Tips på aktivt basfilter

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Jonny

Tips på aktivt basfilter

Inläggav Jonny » 2004-05-21 12:25

Är det någon som har ett bra tips på ett dylikt? Tanken är att dela mina stativare vid ca. 60Hz och summera detta till en (eller flera) sub(ar).
Önskvärt är relativt brant delning, fasjustering, basvolym.

Mvh.
/J

air

Inläggav air » 2004-05-21 13:17

Den här råkade jag ramla in på igår.
--> http://www.lcaudio.dk/subfilter.pdf

Ingen summerare, men filter me fasjustering iaf.
//air

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2004-05-21 23:20

Behringer ULTRADRIVE PRO DCX2496
http://www.behringer.com/DCX2496/index.cfm?lang=ENG

Har även parametrisk Eq för att räta upp frekvensgången i rum på din sub och dina stativare...

/Stefan

Användarvisningsbild
Jonny

Inläggav Jonny » 2004-05-23 12:58

Wow! Den där Behringern har ju allt!! Dessutom (som vanligt) till ett bra pris. Vad man än har för inställning till företaget så verkar den ju högintressant!
Är det någon som har lyssnat på den? Är den roddig i interfacet?

/J

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-05-23 14:30

Nej, den är inte högintressant vad man än har för inställning till företaget. Behringer har ingen egen riktig egen R&D-avdelning, utan plagierar andra märken, och tjänar pengar på andras bekostnad.

Fast, visst är det billigt, det är det. Det finns en anledning till det också. Det sitter bara skitkomponenter i deras produkter.

En vän till mig öppnade ett av deras mindre mixerbord. Där hittade han en opamp som är designad för digitalt industribruk, och verkligen inte passar audiosammanhang. Men, sen brusade ju mixern väldigt mycket också.

Skulle jag köpa någon form av signalbehandling idag till min hemstereo skulle jag köpa någon av DBX billigare DriveRackenheter. Inte bara är det moraliskt riktigt, utan de låter mycket bättre också.
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-05-23 17:50

Dawen,

du kan inte dra deras produkter över en kam när det gäller kvalitet. Det sitter AKM omvandlare i dem, erkända kvalitetsomvandlare. Min egen DSP1100P har inget brus att tala om. Micen ECM8000 används bl a av Ken Kantor för högtalarmätningar. Jag vet att de också testat några mindre mixerbord på Studio Blue tidigare och de är helt ok. Vilken/vilka modeller det är vet jag inte, men Behringer har nog gjort en och annan dålig produkt vilket kan gett deras dåliga kvalitetsrykte.

Här finns en liten tråd också...

Behringer

Användarvisningsbild
Jonny

Inläggav Jonny » 2004-05-23 19:58

Väl talat Thomas_A. Jag har en del erfarenheter av deras övriga sortiment och det är av ytterst ojämn kvalitet. VIssa saker fungerar alldeles ok. medan andra är fulkomligt junk!
Därför kvarstår frågan om det är någon som har hört denna lilla manick :?:

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-05-23 20:14

Thomas_A: Den där tråden du länkar till är ren BS från Behringers sida tyvärr. Jag har själv ägt ett 602-bord, och exemplet jag tog om kassa opampar kommer från just den serien. Påståendet om att potarna skulle vara olika tröga beroende på mono- eller stereofunktion är också skitsnack. Jag jämförde de olika eqdelarna på mitt bord, och potarna är väldigt varierande i motstånd. Att påstå att det är proffspotar är ju rätt löjligt kan man tycka, med tanke på att dyrare mixerbord i den här storleken inte har dessa problem.

ULTRADRIVE PRO DCX2496 kanske lider av mindre problem än den gamla UltraDriven, som var ökänd för sitt brus, åtminstone med analog insignal.

Fast, jag tycker ändå den moraliska biten räcker till för att jag ska undvika Behringer så mycket jag kan. De har gjort en del riktigt fula kopior. De har haft exakt samma stavfel som Mackie hade med i sina manualer, och då börjar det ju bli löjligt. På samma sätt har de stavat fel på sina kretskort för att en annan tillverkare de plagierat också gjort det. Jag kan ordna fram länkar gällande detta om du vill.

Behringers ECM8000 är en mycket bra mikrofon ja! Men, testar man flera exemplar mot varandra i samma test så märker man direkt vad man snålat in på - kvalitetskontrollen! En del exemplar är likvärdiga mikrofoner som kostar 20 ggr så mycket (förutom då det gäller distvärdena), medan andra exemplar inte presterar alls lika bra.

Jag känner professionella ljudtekniker som använder ECM8000 dock, just för att den är prisvärdhet och faktiskt är väldigt bra också.

Deras steg på 1500W installerades som toppsteg på ett ställe i Malmö. Efter två månader dog det första steget...

Jag har för övrigt två kompressorer från Behringer (som ska säljas). Anledningen till att jag köpte dem var att jag inte visste hur mycket Behringer plagierat, plus att jag hade lite dåligt med pengar, men behövde kompressorer. De låter inte fint, och det är samma problem med potarna där...

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2004-05-23 20:20

Är du säker på att det är plagiat? Kan det inte vara så att de köper från samma OEM alt att Mackie i det här fallet säljer som OEM?

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-05-23 20:21

Det är tyvärr inte OEMtillverkning nej.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-05-24 00:09

Dawen,

Ken Kantor har ägt/äger många ECM8000 och prisar dem för deras jämnhet i hans mätningar.

Dessutom så försökte Mackie stämma Behringer men misslyckades pga av att de upptäckte att Behringers konstruktioner inte var kloner och att skillnaderna var lika stora som mellan vilket märke som helst. Det finns mycket att läsa om dessa stämningsförsök på rec.audio. Det enda som gav Mackie anledning var ju att behringer konkurrerade med dem direkt med billiga konstruktioner. Andra märken på marknaden hade också liknande konstruktioner med låg på andra prisnivåer och var alltså inte en direkt konkurrent. Ingen anledning att stämma nån alltså, förrän Behringer tog marknadsandelar.

Så om du Dawen kan visa att de är exakta kloner så är det ju tvärtom mot vad de kunde visa i US Court...?

Det som stämmer är väl att Aphex stämt Behringer och fått nån uppgörelse. Dock har Aphex blivit stämt också för att stulit patent samt "uppfunnit" patent som redan funnits.

T

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-05-24 08:46

Thomas_A: Någon oerhörd jämnhet finns dock inte, tyvärr. Han kan ha haft tur och fått snarlika exemplar.

Påstår du att Phonic inte ligger lika lågt i pris som Behringer? Har du någonting som bevisar det du säger? Slår du några sökningar på arkivet på www.live-audio.com så märker du att det finns en hel del som har dåliga erfarenheter av Behringer, framför allt servicemässigt. Jag har en kompis som var tvungen att ringa ner till Behringers serviceavdelning i Tyskland angående en produkt, och han kunde inte ens få prata med någon som pratade begriplig engelska :roll: Jag vet människor som har fått vänta i ett halvår på att få tillbaka sina produkter från service också...

Bara för att något inte kunnat bevisats i domstol behöver det väl inte innebära att det inte är så? Det jag nämnde kring Mackie var bara att de kopierat deras manual, inte att de kopierat deras produkter (förutom utseendemässigt då, hur insidan ser ut vet jag inte).

Fast, oavsett om Behringer plagierar eller inte så tror jag inte att deras UltraDrive håller den kvalitén man vill ha. Fast, om det bara rör sig om ett basfilter så kan det ju gå an. Jag passar dock...

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-05-24 13:53

Dawen,

det finns mycket som startar rykten och en av de hetaste var ju när Berhinger introducerade produkter till 1/3 av Mackies och hotade deras marknad. Ang. service och fel så har jag ingen statistik men det borde väl gå att få fram procentuell felrapportering av Behringer a la Bilprovningen. Att bara gå på individuella rapporter säger inte mycket, då de som skriker högtst syns mest. Om Behringer är så dålig som alla säger borde min DSP1100P varit sönder eller startat brusa för länge sen. Och det gäller nog alla som köpt Behringers Ultracurve och/eller DSP1100P (se HF). Har inte hört någon som har tekniska problem eller brusproblem ännu.

Här är en kort resumé av Behringer-Mackie och mycket mer text finns att läsa:

The War

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-05-24 15:26

Thomas_A skrev:Dawen,

det finns mycket som startar rykten och en av de hetaste var ju när Berhinger introducerade produkter till 1/3 av Mackies och hotade deras marknad. Ang. service och fel så har jag ingen statistik men det borde väl gå att få fram procentuell felrapportering av Behringer a la Bilprovningen. Att bara gå på individuella rapporter säger inte mycket, då de som skriker högtst syns mest. Om Behringer är så dålig som alla säger borde min DSP1100P varit sönder eller startat brusa för länge sen. Och det gäller nog alla som köpt Behringers Ultracurve och/eller DSP1100P (se HF). Har inte hört någon som har tekniska problem eller brusproblem ännu.

Kvalitetskontrollen har som sagt varit lidande, det behöver inte innebära att alla produkter varit dåliga.

Individuella rapporter går jag inte på, utan ger bara exempel.

Apropå UltraCurven så har jag än sålänge inte stött på någon ljudtekniker som är nöjd med den. Detta kan iofs bero på att alla tekniker alltid kör analogt in, medan hifimänniskor oftast kör digitalt in.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-05-24 19:14

Dawen,

så vad är det som inte är bra? Den första Ultracurven (8000) mätte mkt bra med enda nackdelen att det hade något hög IM dist. I test med Rane, Alesis och Technics så...

http://www.pcavtech.com/sig_proc/summary/index.htm

står Ultracurven sig bra. Bäst om man ser till de mätta parametrarna totalt.

T

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-05-25 08:09

Thomas_A skrev:Dawen,

så vad är det som inte är bra? Den första Ultracurven (8000) mätte mkt bra med enda nackdelen att det hade något hög IM dist. I test med Rane, Alesis och Technics så...

http://www.pcavtech.com/sig_proc/summary/index.htm

står Ultracurven sig bra. Bäst om man ser till de mätta parametrarna totalt.

T

Som sagt, kvalitetskontrollen är värdelös, och servicen nästan lika dålig.

Sedan att vissa exemplar spelar bra må stämma, men med tanke på vilken hög tolerans man har då det gäller komponenterna så är det inte konstigt att en del exemplar brusar väldigt mycket.

Men, det är ju min åsikt. Ni får köpa hur många Behringerburkar ni vill :wink:

Återgå till DIY-forum