Alla diskuterar basar och basportar vid högtalarbyggen men hur är det i skarven mellan bas och mellan?
Om jag använder en Scanspeak 18w/8531G00 med ett frekvensområde upp till 5000 hz och en VLD 13 horn till diskanten som fungerar från 2400 hz.
Om jag filtrerar ljudet med ett filter som släpper genom ljudet mellan 2500 – 5000 hz så kommer dessa högtalare att låta olika när jag lyssnar på musik och röster. Om jag sedan lägger delningsfrekvensen på 4000 hz så kommer ljudet att låta olika över respektive under delningsfrekvensen. Kan jag då utgå från att mitt projekt kommer att bli misslyckad.
Bör jag göra om försöket och välja element som låter ungefär likadant i frekvensområdet och sedan välja delningsfrekvensen någonstans i mitten av bas och diskanten.
Jag tänker på om jag lyssnar på en musiker som vailar så kommer det att låta plastigt vid låga frekvenser och sedan gå över till metallisk klang när rösten går upp i falsett. Har också en misstanke om att ett instrument kommer att låta som två olika instrument runt delningsfrekvensen där högtalarna kommer att överlappa varandra med olika karaktärer.