Fast om man dämpar dem kraftigt då?
Jag antar, fast jag kan ha fel, ett 1" "riktig" högtalare ändå på något sätt måste vara bättre än en minkig hörlurskapsel.
Nja, i så fall får du nog hitta ett 1" element som är tänkt att vara fullrange. Kanske inte ända ner till 20Hz, men ett bra hörlurselement brukar i alla fall klara att spela hyfsat ner till ca 40Hz.
De flesta små högtalarelement är inte gjorda för att kunna spela så låga frekvenser. Däremot så behöver hörlurselement inte kunna spela upp till samma ljudnivåer.
Det är möjligt att det finns element som går att använda, men jag kan inte påminna mig att jag någonsin har sett något.
Betänkt att bra hörlurar kostar ca 2000:-, och då är kabinettet väldigt enkelt att tillverka. Det mesta består av formgjutna plastdetaljer som kostar nästan inget. Min uppskattning är att en hörlursmodell blir normalt tillverkad i mycket fler exemplar än en högtalarmodell, baserat på antalet högkvalitets hörlursmodeller kontra antalet högkvalitets högtalarmodeller samt frekvensen som dessa modeller byts ut.
Det betyder att motsvarande kvalitet på "högtalarelement" troligen bör kosta minst 1000:- per element för att ligga i samma klass.
Respektive tillverkare brukar sälja reservdelar, men priserna brukar vara ganska höga. Ett alternativ är att köpa ett par begagnade hörlurar för att få tag på elementen, och det är oftast billigare.
Ytterligare ett alternativ är att köpa bara elementen på Ebay eller liknande. En del element används för t.ex. oem tillverkning och kan då gå att få tag på de mest underliga kanaler. Normalt är det inte topp-elementen som man kommer åt på detta sätt.