Helmut skrev: 15 40 liters lådor faktiskt lät fb bra och hade rejält tryck i basen. Skulle gissa att det sitter 8 tums pa element i lådorna.
Ska undersöka om konceptet är värt att lägga energi på.
PetterPersson: Grymt bygge du fått till

Inte så populär hos grannarna sedan eller
Högtalarna ska köras runt på lite olika fester i olika lokaler är det tänkt, och bör gå att få in i med det andra (två 15" fullrangehögtalare och två steg med casar) i en vanlig combibil. När jag tänker lite noggrannare på saken vill jag ju faktiskt inte att lådan/lådorna totalt ska fylla ut mer än runt 200 liter.
Dom ska nog dock mest stå i lokalen härhemma och den är ca 500-600m2. Takhöjden är kanske 5 m. Tyvärr har jag ingen siffra på hur högt jag vill att basen ska spela eftersom jag inte har några referenser på det så att säga. Det viktigaste och roligaste är mer att man får den fysiska känslan av basljud.
Eftersom systemet kommer stå i olika lokaler, med olika akustiker som ändå förvränger ljudet, så är inte ljudkvalitet så jätteviktigt på basarna, även om det enligt min subjektiva uppfattning inte ska låta kasst.
Jag vet inte riktigt vart jag ska dela dom, men har ett ställbart delningsfilter som jag kan labba lite med.
Lådorna ska stå på golvet, och helst vill man ju få in dom i ett hörn. Det kommer ju inte alltid vara möjligt dock.
Ett F3 på 55Hz är minimum, så discodunket mellan 60-80Hz inte får lida.

Sedan är det ju trevligt om dom kan spela ännu djupare. Hade ju varit kul att få lokalen att skaka som om domedagen vore nära i en lågfrekvent Pink Floyd låt mellan discodunket.

Jag har ju ett kraftigt steg och en bra EQ som kan kompensera lite på låga frekvenser.
Kan väl lägga en tusenlapp till totalt på resten av det som krävs i bygget.
Tappade horn är nog det jag tänker på när jag hör horn. "Vanliga" horn är för avancerade för mig faktiskt.

Är det här ett tappat horn?
http://www.igolkin.com/soft/Tda-audio/i ... ssHorn.jpg Såna är ju ofta det man ser på nattklubbar och liknande.
Du vet ingen bra hemsida där jag som nybörjare kan lära mig mer om tappade horn?
Max_Headroom skrev:Jag tycker det element som du pekar på från Hifikit har för hög Qts.
Den här är bara liiite dyrare, men verkar klart mer lovande:
Eminence Gamma 15
Vad händer om QTS värdet är för högt då?
Var säljs Gamma 15? Verkar som att dom utgått ur sortimentet, finns inte på Eminence hemsida iallafall.
Någon som vet ett bättre program än BassBox6? Det är ju fullt med buggar i det programmet.