Målning av MDF

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fredrik_b

Målning av MDF

Inläggav Fredrik_b » 2008-12-13 19:44

Jag har lite målarverkstad i helgen och målar mina mupps-lådor.

har kommit så långt att jag spacklat - slipat - spacklat - slipat - grundat - slipat och nu har jag börjat med den "riktiga vita" färgen.

Det vart en Beckers vattenlöslig lackfärg för snickerier som redan fanns på hyllan sen vi målat en byrå.

502 Antikvit halvblank [40] om någon undrar vad för vit färg.

Jag kör med skummroller då jag inte har tillgång att spruta i nuläget så jag får försöka göra det så bra det går med roller.

Frågan är ju om man kan slipa ner den halvblanka färgen precis som en billack för att få bort alla "knottror" som blir.

Går det att våtslipa detta också eller hur ska man göra för att få bättre finnish?

Tips och ideér mottages !

Användarvisningsbild
chrisss

Re: Målning av MDF

Inläggav chrisss » 2008-12-13 22:31

Fredrik_b skrev:Jag har lite målarverkstad i helgen och målar mina mupps-lådor.

har kommit så långt att jag spacklat - slipat - spacklat - slipat - grundat - slipat och nu har jag börjat med den "riktiga vita" färgen.

Det vart en Beckers vattenlöslig lackfärg för snickerier som redan fanns på hyllan sen vi målat en byrå.

502 Antikvit halvblank [40] om någon undrar vad för vit färg.

Jag kör med skummroller då jag inte har tillgång att spruta i nuläget så jag får försöka göra det så bra det går med roller.

Frågan är ju om man kan slipa ner den halvblanka färgen precis som en billack för att få bort alla "knottror" som blir.

Går det att våtslipa detta också eller hur ska man göra för att få bättre finnish?

Tips och ideér mottages !

Bubblor i ytan vid rollning får man bort genom att man direkt efter rollningen tocuhar ytan med en pensel. Penselränderna flyter ut.
Rollningen applicerar alltså ett jämt lager och penseldraget dödar ytbubblorna.

Senna metod funkade fint när jag målade min båt.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
Keld

Inläggav Keld » 2008-12-14 13:54

Luftbubblor i färgen försvinner, om man rollar över med väldigt lätt tryck med skumrollern.

Användarvisningsbild
Fredrik_b

Inläggav Fredrik_b » 2008-12-14 15:11

Nu har jag synat dom i bra ljus och inga spår efter bubblorna längre, men det är fortfarande en rugglig yta eller hur man ska förklara så ska vänta nån dag till och sen testa våtslipa för att få en slät yta.

Återkommer med bilder.

Återgå till DIY-forum