How to Create a High-Def speaker for under a buck

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Prometevs

Inläggav Prometevs » 2008-12-10 08:45

Har ni sett denna?

http://www.youtube.com/watch?v=8m8fbnShPcw

8)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-12-10 09:33

Coolt! :) Sen bygger han den med en hand också samtidigt som han filmar :D Men vilka trådar rör vid vad egentligen..???

dimitri

Inläggav dimitri » 2008-12-10 09:40

Smart! Snart Lucia, Jag skall testa med pepparkaksgossars strutmössor, blir nog mera tryck i basregistret.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-12-10 12:04

Många inlägg om att det bara är fejk och inte alls fungerar.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-12-10 14:19

Alexi skrev:Många inlägg om att det bara är fejk och inte alls fungerar.

Silly me. Tänkte väl att det var nåt konstigt med trådarna osv. Då är ju den där killen som lindar en egen spole till papptallrik ett bättre exempel..!

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2008-12-10 16:14

Men va fan! Det där funkar ju inte alls!

Hur ska avklippta sladdar (som dessutom brukar vara lackade) kunna få ett mynt på en bit folie att röra på sig? Det som fick mig att haja till var att han inte påpekade var plus eller minus skulle ta vägen och att han bara la sladdstumpen ovanpå myntet.

Dock måste jag säga att videon var roligt gjord eftersom den liknar andra gör det själv videos. Dessutom så ger han ganska specifika instruktioner...

Kul kul :lol:
Tone Distribution

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-12-10 16:24

Humorn fortsätter i hans UPPDATE:
http://www.youtube.com/watch?v=3IYoxyKJhHM&NR=1
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-12-10 16:42

phloam skrev:Coolt! :) Sen bygger han den med en hand också samtidigt som han filmar :D Men vilka trådar rör vid vad egentligen..???

Det spelar ingen roll vilka trådar som rör vad. Det enda det som påverkas av hur sladden kopplas, är vilka ljud som förstärkaren gör.

Pfssstt.. tillexempel. :?

För att en högtalare skall kunna fungera måste konstruktionen innehålla någon kraftgenererande mekanism*. Sådan saknas här. Varken elektrostatisk, magnetodynamisk, kristall, eller vad tusan som helst-princip är tillstädes, som kan generera några andra krafter än sådana som beror på att något blir varmt och brinner.

Hade inte skämtet riskerat att leda till att folk med begränsad kunskap riskerar att skada sina apparater, så hade jag kanske tyckt att det varit i varje fall en aning kul. Nu: :(

Vh, iö

- - - - -

*Lorentz, ni vet: F = q [E + (v * B)]
Senast redigerad av IngOehman 2008-12-11 01:18, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-12-10 18:25

Rundberg skrev: Det som fick mig att haja till var att han inte påpekade var plus eller minus skulle ta vägen och att han bara la sladdstumpen ovanpå myntet.

Nej precis där reagerade jag också, men det där med papptallriken (som ju figurerat i annat mer seriöst tips) gav kanske "cred" åt det hela på nåt konstigt sätt... pinsamt hursomhelst :)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-12-10 18:32

IngOehman skrev:Hade inte skämtet riskerat att leda till att folk med begränsad kunskap riskerar att skada sina apparater, så hade jag kanske tyckt att det varit i varje fall en aning kul. Nu: :(

Precis, inte kul alls - undrar om han själv tänkt på dessa konsekvenser eller inte.

Nästan lika tråkigt, när man tänker efter, att denne person skojar med/på bekostnad av folk som tycker dylika experiment är kul. :(

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2008-12-10 21:38

IngOehman skrev:Det spelar ingen roll vilka trådar som rör vad. Det enda det som påverkas av hur sladden kopplas, är vilka ljud som förstärkaren gör.

För att en högtalare skall kunna fungera måste konstruktionen innehålla någon kraftgenererande mekanism. Sådan saknas här. Varken elektrostatisk, magnetodynamisk, kristall, eller vad tusan som helst-princip är tillstädes, som kan generera några andra krafter än sådana som beror på att något blir varmt och brinner.

Hade inte skämtet riskerat att leda till att folk med begränsad kunskap riskerar att skada sina apparater, så hade jag kanske tyckt att det varit i varje fall en aning kul. Nu: :(

Vh, iö
Fast om man följer instruktionerna till punkt och pricka så är det faktiskt ingen fara. De sladdar som går till headset och billiga hörlurar är ju vanligtvis lackad under isoleringen.

Sen så genererar väl inte hörlursuttaget på en dator tillräckliga strömmar för att saker ska börja brinna?

MVH

/Mattias
Tone Distribution

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-12-10 21:43

Rundberg skrev:
IngOehman skrev:Det spelar ingen roll vilka trådar som rör vad. Det enda det som påverkas av hur sladden kopplas, är vilka ljud som förstärkaren gör.

För att en högtalare skall kunna fungera måste konstruktionen innehålla någon kraftgenererande mekanism. Sådan saknas här. Varken elektrostatisk, magnetodynamisk, kristall, eller vad tusan som helst-princip är tillstädes, som kan generera några andra krafter än sådana som beror på att något blir varmt och brinner.

Vh, iö
Fast om man följer instruktionerna till punkt och pricka så är det faktiskt ingen fara. De sladdar som går till headset och billiga hörlurar är ju vanligtvis lackad under isoleringen.

Sen så genererar väl inte hörlursuttaget på en dator tillräckliga strömmar för att saker ska börja brinna?

MVH

/Mattias

Han säger ju "miniplug wire with some exposed wiring". Brinna kanske det inte gör, men en kortis någonstans blir det ju helt klart.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2008-12-10 22:55

Haha detta är hifi på hög nivå =D
Ett tvåvägssystem med delar från kassetbandspelare och cdläsare :)

http://www.youtube.com/watch?v=QJXp9Ltf0FM

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2008-12-10 23:05

haha jag kollade bara snabbt på bilderna och trodde han gjort nån hornvariant på hörlurarna :D enda jag tänkte var....det kanske blir hörbart eventuellt

Återgå till DIY-forum