lacka en vibrerande spole?!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ivil

lacka en vibrerande spole?!

Inläggav Ivil » 2008-12-01 10:32

Hej!
Ibland har man råkar ut för att tex ett nätagregat tjuter och vad jag har förstått så kan det bero på att en spole kan ligga och vibrera?! Vad jag då har hört som tips är att man kan lacka spolen eller använda smältlim. Min fråga är då törs man göra ett sådan ingrepp? Jag är rädd att saken skall börja brinna pga limmet/lacken. Vad gar ni för erfarenheter och synpunkter?!

/Andreas

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2008-12-01 11:12

Om du tror att du kommer åt den lösa lindningen så är väl något fixeringsmedel i form av araldit, fernissa eller likartat, lättflytande medel att använda. Tidigare så brukade transformatorer vacuumimpregneras med just Araldite,

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2008-12-01 13:19

har aldrig hört talas om namnet Araldite. Var finner man det? Är brandfaran något som skall hindra en från sådan experiment?
Jag fick beskrivet på ett annat forum att man tystar bland annat tv-apparateter som har höfrekvent pip från nätaggregat med att limma på spolarna...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-12-01 13:35

http://en.wikipedia.org/wiki/Araldite

Är kanske det mest välkända epoxylimmet? För oss som har varit med ett tag är det nästan liktydigt med ett tvåkomponent härdlim.

Vill minnas att Quad's transformatorer var ingjutna vax. Åtminstone har jag sett i någon artikel hur någon smälte-om vaxet. Kan ha varit i danska High-Fidelity.

I transformatorer används lackad tråd. Riktigt bra transformatorer/spolar är vakumimpregnerade med lack för att minimera rörelser mellan varven.

Raukman

Inläggav Raukman » 2008-12-01 15:51

RogerGustavsson skrev:Vill minnas att Quad's transformatorer var ingjutna vax. Åtminstone har jag sett i någon artikel hur någon smälte-om vaxet. Kan ha varit i danska High-Fidelity.

Hehe :D
Jag har en bekant som hade en uppsättning quad 2 till sin anläggning, och där blev de lite för varma så den där vaxen smälte och rann ut över hela golvet...

//Peder

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2008-12-01 16:56

hmm, låter ju rätt farligt det där...man vill ju inte bränna ner kåken ...

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-12-01 17:50

Jag doppade spolarna till min AMP3:a i lack och hängde upp dem på tork. Jag förutsätter att det ska funka. Just epoxi och liknande (araldit) är inte så gräsligt flambenäget annars. Se till att värma ordentligt och försök fixa så du får visst vacuum så luftkaviteter kommer bort.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Återgå till DIY-forum