Kondensatorernas var, när, hur?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Helmut

Kondensatorernas var, när, hur?

Inläggav Helmut » 2008-11-28 19:07

När jag köper komponenter brukar jag köpa 125 st motstånd och 25 kondensatorer för att få ett lägre pris.
Nu skall jag städa och sortera upp diverse komponenter. En del kommer jag att slänga.
Vilka komponenter skall jag markera som första val till kommande byggen och vilka skall jag använda till prototyper och vad skall jag slänga? Jag har ellyter som legat oanvända i 25 år, tantaler var en gång i tiden guds gåva till hemma byggare med dessa har jag inte träffat på i hifi byggen de senaste åren. Skall dessa slängas?
Keramiska kondensatorer har jag i massor eftersom det var lättare att hitta ett lämpligt värde när man skulle bygga filter. Kan jag använda dessa eller skall keramiska bara ingå i avstörningsfilter.
Jag har också massor med kondensatorer med mystiska utseenden som jag köpt från BHIAB för en massa år sedan är dessa fortfarande användbara eller var det lågpriskomponenter av dålig kvalité.
Jag har dessutommassor med transistorer som jag köpt för ca 25 år sedan. Har dessa transistorer samma data som dagens trissor med samma beteckning eller har transistorer moderniserats under åren
Någon som har ett förslag på hur min komponentlåda skall se ut och vilka komponenter jag skall använda var?

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-11-28 19:45

Keramiska kondingar kan du använda som avkopplingskondingar i digitala kretsar. I analoga kretsar hör de INTE hemma.
Tantaler kan man ju också ha som avkopplingskondensatorer men inte som kritiska element i kretsar.
Gamla IC och transistorer ruttnar inte som kött eller möglar som ost, så de skulle man väl kunna navända. Enda anmärkningen är väl de kretsar som ersatts av bättre. Det är väl ingen som designar en seriös RIAA-förstärkare med 741:or nuförtiden.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-11-28 21:19

Just en RIAA kanske skulle kunna funka hyfsat med en 741 :) Man skall ju filtrera ovanför 20 Hz liksom och med en smart koppling kan man fixa ner bruset vid högre frekvenser oxå 8) Jag skulle ju inte använda den själv :roll: men om jag måste använda den :( så kanske en RIAA vore bästa alternativet :wink: Suck, detta är ett typiskt Faktisk inlägg :lol:

:D /PS

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-11-28 21:42

Min :roll: tanke var ju :idea: mest att 741:an :? inte är direkt :mrgreen: känd att vara lågbrusig. :x Sedan är väl :lol: bandbredden :) inte direkt :!: imponerande 8O . Med det 8) vill jag ha sagt att det :?: finns förstärkarkretsar :arrow: som är betydligt mer potenta :oops: att göra ett bra jobb :x .
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-11-29 00:51

soundbrigade skrev:Min :roll: tanke var ju :idea: mest att 741:an :? inte är direkt :mrgreen: känd att vara lågbrusig. :x Sedan är väl :lol: bandbredden :) inte direkt :!: imponerande 8O . Med det 8) vill jag ha sagt att det :?: finns förstärkarkretsar :arrow: som är betydligt mer potenta :oops: att göra ett bra jobb :x .

:lol: :lol: Ti-hi

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2008-11-29 01:21

Ops1. 741 utgick jag från att jag kunde använda i mina projekt eftersom den kretsen sitter i gamla Dolby A brusreduceringskort för studiobruk men det var nog tiden före digitaleran. Några förslag på vad jag skall montera in i mina konstruktioner om jag använder 8 pinnars. " in på 2 och 3 ut på 6.
Ytterligare en fråga om jag måste parallell koppla två kondensatorer kan jag använda ett högt värde och runda av med en liten kondensator eller bör jag välja två styck med ungefär samma värde för att få bästa ljud. Bygger jag ett riia steg kan jag bli tvungen att använda flera kondensatorer för att få rätt värde. Det kan inte bli några konstiga egenskaper vid delningsfrekvensen? Jag tänker på nätaggregat där man använder stora ellyter paralellt med en liten kondensator.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-11-29 13:19

741:an är akterseglad. det finns så mycket bättre kretsar idag att bygga på. Det är ju ingen som precis bygger förstärkare med germaniumtrnasistorer precis.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-11-29 15:13

741 har en slew-ratebegränsning på 0,5 V/µs. Det betyder att utspänningen vid 20 kHz begränsas av 2*pi*20000*Uut=500000 eller att Uut<500000/(2*pi*20000)=4 volt toppvärde eller 2,8 V effektivvärde.

Iofs är det kanske tillräckligt, men förmodligen är inte disten särskilt låg precis under den gränsen heller.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

mike34

Inläggav mike34 » 2008-11-29 16:14

Svante skrev:741 har en slew-ratebegränsning på 0,5 V/µs. Det betyder att utspänningen vid 20 kHz begränsas av 2*pi*20000*Uut=500000 eller att Uut<500000/(2*pi*20000)=4 volt toppvärde eller 2,8 V effektivvärde.

Iofs är det kanske tillräckligt, men förmodligen är inte disten särskilt låg precis under den gränsen heller.

Jaja, nu ska vi inte oroa oss så mycket för lite dist, det blir alltid värre och värre allt längre fram i kedjan. :D

741 är en klassiker. Kommer säkert byggas massa svindyra esoteriska hifi apparater i framtiden av hifi nerdar som subjectivt tycker att dom låter bättre än de nya moderna sakerna som låter ditt å datt och ofärgande. :twisted:
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-11-30 12:10

Allehanda slaskkomponenter funkar ju perfekt när en funktion eller vild idé ska provas.
Varför slänga dyra 100-kronors precisionsOPAMPar i en experimentkoppling. Man sparar ju det till sist.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2008-11-30 14:41

soundbrigade skrev:Allehanda slaskkomponenter funkar ju perfekt när en funktion eller vild idé ska provas.
Varför slänga dyra 100-kronors precisionsOPAMPar i en experimentkoppling. Man sparar ju det till sist.

En erfaren mammutgnagare har talat !
Mundus Vult Decipi

Återgå till DIY-forum