Klä högtalare i tyg?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
HenrikS

Klä högtalare i tyg?

Inläggav HenrikS » 2008-12-19 15:44

Tjenamors

Vissa klär sina högtalare i tyg, det skulle ju kunn vara snyggt.. Men framförallt så behöver man inte göra lika bra underarbete (beroende på tyget). Jag har 2st basmoduler som väntar på någon form av behandlning, men jag känner verkligen inte för att lägga ner så pass mycket tid på dom för att resultatet ska bli godkänt vid målning..

Har ni några tips om vilket tyg man bör använda ifall man ska klä högtalare, basmoduler i mitt fall.

Kanske även några länkar till folk som har gjort det, jag har inte hittat någon ännu, men jag vet att jag har sett ett antal.

/Henke

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-12-19 16:03

Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-12-19 16:13

Om du går till en välsorterad tyghandlare så finns det stretch som stretchar i båda riktningarna. Jag har sett det både blått, svart, rött och grått. Sånt har jag funderat på att använda någon gång.

Användarvisningsbild
80-talet

Inläggav 80-talet » 2008-12-19 18:18

detta intresserar mig med!! jaga har för mig att jag såg något liknande på minhembio.com men jag kan inte hitta tråden nu..

vill gärna se bilder, men inte på nålfiltsmatta :wink:

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-12-19 19:24

Som någon skrev - Stretch. Sy till en "kroppsstrumpa" som är en storlek mindre än högtalarlådan och kräng på. Kör annars med favorittyger men sy till en "strumpa" som passar precis så det inte blir veck och skit.
Pröva ev att pressa Vliesofix på baksidan av tyget och pressa tyget på högtalarna försiktigt.
Sammet är skitsnyggt, duchesse ganska elegant men det kan repa sig lite.
Kolla "djurtyger" också.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
80-talet

Inläggav 80-talet » 2008-12-20 15:55

själv hade jag tänkt ett "riktigt" tyg och inte ngn enfärgad stretch.. ja den som lever får se, det är mina basmoduler som ska kläs isf och de ska bryta snyggt mot övrigt möblemang men gå bra tillsammmans med ett par NHT som toppar. har ev tänkt på något från joseph frank.

anledningen är att jag inte är sugen på/kan inte fanera eller lacka så att det skulle bli snyggt/matcha övriga möbler och mina NHT. och det skulle bli ngt eget/annorlunda!

skulle en baffel med tyg påverka, i det här fallet, basen eller vanliga högtalare något eller är det försumbart (för mig är det absolut försumbart, men roligt att veta)?

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-12-20 17:52

Du kan ju limma tyget på men limmet kan tränga igenom. Gör ett test genom att pressa Vlieselin på baksidan av tyget och limma. Det kanske finns något sorts montagelim som funkar bra.
Skinn/läder är däremot helt problemfritt att limma på lådor och fäster som bara den. Lite dyrt dock, men kolla med något ställe som säljer secondhand om du kan strippa skinn från någon soffa som ska kastas.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-12-20 18:39

tyg funkar bara om man väljer svart

med annan färg så lyser elementet och andra svarta detaljer igenom, och det är bland det fulaste som finns
Bikinitider

Användarvisningsbild
annuettnick

Inläggav annuettnick » 2008-12-20 18:45

Har för mig biltema har något billigt högtalartyg som e ok.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2008-12-21 09:00

Ett enkelt WAF-trick är väl att bara slänga en bit vanligt snyggt tyg över högtalaren ungefär som man lägger en duk på ett bord! Gäller det en baslåda duger ju vad som helst som är snyggt!
... tycker jag!

Per

Återgå till DIY-forum