Motorpotentiometerstyrning med PIC.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

air

Motorpotentiometerstyrning med PIC.

Inläggav air » 2004-05-16 19:29

Nu har jag då lyckats bygga en ir-reciever med pic styrning. Detta fungerar förträffligt, och jag tänkte montera in detta i mitt rotel försteg. Dock, så kanske inte picen tycker om att driva en motor direkt från sina utgångar, utan man kanske borde sätta några transistorer eller nåt emellan. Eftersom jag glömt största delen av teorin jag läste i skolan för ett par år sedan, så ber jag här om hjälp i denna fråga. Potentiometern är en Alps, och styrs med +5V och 0v. Dessa kastas om helt tvärtemot för att motorn ska gå andra vägen.

De transistorer jag råkar ha hemma är en 4-5 st BC547B.. om det inte går med detta, måste jag gå å köpa imorgon.

Spänning som finns att tillgås i Roteln är 17.0V därifrån tänkte jag med en 7805a reglera det åt PIC:en, men inget hindrar ju att man använder den högre spänningen för transistorerna som skall driva motorn.
//air

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-05-16 19:53

Det är två ben?

Har du möjlighet att pilla i koden lite och använda 4 ben så behöver du bara 4 trissor. Annars så kan du tänkas behöva lite till. Berätta gärna lite mer om förutsättningarna.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

air

Inläggav air » 2004-05-16 20:06

Jag har möjlighet att använda flera utgångar samtidigt, om det behövs (max 16st, så det borde räcka). Utgångarna är normalt i 0 V läge, men när ir-recievern känner igen en signal, så ger den ut 5 V på det specifika benet. Man kan dock programmera flera ben till att ha samma ir-signal.

Motorn kör alltså när potentialskillnaden mellan dess 2 anslutningar är 4,5 - 6Vdc. Är det positiv, så kör den åt ena hållet och vice versa. Motorn drar 100mA vid normal körning (max för bc547).

Spänningen som kan användas är alltså 17V, eller 5V. Antagligen enklare att använda 5V, eftersom förlusteffekten inte blir så stor då.

EDIT: Det är alltså denna ir-reciever som jag byggt --> http://home1.stofanet.dk/hvaba/fprc5rx/
//air

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-05-16 20:14

Oki... tänkte mest om det gick att ge två ben snarlik signal och annan signal än just 5V (borde ju går eftersom det bara är att ställa in så i mikrokontrollern men om vi inte ska ge oss in så mycket där och rota så kan ju alternativ vara bra....).

Funderar lite. :)

air

Inläggav air » 2004-05-16 20:19

Tyvärr så har jag inte tillgång till koden, utan endast en hex fil. Av den anledningen kan jag inte gå in och rota i koden. Killen som gjort ir-recievern har en enkel lösning på det hela, dock behöver man 2st pnp samt 2 npn transistorer, vilket jag inte råkar ha för tillfället, men imorgon kan jag hämta.

http://home1.stofanet.dk/hvaba/fprc5rx/ ... c5rxpc.PNG

Hmm, hittade en 2N3906 samt en BC557B. Dessa är ju båda PNP, så kanske jag kan fixa en nödlösning :)
//air

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-05-16 20:24

Funderade på en likanden lösning men då får man i princip bara 3V till att driva motorpoten... räcker det då?

air

Inläggav air » 2004-05-16 20:33

Jo, det fungerar med 3V. Testade med ett par batterier, riktigt lagom hastighet då oxo, den gick lite väl fort med 5V.

EDIT: en RK16814MG är det --> http://www.alps-europe.com/images/motor ... b3a63c80b6
//air

air

Inläggav air » 2004-05-17 14:30

Det fixade sej. En koppling enligt bilden med en BC547 samt en BC557 per utgång. Spänningen är riktigt lagom, dvs, motorpotentiometern rör sej med lämplig hastighet.
//air

Återgå till DIY-forum