drivers för hörlurar

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
celef

drivers för hörlurar

Inläggav celef » 2008-12-08 21:23

kan man köpa sådana i lösvikt, likt drivers till högtalare

i så fall, vart hittar man dem, vilka fabrikat gäller?
Bikinitider

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-12-09 07:00

Som reservdel kan du säkert få tag i sådana, i varje fall till de lite dyrare modellerna från tillverkare som har varit med ett tag.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-12-09 09:50

Detta är jag också mycket intresserad av!
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
bupp

Inläggav bupp » 2008-12-09 14:51

Fjonkalicious skrev:Detta är jag också mycket intresserad av!

Kan bara hålla med, hade varit riktigt tufft att DIY:a sina egna lurar :)

Men jag tror nog att det är lättare att plocka sönder ett par befintliga och mäta på, hur mäter man T/S på ett par så små drivers?

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-12-09 15:17

TB och HiVi har ju högtalare som är neråt 1" ...
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2008-12-10 14:57

Ja, fast högtalare på 1" brukar inte ha det frekvensomfånget som man önskar i hörlurar.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-12-10 17:31

Fast om man dämpar dem kraftigt då?
Jag antar, fast jag kan ha fel, ett 1" "riktig" högtalare ändå på något sätt måste vara bättre än en minkig hörlurskapsel.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Baronen

Inläggav Baronen » 2008-12-10 17:33

Sennheiser säljer ju reservdelar till nästan alla deras modeller. Hd600 elementen bör ju inte vara helt fel.
audigy 2 -> rg59(D) -> Denon 2807 -> lts-kabeln -> Ino piP
| & -> rg59(A) -> Zachry D 250 -> ekk -> Prof. x2
| & -> sennheiser hd600

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-12-10 17:44

Vad kostar reservdelarna då?

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2008-12-11 00:09

Fast om man dämpar dem kraftigt då?
Jag antar, fast jag kan ha fel, ett 1" "riktig" högtalare ändå på något sätt måste vara bättre än en minkig hörlurskapsel.

Nja, i så fall får du nog hitta ett 1" element som är tänkt att vara fullrange. Kanske inte ända ner till 20Hz, men ett bra hörlurselement brukar i alla fall klara att spela hyfsat ner till ca 40Hz.
De flesta små högtalarelement är inte gjorda för att kunna spela så låga frekvenser. Däremot så behöver hörlurselement inte kunna spela upp till samma ljudnivåer.
Det är möjligt att det finns element som går att använda, men jag kan inte påminna mig att jag någonsin har sett något.

Betänkt att bra hörlurar kostar ca 2000:-, och då är kabinettet väldigt enkelt att tillverka. Det mesta består av formgjutna plastdetaljer som kostar nästan inget. Min uppskattning är att en hörlursmodell blir normalt tillverkad i mycket fler exemplar än en högtalarmodell, baserat på antalet högkvalitets hörlursmodeller kontra antalet högkvalitets högtalarmodeller samt frekvensen som dessa modeller byts ut.
Det betyder att motsvarande kvalitet på "högtalarelement" troligen bör kosta minst 1000:- per element för att ligga i samma klass.

Respektive tillverkare brukar sälja reservdelar, men priserna brukar vara ganska höga. Ett alternativ är att köpa ett par begagnade hörlurar för att få tag på elementen, och det är oftast billigare.
Ytterligare ett alternativ är att köpa bara elementen på Ebay eller liknande. En del element används för t.ex. oem tillverkning och kan då gå att få tag på de mest underliga kanaler. Normalt är det inte topp-elementen som man kommer åt på detta sätt.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-12-11 01:27

En krass syn på det hela, så som jag själv åtminstone kommit att se på det, är att det vettigaste kanske är att ta olika färdiga bågar/hållare o.dyl med trasiga/sämre element och kombinera med andra passande element som slaktats från fungerande bra lurar som kanske kvaddats i övrigt.

Att bygga en helt egen hörlur från enbart elementen och upp är nog en sann utmaning, om man tänker sig att resultatet ska gå att visa folk utan att framkalla ofrivilliga skrattparoxsysmer :)

Alltså, förlåt att jag kanske låter negativ - det vore coolt iofs, säkert inte omöjligt, men gissningsvis jäkligt jobbigt och risk för låg waf-faktor :)

Själv föredrar jag då att "modda" befintliga, mer eller mindre radikalt. Reparera och förbättra.

Ex.vis modda fram små hörlurar till mobiltelefonen som inte ger mig krupp (nästa projekt).

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-12-11 11:40

Om vi formulerar oss såhär, jag vill ha riktiga drivers som är avsedda för hörlurar och av bra kvalité/ljud, antalet kan vara någonstans mellan 50-100.

Tror att reservdelsköpet är för dyrt.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Återgå till DIY-forum