete kan du lägga ner (hornbasar går att få till, men det krävs mer arbete)? Hur mycket byggerfarenhet har du? Hur ska lådorna stå placerade (golv/vägg/hörn)?

Hört talas om "tappade horn"? En slags blandning mellan pipa och horn som har mer output än basreflex, men mindre men mer lättbyggt än ett riktigt horn.

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2008-11-27 10:03

Ska det vara för permanent installation eller måste det vara flyttbart eller räcker det om "den går att flytta".

Vad har du för byggbudget? förutom elementkostnad

"Det gör inget om lådan blir stor"...
- Så här kan det bli om folk släpper loss mig på vad jag vill bygga 8)
Bild

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-11-27 17:11

1. Ja, det är runt 60-80 Hz disco och eurobas typsikt ligger. House går djupare. Drum 'n' Bass går ännu djupare.

Jag tycker det element som du pekar på från Hifikit har för hög Qts.
Den här är bara liiite dyrare, men verkar klart mer lovande:

Eminence Gamma 15

2 sånna, montera dom i varsin låda á 120 liter (eller nåt sånt) och stäm av till typ 35 Hz. Se till att ha rejäla rör för avstämningen, 100mm i diameter. 2 stykcen blir bra.
Lådvolymen har jag bara "gissat" storleken på, men rätt låda ligger där någonstans +/- 30%.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Loud

Inläggav Loud » 2008-11-27 18:48

Helmut skrev: 15 40 liters lådor faktiskt lät fb bra och hade rejält tryck i basen. Skulle gissa att det sitter 8 tums pa element i lådorna.

Ska undersöka om konceptet är värt att lägga energi på. :)

PetterPersson: Grymt bygge du fått till 8O Inte så populär hos grannarna sedan eller :wink:

Högtalarna ska köras runt på lite olika fester i olika lokaler är det tänkt, och bör gå att få in i med det andra (två 15" fullrangehögtalare och två steg med casar) i en vanlig combibil. När jag tänker lite noggrannare på saken vill jag ju faktiskt inte att lådan/lådorna totalt ska fylla ut mer än runt 200 liter.

Dom ska nog dock mest stå i lokalen härhemma och den är ca 500-600m2. Takhöjden är kanske 5 m. Tyvärr har jag ingen siffra på hur högt jag vill att basen ska spela eftersom jag inte har några referenser på det så att säga. Det viktigaste och roligaste är mer att man får den fysiska känslan av basljud. 8)

Eftersom systemet kommer stå i olika lokaler, med olika akustiker som ändå förvränger ljudet, så är inte ljudkvalitet så jätteviktigt på basarna, även om det enligt min subjektiva uppfattning inte ska låta kasst. :P

Jag vet inte riktigt vart jag ska dela dom, men har ett ställbart delningsfilter som jag kan labba lite med.

Lådorna ska stå på golvet, och helst vill man ju få in dom i ett hörn. Det kommer ju inte alltid vara möjligt dock.

Ett F3 på 55Hz är minimum, så discodunket mellan 60-80Hz inte får lida. :) Sedan är det ju trevligt om dom kan spela ännu djupare. Hade ju varit kul att få lokalen att skaka som om domedagen vore nära i en lågfrekvent Pink Floyd låt mellan discodunket. 8) Jag har ju ett kraftigt steg och en bra EQ som kan kompensera lite på låga frekvenser.

Kan väl lägga en tusenlapp till totalt på resten av det som krävs i bygget.

Tappade horn är nog det jag tänker på när jag hör horn. "Vanliga" horn är för avancerade för mig faktiskt. :) Är det här ett tappat horn? http://www.igolkin.com/soft/Tda-audio/i ... ssHorn.jpg Såna är ju ofta det man ser på nattklubbar och liknande.

Du vet ingen bra hemsida där jag som nybörjare kan lära mig mer om tappade horn?

Max_Headroom skrev:Jag tycker det element som du pekar på från Hifikit har för hög Qts.
Den här är bara liiite dyrare, men verkar klart mer lovande:

Eminence Gamma 15

Vad händer om QTS värdet är för högt då?

Var säljs Gamma 15? Verkar som att dom utgått ur sortimentet, finns inte på Eminence hemsida iallafall.

Någon som vet ett bättre program än BassBox6? Det är ju fullt med buggar i det programmet.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-11-27 22:17

Hifikit har Eminence Gamma 15 på sin site i alla fall. Alltid något.

Bra simuleringsprogram: BASta. Skrivs av Svante här på forumet. Kanonbra. PMa Svante, så fixar han det.

Eller sök "basta" och "tolvan".
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2008-11-28 08:53

Helmut skrev:Tycker att det ofta låter skit om stora 15 tums element i stora lådor eftersom lådans stora yta i förhållande till de små vibrationerna ändå strålar ut så pass mycket ljud att du får låd ljud. Visst kan du staga upp lådan men den kommer att bli skittung.
Har själv en känsla av att konsert salar ofta satsar på flera "20 - 30 st" smålådor och en subb för att få ett bra ljud.
Var på Peter Karlssons Blå groddor "Västerås konsertsal" och fick en plats långt fram på sidobalkongen ca 7 meter framför högtalar stapeln och kunde konstatera att den stapeln med ca 15 40 liters lådor faktiskt lät fb bra och hade rejält tryck i basen. Skulle gissa att det sitter 8 tums pa element i lådorna.

Gå ner och läs om "Line Array" på den här sidan så får du veta vad du lyssnat på och hur principen fungerar :)

http://www.lenardaudio.com/education/07_horns.html

Om du ska under 200 Liter blir det tyvärr basreflex som gäller. Det där "Disco dunket" behöver du flytta mycket luft för. Satsa på ett element med så lång Xmax som möjligt. Kolla på Kappa 15 LF t.ex. eller, den här för att ta ett bra exempel

http://www.bcspeakers.com/index.php?sez ... one_prod=2

Kan arbeta i små lådor.

Återgå till DIY-forum