Förbättra en Sub

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Lage

Förbättra en Sub

Inläggav Lage » 2004-05-14 17:36

Hejsan!

Jag är en newbie, har endast byggt HFLS-1 innan, men det var kanonskoj :D

Innan jag ger mig på något nytt projekt skulle jag vilja veta ifall det går att förbättra en äldre sub (REL Q100).

När man lyssnar högt på tex. ett enstaka basslag så låter det som det finns en efterklang från elementet dvs. som ett svagare eko.

Jag kollade in i lådan och den var helt tom förutom lite skumgummi i toppen. Subar brukar det ju inte vara mycket dämpning i, men skulle det bli bättre om lådan dämpades mer med tex. med bitumen, eller finns det andra metoder :?:

Håkan

Användarvisningsbild
norman

Re: Förbättra en Sub

Inläggav norman » 2004-05-14 18:09

Lage skrev:Jag kollade in i lådan och den var helt tom förutom lite skumgummi i toppen. Subar brukar det ju inte vara mycket dämpning i, men skulle det bli bättre om lådan dämpades mer med tex. med bitumen, eller finns det andra metoder :?:

Eftersom den endast får låga frekvenser (delad hyffsat brant under 100hz väl?) så kommer det sannolikt inte att hjälpa att dämpa lådan med bitumen eller liknande. Lådresonanserna hamnar en bra bit högre.
Man kan ju iof öka förlusterna lite om du lägger i dämpmaterial i lådan dock.

Är det kanske rummet som klingar efter?

edit: om elementet distar vid högre volymer hjälper det nog en del att ha lite dämpmaterial i lådan så att inte övertonerna som passar med stående vågorna i lådan förstärks onödigt mycket.

Nån annan kanske har bättre tips?! :)

Lage

Inläggav Lage » 2004-05-14 19:15

Hej norman!

Elementet har aldrig distat, men jag vet att mitt rum påverkar mycket. Fyra betongväggar är aldrig bra :wink: Fast jag hade samma problem hemma hos föräldrarna i en trävilla.

Jag tänkte att det kanske kunde vara så att suben har flera höga övertoner som hörs dvs. sådana som brukar visas i diagram när hifitidningar testar basar :?:

Det sitter kanske i basens slutsteg isåfall :?:

Användarvisningsbild
Jesper73

Inläggav Jesper73 » 2004-05-14 19:21

Övertoner är distorsion. Så kallad harmonisk distorsion.

Lage

Inläggav Lage » 2004-05-15 12:39

Ok. det visste jag inte! Vad är det då som bildar distorsionen, är det elementet som är dåligt eller förstärkaren i suben?

Harmonisk distrosion: Det har en lite positiv klang :wink:

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-05-15 12:43

Det är främst elementet som alstrar disten. Beror på många orsaker. Men det kan av den orsaken vara läge att dämpa lite mer med gullfiber eller liknande.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
PerR

Inläggav PerR » 2004-05-16 14:19

Jag tänkte lite så här: även om subblådan kanske är för liten för att få stående vågor av det frekvenser som spelas så bör det ju bli nån slags tryckvåg bakom elementet. Den lär väl studsa mot bakväggen i låddan och störa elementets funktion*edit* vilket borde kunna visa sig som nån slags rest-energi som inte ska finnas där egentligen...(om man förenklar det våldsamt).
Jag tror inte det skadar med en skvätt dämpull på lådans bakre vägg iaf.

Vart står subben i rummet?

Lage

Inläggav Lage » 2004-05-16 15:44

Tack för svaren :)

Subben står till vänster om vänstra högtalaren (dvs. inte i ett hörn) och spelar rakt fram mot väggen drygt en meter från lyssningspositionen. Hade den i hörnet innan, men det blev lite för mycket bas.

Återgå till DIY-forum