Moderator: Redaktörer
LeifB skrev:Några förslag på en låda som skulle fungera?
Mvh
Och vad skulle informationen av den där dubbelavstämda
basreflexlådan (och vad du hade för idé om vad de gjorde
för nytta) användas till?
Menar du förhållandet mellan starka och svara saker,
eller ursprungsbetydelsen kraft?
Oavsett vilket trevar jag nog vidare i mörkret här. Jag
har ingen aning om vad det är du vill ha hjälp med.
Hjälp mig! Wink
Sluten låda plus två slutna basmoduler skulle fungera.
Vem tusan har gett dig informationen av effekten av dubbelavstämd basreflexlåda?
Du tror inte att alla skulle göra så om det stämde? Wink
Du vill helt enkelt att någon konstruerar en högtalare åt dig med utgågspunkt från dina element?
LeifB skrev:Och vad skulle informationen av den där dubbelavstämda
basreflexlådan (och vad du hade för idé om vad de gjorde
för nytta) användas till?
Var mest ide eller antydan av vad jag vill åstadkomma.
Man måste prova för att få en uppfattning.
Små konutslag ger väl högtalaren bra förutsättningar för dynamik?Menar du förhållandet mellan starka och svara saker,
eller ursprungsbetydelsen kraft?
Oavsett vilket trevar jag nog vidare i mörkret här. Jag
har ingen aning om vad det är du vill ha hjälp med.
Hjälp mig! Wink
Dynamik... ingen större påverkan av lådan. Lådan ska förstöra så lite som möjligt av informationen, dynamiken.Sluten låda plus två slutna basmoduler skulle fungera.
Är det lösningen på bra dynamik och bra mikroinformation?
LeifB skrev:Vem tusan har gett dig informationen av effekten av dubbelavstämd basreflexlåda?
Du tror inte att alla skulle göra så om det stämde? Wink
Du vill helt enkelt att någon konstruerar en högtalare åt dig med utgågspunkt från dina element?
Hittade en fin sida om detta gamla fenomen som fungerar.
http://www.shell.linux.se/manw/docfile/dubble.pdf
Ja, ser ju lite lustigt ut med dubbla lådor sådär.. Är det inte bättre att ta bort mellanväggen och låta woofern leka med hela utrymmet istället..?
Men funkar det då?
LeifB skrev:Huvudfrågan är om baslådans utseende invändigt påverkar förmågan av att delge microinformation i sitt hela register. Dvs både bas och mellanregister.
Mvh
Det blir ju fler impedanstoppar, vad är positivt med det?LeifB skrev:Impedansen påverkas också. I positiv bemärkelse.
Du kanske skulle börja med att definiera vad det är du menar med den där "mikroinformationen".
Kaffekoppen skrev:Nej, poängen med den principen är just två separata avstämda volymer, men elementet leker med hela volymen trots det.
bupp skrev:Kaffekoppen skrev:Nej, poängen med den principen är just två separata avstämda volymer, men elementet leker med hela volymen trots det.
Jo jag förstår att elementet får tillgång till hela volymen ändå.. min poäng var mest att 6,5"-elementet han valt ut åt sig själv kanske mår bättre av att spela i 24L än i 16 + 8L...
Lycka till! Cool
Jag tror inte du behöver hjälp, du verkar ha koll på allt.
Undvik sånadära konstiga lådpriciper. Dom är kinkiga att få till i praktiken. För många saker som skall stämma tilsammans.
Utan kunskap, mätmöjligheter, mycket tid och stort tålamod är det meningslöst att försöka.
Sök på nätet efter färdiga konstruktioner med dina element.
Om du inte hittar så rekomenderar jag att du kastar diskanterna.
LeifB skrev:Undvik sånadära konstiga lådpriciper. Dom är kinkiga att få till i praktiken. För många saker som skall stämma tilsammans.
Utan kunskap, mätmöjligheter, mycket tid och stort tålamod är det meningslöst att försöka.
Sök på nätet efter färdiga konstruktioner med dina element.
Om du inte hittar så rekomenderar jag att du kastar diskanterna.
Tyvärr är basarna ganska ovanliga. Svårt att hitta någon som gjort något med dem.
Jag vill gärna lära mig lite mer om hur man mäter upp en högtalare.
Skulle ha underlättat en del.
mvh
LeifB skrev:Enkelt... att kunna delge de små nyanserna i musiken utan att lägga till saker som grumlar till ljudet.
Det ska låta rent och nyanserat och inte grötigt och onyanserat.
Man kan höra samma sak när man jämför t.e.x. kondensatorer i signalvägen på en diskant. En del har lättare att ta fram detaljerna och separera de olika ljuden.
LeifB skrev:Fungerar en oregelbunden låda (typ trekantig) bättre än t.e.x. en kubaktig utformning (helt kvadratisk)?
Mvh
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster