När jag köper komponenter brukar jag köpa 125 st motstånd och 25 kondensatorer för att få ett lägre pris.
Nu skall jag städa och sortera upp diverse komponenter. En del kommer jag att slänga.
Vilka komponenter skall jag markera som första val till kommande byggen och vilka skall jag använda till prototyper och vad skall jag slänga? Jag har ellyter som legat oanvända i 25 år, tantaler var en gång i tiden guds gåva till hemma byggare med dessa har jag inte träffat på i hifi byggen de senaste åren. Skall dessa slängas?
Keramiska kondensatorer har jag i massor eftersom det var lättare att hitta ett lämpligt värde när man skulle bygga filter. Kan jag använda dessa eller skall keramiska bara ingå i avstörningsfilter.
Jag har också massor med kondensatorer med mystiska utseenden som jag köpt från BHIAB för en massa år sedan är dessa fortfarande användbara eller var det lågpriskomponenter av dålig kvalité.
Jag har dessutommassor med transistorer som jag köpt för ca 25 år sedan. Har dessa transistorer samma data som dagens trissor med samma beteckning eller har transistorer moderniserats under åren
Någon som har ett förslag på hur min komponentlåda skall se ut och vilka komponenter jag skall använda var?