Matcha högtalarelement med olika känslighet

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Matcha högtalarelement med olika känslighet

Inläggav jonasp » 2008-11-25 17:14

Funderade lite grann. Antag att man vill bygga en trevägare. Baselementen har en känslighet om ca 98 dB @ 2,83 V (utan baffelstöd) Mellanregister + diskant har en bafflad känslighet om ca 94 dB.

Med denna bakgrund blir det högst otrevligt att göra ett vanligt passivt filter.

Föreslagen lösning: Gör ett passivt filter ändå. Se till att delningen uppnår den önskade funktionen flankmässigt och fasmässigt, men utan försök till anpassning av de olika känsligheterna!

Gör därefter en korrektionsgrunka (eventuellt helt passiv) som placeras mellan försteg och slutsteg som innehåller en "hyllfunktion".

Vad är bra eller dåligt med denna lösning? Diskutera!
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-11-25 17:50

Gör en provlåda och mät hur känsligheterna diffar i den.

Användarvisningsbild
chrisss

Re: Matcha högtalarelement med olika känslighet

Inläggav chrisss » 2008-11-25 20:35

jonasp skrev:Funderade lite grann. Antag att man vill bygga en trevägare. Baselementen har en känslighet om ca 98 dB @ 2,83 V (utan baffelstöd) Mellanregister + diskant har en bafflad känslighet om ca 94 dB.

Med denna bakgrund blir det högst otrevligt att göra ett vanligt passivt filter.

Föreslagen lösning: Gör ett passivt filter ändå. Se till att delningen uppnår den önskade funktionen flankmässigt och fasmässigt, men utan försök till anpassning av de olika känsligheterna!

Gör därefter en korrektionsgrunka (eventuellt helt passiv) som placeras mellan försteg och slutsteg som innehåller en "hyllfunktion".

Vad är bra eller dåligt med denna lösning? Diskutera!

Jag tvivlar på att känsligheten är så hög.

Parametrar finnns här.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... &start=600

Testade i LspCad och fick ca. 90 dB/2,83V/1m med baffelstöd.
Med golv + 6dB till.

Det behövs inga konstiga lösningar.

EDIT: Tittade slarvigt i cadden. Känsligheten anges vid 1m/1W.

Uppe i passbandet vid 500 Hz och 2,83V säger LspCad ca 94 dB/1m halfspace.
Med golvstöd börjar det nog bli lite överbasigt.

Var skall du dela?
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2008-11-25 23:07

chrisss skrev:

Parametrar finnns här.

Med golv + 6dB till.

Var skall du dela?

Vad snurrar du nu om? Jag har ju inte skrivit vilka element som är tilltänkta så hur kan du veta om känsligheten jag angett är hög/låg?

I själva verket är de angivna känsligheterna hypotetiska och angivna endast för diskussionens skull!

Jag är intresserad av att veta om lösningen är bra eller dålig i generella termer, dock ej tumregelmässigt :wink: utan med alla möjliga faktorer kvar i ekvationen.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2008-11-25 23:08

Kaffekoppen skrev:Gör en provlåda och mät hur känsligheterna diffar i den.

Som skrivits, känsligheterna är hypotetiska. Jag känner inte till den exakta känsligheten. Det enda jag vet med säkerhet är att baselementen har rejält mycket högre känslighet än mellanregister/diskant.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2008-11-25 23:15

Lösningen är mycket bra för den som ska använda högtalarna själv, men går inte att sälja till konsumenter.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2008-11-25 23:19

Martin skrev:Lösningen är mycket bra för den som ska använda högtalarna själv, men går inte att sälja till konsumenter.

Motivera varför den är bra!

Kan hålla med om att det kan vara svårt att sälja till vissa konsumenter, men inte till andra. Jfr Canton och Ino!

Allmän ledtråd: jag har en rätt bestämd uppfattning i frågan själv, men vill ha diskussion, om jag skulle ha missat någon intressant aspekt.

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2008-11-26 08:41

jonasp skrev:
chrisss skrev:

Parametrar finnns här.

Med golv + 6dB till.

Var skall du dela?

Vad snurrar du nu om? Jag har ju inte skrivit vilka element som är tilltänkta så hur kan du veta om känsligheten jag angett är hög/låg?

I själva verket är de angivna känsligheterna hypotetiska och angivna endast för diskussionens skull!

Jag är intresserad av att veta om lösningen är bra eller dålig i generella termer, dock ej tumregelmässigt :wink: utan med alla möjliga faktorer kvar i ekvationen.

Sorry. Jag måste varit trött i ögonen (jag läste Bremenbas) eller så berodde det på att det skrivits om Bremenbasen i så många trådar senaste tiden.

Rent hypotetiskt kan man göra som du säger men felet som blir måste vara möjligt att reversera med ett kompensationsfilter. Beroende på hur summeringen/övergången mellan hög/låg käsnlighet ser ut kan det vara svårt.

Bi-ampa känns enklare.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2008-11-27 23:31

Om man ändå skall få till ett specialbyggt filter (shelving eq tror jag att den här varianten heter) så verkar det ungefär lika knöligt som att bygga ett aktivt filter istället.
Fördelen med ett aktivt filter är att du enkelt kan justera nivån på elementen relativt varandra samt att du kan utnyttja det för att få basen att passa bättre till olika rum. Dessutom så får du en "standardlösning", istället för en special eq för just dina högtalare.
Du slipper även ha det passiva delningsfiltret mellan bas och mellanregister, som ofta blir svårt, stort och dyrt att få till bra.
Nackdelen är förståss att du behöver ett par slutsteg till.

Båda lösningarna bör fungera bra, men personligen så skulle jag köra aktivt delningsfilter istället och separata slutsteg. Många upplever att upplösningen i diskanten blir bättre när slutsteget inte behöver jobba med basen samtidigt.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2008-11-28 09:06

Silvervarg, tack för synpunkterna.

Jag ogillar den aktiva lösningen av följande skäl:

- Det aktiva filtret blir avsevärt mycket mer komplext än det passiva kompensationen (som ju inte utför jobbet hos ett konventionellt filter, dvs delning + nivåkompensation, utan endast nivåkompensation).

- Det aktiva filtret tar bort möjligheten att interagera med högtalarelementen direkt.

- Kostnaden! Bra slutsteg är dyra och stora. Men om man redan har två effektstarka steg som är bryggkopplingsbara... kan man ju med denna lösning bryggkoppla dem istället och få 6 dB högre uteffekt! Vilket kommer att ge totalt sett mer dynamiska resurser eftersom toppspänningen kommer att krävas i det mest effektkrävande registret.

- Delningen mellan bas/mellanregister är tänkt att ligga så högt som 500 Hz, så i detta fall blir det inte ett problem, men annars har du rätt ang att passiva filter vid låga frekvenser kan bli en smula svåra att realisera.

Återgå till DIY-forum